Vintage CD speler, de CD speler met meest analoge klank?

Started by Rock Solid, December 9, 2012, 15:50:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Welke huidige spelers donker klinken weet ik niet. Dit topic gaat over vintage. ;D


Volgens mij klinken de meeste spelers van tegenwoordig anayltisch, helder en wordt het lastig zoeken naar iets donkers. Of je moet interlinks gaan gebruiken met een hele hoge capaciteit.

Quote from: garmtz on June 19, 2013, 10:14:38
Allemaal mooie spelers Audiofiel! Misschien vond ik de Denons wel mooi OMDAT ze zo donker klonken?

Dat kan heel goed kloppen, de Denon's waren ook wat kritischer qua matching. Ze speelden niet in iedere set perfect.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Pjotr27

QuoteWelke huidige spelers donker klinken weet ik niet. Dit topic gaat over vintage.

Weet ik, maar wat ook heel mooi vintage is ( en goed klinkt) : Accuphase DP-60, DP70, DP80 en DP-90 serie.
Zijn al meer dan 20 jaar oud, maar zeker als loopwerk echt geweldig...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Achiel

Doet mijn Teac VRDS-10-SE ook mee? Als ik er iemand blij mee kan maken is hij over te nemen, is in perfecte staat.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Audiofiel

Die klinkt ook redelijk donker. Misschien interessant voor de topicstarter. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Lightspeed

Tja, ik zou eigenlijk wel eens willen 'horen' hoe een Rotel RCD970 of 965bx le uit de jaren90 nú zou klinken in mijn set.  :confused:  :smile:
Toendertijd vond ik het een pracht speler. Er zat nog een echte goede Philips VAM.. loopwerk in en ook die 20bits chips.
Maar kan het ook vooral zo zijn dat de Op-Amps (en/of Discrete Analog) output ook nog meer geluidsbepalend waren/zijn?

Quote from: Audiofiel on June 19, 2013, 10:30:11
Volgens mij klinken de meeste spelers van tegenwoordig anayltisch, helder en wordt het lastig zoeken naar iets donkers.
En nu dus in nieuwe ontwerpen door de jaren heen wellicht goedkopere onderdelen en geen 'eigen geluid' meer durven creëren?
Behalve b.v Rega dan. [?]  :lookaround:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

ruud2

Sinds 1982 (!) heb ik een Revox B225 24 bit.
vanwege sacd daarna een philips SA963 , modificatie  bij van Medevoort ,aangeschaft upsampling naar 196 bit.
sacd heeft nooit doorgezet en het stereo beeld was erg "rommelig" en veel te groot.
De Revox laten updaten bij Guido Tent, en de  963 verkocht.
Daarna een Krell KAV 300 aangeschaft , maar door defecten is deze regelmatig bij de reparateur
en wordt de Revox weer van stal gehaald.
dat is geen straf om daar naar te luisteren, goed hij doet iets onder voor de Krell in detail en plaatsing.
Maar de vintage Revox doet het gewoon nog erg goed.
de rest van de installatie is ongewijzigd dus een goed vergelijk is mogelijk.
De Krell maakt wel plaats voor een Metronome..
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

John Wx

Quote from: ruud2 on June 20, 2013, 11:35:32
Sinds 1982 (!) heb ik een Revox B225 24 bit.
vanwege sacd daarna een philips SA963 , modificatie  bij van Medevoort ,aangeschaft upsampling naar 196 bit.
sacd heeft nooit doorgezet en het stereo beeld was erg "rommelig" en veel te groot.
De Revox laten updaten bij Guido Tent, en de  963 verkocht.
Daarna een Krell KAV 300 aangeschaft , maar door defecten is deze regelmatig bij de reparateur
en wordt de Revox weer van stal gehaald.
dat is geen straf om daar naar te luisteren, goed hij doet iets onder voor de Krell in detail en plaatsing.
Maar de vintage Revox doet het gewoon nog erg goed.
de rest van de installatie is ongewijzigd dus een goed vergelijk is mogelijk.
De Krell maakt wel plaats voor een Metronome..

Die Revox is toch 14-bits  :crazy: ipv 24 bits
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

martin778

Quote from: Audiofiel on June 19, 2013, 10:05:48
Mooie vintage CD-spelers zijn er genoeg. Ik heb zelf bijna 10 jaar gedraaid met de Sony 557, tot aan de vMedevoort modificaties aan toe (met dubbele netsnoeren). Daarvoor onder meer heel lang gedraaid met de Philips CD-101 die ik nog steeds heb bewaard.

Verder heb ik hier nog een topper uit bijna dezelfde tijd als de 557 staan, namelijk de Philips 960. Met betere opamps en de Silver Crown 1541 DAC als upgrades er in. Ik ben het met de martin778 eens dat die beter is dan de Denons, die vrij donker gekleurd zijn. Bovendien moet je tegenwoordig uitkijken om die Denons te kopen, want er zit een KSS-151a lens in en die zijn nieuw al jaren niet meer te koop.

In mijn stereoset draai ik met een Wadia WT2000s transport. Mag ik dat vintage noemen? Ja, dat mag, want die stamt al uit 1990 (met een Estoric P2s loopwerk upgrade  in 1996). Ook met de gevreesde KSS-151a trouwens. :D

Op de werkkamer staan verder nog een Wadia WT3200 transport (met als basis weer die Philips 960), een Classé CDP-1.5 en een CDP-.3.
Een KSS151A vinden valt nog mee, wel 2e hands natuurlijk, deze zit o.a in Sony 227/228ESD die soms voor 20-50 euro te vinden zijn.

@Up, 100% zeker een 14Bitter met 2x TDA1540 ;)

Audiofiel

Quote from: martin778 on June 20, 2013, 12:04:58
Een KSS151A vinden valt nog mee, wel 2e hands natuurlijk, deze zit o.a in Sony 227/228ESD die soms voor 20-50 euro te vinden zijn.

Maar of je daar veel mee opschiet? Die lasers zijn meestal bijna op hun eind en regelmatig is de rubber ophanging uitgedroogd.

Feit is gewoon dat de voorraad nieuw of gebruikt vrijwel uitgeput is.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ruud2

moet dit idd. in de handleiding nakijken.
op hifi-studio.de zeggen ze ook nog 18 bits  (?)
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

John Wx

Quote from: ruud2 on June 20, 2013, 13:28:54
moet dit idd. in de handleiding nakijken.
op hifi-studio.de zeggen ze ook nog 18 bits  (?)

boeven of was er later een ? upgrade of mk2 versie
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ruud2

Quote from: John Wx on June 20, 2013, 13:43:49
boeven of was er later een ? upgrade of mk2 versie

er schijnt bij de B225 wel een verschil te zijn in het loopwerk CDM 0 en CDM 1.
de latere geupgrade versie heette de B226.

storing : het draadlint voor de beweegbare slede is ooit vervangen ivm. draadbreuk.
verder probleemloos.
onprettig : de afstandsbediening vreet 9 v. batterijen , ligt daarom nog vrijwel nieuw in de verpakking.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

John Wx

Quote from: ruud2 on June 20, 2013, 14:55:35
er schijnt bij de B225 wel een verschil te zijn in het loopwerk CDM 0 en CDM 1.
de latere geupgrade versie heette de B226.

storing : het draadlint voor de beweegbare slede is ooit vervangen ivm. draadbreuk.
verder probleemloos.
onprettig : de afstandsbediening vreet 9 v. batterijen , ligt daarom nog vrijwel nieuw in de verpakking.

De B226 is wel 16 bits maar al was het 15 of 19 of 80 bits jij geniet ervan en ziet er gewoon mooi uit Revox
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ruud2

Quote from: John Wx on June 20, 2013, 15:21:39
De B226 is wel 16 bits maar al was het 15 of 19 of 80 bits jij geniet ervan en ziet er gewoon mooi uit Revox

Moest het nu toch zeker weten,
the technical appendix:

sampling freq.  44.1 kHz.
Quantization: 16 bit lineair / channel
en !! : circ   een error correction system.

grtn., Ruud


Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

AbZ

Quote from: ruud2 on June 20, 2013, 18:07:52
Moest het nu toch zeker weten,
the technical appendix:

sampling freq.  44.1 kHz.
Quantization: 16 bit lineair / channel
en !! : circ   een error correction system.

grtn., Ruud
Heel bijzonder voor een CD-speler, 44/16 en dan die CIRC.