Verf van fineer verwijderen, Hoe???

Started by jw81, December 13, 2011, 19:48:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jw81

Twee jaar geleden heb ik een Kef Q10c centerspeaker van iemand overgenomen.
Deze man wilde graag een black ash uitvoering maar deze was niet meer te krijgen.
Wat heeft hij toen gedaan? een maple uitvoering besteld en de boven- en zijkant hoogglans zwart geverfd.

Ik wil de center terug brengen in originele staat. Nu is mijn vraag, heeft iemand een idee hoe ik deze verf van het fineer af kan krijgen? Zonder dat ik het fineer beschadig natuurlijk  :wacko:

Op internet kwam ik al tegen dat je de verf met afbijtproducten moet behandelen. Bij de bouwmarkt gaven ze aan dat het fineer dan waarschijnlijk op gaat bollen.

Iemand een idee?
Denon 4308A/Denon 3800BD/Denon 1500AE/HTPC
KEF XQ40/KEF XQ20/KEF XQ50c/
Inakustik/Oehlbach/

dre73

erg lastig......
in de nerven zal het blijven zitten......
misschien dat het met afbijt wel gaat,wel goed afdekken mat plastic.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

squeek

De originele fineer laag is ook behandeld met een vernis laag of zo. Met afbijtmiddel ben je die ook kwijt denk ik. Volgens mij ga je het nooit zonder kleerscheuren eraf krijgen. Als de zwarte verf op solvent basis is kan je eens proberen met thinner.

grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

dre73

met thinner laat het fineer zeker los.......
dat trekt zo door het fineer heen,afbijt blijft er op liggen......

het zal in ieder geval lastig worden......

maar er zitten een paar meubelmakers op het forum,dus misschien weten die wel een oplossing. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jw81


bedankt tot zo ver voor de aangedragen oplossingen..

heb het even snel geprobeerd met terpentine. Dit had totaal geen effect.
Ik wacht nog even andere reacties af. was van plan aankomend weekend ermee aan de slag te gaan.

Het gekke is trouwens wel dat als ik het eraf probeer te schaven met een mesje dit redelijk makkelijk lukt.
Maar om nou een halve speaker zo te doen...
Denon 4308A/Denon 3800BD/Denon 1500AE/HTPC
KEF XQ40/KEF XQ20/KEF XQ50c/
Inakustik/Oehlbach/

squeek

Quote from: dre73 on December 13, 2011, 20:04:28
met thinner laat het fineer zeker los.......
dat trekt zo door het fineer heen,afbijt blijft er op liggen......

het zal in ieder geval lastig worden......

maar er zitten een paar meubelmakers op het forum,dus misschien weten die wel een oplossing. ;)
[/quote

Je moet het niet over de speaker kappen met flessen tegelijk natuurlijk. Gewoon een beetje op een vod en lichtjes wrijven. Het meeste is in de vod getrokken en vervlogen in de lucht. Dat gaat niet genoeg zijn om door de fineer te trekken.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

dre73

antwoord van een meubelmaker:

QuoteAfbijtmiddel, schraapstaal en bronsborstel. En een beetje mazzel. Het zal er wel aan liggen hoe grof de nerf van het fineer is, en hoe hoog het contrast is tussen de kleur van de verf en die van de fineersoort. Zwarte verf op essen verkleint de kansen op succes aanzienlijk.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jw81

bedankt voor de oplossingen?

Ik zat zelf nog te denken aan evt. een verfafbrander te gebruiken.
Is dan de kans dat het fineer los laat aanwezig?
Denon 4308A/Denon 3800BD/Denon 1500AE/HTPC
KEF XQ40/KEF XQ20/KEF XQ50c/
Inakustik/Oehlbach/

dre73

verbranden is verkleuren.........
dat zou ik maar even snel vergeten! :D

het fineer zal waarschijnlijk maar 0,6mm dik zijn namelijk.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jw81

Denon 4308A/Denon 3800BD/Denon 1500AE/HTPC
KEF XQ40/KEF XQ20/KEF XQ50c/
Inakustik/Oehlbach/

Joris1971


johnhifi

Als je het toch gaat proberen... fotoreportage maken en hier posten.  ;D
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

jw81


heb inmiddels al een nieuwe centerspeaker aangeschaft. De Kef XQ50c.

Wil de Q10c nu gaan verkopen, het liefst in originele staat vandaar.
Denon 4308A/Denon 3800BD/Denon 1500AE/HTPC
KEF XQ40/KEF XQ20/KEF XQ50c/
Inakustik/Oehlbach/

Erik1977

#13
edit: topic was al een jaar oud ipv 2 weken  ;D