Aparte aardedraad voor Rega toonarm

Started by Robiwan, December 25, 2012, 12:41:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Robiwan

Ik denk dat vanwege praktische overwegingen Rega gekozen heeft voor een interne verbinding van de arm en chassis aarde met de aarde van het linkerkanaal. In principe werkt dit natuurlijk wel maar eigenlijk zou het technisch gezien zo niet moeten.



Ik vraag me daarom of een aparte aardedraad niet kan zorgen voor een lagere ruisvloer, minder brom en betere stereoscheiding?

Deze vraag stel ik omdat bij mij met sommige platen met beide elementen (Sumiko/DV), het nog steeds lijkt of rechts wat harder is dan links.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

jossie

Ik zit al tijdje te turen naar je foto maar het is me niet helemaal duidelijk wat wat is...

Toch lijkt het alsof de zwarte draad onbedoeld contact maakt met de blauwe. Anders gezegd, heeft de draaitafel wel een aparte aarddraad die naar de versterker loopt? En waar gaat die zwarte dan heen? Kun je nog 's een overzichtsfoto maken wat waar naar toe gaat?
Omni !

dre73

dit wordt inderdaad vaak gedaan,dus scheiden die zooi! ;)

als op goole zoekt vind je wel wat voorbeelden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

#4
Quote from: dre73 on December 27, 2012, 13:50:41
http://www.aqvox.de/REGA_250_300_Tonearm-mod-humm-free-remove-signal-groundrega_mod.html

Als je het zo doet is de messing bus met schroefdraad niet meer geaard denk ik. Lip los solderen van blauw, zwart laten zitten en extra draad bij solderen aan lip. Deze uitvoeren naar preamp.

[Herstel: niet helemaal goed gelezen zie ik nu; hij stelt ook voor om ze weer aan de metaalstrip te solderen]

Dit lijkt mij overigens niet de oorzaak van onbalans tussen kanalen. Lijkt me meer iets met onjuiste skating of defect element/naald. verwissel anders connectortjes op element om te testen... Als jouw stelling klopt moet het probleem aan dezelfde zijde blijven in je speakers en verwisselen als je vervolgens de cinchpluggen op de ingang van de versterker omwisselt.
Omni !

Robiwan

Quote from: jossie on December 27, 2012, 15:45:18
Als je het zo doet is de messing bus met schroefdraad niet meer geaard denk ik. Lip los solderen van blauw, zwart laten zitten en extra draad bij solderen aan lip. Deze uitvoeren naar preamp.

[Herstel: niet helemaal goed gelezen zie ik nu; hij stelt ook voor om ze weer aan de metaalstrip te solderen]

Dit lijkt mij overigens niet de oorzaak van onbalans tussen kanalen. Lijkt me meer iets met onjuiste skating of defect element/naald. verwissel anders connectortjes op element om te testen... Als jouw stelling klopt moet het probleem aan dezelfde zijde blijven in je speakers en verwisselen als je vervolgens de cinchpluggen op de ingang van de versterker omwisselt.

bij nader inzien, die draadjes zijn zo dun ik ga er niet met mn grote klauwen aan zitten :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

dre73

toch is het echt de moeite waard......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

ik vraag me af of die kleine kanaalonbalans met sommige lp's (ook ene track wel en de volgende weer niet) niet kan komen doordat al mijn lp's 2e hands zijn en de kans groot is dat deze met een verkeerde naalddruk en antiskating toendertijd zijn afgespeeld? dus de groef aan een kant meer afgesleten is?
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Robiwan

Quote from: dre73 on December 27, 2012, 18:02:57
kun je daarna een echte arm kopen. :D

die rb700 is anders prima! wil jij het doen dan, kan ik iemand de schuld geven :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: dre73 on December 27, 2012, 18:02:57
kun je daarna een echte arm kopen. :D

Volgens mij zijn de Rega armen beter dan de VPI armen.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Quote from: dre73 on December 29, 2012, 15:51:24
er is meer als vpi. :D

dat gewiebel met zo'n 1 punts gelagerde arm. Zo'n ding beweegt toch altijd in het horizontale vlak tijdens spelen? Azimuth is dus geen vast gegeven :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

Mordante

Quote from: dre73 on December 29, 2012, 15:51:24
er is meer als vpi. :D

Klopt maar dan gaan we naar de armen van een paar duizenden euro. Ik had het over min of meer betaalbare armen zoals Rega en VPI. Ja Graham, Vector, Dynavector, SME, Roksan bestaan ook maar dan heb je het over armen die vele malen meer kosten.

Robiwan

jongens, ik durf het niet aan om een aparte aardedraad te maken:D die draadjes zijn zo verrekte dun en fragiel. Even de soldeerbout erop en weg draad :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

jossie

Je gaat er niet echt veel mee opschieten vermoed ik.
Kijk nog 's naar mijn suggestie om het probleem al dan niet toe te kunnen schrijven aan de bekabeling.
Die draadjes kun je toch wel los maken?
Omni !