Marantz sr4300; surrounds op large

Started by Hertog_Martin, December 19, 2003, 17:45:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hertog_Martin

Hoi

Ik kon mn surrounds nooit op large instellen terwijl k alles goed ingesteld had.

Nu las ik net op tweakers erover en daar hadden ze de oplossing:

Subwoofer op YES zetten (ookal heb je die niet!) en dan bij preferences de bass op MIX zetten zodat de bass zowel naar je large speakers gaat als je sub en dan kan je ook je surrounds op large zetten

Erg vaag dat je de sub op YES moet zetten om de surrounds op LARGE te zetten.. je zou juist eerder andersom verwachten.. dat als je een sub hebt dat je niet large kan instellen maar alleen small..
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Markus

Heel vreemd, zelfs dat laatse zou je niet eens willen - dat je per se small in moet stellen voor je surrounds als je een sub hebt - Misschien wil je ondanks dat je een sub hebt alleen je center op small zetten.
Eigenaardige redenatie zit hierachter.

Martin_M

#2
Is het niet zo dat als je geen sub hebt de surrounds altijd op 'large' staan (hoewel je deze keuze niet ziet) en alleen als je bij sub YES invoert er bij de surrounds een keuze ontstaat ???

Blijft vreemd want vaak wil je alleen je fronts het LFE-kanaal laten overnemen bij de afwezigheid van een sub.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Markus

Martin, klinkt logisch ja (surrounds 'large' als je geen sub hebt).
De rest blijft vreemd.
Zal jij geen last van hebben gezien je setup  ;D - impressive lijstje.

Martin_M

#4
Het blijft toch raar. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je surrounds 'standaard' op full staan als je geen sub hebt. Velen hebben full-range fronts en kleinere surroundspeakers. Die laatse wil je dan vaak niet full-range aansturen.

Helaas is niet ieder bass-management even uitgebreid.
Ben toch wel benieuwd hoe het op deze Marantz nu zit (moet af en toe voor vrienden het één en ander instellen).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Oracle

Marantz en bass-management horen niet echt bij elkaar, als je praat over de receivers. Is erg beperkt; je kunt geen kantelfrequentie instellen, en inderdaad het gedoe met de large/small instellingen viel mij ook erg op.

In mijn geval draai ik met Source Direct, en dan stelt hij alles in op large, en sub op yes. Dan kun je ook niets meer aanpassen. Maar ja, klinkt wel enorm veel beter dan wanneer ik de dsp's moet gebruiken.

Groet,
Mark

Markus

Mark,

Begrijp ik hieruit dat je de decoders van je DVD speler gebruikt en dus ook het bass management van de decoder?

Oracle

Nee hoor. Ik gebruik wel de decoder van de marantz. Ik laat mijn dvd gewoon raw alles naar de marantz sturen. Ik kan op die manier alles afspelen.

Ik laat er alleen geen dsp op los. Dus geen bas-management, of speakerinstellingen, o.i.d.  Heeft als nadeel dat wanneer je een 2.0 track hebt, deze ook als 2.0 wordt afgespeeld. Zou ik hem op surround willen afspelen, dan moet ik de dsp's wel gebruiken, maar zakt het hele geluidsbeeld in elkaar. 5.1 en dd/dts worden uiteraard wel correct afgespeeld.

Wellicht helpt een quote ;) :
Quote
Source direct allows critical audio enthusiasts to bypass the complete video signal circuitry, tone controls and bass management for reduced interference- resulting in audiophile sound quality

Dat dus! :)

Groet,
Mark

Markus

Juist, duidelijk  :)
Had niet verwacht dat de DSP operatie het geluidsbeeld zo in zou laten zakken.
Ik zou mijn sub behalve het LFE signaal ook graag het sublaag vanmijn overige speakers laten spelen (bass management dus), maar in jouw geval is dat dus erg tegen gevallen.
Is dit Marantz gebonden voor zover jij weet.

Ik ga binnenkort naar de volgende recivers luisteren - en hecht veel waarde aan goed bass management:
Marantz SR-7400/7300
NAD T-762
Denon AVR-3803
Pioneer VSX-A5i of VSX-A3

Groet - Mark

Oracle

Ik heb de 7300 gehoord, en die had daar geen last van. Geluid klonk gewoon prima, en bleef goed. Het zal wel te maken hebben met het feit dat de 5200 een instapper is.

Heb nu wel spijt dat ik destijds niet toch voor de 7200 gegaan ben, maar de 5200 heb gekocht.

Maar goed, dan is er nog wat te upgraden! ;)

Groet,
Mark