Vintage CD speler, de CD speler met meest analoge klank?

Started by Rock Solid, December 9, 2012, 15:50:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rock Solid

Ik zie in bij bepaalde audioliefhebbers bewust terug grijpen op hele vroege CD spelers; zoals de Philips CD303 etc.

Zie hier voor een paar voorbeelden:
http://www.vintagehifi.nl/philips-v-a-1983.html

Heeft iemand hier ook bewust gekozen voor een oude CD speler? En zoja, voor welke reden?

rednax1

Ik heb een CD100, CD104, CD202 en CDP-101 (de eerste van Sony) gehad.

Qua klank blinken deze spelers, naar mijn bescheiden mening, niet uit. Komt lang niet in de buurt van mijn huidige CDP-10 van Classé.

Qua bouwkwaliteit is het wel goed spul, weegt nogal wat in ieder geval.
Classé Audio CAP-101 | Classé Audio CDP-10 | Classé Audio CT-10 | Cambridge Audio CXU | B&W CDM7-NT | Panasonic TX-48LZW984

W&M BC-01 | W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 | Xindak PC-03

martin778

Sommigen zeggen dat die oude 14bit spelers het meest analoog klinken, in mijn oren klinken ze juist droog. Ik denk dat je zulke spelers niet meer op klank moet beoordelen want ze klinken hooguit redelijk.
Als je een vintage speler zoekt die wel erg goed klinkt: CD880, CD960 of de CD94 van Marantz.

KILLorBE

Ik heb een bouwpakket Philips CD speler uit de Elektuur i.s.m. DIL met een CDM4 loopwerk, en ik vond hem altijd erg goed klinken.
Maar die ligt al weer 12+ jaar in de kast (Nooit helemaal afgemaakt).
Niet echt een bewuste keuze dus, maar heb intussen een aantal andere spelers gehad zoals een Marantz CD-63 (?), Pioneer DV-525 (Ook nooit helemaal afgemaakt volgens de mods van Doug Blackburn) en dan nog een paar (o.a. NAD 510 geloof ik)

Geen idee wat ik nu van de Philips vind (misschien een keer afmaken, heb tenslotte nog een nieuw loopwerk liggen), maar de CDM4 en CDM12 (al dan niet Pro) loopwerken zijn lange tijd populair geweest, CDM12 Pro is volgens mij nu nog steeds gewild (Werd o.a. ook in Krell spelers gebruikt).
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

Hanky Panky

Ik heb een Marantz CD10 en eigenlijk nooit de behoefte gehad aan iets anders. Moet wel een keer de nieuwe snaartjes voor de lade er in zetten  :blush:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Rock Solid

Dankjewel allemaal.

Volgens mij zouden er 3 zaken kunnen zijn, waardoor de vintage spelers beter zouden kunnen klinken 1) 14 bit technologie 2) analoog filter 3) het oergevoel bij vintage.

Ik heb zelf nog een Mission PCM4000 en een Meridian 206B opgeslagen (bij mijn ouders). Dus zal ik deze er eens bijpakken om te vergelijken. Helaas heb ik geen 14 bitter om te proberen (de Mission won destijds - voor mij - van een Yamaha met een JK Acoustics (analoog ?) filter.

Mijn speurtocht gaat verder ... toch nog wel eens zitten te twijfelen aan een Cambridge CD2 met 4 dac's.

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/Cambridge%20CD2/CD2%20cambridge%20Audio%20CD%20player.html

velothrux

Van Meridian heb ik naast elkaar gehoord: de MCD (hun eerste cd-speler), de 508-20 en de 506-24. Deze laatste vond ik de beste. Zelfs beter dan de alom geroemde 508-20. Niets mis met vintage, maar niet altijd beter.

Xander32

Mijn (beperkte) ervaring met oudere cdp`s is dat deze gewoonweg minder laten horen, minder dynamiek maar vooral (een) minder (goede) detaillering. Dat laatste maakt dat het ontspannen, warm klinkt, maar je mist m.i. wel het e.e.a.  8) ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

velothrux

Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Minder detail zal op sommigen als ontspannen/analoog overkomen.

John Wx

Quote from: velothrux on May 14, 2013, 08:50:46
Volgens mij sla je de spijker op zijn kop. Minder detail zal op sommigen als ontspannen/analoog overkomen.

zit wat in
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rock Solid

Over het ontbreken van details bij de oudere spelers daar zou wat in kunnen zitten ... maar, ik denk meer rust in het geluid en misschien wel een betere PRAT (pace, rhythm and timing)   :unsure:
Als mijn set weer operationeel, wil ik een paar CD spelers naast elkaar zetten om een vergelijk te maken; namelijk een Mission PCM4000, Meridian 206B, Eastsound CD-E5.

John Wx

Quote from: Rock Solid on May 15, 2013, 21:04:52
Over het ontbreken van details bij de oudere spelers daar zou wat in kunnen zitten ... maar, ik denk meer rust in het geluid en misschien wel een betere PRAT (pace, rhythm and timing)   :unsure:
Als mijn set weer operationeel, wil ik een paar CD spelers naast elkaar zetten om een vergelijk te maken; namelijk een Mission PCM4000, Meridian 206B, Eastsound CD-E5.

Menno van der Veen heeft ooit onderzocht is dat als het "te schoon" klinkt dat onze hersenen dan afdwalen

filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Midstar

Quote from: John Wx on May 15, 2013, 21:24:50
Menno van der Veen heeft ooit onderzocht is dat als het "te schoon" klinkt dat onze hersenen dan afdwalen

filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug

Kan mij er wel in vinden.

Cd, snel afgeleid minder emotioneel bij betrokken, minder geneigd te luisteren.
Vinyl het tegenovergestelde.


Duck Twacy

#13
(oude) rega's staan ook wel bekend om hun "analoge" klank. De Apollo of zo

garmtz

Ik zal niet zo snel met zo'n oudje gaan spelen, maar er zijn tijden geweest dat CD-spelers heel erg muzikaal klonken. Zo bijvoorbeeld de Denons van begin jaren 90: DCD-2560 etc. Heel erg 'analoog'.

Denon Focal

De loopwerken van die eerste spelers waren wel veel beter en degelijker dan de latere varianten, dus als transport voldoen ze nog prima.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

garmtz

Quote from: Denon Focal on June 18, 2013, 16:21:20
De loopwerken van die eerste spelers waren wel veel beter en degelijker dan de latere varianten, dus als transport voldoen ze nog prima.

Yep... En met mooie DACs (Analog Device 20 bits meen ik).

Nosferatu

Quote from: garmtz on June 18, 2013, 16:19:37
Ik zal niet zo snel met zo'n oudje gaan spelen, maar er zijn tijden geweest dat CD-spelers heel erg muzikaal klonken. Zo bijvoorbeeld de Denons van begin jaren 90: DCD-2560 etc. Heel erg 'analoog'.
Kan ik alleen maar mee eens zijn; heb 'hier' een Philips CD-104 staan (14 pitter) en een Denon DCD 1520, 20 bits met 8x oversampling. Je wilt niet weten hoeveel beter die Denon klinkt, warm, 'analoog' geluid. Voordat ik deze enkele decennia geleden kocht heb ik heel wat andere spelers gehad en uitgeprobeerd, Sony, Yamaha, Philips, Marantz, Mission, maar de Denon speelde ze weg. Een 2560 zal daar nog een schepje bovenop doen.

Gebruik nu een Denon DVD-3930 met daarin een prima DAC (gescheiden audio en videogedeelte) en die is toch wel een stuk fraaier dan m'n oude DCD 1520 maar het is zeker geen straf om naar m'n +25 jaar oude 20 pitter te luisteren, integendeel. Vergeet de eerste generatie spelers, die kunnen niet meekomen met latere spelers. Die zijn leuk voor nostalgie, verzameling, de heb of whatever je ermee wilt doen.  ;D

Als je 'antiek' wilt, denk dan aan dit soort Denon spelers of de betere Philips/Marantz modellen. Sony heeft ook prima spelers gemaakt, kwestie van goed zoeken naar wat destijds topspelers waren en welke 'middenklasse'. (en Yamaha, JVC, Pioneer, Technics etc. etc.)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rock Solid

Leuk dat dit topic doorgaat ...
Als het goed is, ga ik aanstaande zondag mijn field coil drivers ophalen en zal ik de man ontmoeten die veel met vintage heeft. Dus ik ben benieuwd of ik één en ander kan beluisteren ...  ;)

garmtz

Ja, de 1520 was ook mooi... Zelfs de goedkopere modellen van die tijd waren bijzonder muzikaal...

martin778

Klopt, de DCD2560 kleurt als geen ander. Je moet hem dan ook erg zorgvuldig matchen met de rest van je set en dus niet aan een Quad of een MF hangen  ;)

Ik had de 2560 destids 1:1 vergeleken met een Philips CD960 en ik vond de 2e beter. De Philips klinkt vooral opener en strakker.

clockwork

Ik had ook de 1520 in combinatie met een Onkyo Integra A8057 versterker. Dat klonk geweldig op mijn Translator Impact 2 speakers.

De 1520 staat nog steeds op zolder met een defect loopwerk. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Ik denk dat deze beter klonk dan de cd spelers die ik daarna gehad heb.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Audiofiel

Mooie vintage CD-spelers zijn er genoeg. Ik heb zelf bijna 10 jaar gedraaid met de Sony 557, tot aan de vMedevoort modificaties aan toe (met dubbele netsnoeren). Daarvoor onder meer heel lang gedraaid met de Philips CD-101 die ik nog steeds heb bewaard.

Verder heb ik hier nog een topper uit bijna dezelfde tijd als de 557 staan, namelijk de Philips 960. Met betere opamps en de Silver Crown 1541 DAC als upgrades er in. Ik ben het met de martin778 eens dat die beter is dan de Denons, die vrij donker gekleurd zijn. Bovendien moet je tegenwoordig uitkijken om die Denons te kopen, want er zit een KSS-151a lens in en die zijn nieuw al jaren niet meer te koop.

In mijn stereoset draai ik met een Wadia WT2000s transport. Mag ik dat vintage noemen? Ja, dat mag, want die stamt al uit 1990 (met een Estoric P2s loopwerk upgrade  in 1996). Ook met de gevreesde KSS-151a trouwens. :D

Op de werkkamer staan verder nog een Wadia WT3200 transport (met als basis weer die Philips 960), een Classé CDP-1.5 en een CDP-.3.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Allemaal mooie spelers Audiofiel! Misschien vond ik de Denons wel mooi OMDAT ze zo donker klonken?

Pjotr27

QuoteAllemaal mooie spelers Audiofiel! Misschien vond ik de Denons wel mooi OMDAT ze zo donker klonken?

Daar ben ik het wel mee eens, maar ( beetje offtopic) welke huidige spelers klinken ook heerlijk donker?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.