Verslag van een bijzondere dag! @ Confidence Mansion

Started by Etiennevh, December 9, 2012, 23:16:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Etiennevh

Verslag van een bijzondere dag!

Het is een schande dat ik het een week heb moeten laten wachten door de drukte van het dagelijkse leven, maar hier is dan eindelijk mijn verslag van een prachtige dag.

Ik ben niet zo'n held in verhalen typen, maar ik heb gewoon neergezet hoe ik de dag beleefd heb. (En ik ben nogal lang van stof!)

Op zaterdagavond hebben we nog een spoedoverleg over het bedankje voor de gastvrijheid van Jan en Angelie gehad, omdat Jan ons bedankje zelf ook al had aangeschaft. Ik weet alweer genoeg. Zondag 2 December gaat een interessante dag worden ;). Helaas konden Dennis en Jan niet deelnemen aan deze gezellige dag, desalniettemin hoop ik jullie toch eens in het echt te ontmoeten. Wat mij betreft bij een volgende M&G ;)

Na een rit van zeker een uur en drie kwartier ben ik dan eindelijk op de bestemming aangekomen. Gelukkig geen sneeuw of andere gekkigheid, dus dat viel allemaal mee. Toen ik binnen kwam was Philip al aangekomen en niet veel later kwam ook Marius binnen. Uiteraard was het weer een spontane kennismaking zoals het iedere meet and greet weer betaamt. Ook Bartok vond het geloof ik heel gezellig, wat is dat een enorm lieve hond! Haha wat een leuk gezelligheidsdier.

Wat gelijk opvalt als je binnenkomt is dat er een erg gezellige sfeer in het huis aanwezig is en dat we hier bij zeer gastvrije mensen in huis zijn. Soms heb je van die momenten dat je het gevoel hebt dat je de mensen om je heen al jaren kent. Zondag had ik zo'n gevoel.

Na het overhandigen van de bedankjes hebben we eerst een hele tijd over van alles en nog wat gekletst onder het genot van wat koek en bakken koffie (thee voor Philip ;)). Wat opvalt is dat Jan met volle toewijding en enthousiasme spreekt over al het moois dat hij samen met zijn vrouw heeft bereikt. Ik was er erg van onder de indruk en dat werd nog veel duidelijker toen we de ruimte binnen gingen.
Na een tijdje borrelde bij mij de gedachte op dat dit soort dagen vaak veelste snel voorbij gaan, dus ik was eigenlijk stiekem een beetje aan het wachten op de eerste die zou zeggen dat we gingen beginnen. Geen idee of het zo voelt, maar ik denk dat ik me voelde als een voetballer die op het punt stond opgeroepen te worden door de coach  :pompom: Uiteindelijk kwam dan het verlossende "fluitsignaal" en gingen we de ruimte in.

Dwars door een zeer fraai aangelegde tuin, kwamen we aan in de Confidence Mansion. Mensenkinderen, je mond valt hier aan alle kanten open (hou je kaak vast!!!). Op de foto's die Jan zo nu en dan post is al heel duidelijk te zien dat er hier een ruimte staat met heel veel oog voor detail. Hier zit liefde, passie en vakmanschap in. Aan werkelijk waar alles is gedacht. Dat het in werkelijkheid nog mooier is, dat hoef ik niemand op het forum te vertellen. Dat is geloof ik in ieder M&G verslag van wie dan ook al naar voren gebracht. Dit is echt een ruimte om je vingers bij af te likken. De kleurcombinaties, het doordachte ontwerp, de diffusers, de basstraps, de vloer, het meubilair, alles is gewoon af.

Na de nodige uitleg door Jan van het e.e.a. in de ruimte en het zien van de prachtig weggewerkte cd/dvd/blu ray kasten werd het tijd voor de eerste stukken muziek. Eerst nog even gauw wat drinken voor tijdens het luisteren mee naar binnen, zodat we ongestoord aan de gang kunnen gaan.

Jan stelt voor om met wat moois te beginnen. Beiden voor mij onbekend, maar daar gaat snel verandering in komen. Nils Lofgren verwijnt in de Oppo en al gauw horen we schitterende, sprankelende muziek uit de Dynaudio's komen. Ik ga niet ieder nummer beschrijven, maar wel de nummers / cd's welke mij enorm zijn bijgebleven. Jan had een cd van Yim hok-man, met daarop het nodige Chinese slagwerk. Nog nooit zoiets gehoord, maar wat was het een schitterende opname. Met dit nummer merk je pas hoe erg het laag onder controle is in deze ruimte. Dat kunnen niet veel mensen na doen in hun ruimte, verwacht ik. Het geluid is hier zo enorm in balans, dat het niet meer uit maakt wat je luistert, bij 9 van de 10 nummers heb je het kippenvel op je huid staan, omdat de emotie in de muziek op de juiste manier wordt overgebracht. Echt een bijzondere ervaring.

Philip had een 24K Gold CD meegenomen, wel grappig, want daar kun je dus doorheen kijken als je hem tegen het licht in vasthoud. Ook hier weer het detail, de balans in de muziek en de emotie die daarbij hoort, een bijzondere ervaring.
Zelf had ik een CD van Amelie meegenomen welke ik gewoon lekker vind klinken en een mooie emotie in de muziek heeft zitten. Wat een weergave! Ongekend! De artiest staat gewoon voor je neus, dat gevoel had ik erbij. Dat geldt overigens ook voor Rodrigo y Gabriela, Agnes Obel, Keith Greeninger en Gordon Haskell (stuk voor stuk heerlijke muziek). Wat een heerlijke rauwe stem heeft die laatste trouwens zeg...

Tussendoor hebben we nog even genoten van een heerlijk verzorgde catering (bedankt Angelie, was erg lekker!) met o.a. een lekkere groentesoep en als ik me niet vergis bruschetta broodjes. Nog nooit gegeten maar ik denk dat ze binnenkort hier in de koelkast liggen!

Tot slot hebben we het muziekgedeelte afgesloten met een vergelijk tussen de SACD van Pink Floyd – Money door de Nespa gehaald en niet door de Nespa gehaald. Omdat we in deze meet and greet "Nespa believers" hadden zitten waaronder ikzelf, was dit ook wel weer even leuk om te doen. Direct merkte je het verschil in weergave. Waar je in de ongenespade (nieuw werkwoord voor in de Dikke van Dalen? :D ) versie duidelijk alles kon plaatsen en de stemmen meer op de voorgrond waren dan de muziek, was de harmonie op de genespade versie honderd keer beter te noemen. Er was meer balans en de beleving was vele malen groter. Zeker de ruimte van Jan loont zich voor dit soort testjes, het is immers een van de weinige ruimten, zo niet de enige, welke compromisloos is.

Intussen weer helemaal terug "gesettled" in ons honk van die dag, werd het tijd om de JVC RS55 ook aan het werk te zien. Het enorme apparaat is ook gewoon "bloedmooi" om te zien, maar wat het apparaat zelf laat zien, was voor mij ongekend. Zulk detail en diepte, balans in de kleuren en natuurlijk niet te vergeten de zwartwaarden, het leek gewoon een enorme plasma waar we naar aan het kijken waren. We begonnen met de HSDD zodat we snel verschillende scènes konden bekijken. O.a Tron, War of the Worlds, U571, Super8, Finding Nemo, Monsters Inc, House of the Flying Daggers, The International en Swordfish zijn de revue gepasseerd.

Nadat de het hoofdstuk HSDD hadden afgesloten, zijn er even wat muziek blu ray's gepasseerd. We begonnen met Sting, welke ik op meerdere M&G's voorbij heb horen komen, en wederom kon deze opname mij niet bekoren. Zelf heb ik hem ook en vind ik hem heerlijk om op de achtergrond op te zetten. Maar als je een dag goede muziek hebt gehoord en in een compromisloze ruimte bent, hoor je ook waar de mindere opnames minder goed in zijn. Daarna hebben we Phil Collins – Live at Roseland Ballroom gekeken. Ik had een goed gevoel op mijn eigen set van de performance van Papa was a Rolling Stone, en dat bleek niet voor niets. Wat een heerlijke opname waar ik zelf maar volgens mij de rest ook erg van kon genieten. Dit zijn van die opnames waarbij je je ogen dicht doet en geniet van al het moois wat er om je heen gebeurt. Zoals al eerder gezegd kan ik zelf erg genieten van emotie en verhalen in muziek, zo ook bij dit nummer.

Na een laatste muziek blu ray van Dire Straits – Alchemy, kwam Jan met een opname van the Art of Flight. Dit is echt een blu ray die ik binnenkort in huis ga halen. Wat een prachtige opnames en een goed uitgekozen muziek. Zoals Marius in zijn verslag ook aangeeft, gaat het om de beleving. De beleving van deze opname is zo echt in de ruimte van Jan, dat ik mijzelf gewoon staand op die pistes waande, alsof ik de koele lucht en de prachtige vergezichten om mij heen van de toppen van de bergen kon voelen en zien. Ik was hier enorm van onder de indruk.

Ik moest eerlijk gezegd even bijkomen van de prachtige opnames die ik heb gezien op de vorige blu ray, dus kan alleen nog vertellen dat Unstoppable ging over een trein die ontspoort en dat het er indrukwekkend uit zag.
Intussen heeft Angelie iets lekkers klaargemaakt en is Jan even polshoogte wezen nemen. We kunnen met 10 minuten eten! Alweer eten? Jazeker, het was inmiddels etenstijd, en ondanks dat je vrij stil zit tijdens een M&G, krijg je er toch etenslust van. Ik riep dat we voordat we gingen eten en de hoofdfilm gingen kijken, er ook nog gelachen moest worden ;D ;D. Immers, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D Despicable Me werd er nog even gauw ingestopt voordat we gingen eten, en ik zelf kan me echt helemaal kapot lachen om al die kleine grapjes die er in zitten. Sorry mannen als jullie wat overlast hebben gehad van mijn harde gelach, ik ben gewoon dol op grappige tekenfilms  :blush:

Eten! Daar gaan we dan. Risotto met Pompoen en gehaktballetjes, HEERLIJK! Wat was dat enorm lekker zeg. Ik heb nog nooit een goede risotto geproefd dus was zelf een beetje zenuwachtig of het lekker zou zijn, maar dit was echt buitengewoon goed te eten. Errug lekker, en complimenten voor de kok(kin)!

Het werd tijd om onze gezellige gesprekken te gaan afbouwen om aan de hoofdfilm te kunnen beginnen. De eerste sneeuwbuien waren op komst en er was her en der al wat gevallen, dus Angelie heeft ons netjes op de hoogte gehouden waar het allemaal zou vallen en hoe laat. Ondanks die waarschuwingen hebben we het niet kunnen laten om de hoofdfilm met zijn allen uit te kijken, want wat was hij spannend en wat was ook de beleving van deze film enorm voelbaar. Je wordt zo meegesleept in het verhaal doordat het geluid en beeld perfect in balans is in deze ruimte. Een unieke ervaring! Oh, trouwens de hoofdfilm was The Dark Knight Rises voor ik het vergeet.

Toen werd het alweer tijd om afscheid te nemen. Erg jammer dat zo'n mooie dag zo snel voorbij moet gaan, want ik had nog wel een weekje willen blijven ;)

Jan en Angelie, gefeliciteerd met al het moois wat jullie met al jullie harde werk hebben bereikt. Het resultaat is buitengewoon goed gelukt! Bedankt ook voor de enorme gastvrijheid waarvan we afgelopen zondag hebben mogen genieten. Een zeer geslaagde dag die wat mij betreft voor herhaling vatbaar is! Nogmaals hartelijk bedankt!

Philip en Marius ook leuk om jullie wederom gezien te hebben en bedankt voor de gezellige omgang en het delen van ervaringen in onze gezamenlijke hobby.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Sonic Circle

Gaaf verslag Etienne! Had hem nog helemaal niet opgemerkt. Geeft een heel goed beeld van de dag.

De risotto was eigenlijk verrassend lekker na Jan zijn "reality check" vooraf. Hij was anders dan ik van risotto gewend ben, wat zwaarder op de maag ook, maar wel lekker!

Het was even geleden dat ik een M&G had meegemaakt. Wat mij betreft mag het weer vaker. Misschien zelf maar weer eens 1 organiseren :).

Mediasluis

Ik had dit best zelf es willen beleven.
Leuk om te lezen hoe het was.
Je gaat wel ontevreden worden thuis zeker?
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Sonic Circle

Gek genoeg helemaal niet. Ik heb de dag na de M&G thuis enorm van mijn set zitten te genieten, ook al klonk het minder sprankelend.

Jean Sibelius

Hoi Etienne,

Bedankt voor je verslag, ik heb het Angelie direct laten lezen (evenals het verslag van Marius). Ze vroeg zich af of er nu werkelijk waar niets slecht was of vatbaar voor verbetering, want ik schijn de laatste week nogal langs mijn schoenen te lopen ;) :D.

Leuk om te lezen hoe je de dag ervaren hebt en regelmatig kippenvel hebt gehad (dat had ik gelukkig ook regelmatig, dus ik hoop dat de kerstman goed inkoopt dit jaar). Het fenomeen Nespa was voor mij alweer een beetje weggezakt, maar na de hernieuwde ervaring van vorige week zondag heb ik hem nu toch maar concreet toegevoegd op mijn wensenlijstje (het loont in veel gevallen zeker de moeite om het te doen, zoals we allemaal hebben ervaren). Nog even belangrijk om toe te voegen is dat de JVC RS55 recentelijk is gekalibreerd en dat we naar een Stewart scherm hebben gekeken (Philip kan beamen hoeveel extra dat nog oplevert in vergelijking met een ander scherm), maar het blijft hier voorlopig de kers op de taart (waarschijnlijk mede omdat dit de meest recente aanwinst is en de rest ondertussen 'al voor lief' wordt genomen). Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de hoofdfilm ook nog samen met Angelie te bekijken, maar dat gaan we zeker binnenkort nogmaals doen! Ondertussen loopt Angelie ook een beetje naast haar schoenen, naar aanleiding van alle complimenten over de catering ;).

Ik vond het zelf ook een zeer geslaagde dag die voorbij is gevlogen. We houden contact en we kunnen zoiets in de toekomst zeker nog een keer organiseren (want ik ben zeker benieuwd naar alle juweeltjes in jullie tassen die niet tevoorschijn zijn gekomen).


Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Etiennevh

#5
Quote from: Sonic Circle on December 11, 2012, 10:25:19
Gaaf verslag Etienne! Had hem nog helemaal niet opgemerkt. Geeft een heel goed beeld van de dag.

De risotto was eigenlijk verrassend lekker na Jan zijn "reality check" vooraf. Hij was anders dan ik van risotto gewend ben, wat zwaarder op de maag ook, maar wel lekker!

Het was even geleden dat ik een M&G had meegemaakt. Wat mij betreft mag het weer vaker. Misschien zelf maar weer eens 1 organiseren :).
Dankjewel. Risotto vond ik ook erg lekker :) enne.. meer M&G's.. zolang ik erbij kan zijn vind ik het prima ;) :P

Quote from: Mediasluis on December 11, 2012, 13:43:52
Ik had dit best zelf es willen beleven.
Leuk om te lezen hoe het was.
Je gaat wel ontevreden worden thuis zeker?
Quote from: Sonic Circle on December 11, 2012, 14:29:40
Gek genoeg helemaal niet. Ik heb de dag na de M&G thuis enorm van mijn set zitten te genieten, ook al klonk het minder sprankelend.
Precies wat Marius zegt. Je leert sommige opnames op een andere manier waarderen. Ik wordt niet ongelukkiger van mijn eigen set, juist gelukkiger omdat ik de verbeterpunten beter heb kunnen herkennen. Buiten dat is het ook leuk om het vergelijk te maken met je eigen set om te weten waar je staat en over die resultaten ben ik absoluut niet ontevreden.

Quote from: Jean Sibelius on December 11, 2012, 20:10:07
Hoi Etienne,

Bedankt voor je verslag, ik heb het Angelie direct laten lezen (evenals het verslag van Marius). Ze vroeg zich af of er nu werkelijk waar niets slecht was of vatbaar voor verbetering, want ik schijn de laatste week nogal langs mijn schoenen te lopen ;) :D.

Leuk om te lezen hoe je de dag ervaren hebt en regelmatig kippenvel hebt gehad (dat had ik gelukkig ook regelmatig, dus ik hoop dat de kerstman goed inkoopt dit jaar). Het fenomeen Nespa was voor mij alweer een beetje weggezakt, maar na de hernieuwde ervaring van vorige week zondag heb ik hem nu toch maar concreet toegevoegd op mijn wensenlijstje (het loont in veel gevallen zeker de moeite om het te doen, zoals we allemaal hebben ervaren). Nog even belangrijk om toe te voegen is dat de JVC RS55 recentelijk is gekalibreerd en dat we naar een Stewart scherm hebben gekeken (Philip kan beamen hoeveel extra dat nog oplevert in vergelijking met een ander scherm), maar het blijft hier voorlopig de kers op de taart (waarschijnlijk mede omdat dit de meest recente aanwinst is en de rest ondertussen 'al voor lief' wordt genomen). Ik heb helaas nog geen tijd gehad om de hoofdfilm ook nog samen met Angelie te bekijken, maar dat gaan we zeker binnenkort nogmaals doen! Ondertussen loopt Angelie ook een beetje naast haar schoenen, naar aanleiding van alle complimenten over de catering ;).

Ik vond het zelf ook een zeer geslaagde dag die voorbij is gevlogen. We houden contact en we kunnen zoiets in de toekomst zeker nog een keer organiseren (want ik ben zeker benieuwd naar alle juweeltjes in jullie tassen die niet tevoorschijn zijn gekomen).


Groeten, Jan
Hoi Jan,

Helemaal goed toch? Je mag best naast je schoenen lopen als je zo'n resultaat hebt kunnen bewerkstelligen. Het enige verbeterpuntje heb je zelf al aangegeven, dat is denk ik inderdaad de centerspeaker. We hebben hem een paar keer aangehoord en ik begrijp wat je bedoelt met dat hij niet helemaal goed integreert in het geheel. Buiten kijf staat echter dat het geheel inclusief de huidige center al bijzonder lekker klinkt :)

Ja die kippenvel momenten zijn leuk om mee te maken. Voor mijn portomonnee is het ook wat minder geweest, maar heb er geen spijt van ;) Leuk om te lezen dat de Nespa een serieuze kandidaat is voor het wensenlijstje. Als ik ooit zo'n collectie als jou heb aan cd's en andere media, dan denk ik dat de Nespa hier ook gaat komen.

Het Stewart scherm was me inderdaad al duidelijk omdat Philip ook een Stewart Screen heeft (hij heeft wel iets uitgelegd over de gain en witheid destijds, maar het is niet echt blijven hangen  :blush:). Wij hebben naar de gekalibreerde JVC zitten kijken toch? Ik kan me voorstellen dat dat een mooie kers voor op de taart is ;)

Angelie zien we waarschijnlijk binnenkort in "Masterchef"? :D Het was erg lekker Angelie!

Haha er zaten nog wel wat juweeltjes in inderdaad, wellicht dat er ooit een moment komt om nog eens zoiets te doen. Nogmaals bedankt voor de heel erg geslaagde dag!

Gr,
Etienne
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Springbank

Quote from: Etiennevh on December  9, 2012, 23:16:47
Jan had een cd van Yim hok-man, met daarop het nodige Chinese slagwerk. Nog nooit zoiets gehoord, maar wat was het een schitterende opname. Met dit nummer merk je pas hoe erg het laag onder controle is in deze ruimte. Dat kunnen niet veel mensen na doen in hun ruimte, verwacht ik. Het geluid is hier zo enorm in balans, dat het niet meer uit maakt wat je luistert, bij 9 van de 10 nummers heb je het kippenvel op je huid staan, omdat de emotie in de muziek op de juiste manier wordt overgebracht. Echt een bijzondere ervaring.

Mooi verslag! N.a.v. jouw beschrijving van deze cd had ik deze blind besteld bij bol.com, ondertussen binnen, en ben er blij mee! Mooi opgenomen en zeer apart! Bedankt voor deze tip  ;) 8)

Etiennevh

eigenlijk moet je Jan van Confidence Mansion bedanken ;) haha
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto