JL Audio 13W3v3-4 versterking

Started by frankpaul1, December 5, 2012, 23:14:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankpaul1

Ik wil graag een subwoofer bouwen op basis van twee JL Audio 13W3 en een Hypex DS4 of Inuke DSP. Maar ik ben een leek en zit nogal met wat vragen. Zoals:

Moet ik twee 13W3-4 of 13W3-2 aanschaffen? En is de Hypex DS4 genoeg om ze beide aan te sturen?

Wat voor behuizing raden jullie aan? Ik wil graag zo klein mogelijk en dan een dual opposed.

Of raden jullie een enkele 13W6 of 13W7 aan? Aangezien deze meer dan twee keer zo veel lucht verplaatsen als een 13W3.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

morca

#1
Ik ben in het bezit van de door jouw genoemde set,s.
De DS4 zal te ligt zijn,
dan heb je een DS8 nodig met,2x 13W3V3-2 in serie imo.

Ik heb 2x een DS4 op 2x een 13W3V3-4 staan,dat is optimale aanstuuring.
Dus 1 woofer op 1 DS4.

Beneden heb ik ook 2 x 13W3V3-4 staan op een Inuke,dit klinkt ook best goed,maar je haalt niet uit de JL,s wat erin zit.
Imo kan je het beste een DS8 met 2x de 2 ohm versie vd woofer nemen.In serie
Of 2 keer een DS4 met 2x de 4 ohm versie vd woofer.
Wat voor ruimte komt hij te staan?

Dual upposed is wel gaaf,maar je spreekt wel 2 roommode,s aan,dat kan ook ongunstig uitpakken.
Ik moet zelf een nieuwe kist bouwen,maar ze blijven bijde wel FF,dit klinkt wel erg goed.

Ze liggen nu naast elkaar,dit moet even 1 mooi dubbel subje worden.

Oh ja 38 liter per sub is zat ,zitten ze hier ook in,en dat werkt best goed  :)
Dark Night Gekeken gekeken ,moet je ook doen als je sub af is,goeie eerste film dunkt me .

Nog enige vorm van dsp ,minidsp is wel aan te raden,komt alleen wel ong 100 euro bij voor een meetsetje.
Maar dan kan je zelf je sub als een pro af leren stellen.


Word alweer een gaaf projectje,goeie driver keuze  :thumbs-up:
Nu de amp nog  ;)

:popcorn:


morca

Aanvulling voor de 12 of 13 W7 zal je een 3 ohm stabiele amp moeten hebben,dan word de amp gauw een Crown XTI bv

2 of 1 woofers is een keuze, imo zullen 2 keer W3 niet minder doen als een W7
2 keer W3 is goedkoper als een 13W7 dat weet ik wel.

Voor de ruimte een W7 heeft ong 40 liter nodig.
2x een 13W3 een kist van 80 liter netto.


Timvg

Bij dual (of triple) opposed zit het akoestische middelpunt tussen de twee drivers, voor room-modes onder de 100hz maakt dat dus niets uit hoor :)

morca

Ja van de wooferkist buitenmeting
,maar inroom spreekt je woofer andere mode,s aan als je hem draaid,dat weet ik.
Dus 1 voor en 1 achter of 1 links en 1 rechts zou andere mode,s opleveren.

Nog wat bedacht voor jouw 4 Tim gisteren, ivm mijn gedachte hierover,als je ze scheef in de hoek zet spreken ze alle ong onder dezelfde hoek de kamer aan denk ik.
leuk als je dat eens zou testen of er verschil is  ;)

Timvg

#5
Als je ze draait zou je onder de 80hz normaal geen verschil mogen zien, de golflengtes van die frequenties zijn te lang om verschil te geven. Het kan wel uitmaken voor de fase samen met de andere speakers of subs rond crossover op bepaalde luisterplekken, wellicht is het dat verschil dat je ziet? Om het goed te kunnen testen zou je eigenlijk alle speakers en subs buiten degene die je test moeten ontkoppelen en deze dan apart testen.

Hier een leuk artikel erover

http://www.data-bass.com/data?page=content&id=77

Vooral kijken naar de inroom testen. Daarin bleek dat de orientatie van de frontfiring sub veel meer verschil uitmaakte dan bij de dual opposed, bij die was de respons erg uniform ongeacht naar waar de woofers straalden. Dat was dus wat ik bedoelde met het akoestische middelpunt.


frankpaul1

De dual-opposed is van de baan  :nopompom:

Nog even met de baas in huis overlegd en 2x13W3 in plus minus 80 liter wordt toch te groot. Het zal dus een enkele 12 of 13W6 of W7 moeten worden. Ik zal me eens in gaan lezen in de versterking en de behuizing die hier voor nodig is.

Martijnst1990

Quote from: frankpaul1 on December  6, 2012, 13:48:41
De dual-opposed is van de baan  :nopompom:

Nog even met de baas in huis overlegd en 2x13W3 in plus minus 80 liter wordt toch te groot. Het zal dus een enkele 12 of 13W6 of W7 moeten worden. Ik zal me eens in gaan lezen in de versterking en de behuizing die hier voor nodig is.
Ik heb zelf onlangs een 12W7 gebouwd in een kleine kist. In de OP van onderstaand topic staat wat informatie over de grootte van de kist en de versterking:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119769.0
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

#8
40 liter closed is ok imo.
Amp bij de 12W7 ong 800 a 900 bij 3 ohm
Amp bij de 13W7 ong 1000 a 1200 bij 3 ohm

Kijk uit bijna geen amp doet 3 ohm op mono,dus dan gebruikt je 1 kanaal van bv xti 1002 voor de 12W7
Voor de 13W7 moet ik even checken welke het beste uitkomt.

Ps maten van je kistje zijn niet meer als 40x40x40 cm voor de 12 of de 13 W7

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

frankpaul1

Quote from: knubbe on December  6, 2012, 15:21:05
Of dual opposed 10w3 :)

Haha, had je nog een paar te koop? Is een optie maar denk dat het minder goed gaat klinken. Maar misschien wel zeer muzikaal en qua budget wat beter en past ook in een kleine behuizing (40x40x40 is wel de max). Is misschien wel aan te sturen met een DS4?

knubbe

Quote from: frankpaul1 on December  6, 2012, 16:13:52
Haha, had je nog een paar te koop? Is een optie maar denk dat het minder goed gaat klinken. Maar misschien wel zeer muzikaal en qua budget wat beter en past ook in een kleine behuizing (40x40x40 is wel de max). Is misschien wel aan te sturen met een DS4?

Toevallig wel ;) Maar ze moeten niet persee weg.
Kleinere behuizing dat wel, maar een DS4 ga je het niet mee redden ben ik bang.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

frankpaul1

Goed, het is toch één JL Audio 13W3v3-4 geworden. Die heb ik relatief goedkoop op kunnen pikken, maar nu nog versterking. Ik neig zelf heel erg naar iets met DSP, omdat ik in het verleden een Velodyne en JL Audio gehad heb met ingebouwde DSP en dit erg goed beviel.

Mooiste zou zijn in de plate-amp, maar dat is redelijk zeldzaam. Wat zijn andere suggesties?

morca

#13
De xtz plate is 400 watt RMS bij 4 ohm dacht ik,dat zou een goeie optie zijn.
Hypex met losse minidsp ook,die regelt ook zelf in,alleen dan met behulp van een comp een mic.
Dat is ook een optie

Mooie unit trouwens,ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

yorkie13

Heb hier de XTZ DSP 1 amp met 2 x een peerless xxls12 (4 ohm ) eraan hangen
en dat gaat prima.

Ook staat er een Hypex ds4.0 in op een andere woofer te draaien, hier komt de MiniDSP bij
en heb zo denk ik meer controle over de woofer(s)

frankpaul1

Ik heb de 13w3 binnen, nu zat ik een beetje te zoeken naar leuke plate-amps met DSP en toen kwam ik de Wyntek WAM300-DSP tegen.

https://www.intertechnik.de/Shop/Verstaerker/Wyntek-Verstaerker/_70920_M12-WAM300-Dsp_1768,de,37,128971?no=intro&app=Lautsprecher-Shop/Verstaerker/Wyntek-Verstaerker/&dummy=&navid=1768&lang=de&basis=37&detail=128971&extra1=&extra2=

250 watt bij 4 ohm, maar met een mooie in te regelen DSP via de computer. Zou 250 watt voldoende zijn om de JL aan te sturen?

morca

Je hebt de 2 of de 4 ohm versie genomen,de woofer.
De 4 ohm versie zal deze amp te ligt zijn voor goeie aanstuuring imo.

frankpaul1

Het is de 4 ohm versie. Welke versie zou wel werken dan?  Jammer dat het te licht is, of is het op het randje. Ik zie ook vaak jl monoblokken van 250 watt gebruikt worden op de 13w3 in auto's.

morca

Met de 2 ohm versie vd woofer was de amp wel afdoende geweest.
Nee het is niet op het randje optimum is 400 rms en max 600 rms ,vd woofer.
Maar deze amp geeft 250 bij 4 ohm,dus bij 2 misschien wel 500,dan was het best een mooie amp geweest voor het geld.

dsp erbij maar geen peq denk ik.....,ik zal nog eens kijken wat de rest vd spec,s zijn

frankpaul1

Ik denk dat het wel goed komt. Volgens de handleiding is 400 watt al erg dicht tegen warranty void aan. Ze geven tussen de 150 en 300 watt aan als optimum.

morca

volgens deze niet,en is 400 optimaal,
Ik tip het ook uit eigen ervaring,alles onder die 400 gaat ie stuk minder van spelen.

Spollie

Inmiddels heb ik deze driver overgekocht van frankpaul1 en ben ik dus ook aan het rondkijken voor een bijpassende versterker. Het liefst ga ik voor een plate amp, nadeel is dat die vaak geen DSP hebben. Goede optie lijkt mij de Hypex DS4.0, maar die vind ik wat aan de dure kant. Voor zover ik weet verkoopt XTZ geen losse plate amps, dus dat is ook geen optie. OAudio bestaat helaas niet meer.

Welke alternatieven zijn er nog in de prijsrange tot 300 euro?

morca

#22
DS 4 is de ultime amp voor deze woofer,xtz leverd wel losse plate,s met dsp hoor.'Maar voor dat geld koop je ook een losse dsp denk ik bij die hypex.

Hoeveel liter kist word het,ik raad je niet meer als 40 liter aan,dan zal hij het beste /muzikaalste klinken

Ik heb zelf 4 van deze unit,s,erg goeie koop  ;)

Spollie

Quote from: morca on February  5, 2013, 12:50:49
DS 4 is de ultime amp voor deze woofer,xtz leverd wel losse plate,s met dsp hoor.'Maar voor dat geld koop je ook een losse dsp denk ik bij die hypex.

Hoeveel liter kist word het,ik raad je niet meer als 40 liter aan,dan zal hij het beste /muzikaalste klinken

Ik heb zelf 4 van deze unit,s,erg goeie koop  ;)

Denk dat het inderdaad de Hypex DS4 gaat worden.

Wat voor constructie raad je aan voor de kist? Gesloten, basreflex of bandpass? Ik ben daar zelf nog niet zo ervaren in maar ben wel van plan om me goed in te lezen. Ik heb jouw topics ook al grotendeels doorgelezen, volgens mij had jij een bandpass constructie? Is wel lastiger berekenen of niet?

Ik ga binnenkort wel mijn eigen topic beginnen over dit project :)

frankpaul1

Tsja, een kleine wijziging in de plannen. Heb toch besloten om maar weer een gloss black F112 aan te schaffen. Mijn linkerhanden zijn een belemmering. Succes met de bouw! Hij gaat straks op de post.