Afstellen Project tubebox se2

Started by JMHT, December 25, 2012, 11:04:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JMHT

Ik heb wat twijfels over de instelling van mijn tubebox se2 door mijn dealer. Achterop de tubebox zijn twee sets instellingen mogelijk, afhankelijk van het element. Ik speel met een Ortofon Rondo Red element en mijn dealer heeft alleen in het rechter rijtje, achterop de tubebox, twee "jumpers" gebruikt. Hij heeft deze geplaatst in de "100 pf" en "100 ohms". De technische specificaties van de Rondo Red geven een "recommended load resistance" van 10-200 Ohm aan. Zitten de jumpers op de juiste plaats? Horen deze dan ook niet in het linkerrijtje geplaatst te worden? Zijn deze twee "rijen" instellingen voor het linker- en rechter kanaal?
De gebruiksaanwijzing van Project vind ik hierover nogal onduidelijk. Advies hierover zou ik zeer waarderen!!! :clapping:
Marantz AV 8003; Marantz MM 8003; Marantz SA 11s3; Marantz BD 8002; Project RPM 9.1x; Project Tubebox SE 2; Synthesis Vertigo (buizenverst voor stereo); Dodocus Ubox; Dali Helicon 400 MK2; Driade 22.2; Klipsch sub; Hepta center

Dirk

de manual lijkt me nochtans vrij duidelijk (ondanks dat ie een hele 3 pagina's lang is)
maar als je dit stukje leest (zie cutout van manual hieronder), lijken me je opties voor betreffend element vrij uitgebreid, maw experimenteer en luister wat jou het lekkerst in de oren klinkt voor je Rondo ;)



btw : links en rechts moeten de jumpers inderdaad op exact dezelfde plek zitten, maar wat ik vreemd vind is dat de combinatie die jij schrijft (100pF + 100 ohm) niet voorkomt in het lijstje van "available settings", dus dat het niet 100% ok klinkt zou om te beginnen daar al aan kunnen liggen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JMHT

Dank voor je snelle reactie Dynky! Ik vermoed dat de dealer ook niet helemaal wist wat hij er mee aan moest en maar een gemiddelde waarde heeft gekozen. Overigens draai ik al een tijdje op deze manier en klinkt het goed. Waarschijnlijk kan het dus nog beter :smile: ik vraag mij af of er wel een jumper in de "pf" waarde geplaatst moet worden. Als je voor een gemiddelde kiest, zou ik beginnen met één jumper in de 100 Ohms, en dan idd aan beide kanten dus! Wat denk jij?
Marantz AV 8003; Marantz MM 8003; Marantz SA 11s3; Marantz BD 8002; Project RPM 9.1x; Project Tubebox SE 2; Synthesis Vertigo (buizenverst voor stereo); Dodocus Ubox; Dali Helicon 400 MK2; Driade 22.2; Klipsch sub; Hepta center

Dirk

Quote from: JMHT on December 25, 2012, 11:29:15
Dank voor je snelle reactie Dynky! Ik vermoed dat de dealer ook niet helemaal wist wat hij er mee aan moest en maar een gemiddelde waarde heeft gekozen. Overigens draai ik al een tijdje op deze manier en klinkt het goed. Waarschijnlijk kan het dus nog beter :smile: ik vraag mij af of er wel een jumper in de "pf" waarde geplaatst moet worden. Als je voor een gemiddelde kiest, zou ik beginnen met één jumper in de 100 Ohms, en dan idd aan beide kanten dus! Wat denk jij?
lees die cutout uit de handleiding even goed, dan zie je namelijk dat er bij MC elemeneten (zoals de Red) inderdaad geen jumper wordt gestoken in de pF selecties, maw die hoort er niet te zitten bij jouw elementkeuze.
de eerste 7 opties uit dat lijstje zijn die voor MC elementen, zoals de Rondo Red er eentje is.

beginnen op 100 ohm is alvast een goed begin, maar ik hoop dat je in totaal 4 jumpers bij je tubebox hebt gekregen, want anders is ie door je dealer niet helemaal compleet geleverd (bij bepaalde opties moet je nl. 2 jumpers per kant plaatsen, dus 4 in totaal)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JMHT

Ik waardeer je advies Dynky. De dealer heeft het dus helemaal niet begrepen. Het is lastig te experimenteren aangezien de jumpers moeilijk te plaatsen/ verwijderen zijn. Ik zal de jumper links en rechts op 100 Ohms zetten en dan maar luisteren :music:
Marantz AV 8003; Marantz MM 8003; Marantz SA 11s3; Marantz BD 8002; Project RPM 9.1x; Project Tubebox SE 2; Synthesis Vertigo (buizenverst voor stereo); Dodocus Ubox; Dali Helicon 400 MK2; Driade 22.2; Klipsch sub; Hepta center

Dirk

Quote from: JMHT on December 25, 2012, 12:02:54
Het is lastig te experimenteren aangezien de jumpers moeilijk te plaatsen/ verwijderen zijn. Ik zal de jumper links en rechts op 100 Ohms zetten en dan maar luisteren :music:
vergeet vooral niet de stroom er volledig af te halen op het moment dat je die jumpers gaat verplaatsen (en ook van je versterker ?)

...maar luisteren blijft idd het beste advies  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

JMHT

Thx! Heb de stroom eraf gehaald. Er zitten trouwens 5 jumpers bij de tubebox, moet genoeg zijn dus.
Fijne feestdagen!
Marantz AV 8003; Marantz MM 8003; Marantz SA 11s3; Marantz BD 8002; Project RPM 9.1x; Project Tubebox SE 2; Synthesis Vertigo (buizenverst voor stereo); Dodocus Ubox; Dali Helicon 400 MK2; Driade 22.2; Klipsch sub; Hepta center

Deleted Member 2

met de jumper voor de impedantie/Ohm kan je overigens een beetje spelen. Zoals je zelf al opmerkte is luisteren en bepalen wat jou het beste bevalt, de juiste stand.

Geniet!

jossie

#8
Ortofon adviseert zelf 100 ohm. Hoger voor wat meer 'air' en lager voor meer dynamiek.

Standaard zit er inwendig in het apparaat 47000 ohm en 120pf. Die kun je niet veranderen. Vervolgens kun je capaciteit 'bijprikken' tot de gewenste waarde. Dat telt gewoon op. Dus als je element 220 pf nodig heeft gebruik je de inwendige 120 plus een jumper op de 100 = 220 pf. Maximaal kun je dus 440 pf bereiken. De capaciteitjes staan parallel en kun je gewoon optellen.

Met de weerstand werkt het iets anders. De inwendige is 47000 ohm voor MM. Moving coil heeft compleet andere, lagere waarden zodat je de 47 kOhm buiten beschouwing kunt laten.
Ortofon adviseert 100 Ohm dus dat is makkelijk.

Andere waarden kun je bereiken door een of meer weerstandswaarden te combineren. Maar vervangingswaarde bij weerstandjes mag je niet optellen als ze parallel staan (dat zie je niet en daarom is het ook nogal onbegrijpelijk allemaal). Die bereken je: 1/rv = 1/r1 + 1/r2 etc.

Dus bv 1/rv = 1/22 + 1/100 = 122/2200

R vervanging is dan dus 2200/122 = 18 Ohm.

Links en rechts moeten uiteraard gelijk zijn...
Omni !

JMHT

#9
Geweldige uitleg jossie! Het gedeelte en de berekening over vervangingswaarde gaat echter boven mijn pet  :eh:
Ik kan in de bijgeleverde beschrijving van de Rondo Red ook niets vinden over de benodigde pf waarde. Ik ben maar uitgegaan van de standaard 120pf, is dat correct?
Marantz AV 8003; Marantz MM 8003; Marantz SA 11s3; Marantz BD 8002; Project RPM 9.1x; Project Tubebox SE 2; Synthesis Vertigo (buizenverst voor stereo); Dodocus Ubox; Dali Helicon 400 MK2; Driade 22.2; Klipsch sub; Hepta center

Robiwan

Quote from: JMHT on December 27, 2012, 09:53:28
Geweldige uitleg jossie! Het gedeelte en de berekening over vervangingswaarde gaat echter boven mijn pet  :eh:
Ik kan in de bijgeleverde beschrijving van de Rondo Red ook niets vinden over de benodigde pf waarde. Ik ben maar uitgegaan van de standaard 120pf, is dat correct?

de capaciteit in pf is voor een mc element van minder belang dan voor een mm.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N + Flatcap 2x  (4-5 din naar SN1) | Neat Motive SX2

jossie

#11
Quote from: JMHT on December 27, 2012, 09:53:28
Geweldige uitleg jossie! Het gedeelte en de berekening over vervangingswaarde gaat echter boven mijn pet  :eh:
Ik kan in de bijgeleverde beschrijving van de Rondo Red ook niets vinden over de benodigde pf waarde. Ik ben maar uitgegaan van de standaard 120pf, is dat correct?

Zoals LPlover terecht opmerkt doet die er bij MC elementjes niet toe. Deze staat vast op 120 pF maar door de lage weerstand van je MC element heeft deze eigenlijk geen enkele invloed. De 120 pF staat in verhouding tot de 47000 Ohm bij MM elementen en heeft 'invloed' rond:

Fc = 1 / (2 * Pi * R * C): kantelfrequentie Fc = 1 ( 2 * 3,14 * 47000 * 120 pF) = 28.233 Hz (28 kHz). De 120 pF  is 0,00000000012 F (in te vullen voor de C in de formule).

Als je 100 pF bijprikt schuift deze frequentie naar ongeveer 15 kHz. Het top-hoog wordt dus beïnvloed door de afsluitcapaciteit.

Door de Afsluit impedantie te verlagen naar 100 Ohm met 'n jumper schuift de kantelfrequentie op naar 13.160 kHz (vul in de formule 100 in de plaats van 47000 in). Dus ongeveer 13 Mega Hz. Volgens mij zit LPlover er dus niet ver naast.

De berekening is echt niet zo moeilijk hoor: '/' = deelstreep, 1/8 = een achtste.

Bij luidsprekers werkt het hetzelfde; b.v. een 8 Ohm en een 4 Ohm luidspreker parallel:

1/Rvervanging = 1/R1 + 1/R2
1/Rvervanging = 1/8   +  1/4
1/Rvervanging = 1/8    +  2/8   = 3/8
   Rvervanging = 1/(3/8) = 8/3

Rvervanging wordt dan 8/3 = 2.67 Ohm.

Maar het tabelletje in je handleiding heeft al de complete opsomming van alle zeven mogelijke weerstandswaarden door de drie beschikbare op alle mogelijke manieren te combineren.

Daarvoor heb je dan dus wel maximaal 6 jumpertjes nodig.
Omni !