Als een klein jongentje, verwondert @ Confidence Mansion

Started by Sonic Circle, December 7, 2012, 00:45:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sonic Circle

Najaar 1989
Het is het najaar in 1989 en een 8-jarig jongetje zit uit het raam van een leslokaal te staren. Zijn rekenopdracht heeft hij snel afgerond en zijn schrift dichtgeklapt zodat hij zijn dagelijkse favoriete ritueel kan volgen; wegdromen en verwonderen. Terwijl hij naar buiten staart vangen een aantal fluitende en fladderende vogeltjes zijn blik, terwijl ze al spelend samen een boom in vliegen. Zo licht als een veertje verplaatsen ze zich door de lucht, alsof de wetten van de zwaartekracht op hen geen vat kunnen krijgen. De vogeltjes verdwijnen achter het gordijn aan blaadjes van de boom. Deze blaadjes lijken wel groen-geel-oranje-bruinig en niet allemaal zijn ze opgewassen tegen de vrolijkheid van de vogeltjes. Al dwarrelend zweven er een heel aantal naar beneden. De blik van het jongetje laat de vogeltjes los en volgt speels de dwarrelende blaadjes, die gedragen worden door de wind. Op de achtergrond breken zonnestralen door een dreigend wolkendek heen en brengen een vrolijke tint aan, die samen met de vogeltjes en dwarrelende blaadjes een verder treurige omgeving verblijden. Het jongetje gaat compleet op in deze wondere buitenwereld en geniet met volle teugen.

Een mannenstem noemt dreigend een naam in het klaslokaal.. "Marius".. het jongetje heeft niets door en blijft genieten van het schouwspel buiten.  De mannenstem verheft zich.. "Marius!!?".. nog geen reactie. Bij de derde maal "Marius!!!!!" schrikt het jongetje op uit zijn belevingswereld en zucht bij wat hij weet wat er komen gaat. "Ga jij de gang maar weer op. En denk eens goed na over waarom je zo slecht luistert!". De gang op slenterend is het jongetje nog net op tijd om zijn 2e dagelijkse favoriete ritueel te kunnen volgen; het schoonmaken van het aquarium door één van de kinderen uit een hogere klas..

Zondag 2 december 2012
Een 31 jarige jongeman heeft zojuist plaatsgenomen in een comfortabele sofa, nadat hij enige tijd verwonderd om zich heen heeft staan kijken. De prachtige ruimte waar hij zich in bevind heeft zijn aandacht volledig gegrepen. Er is zo veel detail en het is er zo anders ingericht, het is zo bijzonder gebouwd, dat hij er van onder de indruk is. Toen hij de ruimte binnenstapte, sloot die zich als een warme deken om hem heen. Rustig, vriendelijk, comfortabel en uitnodigend.

Na een korte opwarmsessie met prachtige akoestische muziek van een aangenaam goed gitaar spelende Nils Lofgren en een Chinees percussie koor (dat gevoelsmatig voltallig aanwezig moet zijn geweest), vult de ruimte zich met tonen en noten die vertrouwd zijn. Orpheus van David Sylvian. Onder andere ritmische percussie, een piano, een vriendelijk verhalende warme zangstem en wat strijkinstrumenten vertellen een bekend verhaal. Het ritme en de structuur van de muziek roepen herinneringen op aan het wegdromende 8 jarige jongetje dat zo geniet van de wondere buitenwereld.

Noten en tonen die door de ruimte heen fladderen, zweven en dwarrelen. Alsof de bekende natuurkundige wetten geen grip op ze kunnen krijgen en ze verder brengen dan je je normaal voor mogelijk houdt. Details. Zo veel en zo sterk aanwezig als de vele kleuren van de blaadjes waar het jongetje zich over verbaasde. Dan sterft na een kleine 2,5 minuut de muziek uit.. bijna 10 seconden blijft het stil, waarna het verhaal plots duidelijk en nog krachtiger verder gaat. De jongeman is weer het 8 jarige jongetje van eind jaren 80. Compleet in een andere wereld, met de ogen gesloten. Kippenvel overvalt hem en zijn keel begint zich te vernauwen. Zo intens, zo gedetailleerd heeft hij zijn herinnering al heel lang niet, of misschien zelfs wel nooit meer, ervaren.

Bij het inzetten van het volgende nummer (Let the Happiness in) beeld hij zich de donkere wolken in, waar langzaamaan de zonnestralen doorheen breken. Het is niet moeilijk om de verbeeldingskracht zijn werk te laten doen. Vrolijkheid is onderweg..

Mannenstemmen in de ruimte beginnen de aandacht van de jongeman te trekken. Met gelukkig iets minder moeite dan toen hij nog 8 was, weet de jongeman zich weer in het hier en nu te krijgen. Oh hallo Jan, Philip en Etienne. Jullie ook hier? ;D.

Beleving
Bovenstaande is misschien geen standaard intro van een Meet & Greet verslag. Natuurlijk was het gezellig om bij aankomst opnieuw kennis te maken met de al bekende Jan, Philip en Etienne. Om Sibelius in zijn terrarium (?) te begroeten, om Angelie weer te spreken en de kwispelende Bartok een aai over zijn bol te geven. 

De playlist heb ik al eerder geplaatst in Jan zijn topic en zal ik hieronder opnieuw plaatsen in het M&G verslag. Na bovenstaande "verhaal" kan ik kort en krachtig zijn over de rest van de dag. Het was genieten van de beleving in Confidence Mansion. Muziek klonk ruimtelijk, extreem gedetailleerd en volledig gecontroleerd. Zoveel resolutie heb ik nog niet eerder ervaren in het beluisteren van muziek.

Ook de film- en beeldfragmenten waren audiovisueel genieten. Vooral The Art of Flight overrompelde de aanwezigen met een mix van een brute soundtrack en onnavolgbaar gefilmde snowboard stunts en beelden. Deze had ik al eerder ervaren met een groepje fanatieke snowboarders in mijn eigen HT. Dankzij de nieuwe JVC X70 / RS55 van Jan had alles weer net meer diepte, scherpte en detail. Deze film / documentaire is echt een aanrader!

Uiteindelijk hebben we afgesloten met Batman: The Dark Knight als hoofdfilm. Na deze 2x in Pathé Imax te hebben gezien was het nu tijd om hem eens in een echt geschikte ruimte te bekijken ;). Ondanks slecht weer waarschuwingen en voorzichtige hints dat Philip mogelijk het einde niet zou halen, hebben we deze met zijn allen in 1x uitgekeken. Wat mij betreft een waardige afsluiter van de dag. Een film van absolute referentiekwaliteit in een ruimte van absolute referentiekwaliteit.

Jan en Angelie, bedankt voor jullie gastvrijheid. Het was me een waar genoegen en ik kom graag nog eens een keer een aantal hele cd's luisteren. De liefde en visie van Jan zijn werkelijk in alle details van de ruimte terug te vinden. De beleving klopt van A-Z. Chapeau, ik kan me enigszins voorstellen hoe veel werk en liefde er in is gestopt.

Het harde werk is over, het genieten kan beginnen!


Playlist M&G 2 december 2012:

Muziek (CD / SACD / 24K Gold discs en wat nog meer aan moois  )
Nils lofgren - acoustic live - keith don't go
Yim hok-man - poems of thunder, the master chinese percussion
David Sylvian - secrets of the beehive - Orpheus
David Sylvian - secrets of the beehive - let the hapiness in
ALR jordan - the guitar collection (special 24k gold cd) - Allison Kraus & Union Station - it doesn't matter
Yann Tiersen (Amelie) - comptine d'un autre éte: l'apres midi
Yann Tiersen (Amelie) - le moulin
Rodrigo y gabriela - stairway to Heaven
Agnes Obel - philharmonics - brother sparrow
Agnes Obel - philharmonics- over the hill
Blue coast collection - Keith Greeninger - looking for a home
Gordon Haskell- harry's bar - someone i know
Gordon Haskell- harry's bar - all in the scheme of things
Pink Floydd : 5.1 SACD - Dark Side Of The Moon - Money (non-nespa en nespa versie)

Muziek/film met beeld en geluid:
HSDD diverse scenes (tron, war of the worlds, u571, super 8, finding nemo, monsters inc, house of the flying daggers, the international, swordfish)
Sting live in Berlin
Phil Collins live at Roseland Ballroom
Dire Straits - Alchemy
The Art of Flight (vet!!!)
Unstoppable
Despicable me

Hoofdfilm:
Batman: The Dark Knight Rises

bmateijsen

Leuk verhaal!! De JVC is overigens een RS55 (en dat scheelt een flink stuk op de X30 ;) )

Etiennevh

Mooi verslag Marius en wat een verhaal haha :D Schitterend wat heb jij een fantasierijke geest ;)

Ik ben er gisteren niet meer aan toe gekomen. Zal wel van het weekend of wellicht vanmiddag worden.



Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Etiennevh

Quote from: bmateijsen on December  7, 2012, 09:00:05
Leuk verhaal!! De JVC is overigens een RS55 (en dat scheelt een flink stuk op de X30 ;) )
Dat dacht ik ook al ;) Wat een bakbeest hing er aan het plafond! :P
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

WickedGame

Geweldig verhaal!!

Mooi in detail en fantasievol. Ik vind dit soort verslagen echt heerlijk om te lezen, geen zwaar technisch geneuzel waarom het ene tingeltje beter klinkt dan het anderen. Nee, heerlijke belevingsverhalen. Naar mijn mening zoals het zou moeten  ;D

:clapping:

HTip

Wat een prachtig verslag Marius :clapping: Je hebt de lat nu wel heel hoog gelegd voor ons ;)

Als het goed is, is het dit weekend weer warm genoeg in huis om een verslag te typen :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Martijnst1990

Ik sluit me er maar bij aan: echt prachtig geschreven, las heerlijk weg! :) En zoals WickedGame zegt, niet te technisch, ook wel eens leuk ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Sonic Circle

#8
Quote from: bmateijsen on December  7, 2012, 09:00:05
Leuk verhaal!! De JVC is overigens een RS55 (en dat scheelt een flink stuk op de X30 ;) )

Thanks!
Typefout, ik dacht een X70. Was een beetje laat. X70 = RS55 toch?

Quote from: Etiennevh on December  7, 2012, 09:00:37
Mooi verslag Marius en wat een verhaal haha :D Schitterend wat heb jij een fantasierijke geest ;)

Weet je dat ik in die periode serieus minstens 2x per dag op de gang stond, precies om dit soort zaken? De lessen waren te weinig prikkelend, waardoor ik compleet in gedachten verzonken of met de omgeving bezig tot de orde geroepen moest worden.. "Oost-indisch doof" kreeg ik vaak als plakkaat.

Sonic Circle

Quote from: WickedGame on December  7, 2012, 09:10:58
Geweldig verhaal!!

Mooi in detail en fantasievol. Ik vind dit soort verslagen echt heerlijk om te lezen, geen zwaar technisch geneuzel waarom het ene tingeltje beter klinkt dan het anderen. Nee, heerlijke belevingsverhalen. Naar mijn mening zoals het zou moeten  ;D

:clapping:

Thanks, ook de anderen. Mijn beeldend vermogen is beter dan mijn technische kennis. En ik heb zo'n vermoeden dat andere aanwezigen daar veel meer over kunnen en willen vertellen. Dus die ruimte blijft er nu mooi :).

Uiteindelijk is de techniek het middel en zijn de beleving en de ervaring "het geluk".

Nu is het bij Jan wel zo dat alle techniek (en akoestiek) zo waanzinnig goed is, dat de beleving heel puur en intens is. Zou serieus waar complete cd's achter elkaar kunnen luisteren daar. Licht uit, wijntje erbij en gewoon genieten. Geen afleiding.

Mediasluis

Ik ken dat wel haha.
Je hebt het wel heel visueel beschreven.
Dank je wel hiervoor.
Ik zag het ook allemaal voor me en het was heel prettig om te lezen.
't Neemt toch wel wat tijd in beslag.
Je zou eens columns moeten schrijven voor de krant

Het was overduidelijk een leuk uitje geweest.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Jean Sibelius

Hoi Marius,

Geweldig verhaal (waarvoor hartelijk dank, ik kan het blijven lezen :)). Je stuk beschrijft mijns inziens exact de essentie waar het uiteindelijk allemaal om te doen is: beleving en genieten! Erg gaaf om te lezen dat het ook daadwerkelijk zo bij jou is overgekomen en voor de vele complimenten die in je verhaal terugkomen. Voor mij voelt het ook nog steeds onwerkelijk als ik in de ruimte zit... dat het helemaal van mij is en dat ik dit heb kunnen en mogen realiseren in mijn eigen achtertuin. Terugkijkend op het hele proces (b)lijkt 4 en half jaar toch niet zo heel lang te zijn op een mensenleven. In die tijd heb ik inderdaad al mijn liefde en zaligheid in de ruimte gegooid (terwijl daarnaast ook nog wat andere dingen moesten gebeuren). Gelukkig is Angelie al die tijd (meestal) begripvol geweest, want ik kan nog wel eens doorslaan in mijn enthousiasme.

De basis is gelegd, nu eerst genieten van de huidige status en wat de komende tijd brengt... dat zien we vanzelf ;).


Groeten, Jan

P.S.: Achteraf realiseerde ik me dat de 3D-brillen helemaal niet tevoorschijn zijn gekomen afgelopen zondag (dat hadden we ook nog kunnen doen, maar er was zoveel te zien en te horen).
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

michel69

Hoi Marius ik ben nieuw hier(lees al wel een tijdje mee)maar wil je een groot compliment geven over je verslag,zoals jij het beschreven hebt waande ik mezelf bijna daar! Echt chapeau daarvoor heb bijna net zoveel genoten van je verslag als jij van de Meet & greet bij de uiteraard schitterende Confidence Mansion.

Groetjes Michel
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Sonic Circle

Quote from: Mediasluis on December  7, 2012, 12:43:25
Ik ken dat wel haha.
Je hebt het wel heel visueel beschreven.
Dank je wel hiervoor.
Ik zag het ook allemaal voor me en het was heel prettig om te lezen.
't Neemt toch wel wat tijd in beslag.
Je zou eens columns moeten schrijven voor de krant

Het was overduidelijk een leuk uitje geweest.

Uitje was top! Columns.. moet ik eerst leren spellen of er moet een heel goede eindredacteur rondlopen ;).

Quote from: Jean Sibelius on December  7, 2012, 12:44:13
Hoi Marius,

Geweldig verhaal (waarvoor hartelijk dank, ik kan het blijven lezen :)). Je stuk beschrijft mijns inziens exact de essentie waar het uiteindelijk allemaal om te doen is: beleving en genieten! Erg gaaf om te lezen dat het ook daadwerkelijk zo bij jou is overgekomen en voor de vele complimenten die in je verhaal terugkomen. Voor mij voelt het ook nog steeds onwerkelijk als ik in de ruimte zit… dat het helemaal van mij is en dat ik dit heb kunnen en mogen realiseren in mijn eigen achtertuin. Terugkijkend op het hele proces (b)lijkt 4 en half jaar toch niet zo heel lang te zijn op een mensenleven. In die tijd heb ik inderdaad al mijn liefde en zaligheid in de ruimte gegooid (terwijl daarnaast ook nog wat andere dingen moesten gebeuren). Gelukkig is Angelie al die tijd (meestal) begripvol geweest, want ik kan nog wel eens doorslaan in mijn enthousiasme.

De basis is gelegd, nu eerst genieten van de huidige status en wat de komende tijd brengt… dat zien we vanzelf ;).

Groeten, Jan

P.S.: Achteraf realiseerde ik me dat de 3D-brillen helemaal niet tevoorschijn zijn gekomen afgelopen zondag (dat hadden we ook nog kunnen doen, maar er was zoveel te zien en te horen).

Graag gedaan Jan. Tijdens de M&G was ik behoorlijk stil tijdens de nummers van David Sylvian. Het bovenstaande verhaal is niet zomaar verzonnen. De intensiteit van hoe het bij me binnen kwam was groot. En dat is denk ik het grootste compliment dat ik je kan geven over je ruimte. De emoties en boodschap in de muziek kwamen helderder, beter en intenser dan ooit over.

Ik weet hoe zwaar het kan zijn om 4-5 jaar met de realisatie van een project bezig te zijn. Ons HT duurde van ontwerp tot realisatie denk ik 8 maanden, maar we zijn sindsdien nog rustig 3,5 jaar verder gegaan om de rest van het huis en tuin ook af te maken. Naast mijn andere hobby: het hebben en runnen van een bedrijf. Tja, het geeft gewoon veel genoegdoening als je dan weer een mijlpaal bereikt!

Om eerlijk te zijn heb ik wel een verbeterpunt aan je ruimte. Surround weergave vanaf Bluray klonk iets minder meeslepend dan ik had verwacht. Waarschijnlijk omdat er geen HD audio formaten werden afgespeeld, of mogelijk zijn in je huidige setup? Mijn ruimte heeft trouwens veel minder laagabsorptie, maar bij een film als Batman: TDKR is dat soms best prettig :D.

En inderdaad; 3D! Helemaal vergeten. Ik kan het zelf niet afspelen, ben behoorlijk sceptisch, maar sinds wat demos op de laatste ISE beurs wel veel geinteresseerder geworden. Jammer dat we er niet aan toegekomen zijn inderdaad! (biedt mogelijkheden voor een vervolg M&G misschien haha).

Quote from: michel69 on December  8, 2012, 18:35:43
Hoi Marius ik ben nieuw hier(lees al wel een tijdje mee)maar wil je een groot compliment geven over je verslag,zoals jij het beschreven hebt waande ik mezelf bijna daar! Echt chapeau daarvoor heb bijna net zoveel genoten van je verslag als jij van de Meet & greet bij de uiteraard schitterende Confidence Mansion.

Groetjes Michel

Hoi Michel,
Dat is leuk om te horen en een mooi compliment. Dankjewel.