Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).

Started by jossie, December 4, 2012, 13:06:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CinéHome

Je REL heeft een kabel met speakon aansluiting, geen XLR.
Speakon is gewoon high level - luidsprekerkabel aansluiting. Ter vervanging van de rood/zwarte druk terminals of de vergulde banaanstekker terminals.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Dirk

de eerste generatie REL had ipv de Speakon (die ze tegenwoordig voor high-level aansluiting gebruiken) nog een 3-pin XLR, kwestie van het nog wat verwarrender te maken...zeker omdat ze toen ook de low-level op eenzelfde type XLR aansluiting uitvoerden  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CinéHome

Ow. Ok. Dus een low level èn high level input beide via XLR?
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Dirk

Quote from: MichelDW on January 12, 2021, 12:11:38
Ow. Ok. Dus een low level èn high level input beide via XLR?
yep...gelukkig doen ze 't bij REL tegenwoordig iets anders
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jaap47

Ik weet hiermee dus nog niet wat voor mij de beste optie is ;)


Dirk

Quote from: Jaap47 on January 12, 2021, 07:49:43
Wat moet ik nu doen?
...
Of zijn er nog andere opties?
Ik hoop dat iemand van jullie me hier kan helpen, alvast bedankt!
je zou de vraag even kunnen stellen in een eigen topic om dit draadje niet verder te vervuilen...'t heeft per slot van rekening niets met het onderwerp in kwestie te maken.
kans dat je ook meer/sneller/betere respons krijgt in zo'n een eigen topic wat in het juiste gedeelte staat (HT/stereo > speakers & subs) lijkt me niet ondenkbaar  ;)
btw; heb je er de manual al eens op nagelezen om te zien wat REL zelf adviseert?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Jaap47

Bedankt voor deze informatie, ik ga dit proberen. In de gebruiksaanwijzing vind ik hierover niets.

jossie

Ik zie weer regelmatig vragen over xlr-tulp verloopjes, 'moet toch kunnen', of ik krijg PM vragen hoe dat evt toch kan...  :dozingoff:

Als ik even snel iets aansluit om wat te testen of iets simpels te meten doe ik het zelf ook wel 's, lekker makkelijk maar met High End audio hebben die die oplossingen natuurlijk niks te maken, dat weten jullie allemaal want jullie lezen mijn topics daarover zeer grondig  :D

Ik was wat aan het meten met een minidsp om te kijken hoe twee gefilterde signalen (laag en hoog) bij elkaar opgeteld er uit zien in frequentie en tijddomein. Altijd leuk  ;)

En dan heb je natuurlijk snel wat ongebalanceerd (tulp) én geaard op elkaar aangesloten. Omdat ik toch aan het meten was kon ik mooi even wat plaatjes maken ter lering ende vermaak.

Dus... dit was de meetopstelling...:

Omni !

jossie

Op de computer draait REW om de metingen te doen. Daarop zit een Behringer Control 2 aangesloten via USB als 'geluidskaart', twee tulp analoog in, twee tulp analoog uit, uiteraard is de Behringer geaard via zijn ingebouwde SMPS voeding. De behringer heeft ook gebalanceerde in en uitgangen maar die gebruiken we niet want de minidsp kan daar niks mee. De PC is uiteraard ook geaard.

De uitgang uit de Control 2 gaat de Minidsp in die, om de crossovers te kunnen instellen (programmeren) ook met de pc verbonden is met een mini usb kabeltje.  De uitgangen 'Laag' en 'Hoog' van de minidsp gaan ongebalanceerd een Soundcraft EPM6 mixer in (geaard) op twee verschillende mono kanalen. Zo kan ik de kanalen weer makkelijk bij elkaar optellen want die gaan center via de Pan regelaar naar de Master uitgangen van de mixer. Een 'Record Out' lijn van de mixer gaat terug naar de Behringer Control 2 en komt zo weer terug in het REW programma als input.

Dit is een handige opzet om elektronische apparatuur te kunnen controleren op juiste werking. BV een 'oud' analoog crossover even beide kanalen meten en over elkaar leggen om te zien of de kanalen links en rechts identiek zijn etc...

In dit geval laat ik REW dus een elektronische meting doen: Control 2 geluidskaart >> Minidsp >> EPM6 >> Control 2 geluidskaart retour de computer in.

Zoals je wellicht al gezien hebt, ik heb al wat narigheid ingetekend in het plaatje: er is een extra massapad tussen PC, Control 2 en EPM 6 via de aardverbindingen (de groen/gele draad in de netsnoeren). Oplettende lezers weten dat ik dan rood aanloop en roep: geen ongebalanceerde verbindingen (tulp) tussen geaarde apparaten.

In dit geval kan ik nu mooi laten zien wat er dan gebeurd  ;)

Omni !

jossie

#85
Ok... plaatje 1: gezien deze spullen zo ongeveer de best mogelijke situatie. De ruisvloer loopt lineair op met frequentie. er zit nog een rare spike bij 1,25K, geen idee.

Om hier op uit te komen heb ik:

* De USB voeding van de minidsp uit de PC gehaald en een eigen adapter gegeven. Zo is dat extra massapad verbroken;
* Audio trafo's ingevoegd op posities 2 en 3.

Let niet op de rare rimpel in het audio signaal en ook niet op de vervormingscurves, die doen er even niet toe. Merk wel de resterende 50 Hz brom op (de bruine lijn) die opgepikt wordt door de trafo's denk ik, niet allemaal de duurste die er zijn  ;)
Omni !

jossie

#86
Dan, de trafo weg op positie '2'

Dan, de trafo weg op positie '3'

Dan, het laatste extra massapad invoegen door de Minidsp weer uit de PC te voeden (niet nodig bij gewoon gebruik en dus ook niet doen bij normaal dagelijks gebruik!)

Maar sluit gerust geaarde apparatuur met tulp op elkaar aan en koop nog wat dure kabels  ;) Er komt vast een iets ander ruisspectrum te voorschijn dat wat extra dimensie geeft.

Dit is wel een extreme situatie maar de tegenwoordige audio apparatuur is vaker wél dan niet digitaal, met SMPS voedingen... oppassen voor groundloops (!)
Omni !

jossie

#87
Check!

Er heeft zich weer 's iemand gemeld bij mij (via via natuurlijk, bedankt!) die  de nodige XLR kabels kon gebruiken. Aangezien dit lastige kwartjes zijn ga ik er maar van uit dat eentje extra geen kwaad kan voor meer begrip.

Dan gaan we natuurlijk eerst een schema maken om te kijken of er mogelijke problemen zitten (juist ja, problemen, geen uitdagingen).

Geen doordeweeks setje mogen we wel zeggen. Na wat heen en weer gemail, een multimeter aanschaf, en hier en daar wat power liften hebben we een goed zicht op installatie.
Het valt hier gelukkig mee omdat de Iota, Statement A5 & A2 en de F18's allemaal ongeaard zijn. Dat is maar goed ook want de plastic  XLR chassisdelen op de F18's maken nergens contact mee (als je dat begrijpt ben je een aardig eindje in het AES48 gedachtengoed).

Maar goed, in het analoge audio gedeelte (alles komend van de Trinnov) dus geen enkele aardlus. Daarom besloten standaard XLR kabels te maken met pin 1 bedraad aangezien er toch geen stoorstromen kunnen gaan lopen (maar de installatie is dus niet AES48 proof, al deze audio apparaten hebben pin 1 direct aan de audiomassa hangen).

Er zitten echter wel degelijk twee  (potentieel 3) aardlussen in de set aan de digitale kant. Nu nog geen hoorbaar probleem maar zodra je een analoog, geaard audioapparaat aansluit op de Trinnov waarschijnlijk wel. Brom en ruis zullen zich wellustig nestelen in het allerdiepste zwart in de achtergrond en daar heerlijk onrust stoken en aanzetten tot whatever gaat helpen!

Dus mijn advies hier, neem een optische HDMI kabel naar de JVC, neem ordinaire niet afgeschermde cat5E kabels waar nodig (galvanische scheiding gewaarborgd) en overweeg evt ook een optisch kabel tussen de Oppo en de Trinnov.

Easy ;-)
Omni !

Teejoo

#88
Probleem is wel dat er bijna geen echte optische HDMI kabels bestaan. Dat is ook bij mij het geval.

Maar..3 F18's ..  :D O0

jossie

Quote from: Teejoo on December  9, 2021, 10:50:35
Probleem is wel dat er bijna geen echte optische HDMI kabels bestaan. Dat is ook bij mij het geval.

Maar..3 F18's ..  :D O0

Kan hoogstens de beeldkwaliteit beïnvloeden, daar ga ik niet over  :D
Omni !

Kjelt

Wat een gedonder allemaal met die aardlussen Jossie.
Ik zit nu voor een andere hobbie een serieuze machine te bouwen met zes motoren, twee aanstuurkasten en een twintig tal zware metalen chassisonderdelen waar flinke stromen lopen en ook daar kun je serieus last hebben van capacitaire inkoppelingen, elektromagnetische storingen en aardlussen.
Oplossing alle metalen delen van de machine en dan ook allen incl beide aanstuurkasten met 10mm2 koperen kabel naar een groot steraardpunt brengen, alle stuurkabels en motorkabels die de stuurkasten verlaten zijn volledige afgeschermd waarbij je vlak voor deze de kast verlaat de mantel keihard aan aarde legt en ook bij binnenkomst bij de motor of andere kast weer hetzelfde.

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D

jossie

Ik slaap er de laatste tijd slecht van, echt waar  :angel:
Omni !

scrutinizer

Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 11:48:03
Wat een gedonder allemaal met die aardlussen Jossie.
Ik zit nu voor een andere hobbie een serieuze machine te bouwen met zes motoren, twee aanstuurkasten en een twintig tal zware metalen chassisonderdelen waar flinke stromen lopen en ook daar kun je serieus last hebben van capacitaire inkoppelingen, elektromagnetische storingen en aardlussen.
Oplossing alle metalen delen van de machine en dan ook allen incl beide aanstuurkasten met 10mm2 koperen kabel naar een groot steraardpunt brengen, alle stuurkabels en motorkabels die de stuurkasten verlaten zijn volledige afgeschermd waarbij je vlak voor deze de kast verlaat de mantel keihard aan aarde legt en ook bij binnenkomst bij de motor of andere kast weer hetzelfde.

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D
Zo....Gaat het nu weer een beetje, wicher? ::)

Btw ...De gebruikte chassis van Marantz zijn " verkoperd"  dus van een zeer dun laagje koper voorzien en het chassis is uit plaatdelen samengebracht welke geschroefd zijn.

Voor de rest, als ik je post goed begrijp, is natuurlijk alle audioapparatuur met bijbehorende benodigheden welke de markt bereiken, gewoon incompetent gepruts... En dan heb ik het nog niet  over de wat arrogante wijze waarop je hier de eindgebruiker wegzet........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Jij maakt het weer zwart / wit maar inderdaad de willekeur tussen geaarde en niet-geaarde audio apparatuur is mij en vele anderen een doorn in het oog.
Lees het begin van dit topic maar eens door om te zien wat voor willekeur er is ontstaan in XLR aansluiting en alle bijkomstige ellende die dit kan veroorzaken. Rest my case.

scrutinizer

#94
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 13:56:28
Jij maakt het weer zwart / wit maar inderdaad de willekeur tussen geaarde en niet-geaarde audio apparatuur is mij en vele anderen een doorn in het oog.
Lees het begin van dit topic maar eens door om te zien wat voor willekeur er is ontstaan in XLR aansluiting en alle bijkomstige ellende die dit kan veroorzaken. Rest my case.
Ik hoef niets te lezen Kjelt.
Ieder zijn beleving van dit alles......
Maar het is een keuze om je diarree, vooral generaliserend, zo zwart/wit te laten lopen.
Al is het maar om het te laten rusten ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on December  9, 2021, 14:12:44
Al is het maar om het te laten rusten ;)
Tenzij je mod bent geworden lijken me dat mooie woorden om eerst zelf eens te leren toepassen  ;)

scrutinizer

#96
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 15:20:08
Tenzij je mod bent geworden lijken me dat mooie woorden om eerst zelf eens te leren toepassen  ;)
;D

Geloof niet dat ik mezelf generaliserend uitlaat over producten of consumenten......

Ik denk dat jij hier doelt op het feit ik jou aanspreek op je vaak nogal generaliserende uitspraken waar je schijnbaar slecht mee overweg kunt.

En ontopic ......Ja, er zijn mindere ontwerpen op de markt en zo ook wat overenthousiaste consumenten, maar om nu 'weer' alles over 1 kam te scheren.... ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on December  9, 2021, 17:10:27
Ik denk dat jij hier doelt op het feit ik jou aanspreek op je vaak nogal generaliserende uitspraken waar je schijnbaar slecht mee overweg kunt.
Meer omdat ik met Jossie post en jij je er mee gaat bemoeien en het opeens persoonlijk maakt.
In real life had ik gezegd, jongen donder op waar bemoei je je mee?

scrutinizer

#98
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 11:48:03
[......]

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D

Ik reageer hier op je generaliserende tekst. Verder bemoei ik me, buiten het aspekt ik je wijs Marantz verkoperde chassis gebruikt, nergens inhoudelijk op je post met topicstarter.

Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 19:11:31
In real life had ik gezegd, jongen donder op waar bemoei je je mee?
Nogmaals zie ik hier geen bemoeienis mijnerzijds anders dan dat ik je generaliserend vind in wat je hier vertelt. En in real life had ik dit, ondanks je opmerking, zeker niet anders aangepakt. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Geertidow

Ik ben gewoon te dom voor dit topic. Zo confronterend. Gelukkig heb ik alleen maar cinch aansluitingen op mijn geaarde streamer/dac en eindversterker en bromt er niks. Het zal dus wel goedkomen maar hulde voor jullie kennis over deze zaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub