Final Audio S220 vs BKElec Gemini2

Started by Hany, December 21, 2012, 21:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hany

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum, en ben sinds de laatste maand echt op zoek naar een goede kwaliteit subwoofer!
Ik ben geen echte kenner op hifi gebied, maar ik ben altijd wel zeer opzoek geweest naar kwaliteit voor de beste prijs!

Ik merkte op dat de Final Audio S220 subwoofer te koop is voor €299,-
Deze sub koste normaal 999,- maar omdat Final Audio niet meer bestaat sinds 2010, heeft AudioTVCentrum.nl het restant overgenomen.

Nu heb ik op internet gezocht naar reviews & foto's van deze Final S220 Sub, en ik weet dat het een 220watt RMS 12" sub is, en gebouwd werd in Veghel.
Mijn vraag; Is dit nou echt een goede sub voor het geld in vergelijking met de duurdere BK Elec Gemini2 ? (die gaat voor €375,-)


Waar wil ik de sub voor gebruiken? Muziek,film, games etc.
Ik heb op dit moment een setjes monitors staan van Argon, en ik wil graag wat meer laag creeren.

Mocht iemand foto's of ervaring hebben, dan stel ik het op prijs als je het met mij deelt.

Thanks!

yorkie13

Final bestaat niet meer, dus wat als de subwoofer defect raakt ?

Sjaudio

#2
Denk dat de Final meer waar voor je geld zal geven, zijn vrij goed geteste subwoofers zover ik me kan herinneren.

Maar zoals RA-SUBS al aangeeft, als er iets defect gaat zal je op zoek moeten gaan naar een externe reparateur en als er geen onderdelen meer te verkrijgen zijn gaat dat lastig worden.

Alleen in dat opzicht zou ik al voor de Gemini 2 gaan, waar je gewoon (2)? jaar garantie op krijgt.

Bovendien, zou ik dit topic even checken als ik jou was.. :)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128461.0

Splinternieuwe BK XLS200 DF inclusief verzending & dB-meter voor 400 euro met 2 jaar garantie.

John Wx

Quote from: RA SUBS on December 21, 2012, 23:09:21
Final bestaat niet meer, dus wat als de subwoofer defect raakt ?

alles is te maken
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Dutchmuscle

Quote from: RA SUBS on December 21, 2012, 23:09:21
Final bestaat niet meer, dus wat als de subwoofer defect raakt ?

Dan krijg je garantie bij audio tv center!
Bij defect krijg je of een nieuwe van hun of wordt gemaakt door hun.
Ik weet dit omdat ik ook een final s220 daar heb gekocht en dit heb na gevraagd.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Hany

Quote from: Dutchmuscle on December 22, 2012, 07:39:26
Dan krijg je garantie bij audio tv center!
Bij defect krijg je of een nieuwe van hun of wordt gemaakt door hun.
Ik weet dit omdat ik ook een final s220 daar heb gekocht en dit heb na gevraagd.

Heb jij misschien wat foto's te delen? Ik wil graag de driver close-up zien op foto!
Op google vind ik maar een paar foto's waarop de subwoofer niet goed getoond wordt... :google:

En wat betreft garantie, ik weet daar alles van. Als ik het product ergens koop, en het raakt defect, dan moet de verkoper zelf een oplossing aanbieden. Reparatie of vervanging met soortgelijk waarde. Daarnaast geeft de europese wetgeving aan dat je meer garantie hebt dan de standaard 2 jaar.. Je hebt namelijk een verwachte levensduur van producten. Ik kan daar altijd nog op terug vallen als er echt lastig gedaan wordt!

Maar goed, back on topic, ik wil dus weten wat de ervaringen zijn van de Final S220! & fotos!

Dutchmuscle

Als je op :google: intypt final s220 subwoofer en dan afbeeldingen zijn er een paar duidelijke foto's.
De doek die voor de speaker zit kan er niet af.
Mijn ervaring ermee is goed ik heb hem nu een kleine 4 a 5 maanden.
Alles kan beter dus komt er 27 december een forum lid naar mij toe voor het helpen met het fine tunen van de sub.
Als je toch foto's van mij wil geef dan aan waarvan precies dan maak ik ze voor je en post ze.
Hier heb je alvast de specs uit het boekje:

Hany

Hey Dutchmuscle! de doek kan er niet af? dat is apart!
Ik hoopte een foto te zien van de speaker zelf! Kan je eventueel een closeup foto regelen van de versterker?

Ps. is de woofer te vergelijken met bijv. die van Peerless?

Dutchmuscle

Hier heb je wat foto's

Hany

Bedankt voor de foto's!
Ik ga straks richting AudioTVCentrum om de Final te beluisteren, koopzondag hebben ze blijkbaar :-)
De afwerking ziet er zeer goed uit, en nu alleen nog benieuwd hoe deze klinkt!

Hany

#11
Ik lees net op internet de handleiding door van de Final S220, volgens de specs heeft deze een Class T versterker, maar lees het volgende :

4. Features of the S220 SUBWOOFER
PANEL CONTROLS (see figure 7)
The S220 subwoofer has a wide variety of features, including:
- Variable volume (level) control (Min-Max)
- Phase Switch (0-180)
- Variable phase control (Min-Max)
- Variable low pass crossover (40 Hz to 200 Hz)
- Variable Bass Equalizer (Min-Max)
- Switch able high pass filter
- Switch able mid bass EQ
- Auto turn-on
- High and low level inputs
- Low level outputs
- Switch able power supply (110/220V user selectable)
The cabinet of the S220 uses 19mm thick high-density composite walls.  The cabinet is
finished in a beautiful black satin finish.
The amplifier is a 220W RMS class D design. It features large storage, oversized power
supply capacitors, and a large external aluminum heat sink to ensure long-term cool
operation.
The driver is a long throw 12 inch driver, heavy gauge cast aluminum basket, epoxyreinforced paper pulp cone. The linear motor strength curve from this motor ensures
extremely low distortion and compression over the full operating bandwidth, as well as a very
high transient response.


Is het nu een Class T of of Class D? Iemand die hier meer over kan vertellen?

Dutchmuscle


Hany

#13
Vanmiddag de Final S220 gekocht!
Aangesloten met een kabel set van IXOS, de Gamma Geometry 2x RCA kit

Geluid is echt prachtig, ik moet nu alleen nog even de juiste cross-over,phase & variable bass eq instellen..
Heeft iemand enige tips?



ik zal morgen een betere foto plaatsen.. net genomen met de iphone & flitser...  :alien:

Dutchmuscle

Dus hij is je bevallen?
Gebruik je hem voor muziek of film?
Wat voor versterker of av receiver staat erop?
Heb je audyssey?

Hany

#15
Ja zeker, bevalt me zeer goed.
Ik gebruik hem nu op de computer, in combinatie met de monitor speakers ARGON 7350A V2.

Zodra ik ga verhuizen en een grotere woonkamer krijg zonder buren, dan sluit ik hem aan op mijn Pioneer VSX-1018AH-K in combinatie met de volledige set van JBL, Northridge (E100 front,E50 rear & EC35 center & EC25 rearcenter)

Wat is Audyssey?

Dutchmuscle

Wat is audyssey......... :google:
Als je de crossover regelt op je versterker of receiver moet je de cross op de sub open zetten op 200hz dus.
Stel je speakers in op small als je dat kan op je versterker of receiver.
28 dec komt een forum lid mij verder helpen met afstellen van de mijne, ik hou je op de hoogte.

yorkie13

Audeyssey is een meetsysteem voor inregenen welke niet op de pioneer zit, die heeft MCCAC
als het goed is.

Hany

#18
Quote from: Dutchmuscle on December 23, 2012, 17:40:25
:google:

ja sorry, ik heb de gewoonte om altijd te vragen.. :D
Ik heb idd op de Pioneer MCCAC.

Heb de versterker al een tijdje nu.. wellicht met de tijd wat anders zoeken!

Hany

Quote from: Dutchmuscle on December 23, 2012, 17:10:07
Dus hij is je bevallen?
Gebruik je hem voor muziek of film?
Wat voor versterker of av receiver staat erop?
Heb je audyssey?

Yo Dutchmuscle,

Ik lees net de handleiding door en komt het volgende tegen :

The driver is a long throw 12 inch driver, heavy gauge cast aluminum basket, epoxyreinforced paper pulp cone. The linear motor strength curve from this motor ensures
extremely low distortion and compression over the full operating bandwidth, as well as a very
high transient response.

Ik las hier op de HTforum, dat de betere drivers zoals Peerless gebruik maken van een aluminium behuizing! Was er maar manier om de driver te kunnen bekijken zonder de kast te beschadigen! Ben erg benieuwd om te weten welke driver in de Final hangt..!

ps, je kan de handleiding ook altijd op internet vinden : http://fillippa.dyndns.org:8080/drupal/sites/default/files/docs/final_sound/Final_Sound_S220_1.8_US_Subwoofer_User_Manual.pdf
:google: :D

Dutchmuscle

Waarom zou ik die op  :google: opzoeken als ik hem hier in de kast heb liggen :sarcasm: :tongue2: 8)

Huub-13

#21
Quote from: Hany on December 24, 2012, 12:11:52
Ik las hier op de HTforum, dat de betere drivers zoals Peerless gebruik maken van een aluminium behuizing! Was er maar manier om de driver te kunnen bekijken zonder de kast te beschadigen! Ben erg benieuwd om te weten welke driver in de Final hangt..!

Ik heb deze S220 subwoofer ook en heb al enkele keren de ronde afdekking van de woofer eruit gelicht m.b.v. een kleine schroevendraaier (met platte kant).
Je kunt hem daarna zo weer terugduwen.
Als je het met enige voorzichtigheid doet beschadigt er niets.
Succes!
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

yorkie13

Nu willen we wel een foto vn de gebruikte woofer zien natuurlijk  8)

Huub-13

Quote from: RA SUBS on December 24, 2012, 16:00:33
Nu willen we wel een foto vn de gebruikte woofer zien natuurlijk  8)

Dit is de mijne:
Denon DBP4010UD | Hifi Rose 250A | Lyngdorf TDAI-3400 | Magnepan 3.7i | Stax SR-009 + 006t buizenversterker

Hany

#24
Hey Huub, wat geweldig dat je die foto hebt gepost! ik was in de veronderstelling dat de front er niet af kon komen. Dutchmuscle maakte me al bang :D

Maar nu ben ik ook zeer benieuwd hoe de achterkant van de driver eruit ziet?   :clapping:

Wat zijn jouw ervaringen met de Final zover?

[EDIT] toch maar ook even het doek bij mij eraf gehaald :-) [EDIT]