Epson beamer en afstanden

Started by Ali_blabla, November 27, 2012, 21:15:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ali_blabla

Hallo,

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt om een beamer en scherm te kopen. De Epson EH-TW6100W en een electrisch kingpin scherm, de CES210 16:9.
Met behulp van de ThrowDistanceCalculator van Epson ben ik nu wat dingen aan het opmeten en aan het kijken wat uitkomt. En daar zit nu net het probleem.
Mijn kamer is 3.6m. breed, en ik wil de beamer graag tegen de ene wand aan het plafond hangen, en aan de muur aan de andere kant het scherm. Projectiegrootte van het scherm is 2.00m breed.
Als ik invoer in de calculator dat ik de beamer op 3.6m neer wil zetten, wordt mijn projectievlak veel groter dan ik wil. Vul ik mijn schermgrootte in dan plaatst ie de beamer veel dichterbij.
Aangezien mijn plafond niet heel hoog is (2.5m) heb ik liever niet zo'n bak midden in mijn kamer aan het plafond hangen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om op een 'kleiner' formaat te projecteren dan wat de calculator met de opgegeven afstanden aangeeft? Dus op (ong.) 3.6m projecteren op een effectief scherm van 2.0 x 1.12m?

Omdat de projector geen lensshift heeft moet ik m sowieso recht voor het scherm hangen. Dat is horizontaal niet zo'n probleem maar ik zit meer met de verticale hoogte. Hoe precies komt dat? Ik hang m het liefst zo hoog mogelijk en zou dan onder een lichte hoek (misschien 1 a 2 graden?) moeten projecteren. Is dat storend?

Alvast dank voor de hulp!

Mills

Als je op 3.6 meter afstand projecteerd kun je het formaat aanpassen van van 1.66 meter tot 2.7 meter breed door de zoom aan te passen. Al zal je projectieafstand minder worden aangezien je projector zelf ook nog een cm of 40 is.
De projector moet inderdaad op gelijke hoogte hangen met bovenkant scherm. Tenzij je gebruik wilt maken van keystone correctie maar dit wordt eigenlijk altijd afgeraden.

Ali_blabla

Dank voor je antwoord! Wat dat betreft komt t dus wel goed begrijp ik.
Ook goed om te weten dat de projector op gelijke hoogte met de bovenkant van t scherm moet hangen, dan kan de projector dus hoger dan ik dacht.

Er schiet me nu nog een vraag te binnen; ik was eigenlijk al van plan om het scherm zo hoog mogelijk te hangen, heb toch niet zo'n hoge kamer, maar wat is eigenlijk de ideale kijkhoogte? Recht vooruit kijkend of toch een beetje naar boven kijkend?

erwinh

Recht vooruit is mijns inziens het meest ideale. Dus zo dat je de acteurs "recht in de ogen kan kijken"  8)
Stereo: Devialet Phantom 1 Black
TV: LG Oled77GX6LA + Panasonic DP-UB9004

mgmcube

#4
Quote from: Mills on November 27, 2012, 23:25:21
De projector moet inderdaad op gelijke hoogte hangen met bovenkant scherm. Tenzij je gebruik wilt maken van keystone correctie maar dit wordt eigenlijk altijd afgeraden.

De projector moet toch op gelijke hoogte hangen met de bovenkant van het te projecteren gedeelte van het scherm?
Dus 250cm - 10cm van scherm behuizing - bijv 15cm blackdrop: beeld op 25cm vanaf plafond = midden van lens op 25cm van plafond?

Mills

Quote from: mgmcube on November 28, 2012, 19:13:02
De projector moet toch op gelijke hoogte hangen met de bovenkant van het te projecteren gedeelte van het scherm?
Dus 250cm - 10cm van scherm behuizing - bijv 15cm blackdrop: beeld op 25cm vanaf plafond = midden van lens op 25cm van plafond?

Uiteraard, dit is ook wat ik bedoelde. En de projector ook op zijn kop. Of rechtop ter hoogte van onderkant scherm (te projecteren oppervlak)


Quote from: Ali_blabla on November 28, 2012, 09:24:31
Dank voor je antwoord! Wat dat betreft komt t dus wel goed begrijp ik.
Ook goed om te weten dat de projector op gelijke hoogte met de bovenkant van t scherm moet hangen, dan kan de projector dus hoger dan ik dacht.

Er schiet me nu nog een vraag te binnen; ik was eigenlijk al van plan om het scherm zo hoog mogelijk te hangen, heb toch niet zo'n hoge kamer, maar wat is eigenlijk de ideale kijkhoogte? Recht vooruit kijkend of toch een beetje naar boven kijkend?


Ligt er ook aan of je zit of ligt op de bank. Ik lig meestal op de bank en kijk dan liever wat omhoog. Mijn scherm hangt op 82cm vanaf de vloer.

mgmcube

Quote from: Mills on November 28, 2012, 19:26:13
Uiteraard, dit is ook wat ik bedoelde. En de projector ook op zijn kop. Of rechtop ter hoogte van onderkant scherm (te projecteren oppervlak)

Top.  :smile:

Ali_blabla

Bovenkant van de daadwerkelijke projectie was ook hoe ik het begreep.
Dat ie op de kop moest had ik dan weer niet door. Ik had het idee om een plankje/kastje te fabriceren (ruim) om de projector heen, maar met deze kennis is ophangen aan het plafond wellicht toch mooier. Dan moet er dus een verstelbare beugel bijkomen.
Dank voor alle info!

Mills

Quote from: Ali_blabla on November 28, 2012, 21:08:22
Bovenkant van de daadwerkelijke projectie was ook hoe ik het begreep.
Dat ie op de kop moest had ik dan weer niet door. Ik had het idee om een plankje/kastje te fabriceren (ruim) om de projector heen, maar met deze kennis is ophangen aan het plafond wellicht toch mooier. Dan moet er dus een verstelbare beugel bijkomen.
Dank voor alle info!

In een kast kan ook. Ik heb zelf de projector aan een plank vastgemaakt en deze plank staat op (verstelbare) pootjes. En zo staat het geheel bij mij in de kast.

Ali_blabla

Ik heb sinds deze week een kleinere tv staan om ruimte voor het scherm te maken. Nu heb ik net even de schermgrootte op de wand gezet van 2.0 m breed en dat is toch vrij gigantisch. Zijn er hier mensen die ook op ong. 3.5 m afstand zitten van hun scherm en wat voor maat hebben die?
Of moet ik me niet zo aanstellen en went het wel na een tijdje?

Melbury

QuoteOf moet ik me niet zo aanstellen en went het wel na een tijdje

Daar ben je binnen de kortste keren aan gewend.  :)
Ik heb hetzelfde scherm i.c.m. TW-3000 en zit iets verder van het scherm dan jij.
Had eigenlijk 2.20 breed willen hebben maar door ruimte gebrek ging dat niet.
2 meter breed op 3.5 meter afstand vind ik een prima combinatie.

Mills

Ik zit ook op 3.5m en heb 2.20 breed. Ik vind het perfect.
Zou niet kleiner willen maar ook zeker niet groter.

Ali_blabla

Okee, 2.0 m. it is!
Dan zit ik nog even met de beugel om hem aan het plafond te hangen.
Ik hang het electrisch kingpinscherm ter hoogte van het plafond, de behuizing van die scherm is al 10 cm. Dan moet de beamer nog eens op dezelfde hoogte hangen als de bovenkant van t projectiegebied.
Nu zit ik naar bv een Qfix-0100G te kijken maar daar staat bij "10cm". Staat dat dan 'vast'? Kan ik daar niet een beetje in schuiven zodat het voor mij perfect uitkomt?
Of heeft iemand een goed (en als t kan goedkoper) alternatief?
Excuus voor de vele vragen maar het is dan ook niet zomaar een snelle aankoop.

Ali_blabla

Dank voor alle hulp, de kogel is inmiddels door de kerk en alles is besteld. Scherm komt deze week nog, beamer krijg ik nog te horen.