Review BenQ W1070

Started by home@the movies, February 22, 2013, 15:38:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Review ben Q W1070

Aangezien er de laatste tijd behoorlijk veel animo is rond de nieuwe BenQ W1070 plezier ik jullie graag met een kleine review van dit toch wel opmerkelijk toestel.

Het is al een feit dat er hier op het forum wel eens gezegd wordt dat de meeste reviewers het hele DLP gebeuren wat stiefmoederlijk behandelen en weinig onder de aandacht brengen.
Ik pleit wat dat betreft zeker schuldig al wil ik daar wel aan toevoegen dat dit in eerste instantie vooral te maken heeft met de relatief kleine vooruitgang die deze tecnologie de laatste jaren heeft geboekt.
Ook het feit dat ik zeer gevoelig ben aan regenbogeffect  helpt niet echt in mijn keuze voor DLP.

Laten we eerlijk zijn, de LCD en Lcos tecniek is er op pakweg 5 jaar tijd met reuzesprongen op vooruit gegaan, DLP is wat dat betreft een beetje stil blijven staan.
De kleurenwielen zijn wat aangepast in snelheid en nuances, we hebben een paar nieuwe chipsets gehad en daarmee is de kous wel af .

Het verhaal is een klein beetje beginnen kantelen door het hele 3D gebeuren, daar waar LCD een zeker Lcos worstelen om crosstalk en ghosting effecten tot een minimum te herleiden is DLP hier zeker de betere techniek.

BenQ kondigde met zijn W1070 een instapprojector aan die onder de magische grens van 1000 euro zou zakken. Het toestel zou over een lensshift beschikken, ISF gecertificeerd zijn en in 3D op 144 Hz draaien (later hierover meer)
Reden genoeg om even nader kennis te maken en deze DLP aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Feit is en blijft dat we nog steeds meer 2d dan 3D kijken dus is de vraag vooral, is deze BenqQ een goede allrounder of  moeten we het zien als een speeltje voor diegenen die het zich kunen en willen veroorloven om hem enkel als extra 3D weergever te gebruiken.

Het toestel zelf is zeer compact en is met zijn 2,5 kg echt wel een lichtgewicht te noemen.
Behalve een remote (geen verlichte toetsen) een aansluitsnoer en een cd met de user manual zitten er geen verdere opties in de doos.

Wat aansluitingen betreft is het voor een dergelijk goedkoop toestel wel zeer kompleet, los van de twee HDMI poorten vinden we ook nog een vga, svideo,  een 12 volt trigger en RS232 poor terug.
Ook audio aansluitingen voor aansturing van de ingebouwde speaker zitten achteraan op het connectie paneel.

Met zijn zoom lens van 2.59 tot 2.78 throw ratio wordt deze W1070  wel eens als short throw betempeld. Een echte short throw is het niet helemaal al moet worden gezegd dat het wel in de buurt komt.
Om bvb een scherm van 2m20 breed te vullen (horizontaal) kan je de projector op minimaal 2m53 plaatsen (max zoom), op min zoom is dat 3m30.

Wat zoom mogelijkheden betreft zit je eerder beperkt zoals bovenstaande cijfers aangeven, met een zoom van 1:30:1 kan je niet al teveel kanten uit.

En dan is er de lesshift, een oud zeer bij DLP projectoren maar vooral ook bij toestellen die als instap model of budget projectoren in de markt worden gezet.
Het al dan niet gebrek hieraan zorgt bij menig HT liefhebber voor behoorlijk wat kopzorgen bij de installatie. Deze BenQ heeft wel degelijk een lensshift aan boord zij het wel een zeer beperkte.
Met een schroefje dat onder een klepje verborgen zit kan de gebruiker met behulp van een schroevendraaier het beeld met max 10% vanuit het midden van het scherm shiften.
Veel is het dus niet maar in de meeste situaties wel voldoende om een goede plaasting mogelijk te maken, zoom en focus zijn uiteraard manueel instelbaar.

Ok we hebben hem op zijn plaats staan, zoom en focus ok tijd om wat licht in de duisternis te brengen. En licht geven doet deze beamer wel degelijk, met zijn 240W lamp komt er volgens specs maximaal 2000 lumen uit het beestje op ons 2m30 scherm meten we 830 lumen in de hoge lampstand

Licht genoeg dus maar wat doe dat met het contrast? Verbazingwekkend genoeg valt dit zeer goed mee al moet ik hierbij wel even duidelijk maken dat er wat aanpassinge in het menu voor nodig zijn, later meer.

Zoals jullie weten kreeg deze W1070 een ISF label mee, dat wil zeggen dat alles aan boord is om een volledige calibratie te kunnen maken, of deze ook goed te maken is is een andere vraag natuurlijk.

De metingen voor calibratie zijn voor een toestel uit deze prijsklasse ronduit zeer goed te noemen. Gray scale zit bijna perfect op target en heeft een paar minimale correcties nodig om helemaal perfect te zijn mooi is dat.

En dan zijn er de kleuren, daar waar de meeste fabrikanten ervoor kiezen om een zeer grote (lees te grote) colour space toe te voegen aan hun machines is het bijn deze BenQ een tikje anders.

Een colour space die te groot is hoeft geen probleem te zijn met een goed CMS, integendeel men vertrekt vanuit deze grote driehoek en kan op die manier alles netjes binnen de normen krijgen.
Echter deze BenQ heeft een eerder iets te kleine kleurendriehoek.

De W1070 zet uit de doos reeds een zeer mooie prestatie neer wat kleur betreft, groen neigt wat teveel naar geel en is ook niet exact op zijn plaats te krijgen, ook rood heeft wat problemen .De andere kleuren zijn met minimale afwijkingen goed te noemen.

wat een beetje jammer is bij deze BenQ is dat de Colour space niet te groot maar eerder iets te klein is en dat heeft zo zijn gevolgen, een paar kleuren zijn wat ondergesatureerd.
En dat is nu net iets wat niet meer aan te passen valt, van een te kleine kleurendriehoek kan je nl geen grotere maken, de meeste kleuren blijven ook na calibratie dus een beetje ondergesatureerd achter.
We zijn echter bijzonder tevreden over de kleur resultaten die deze machinen neerzet, gray scale is perfect te noemen, gamma is na een kleine correctie ook nagenoeg perfect en de REC 709 driehoek is los van de kleine ondersaturatie en een afwijkend groen meer dan goed te noemen.

Ik schreef eerder hierboven dat er wat contrast betreft wat aanpassingen kunenn worden gemaakt, eentje daarvan is de zgn dynamische lamp setting.
In de meeste projectoren blijf ik meestal ver van deze setting vandaan wegens zeer opvallende fluctuaties in beeld.
Hier is er echter weinig negatief aan te merken, eerder positief vanwege een sterke verbetering in zwartwaarden.
Ook de optie Briljant colour is er eentje die je best links laat liggen, zet deze af en het beeld krijgt een stuk minder ruis te verwerken.
Die beeldruis is echter wel een negatief kantje aan de BenQ en altijd wel in het beeld voelbaar.

Beeldscherpte is zoals we van een DLP gewend zijn gewoon zeer goed te noemen, er is een mogelijkheid toet electronische scherpteregeling maar ook daar weten de meesten wat hen te doen staat ;-).

Maar de reden waarom deze BenQ over de toonbank gaat is vooral het 3D gebeuren,  het is nl één van de eerste zoniet de eerste consumer beamers van deze prijsklasse die zgn triplle fash doet.
Wat wil dit zeggen? ieder frame wordt per oog drie maal getoond dus 24 frames per seconde X3 is 72 Hz per oog, maal 2 maakt dus 144 Hz.

Het gevolg hiervan is een zeer stabiele 3D weergave zondre flikkerende beelden wat bij lagere frequenties op andere projectoren nog steeds kan worden waargenomen.
Tel daarbij het feit dat een DLP projector bijzonder goed omgaat met het fenomeen ghosting/crosstalk  (lees onbestaande) en je weet waarom deze W1070 zo goed scoort op 3D gebied.

Wel opletten, niet ieder 3D bril kan zomaar worden gebruikt met dit toestel, uiteraard kan je de bijhorende BenQ brillen kopen maar er zijn ook ander alternatieven, de ene al beter en/of goedkoper dan de andere.

Conclusie

Ik ben nog steeds geen (1chip) DLP fan en zal het vermoedelijk nooit worden maar dit even terzijde gelaten is mijn oordeeel als volgt.

Voor een budget van 900 euro is dit een zeer mooi presterend toestel, op 2D gebied zeer nette kleurweergave na calibratie, maar vooral op 3D vlak  uitmuntende prestaties.

Negatieve punten
Behoorlijk luide ventilator.
Lichtlekkage uit de ventilatie .
Beperkte zoom
Niet verlichte remote.

dvd-fan

thanks voor de review, maar ik zie hem nog niet op de website staan?
mvg Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

home@the movies

Quote from: dvd-fan on February 22, 2013, 15:55:20
thanks voor de review, maar ik zie hem nog niet op de website staan?
mvg Robin
Niet alles tegelijk hé  ;)

Birdview

Quote from: home@the movies on February 22, 2013, 15:38:04

Ook het feit dat ik zeer gevoelig ben aan regenbogeffect  helpt niet echt in mijn keuze voor DLP.

Dat was voor de review, maar verder lees ik er helemaal niets over (of je moet het halen uit het feit dat je geen fan blijft?

home@the movies

Quote from: Birdview on February 22, 2013, 16:16:25
Dat was voor de review, maar verder lees ik er helemaal niets over (of je moet het halen uit het feit dat je geen fan blijft?

Eigenlijk wel, de reden waarom ik het niet echt in de review beschrijf is omdat het zo bijzonder afhankelijk is van persoon tot persoon.
Mijn collega Peter bvb weet bij manier van spreken absoluut niet waar ik het over heb als het over regenboogeffect gaat, hij heeft er totaal geen last van.
Ik zelf daarentegen zie het gewoon ogenblikkelijk en stoor me er ook aan, ik moet wel zeggen dat het bij deze W1070 wel meevalt maar mij toch blijft storen.

MechanicalAnimal

Beste Werner,

allereerst dank voor je review van de Benq!  :pompom:


Ik heb echter de volgende vraag m.b.t. de 2D-prestatie op Bluray (omdat ik geen intresse in 3D heb.)

Hoe verhoudt deze instap-DLPer met de nieuwste technologie ten opzichte van een iets oudere generatie LCD-pj's zoals de Epson 3200 en de 5910/6100?. Deze projectoren zijn wel ietsje duurder maar allicht kruipen deze PJ's op 2D al zo dicht naar elkaar toe dat de meerwaarde van de LCD'ers steeds kleinder wordt?

ik hoor graag je oordeel

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

ferry34

Ik meen op YouTube gezien te hebben dat deze benq 3 lichtsettings heeft:
de gewone
Een eco
Een derde stand voor verduisterde ruimtes.

Klopt dat? 
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

modde239

Quote from: ferry34 on April  5, 2013, 03:09:10
Ik meen op YouTube gezien te hebben dat deze benq 3 lichtsettings heeft:
de gewone
Een eco
Een derde stand voor verduisterde ruimtes.

Klopt dat?

Yep 3e is Smart Eco....dat is de beste en gaat de lamp het langst mee....

ferry34

Dat is echt perfect!
Een win-win  :pompom:
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

home@the movies

De W1070 hangt permanent bij ons in demo, altijd welkom om een kijkje te komen nemen wel eerst even een afspraak maken uiteraard.

Ook de TW8100, JVC RS46, Sony HW50 en Sony VW1000 hangen permanent te blinken in de demo ruimte.

Groeten
Werner
Home@The movies