"Budget Bol"

Started by Sjaudio, November 30, 2012, 21:58:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaudio

Ben benieuwd of er nog meer mensen deze mooie speaker was opgevallen?
Ik was van de week bij de audiozaak hier in de buurt waar deze stonden op de originele standaards en moest meteen aan Cabasse denken.

De 2de indruk was: ach nee, niet weer zo'n "design bollen". Na een kort gesprek met de eigenaar van de zaak en zijn nieuwe bioscoop zaal wilde hij ze toch even aan mij luisteren...

Mijn vooroordelen waren ronduit verkeerd, ik stond er een beetje van te kijken! Het is vast en zeker niet het beste wat ik gehoord heb, maar het transparante ruimtelijke "het gemak" van de weergave viel mij direct op. Plots was ik gestopt met oriƫnteren en echt van de muziek aan het genieten. Een kenmerk wat me direct opviel was de homogene weergave en hoe vanzelfsprekend makkelijk het hoog naar voren kwam, zonder ook maar 1 keer irritant/schreeuwerig te worden. Zijdezacht, maar toch echt heel mooi aanwezig. Stemmen kwamen er heel mooi uit, zonder dat het aan de speaker bleef kleven. De speakers verdwenen ook vrijwel direct toen de muziek aan ging (waar komt het geluid vandaan)? Zal wel aan het "bol systeem" liggen?

Na een korte inspectie blijkt dat de speakers intern voorzien zijn van een mooie Seas coaxiale 7" driver, waardoor ik direct zoiets had van, ahaaaa....! Die heb ik al vaker gehoord, en is me altijd goed bevallen, maar schijnbaar presteren ze in een bol nog leuker dan een vierkant kastje?

Over welke speakers hebben we het? De Elipson Planet L!

Het leukste vond ik nog toen ik om de prijs vroeg.
299 euro per stuk!
Ik stond er echt een beetje verbijsterd te kijken, dat had ik echt niet verwacht!


Nog een leuke test die wel beaamt wat ik ervaren heb: http://www.audio-creative.nl/hifi/elipson-planet-l-luidsprekersysteem/

Pics:










alexander2

Kan mij vergissen maar Concerto had ze verleden week staan?

Bas Akkerman

Volgens mij heb ik deze een keer bij Rik Stoet in Den Haag gehoord toen ik moest wachten op mijn Grado koptelefoon. Vond ik toen verrassend goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Sjaudio

#4
Quote from: Bas Akkerman on November 30, 2012, 22:15:12
Volgens mij heb ik deze een keer bij Rik Stoet in Den Haag gehoord toen ik moest wachten op mijn Grado koptelefoon. Vond ik toen verrassend goed.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben, was al bang dat het meer manipulatie van mijn vriendin was... :D

quattronl

Ziet er geinig uit.
En voor dat geld zou ik idd ook wel iets verwachten. Niet gelijk high end maar ook geen troep.

Deze bolletjes hebben volgens mij een hoge WAF  :D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Paul1967

Heeft wel wat weg van die Grundig Audiorama bollen uit de 70s.

alexander2

Vroeger had je ook zoiets kon je ook aan het plafond hangen.


Paul1967

#8
Quote from: alexander2 on November 30, 2012, 23:28:55
Vroeger had je ook zoiets kon je ook aan het plafond hangen.


Ja die bedoel ik. Hadden mijn ouders vroeger ook op een stalen driepoot.

Sjaudio

#9
Bovendien kan je deze ook op verschillende manieren gebruiken.


Paul1967

Heb ze hier: Grundig maakt ze ook weer "Audiorama 9000" kugelbox.
http://www.areadvd.de/hardware/2009/grundig_audiorama9000.shtml

road rebel

Dit lijkt interessant! Met wat voor versterker zouden ze best ot hun recht kopen? Atoll? Of juist een musical fidelity om het hoge zacht te houden ?

Midstar

Quote from: Sjaudio on November 30, 2012, 23:32:27
Bovendien kan je deze ook op verschillende manieren gebruiken.



Ha, zo te zien kan je je HT kamer veranderen  in een ballentent bij een 11.1 opstelling ;D

Leuke bolletjes!

Roksan

Quote from: Paul1967 on November 30, 2012, 23:37:55
Heb ze hier: Grundig maakt ze ook weer "Audiorama 9000" kugelbox.
http://www.areadvd.de/hardware/2009/grundig_audiorama9000.shtml

En worden momenteel erg goedkoop aangeboden. Ik heb ze pas besteld voor de kantine van oms automuseum. 300 euro voor een paar. Moet ze nog ophangen, dus weet helaas nog niet hoe het klinkt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

yorkie13

#14
leuk die bollen, en zit een serieuze conus in.

Met een beetje mazzel krijg ik komende week een setje bollen binnen, komen op 200 euro per 2 (2dehands)


Sjaudio

#15
Quote from: road rebel on December  1, 2012, 08:17:14
Dit lijkt interessant! Met wat voor versterker zouden ze best ot hun recht kopen? Atoll? Of juist een musical fidelity om het hoge zacht te houden ?

Ik heb ze gehoord op een Naim Unitiqute (de eerste versie). En dat klonk toch wel echt heel erg goed, verder eigenlijk niet gevraagd wat nog meer mooi zou matchen, maar de zelfbouwer hier weet misschien wel wat mooi samengaat met de coaxiale Seas driver.

road rebel

Quote from: Sjaudio on November 30, 2012, 21:58:08


Het leukste vond ik nog toen ik om de prijs vroeg.
299 euro per stuk!
Ik stond er echt een beetje verbijsterd te kijken, dat had ik echt niet verwacht!


De prijzen die ik tot nu toe gevonden heb:

229euro/stuk voor Planet M en
349euro/stuk voor Planet L.

Waar zijn die aan 299 te koop?

Sjaudio

Quote from: road rebel on December  2, 2012, 20:46:35
De prijzen die ik tot nu toe gevonden heb:

229euro/stuk voor Planet M en
349euro/stuk voor Planet L.

Waar zijn die aan 299 te koop?

http://www.van-duppen.nl/

Daar werd mij 299 pst verteld, al zie ik op hun site nu ook 699,00 per paar staan. Als je interesse hebt kan je altijd even navraag doen lijkt me.

thonha


H&C Hifi

Quote from: RA SUBS on December  1, 2012, 10:05:58
leuk die bollen, en zit een serieuze conus in.

Met een beetje mazzel krijg ik komende week een setje bollen binnen, komen op 200 euro per 2 (2dehands)

Die eclipse klinken zeer goed mits aangestuurd met de eclipse versterking... (met dsp)
Was als set trouwens wel erg kostbaar..