De klank van de kamer: Alvin Lucier - I Am Sitting In A Room

Started by Martijn M, December 16, 2012, 14:33:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Hoe klinkt een kamer? Normaal horen we de klankeffecten van een kamer maar in beperkte mate, maar wat gebeurt er als we de klank van de kamer steeds verder opvoeren? Alvin Lucier nam zijn eigen stem op en speelde die opname af in dezelfde ruimte. Dat nam hij op en vervolgens speelde hij die opname weer af. Dit deed hij keer op keer, zodat je uiteindelijke bijna nog uitsluitend ruimte-effecten hoort.
Luister en verwonder!



Quote from: Alvin Lucier - I Am Sitting In A RoomI am sitting in a room different from the one you are in now. I am recording the sound of my speaking voice and I am going to play it back into the room again and again until the resonant frequencies of the room reinforce themselves so that any semblance of my speech, with perhaps the exception of rhythm, is destroyed. What you will hear, then, are the natural resonant frequencies of the room articulated by speech. I regard this activity not so much as a demonstration of a physical fact, but more as a way to smooth out any irregularities my speech might have.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/I_Am_Sitting_in_a_Room
Dutch & Dutch

hifiman


TheoPrime

Het lijkt erop dat hij opnames in verschillende ruimtes maakt, terwijl hij alleen de klank opvoert in de betreffende ruimte... merkwaardig.
Ik hoor hem bij sommige woorden stotteren ;), maar daar kan de beste man overigens niks aan doen.
Stereo: Mark Levinson No 532H - Classé cp-50, Sony xa-7es, Stello da100 Signature, JBL Century gold
      Kabels: Inakustik, Nordost, LAT International, Xindak, Supra Sword

eMVe

Maar even snel beluisterd, maar lijkt me alleen kunstzinnig/kunstig/gekunsteld en meer eigenlijk niet. . .

Martijn M

Wat vind je eraan gekunsteld? Bepaald 'mooi' vind ik het niet, maar ik vind het wel nuttig omdat je de klank van de kamer uitvergroot kunt beluisteren. De klanken die je steeds meer gaat horen klinken mij bekend in de oren. De gesproken stem bestaat uit relatief korte, impulsieve geluiden. Dat betekent dat de gesproken stem de resonanties niet heel sterk aanspreekt. Er zijn vele interaties voor nodig om de resonanties sterk te laten doorklinken. Gebruik je echter muziek met daarin meer 'steady-state' elementen - zoals je bijvoorbeeld een opname van een groot symfonieorkest met lang aanhoudende strijkers - dan zul je de resonanties al veel sneller aanspreken. Ruimteresonanties zijn vaak duidelijk te herkennen als je een dergelijke opname afspeelt in een betrekkelijk levendige luisterruimte.
Dutch & Dutch

eMVe

Zoals al geschreven heb ik er maar even naar geluisterd, maar bij zoiets zijn er zoveel variabelen dat het eigenlijk alleen maar iets kan betekenen in kunstzinnig opzicht; over wat geluid in je kamer doet dus helemaal niets. Als er iemand is met een andere mening (onderbouwd) ga ik nog wel een keer luisteren. . . vooralsnog is het niet mijn ding. . .