Linn meets Logitech & Chord meets Onkyo in the Klipsch arena ;-)

Started by jvanhambelgium, November 29, 2012, 20:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Ik was altijd van mening dat m'n el-cheapo Logitech Duet, digitaal gekoppeld op m'n trouwe Onkyo TX-SR875 behoorlijk "goed" muziek kon reproduceren, zeker sinds de komst
van m'n Klipsch RF7-II's ben ik van mening dat ik een flinke stap vooruit ben gegaan.

Echt vergelijken side-by-side heb ik nooit gedaan en onlangs kwam ik Bjorn (forummember "katwax") tegen op de Home@ The Movies in Mechelen en daar heb ik vriendelijk gevraagd dat hij met z'n betere spullen eens tot bij wilde komen voor een "streamer" en "eindversterker" vergelijk waardoor ik erna mischien kan zeggen : ja, het kan nog véél beter ;-) (...maar het kost ook wat...)

In het verleden heb ik bij Bjorn thuis reeds z'n spullen mogen aanschouwen & aanhoren en deze gekoppeld op z'n SF Cremora speakers klonkt dat uiteraard goed ;-)

Ik wil dus zowel evalueren of er nu echt (voor mij & Bjorn) een significant hoorbaar verschil zit tussen Duet & Linn in de verschillende configuraties zoals we die gaan aansluiten
Ik wil ook evalueren of een krachtige uiterst stabiele versterker als de Chord op m'n flinke RF7-II's enig hoorbaar verschil zou kunnen geven tegenover m'n HT receivertje...

De acteurs van deze voorstelling

Logitech Duet streamer,SPDIF interface
Linn DS Renew streamer,analoge RCA interface
Onkyo TX-SR875 versterker
Chord CPM2600 versterker
Logitech Media Server 7.8 release, met de SkweezyDS plugin om zowel de Duet als Linn van dezelfde FLAC's te voorzien.
Geen specifieke kabels en geen specifieke stroomvoorziening buiten de gewoon goede Belgische electrictietsnetten ;-)


Nota : De Linn DS Renew heeft geen "digital" out, we zullen dus de Linn naar een analoge ingang** brengen op de Onkyo.
De meer dan uitstekende DAC's en circuits van de Linn zullen een erg mooi uitgangssignaal geven sowieso.

** Ik lees dat de DAC's (Burr Brown's) van de Onkyo behoorlijk goed zijn, de ADC's echter zijn matig en ik vrees dus ook dat het analog signaal aangeboden via vb AUX1 afkomstig van de Linn
netjes digitaal gaat worden omgezet (je moet immers vb Audessey kunnen processen en dat gaat enkel in het digitale domein)
Mogelijks moeten we dus ook een bijkomende testopstelling doen om het Linn analoge signaal direct aan de Chord aan te bieden en dit te vergelijken met de Duet/Onkyo combo.

Een laatste opstelling is een volledige scheiding van beide combo's voor een absoluut vergelijk met als enige gemeenschappelijke factor de RF7-II's. (Onkyo in "Pure" mode, dus geen processing)

Testopstelling 1
Duet    ---> SP/DIF ---> Onkyo (DIG1) ----> RF7-II
Linn   ---> RCA ---> Onkyo (AUX1)---> RF7-II

We zullen eventueel de Onkyo in "Pure Audio" zetten zodat alles rond Audyssey processing niet meedoet, alles gaat unprocessed full naar de fronts.
Echter dit maakt niet zoveel uit, zolang beide testruns natuurlijk wel dezelfde instelling gebruiken ;-) Doch echter zonder processing krijg je exact hoe het is
met alle invloeden van oa kamerakoestiek etc. erbij.
Indien we via Audessey werken zal de SVS PB13 het laag voor z'n rekening nemen zo rond de 70Hz.


Testopstelling 2
Duet   -> SP/DIF    -> Onkyo (DIG1)      -> Onkyo Pre-out over RCA   -> Chord CPM   -> RF7-II
Linn   -> RCA      -> Onkyo (AUX1)      -> Onkyo Pre-out over RCA   -> Chord CPM   -> RF7-II

Testopstelling 3
Duet   -> SP/DIF    -> Onkyo (DIG1)      -> Onkyo Pre-out over RCA   -> Chord CPM   -> RF7-II
Linn   -> RCA   -> Chord CPM   -> RF7-II


TestOpstelling 4
Duet   -> SP/DIF    -> Onkyo (DIG1)      -> RF7-II
Linn   -> RCA      -> Chord CPM      -> RF7-II


TestOpstelling 5
Duet   -> RCA    -> Chord CPM      -> RF7-II
Linn   -> RCA   -> Chord CPM      -> RF7-II

Dit zou gewoon overduidelijk moeten zijn, de Duet "op z'n slechtst" aangesloten via analog-out direct op de Chord alsook de Linn aangesloten rechtstreeks op dezelfde Chord.



Playlist
Tja, ik heb net zoals Bjorn wat nummers bijeen gesprokkeld die bepaalde elementen bevatten om verschillen (al dan niet duidelijk) aan te geven.
Het zijn ook nummers die ik regelmatig speel

  Lijst Bjorn (bevat behoorlijk hard werk ... de eindversterkers gaan het warm krijgen...)

ed sheeran -> wake me up
netsky 2 -> wanna die for you
little trouble kids
muse black holes ... -> knights of sydonia
the black keys -> howlin' for you
florence + the machine -> never let me go
massive attack -> angel
tracy chapman -> fast car
the white stripes -> seven nation army + my doorbell
eels -> that look you give that guy + susan's house
artic monkey -> My propeller
touc & go -> would you
prodigy -> invaders -> run with the wolves
magnetic man -> i need air
metallica -> master of puppets
feist -> the bad in each other
daft punk -> rollin' & scratchin'
radiohead -> paranoid android
agnes obel -> riverside
bjork -> army of me
queens of the stone age -> no one knows
amatorski -> soldier
nick cave -> from her to eternity
system of a down -> chop suey!



    Lijst Jan
Twist In My Sobriety - Tanita Tikaram
Dire Straits & Mark Knopfler - Sultans Of Swing
Dire Straits - Private Investigations
Vaya Con Dios - Don't Cry For Louis
Bronski Beat - (12") Small Town Boy
Eva Cassidy - Wayfaring Stranger
Eva Cassidy - Oh, If I Had A Golden Thread
Depeche Mode - Waiting For The Night
Onekoza/Legend - Chindonya
Celine Dion - The Power Of Love
Diana Krall - My Love Is
Queen - The Show Must Go On
Chris Isaak - Wicked Game



Evaluatie
Ik weet echt niet wat ik mag verwachten, ik weet gewoon dat m'n huidige setup (los van de speakers) naar mijn menig erg goed kan spelen voor behoorlijk weinig geld.
Ik was aan het denken aan de Duet upgrade, dus mischien klinkt zo'n Linn wel echt duidelijk merkbaar beter zodat ik ook duurdere streamers kan overwegen.
Ik heb echter deze week voor de 1e keer in jaren m'n Duet een keertje analoog aangesloten en vergeleken met de SPDIF ... zooooveel verschil was er ook niet. Ik dacht dat de analog-out van een Duet echt *bagger* zou zijn maar dat is toch niet waar...

Mischien is mijn gehoor ook niet zo goed zodat ik subtiele verschillen niet kan waarnemen. Dit houd de kosten zeker onder controle in deze hobby ;-)
Bjorn heeft denk ik wel een goed gehoor en daarom ben ik ook benieuwd naar zijn bevinding...


Dit feestje zal ergens over een week of 2 plaatsvinden!
Ik zal zeker feedback geven als de strijd gestreden is.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

twani

Leuk :pompom: de uitkomst is zeer voorspelbaar, dat wel ;). Het zal meer een vraag zijn of je er zoveel geld voor over hebt voor dat veel betere geluid.......


Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kingpin

Quote from: twani on November 30, 2012, 08:03:57
Leuk :pompom: de uitkomst is zeer voorspelbaar, dat wel ;). Het zal meer een vraag zijn of je er zoveel geld voor over hebt voor dat veel betere geluid.......
Dat denk ik ook, de voeding, d/a en dac van de Linn zijn gewoon beter als de setup Duet/Onkyo dac.
Mooiste zou zijn:

Duet, betere voeding, losse dac > onkyo
Linn > onkyo

Jammer dat 'iedereen' zo ver weg woont anders stelde ik mijn Touch met voeding beschikbaar.

Ben wel zeer benieuwd hoe het uitpakt, al is het voorspelbaar, met betrekking tot prijs/kwaliteit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Binnen 2 weken zouden mijn oren terug ok moeten zijn, zit momenteel met overdaad slijmen :)
Wat betreft de playlists zou er meer variatie mogelijk zijn, echter had ik wel vermoeden dat Jan het 'rustiger' zou houden dus heb ik bv geen Diana Krall in mijn lijst gezet.

Ik ga proberen zo neutraal mogelijk te zijn en wil de duet/onkyo met een openmind beluisteren. Echter denk ik dat het verschil wel duidelijk gaat zijn en zou dit mijn 'openmind' misschien toch minder open maken :)

Wat betreft bekabeling kan er veel gezegd worden, maar weinig getest worden. Qua voeding is het allemaal standaard snoeren, echter voor de interlinks zal ik 2 sets meehebben:
1 paar Chord CrimsonPlus en 1 paar Linn Silver interconnect

We zouden eventueel hier ook kunnen testen als er nog tijd is :)
Ik ga nu eerst proberen uit te maken hoe het zit met de polariteit van de Chord zodat we dit zeker juist aansluiten.

Ik ben allesinds benieuwd. Ook naar het geluid van Klipsch (hoorn) :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Quote from: katwax on November 30, 2012, 09:55:30
Ik ben allesinds benieuwd. Ook naar het geluid van Klipsch (hoorn) :)

Het klink alleszins beter als de gemiddelde "hoorn" op de kermis-PA, daar kan je van op aan ;-)
Ik hoop ook echt op duidelijke verschillen, die direct hoorbaar zijn en voor verschillende soorten muziek!
Dan weet ik dat ik eventueel eens kan beginnen sparen voor iets beters ;-)




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

Quote from: jvanhambelgium on November 30, 2012, 10:33:44
Dan weet ik dat ik eventueel eens kan beginnen sparen voor iets beters ;-)

Je kan nog altijd afzeggen, dan ben je zeker dat je niet moet sparen  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

Quote from: katwax on December  6, 2012, 11:47:44
Nog 2 nachtjes slapen :)

Ja, en ik ben nog duchtig aan het schuiven geweest met de zetel op zolder om hier nog verbetering te zoeken. (luisterplek is 68cm naar achteren geschoven)
Moet hem dus nog terug inregelen met Audessey voor het geval we dit gaan aanzetten.

Persoonlijk denk ik dat we beter gewoon "Pure Audio" (=2.0) testen, dus zonder subwoofer, zonder bass-management en zonder fancy-processing dus met alle "tekortkomingen" van de ruimte.
Mah bon, we zien wel.

Er zal wel een pakske sneeuw liggen ...


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

katwax

Zelfs de luisterplek optimaliseren :)

Zaterdag zal de sneeuw al wel zo goed als weg zijn zeker.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Martin!!!

mainly British stuff

katwax

Bij deze ga ik een poging doen om mijn bevindingen neer te schrijven, echter is het niet zo simpel om woorden te vinden die beschrijven wat je hoort.

Eerst even kort over de luidsprekers, dit was de eerste keer dat ik hoorn luidsprekers echt heb kunnen beluisteren. Wat mij als kenmerk is opgevallen is dat ze in het hoog een uitgesproken karakter hebben. Ik vind het een aangename luidspreker om naar te luisteren, daarom dat de sessie ook van 10u tot 18u geduurd heeft.
Vergelijk met mijn luidsprekers ga ik niet doen, want er was geen 1 op 1 vergelijk en wegens omstandigheden zijn mijn luidsprekers momenteel niet goed opgesteld.

Eerste test die we gedaan hebben was met de Onkyo, om de Linn en Chord op temperatuur te laten komen en om mij wat te laten wennen aan de luidsprekers hebben we eerst de setup van Jan laten spelen zoals hij gewoon was. We moesten ook bepalen hoe we Onkyo gingen instellen, dit was dan pure sound of stereo.
Op stereo gaat de Onkyo zijn audyssey instellingen gebruiken en bij pure niet. Al snel kwamen we tot de conclusie dat de "pure" mode de betere was.

Daarna hebben we de Duet zowel digitaal als analoog aangesloten op de Onkyo alsook de Linn analoog. Even snel of squeezyDS wel ging werken want dit was nieuw voor beide. Jan zetten ook de optie op zodat de upnp speler het geluid naar beide bronnen tegelijk stuurde, hierdoor konden we snel wisselen zonder eerst via de software de bron aan te passen. Met de db meter nagaan dat beide bronnen op hetzeflde niveau spelen en dan zijn e klaar.

Eerst en vooral moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de duet analoog als je naar prijs/kwaliteit kijkt, klinkt allesinds beter dan een Sonos :)

De testen:
Duet analoog vs duet digitaal op Onkyo:
Digitaal wil in dit geval zeggen dat we de DAC van de Onkyo het werk laten doen, waar bij analoog het de DAC van de Duet is.
Er is een duidelijk verschil waarbij het digitaal een breder geluidsbeeld geeft, er is meer detail. Het totaal plaatje krijgt hierdoor meer diepte.

Laten we de Linn ook maar betrekken:
Waar je bij de Duet analoog vs digitaal het hoort dat de DAC het geluid van de bron verbetert is dit toch iets anders.
De Linn geeft een nog breder geluidsbeeld en dit is dan vooral te merken in de plaatsing van de instrumenten, duidelijk horen dat er meegezongen wordt, strakker laag met zelfs verschil in het laag. Hiermee bedoel ik dat je de bass van de drum en bass van gitaar kan onderscheiden.
Bij drukkere muziek bv Florence and the machine - never let me go, merk je dat de Linn het totaal plaatje breed houdt en je hierdoor een beter live gevoel krijgt omdat alles nog een plaats heeft en niet door elkaar begint te mengen.
Het totaal plaatje is dan ook vlotter en meeslepender.

Nu gaan we de Onkyo ruilen voor de Chord en gaan we ook de bronnen op de 3 manieren aansluiten. Dwz dat de Duet en Linn analoog op de Chord gaan en de Duet digitaal naar de Onkyo, welke dan analoog naar de Chord gaat.
Hier liep er echter iets mis, als we de Duet digitaal via de Onkyo naar de Chord stuurde, de Onkyo ging dan na enkele seconden in veiligheid. Hierdoor waren dan aangewezen op Duet analoog vs Linn analoog, echter was het via de Onkyo al duidelijk dat hier een groot verschil was.
Verschil tussen beide was nog duidelijkere dan via de Onkyo. Opvallend was wel dat de duet nu saai overkwam, alsof de Chord de beperkingen van de Duet nog duidelijker weergaf.
De Linn daarintegen werd nog beter via de Chord ruimer beeld, betere plaatsing een echte match.

Daarna dan toch maar is proberen vergelijk te maken tussen de 2 versterkers, dit was echter moeilijker omdat we hierbij de luidsprekerkabels moeten versteken. Jan heeft ook geen pluggen of spades aan zijn kabels waardoor het moeilijker is om snel aan te sluiten.
Eerst de Duet analoog testen tussen beide versterkers.
Duidelijk is dat er meer laag is via de Chord als via de Onkyo, echter is de Duet op de Chord te saai en is de match tussen Duet en Onkyo beter. Waar ik dan verkies om te luisteren naar de Onkyo + Duet ipv Chord + Duet.

Zelfde maar dan nu met de Linn als bron.
Nu wordt het duidelijk waar de winst te halen is bij de versterker, waarbij het laag via de Chord duidelijk aanwezig is en zeer gecontroleerd. Ook in het "extreem" hoog valt op dat de Chord de controle beter kan houden dan de Onkyo.
Voor de rest is het vooral de bron die het verschil maakt.

Conclusie is dat Jan zowel met een andere versterker als streamer meer uit zijn luidsprekers kan halen. Het stukje laag dat hij mist kan hij compenseren door gebruik te maken van zijn active sub (svs), wat dan het gemis van het laag uit zijn fronts voor een stuk kan opvangen.

Ook wil ik duidelijk maken dat het niet bij alle muziek duidelijk was, het verschil was enkel in 90% van de gevallen te horen bij de testen tussen de bronnen.
Bij het testen van de versterkers hebben we enkel nummers gebruikt waarbij we wisten dat er duidelijk verschil zat als we een andere bron gebruikte.

Ik wil ook Jan nog bedanken om dit mogelijk te maken en voor de soep :)



Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jvanhambelgium

#16
Voila, en hieronder dan een uiteenzetting van een leuke Meet & Greet ;

Zaterdag ochtend omstreeks 10u mocht ik Bjorn verwelkomen. Hij had z'n spulletjes mee zoals voorzien ; Linn DS Renew streamer, een flinke Chord CPM2600 stereo versterker, en wat interlinks (oa van Chord zelf).


Ik had daarvoor reeds op zolder alles aangezet zodat m'n set goed kon opwarmen, iets dat m'n Onkyo 875 altijd graag letterlijk neemt.

Na wat gezellig geneuzel en een kop koffie was het dan maar tijd om wat te gaan experimenteren boven.

STAP1 : We gingen eerst even een keuze maken of we nu "Pure Audio" gingen beluisteren of we de Audessey ingeregelde "Stereo" instelling gingen gebruiken.

Voor Bjorn was de "Pure Audio" de beste keuze. Ik luister ook tegenwoordig veel in deze mode. Gewoon alles full naar de Fronts, geen subwoofer, geen processing oid.
Het geeft een iets pittiger geluidsbeeld weer met een wel wat nadrukkelijker "hoog" zonder dit natuurlijk banaal "schel" te noemen.

In "Pure Audio" is de Onkyo voor 2-channel inputs wel degelijk een analoge versterker (heb op de schema's in de service-manual aan het kijken geweest). Je hoort wat relais klikken bij het schakelen en het signaalpad loopt recht van AUX-inputs naar de verschillende stages van de versterking..De ADC's (Cirrus Logic 24bit/192kHz) zijn niet van de zelfde kwaliteit als de DAC's (Burr Brown PCM1796A) dus dit zou vergelijk lastig maken als een vb een analoog Linn signaal weer door een ADC moet gaan om daarna weer door een stel DAC's te gaan ;-(

Ik verdenk de ruimte (nog steeds onbehandelde zijwanden) ervan bij te dragen aan dit scherper randje. In "Stereo" (dus met Audessey) is dit "hoge randje" (rond 5kHz – 7kHz enkele dB's bult) eerder weggewerkt en zijn stemmen beter gedefineerd, maar dit gaat wel precies wat "ten koste" van het overall "live" en "puur" gevoel om het maar even proberen uit drukken. Toch klinken ze alletwee eigenlijk niet slecht.

Ik had wel de indruk dat Bjorn de RF7-II's kon apprecieren, de soundstage/diepte/plaatsing  waren echt wel goed ... ik kreeg plots te vraag of er toch geen center-speaker mee aan het spelen was ;-)


We hebben de verschillende opstellingen niet helemaal exact kunnen volgen (zie probleempjes verderop) maar we zijn begonnen met


STAP2 : De Linn op het netwerk hangen en voor de 1e keer de SkweezyDS plugin gebruiken op m'n Logitech Server en de Linn "pairen" met m'n Duet zodat ze simultaan dezelfde FLAC's aangeboden kregen. Dit verliep vlekkeloos en na 30seconden kwam er al muziek uit de Linn en exact hetzelfde uit de Duet, synchroon aan het spelen dus en gewoon met de Android App te controleren.

STAP3 : Een eerste opstelling + afregelen bronnen voor gelijke volumes

Analoge Input AUX1 : Linn
Analoge Input AUX2 : Duet Analoog
Digitale Input  : Duet SP/DIF

Dit gaf alvast de mogelijkheid "snel" te schakelijk tussen 3 bronnen. Snel is relatief, want het lastige is dat bij het omschakelen naar een "digitaal" input je eerst 2 a 3 seconden sync hebt alvorens de audio hoorbaar is. AUX-poorten analoog schakelen ging direct.

Om echt "snel" te vergelijken is dit (voor mij) althans lastig om die paar seconden "stilte" te alvorens de muziek je terug rond de oren vliegt.

Allright, de volgende stap is dat we de bronnen natuurlijk gaan afstemmen zodat ze even hard spelen, anders is vergelijken al een pak lastiger en krijg je al snel een vals gevoel dat de ene "meer dynamiek" zou hebben bijvoorbeeld.

Even de dB-meter erbij genomen. We zijn initieel beginnen luisteren met zo'n 76dB op te luisterplek wat behoorlijk rustig is en gebruikten hiervoor een 315Hz toontje oid.

Bon, nu beginnen luisteren ... we halen er wat nummers bij uit de playlist in de hoop "per direct" voldoende verschil te horen tussen Duet (via SP/DIF) en Linn

For the record, beiden klonken echt wel goed. Het moet gezegd worden dat de Linn daar nog een "kers(je) op de taart" bij doet. Dit kon ik met m'n eigen oren inderdaad waarnemen, maar toch hebben we bepaalde tracks gehad waar dit niet héél uitgesproken was ! Het "laag" was wat beter qua definitie voor sommige nummers alsook bepaalde subtiele randgeluiden werden iets duidelijker weergegeven die bij de Duet eerder "toegeveegd" werden en wat verdwenen in de coulissen.
Bij andere opnames moest ik me zo beginnen concentreren om toch maar verschil te horen dat dit eigenlijk voor mij wil zeggen : geen hoorbaar verschil
Hangt dus echt van opnames en muziekgenre af.


1 bepaalde track die het snel duidelijk maakte was "Florence & The Machine – Never Let Me Go"
De dame in kwestie heeft een prachtige stem met veel power & dynamiek en het gekke van de zaak was dat deze track precies over de hele lijn "anders" klonk tussen Duet & Linn. Terwijl bij andere tracks die eerder op bepaalde momenten was , bijvoorbeeld ergens bij een stukje laag of tijdens een "tingelingetje links of rechts"

Is het echt dag & nacht verschil ? Zo ver zou ik in mijn beleving niet gaan. De Linn heeft duidelijk een beentje voor dat zich op de momenten wel laat horen, maar daar hoort ook een aardig prijskaartje bij....

Ik wil dus maar zeggen dat een "betere" HT-receiver zoals ik gebruik, in combinatie met een (digitaal aangesloten) streamertje van 125 euries een (voor mij) érg aardig geluid kan neerzetten mits natuurlijk ook goede speakers etc.

Veel Duet "analoog" werd er nu niet geluisterd, maar toch viel het ons op dat het geluid dan wel een stukje "saaier" was. Minder definitie, minder goede scheiding, wat 'rommelig" als er plots een breed spectrum dient weergegeven, precies allemaal wat "samengepakt".


...dit zou bij een latere testopstelling extra in de verf worden gezet.


Ondertussen is de Chord versterker ook opgewarmd geraakt door hem aan te sluiten op een Sjineesje no-cost stekkerblok gekoppeld op echte storingsvrije** Vlaamsche spanning en gaan we de RF7-II's eens aansluiten.

** Op dezelfde circuits zaten 2 lampjes met spaarlampen die vrolijk "ruis" op het net aan het zetten waren ... niets van kunnen waarnemen tijdens heel de sessis.


Maar eerst de belangrijke dingen van het leven ... namelijk een bord soep gaan eten beneden met een boterham !



STAP4 : Een nieuwe opstelling + weer afregelen bronnen voor gelijke volumes


Digitale Input : Duet SP/DIF

...en vervolgens met de "Pre-Out" L+R naar de Chord.
De Linn rechtstreeks gekoppeld op een ingang van de Chord.

Echter bij het afregelen van de volumes ging er iets mis ... het uitgangssignaal van de Onkyo was veel zwakker als het uitgangssignaal van Linn.
Ik moest dus op de Onkyo het volume serieus opkrikken om de Linn te evenaren tot op een moment dat de Onkyo gewoon in "protectie" ging ? Hallo ? Het ding moet geen vermogen leveren oid dus waarom ermee ophouden ?? Ik wilde enkel het level van de  pre-out bijschaven ...

Hmm ... OK ... niet zo handig dus ...het verhaaltje met de pre-out Onkyo op Chord is er dus niet echt helemaal van gekomen.

Toen hadden we het idee om gelijk maar eens de extremen tov elkaar te zetten ...

Duet Analoog op Chord
Linn Analoog op Chord

...en spelen maar...Vanaf de eerste noten was het duidelijk dat de 125 euries kostende Duet uiteraard toch wel serieus wat slechter klinkt als de Linn van meer dan 20x deze prijs...dat mag niemand verbazen.
Ook weer Florence opgezet en eerlijk gezegd klonk de Duet + Chord echt niet goed ... haast op het irriterende af...

De Linn + Chord was een goede combinatie en de Chord kon even wat meer voluit gaan op m'n Klipschen. Over dynamiek & punch gesproken !
Wel even vermelden dat onze luistervolumes nu behoorlijk zijn gestegen. We spelen regelmatig dezelfde track en de dB-meter wijst 88dB aan bij het begin van de song en bij het drukste passage tikt de meter vlotjes 96dB aan. Dat is al behoorlijk wat en communiceren in de ruimte gaat al niet meer.



STAP5A : Nu gingen we proberen de "eindversterking" eens te vergelijken. Omdat we niet "snel" effe kunnen switchen tussen Onkyo/Chord (kabels versteken) bestaat het gevaar dat je nogal snel "vergeet" hoe iets geklonken heeft als er vb 5 minuten tussen zitten. Je zou echt met switch-box moeten kunnen schakelen.
We besluiten dan maar om dit in 2 stappen te doen met de streamers.
We gebruiken steeds dezelfde track.

Duet Analoog op Chord : zoals eerder geschreven is dit echt geen goed idee...

...dan brengen we de speaker-cables terug naar Onkyo...

Duet Analoog op Onkyo : raar maar waar klinkt dit gehoormatig dus beter als de Duet analoog op Chord ?! Verschillen zijn erg groot. Fouten minder "uitvergroot" door Onkyo ? Iets te maken met "match" RF7/Onkyo versus RF7/Chord ?
We kunnen dit niet helemaal thuisbrengen.


...daarna besluiten we het nog eens over te doen maar dan met Linn als streamer en verhuizen we de speaker-cables terug naar de Chord.


Linn op Chord : prima combinatie, niets op aan te merken!

...dan brengen we de speaker-cables terug naar Onkyo...

Linn op Onkyo : We sluiten dus Linn weer aan op de Onkyo en versteken de RF7's ook weer naar Onkyo en spelen altijd dezelfde track. Ook hier zetten we dB-meter weer in z'n stand net zoals de Linn/Chord combinatie.

Ik kan nu ook in bepaalde stukken horen dat de Chord wat duidelijker speelde dan de Onkyo qua definitie & "aflijning" van oa laag vooral als het wat bombastischer begint te worden. Waaraan het exact ligt weet ik niet. Kan de Chord mischien toch beter overweg met de Klipschen dan de Onkyo (Klipsch gaat vb naar 3.7Ohm tussen 100Hz en 200Hz)

Voor mij is het verschil niet wereldschokkend (genoeg) maar op momenten wel hoorbaar en de luister-levels waren toch al naar de hardere kant. (zeker niet om langere tijd in te zitten)
Bij eerder lagere luisterniveau's zal het nog lastiger worden deze verschillen duidelijk aan te geven. Hiervoor zou je echt een blind-test moeten doen waar je realtime kan switchen op luispreker-kabel level...
Beter is mischien nog dat je een versterker verschillende dagen kan houden en continue spelen waarna je dan pas terug je "oude" versterker gaat switchen. Als het dan niet direct opvalt hoef je je geen zorgen te maken...


Wat heb ik onthouden ;

1// Voor de prijs is een Duet + betere HT-receiver (lees : minstens 24kg) of stand-alone DAC geen slechte investering.
2// Mijn audio "geheugen" is echt wel kort, als je "te lang" wacht met vergelijking vergeet ik dus snel hoe het geklonken heeft.
3// Chord+Linn is een zeer aangename combi op m'n Klipsch !
4// M'n Onkyo gaat nog niet zo snel de deur uit ... ik zal al behoorlijk in de geldbeugel moeten gaan om significant te verbeteren qua versterking...op streamer vlak was het meer uitgesproken.
5// Dat dit allemaal "luxeproblemen" zijn maar dat het een leuk middag was


Bjorn, nog eens merci voor de tijd & moeite !
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Mooie duidelijke reviews  :)
Voor mij niet verassend qua uitslag. Graag had ik een Touch met goede voeding en dito dac tegenover de Linn gezien ;) wel grappig is dat beide reviews overeen komen met een test die ik jaren geleden heb uitgevoerd tussen een T+A en duet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

Quote from: Kingpin on December  9, 2012, 12:30:19
Mooie duidelijke reviews  :)
Voor mij niet verassend qua uitslag. Graag had ik een Touch met goede voeding en dito dac tegenover de Linn gezien ;) wel grappig is dat beide reviews overeen komen met een test die ik jaren geleden heb uitgevoerd tussen een T+A en duet.
Misschien dat we wel iets kunnen afspreken om uw vergelijk waar te maken, de Linn is vrij simpel te vervoeren :)

Ik ken de T+A niet, maar na de testen die wij gisteren hebben gedaan kan ik mij wel voorstellen dat de Duet overal een zelfde beeld zal weergeven, waarbij de versterking dit al dan niet beter (ook in slechte zin) zal weergeven.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kingpin

Quote from: katwax on December  9, 2012, 12:44:57
Misschien dat we wel iets kunnen afspreken om uw vergelijk waar te maken, de Linn is vrij simpel te vervoeren :)
Lijkt me zeker leuk (en nog steeds een wens van me, Linn vs Touch op mijn installatie), pm me maar.

Quote from: katwax on December  9, 2012, 12:44:57
Ik ken de T+A niet, maar na de testen die wij gisteren hebben gedaan kan ik mij wel voorstellen dat de Duet overal een zelfde beeld zal weergeven, waarbij de versterking dit al dan niet beter (ook in slechte zin) zal weergeven.
De Duet misschien, maar ik heb een Touch die qua specs de betere is, maar voornamelijk met mijn LiPo voeding geeft dit een beduidend verschil.
Analoog via de Touch/Duet kan deze niet op tegen de T+A vond ik in mijn vergelijk destijds, de T+A was verruit de betere, dat zou ook mijn verwachting zijn bij de Linn, vandaar ook mijn reactie die wel gedeeltelijk overeenkomen, en ik schat de T+A wel op het level van de Linn.
Digitaal, met mijn voeding en goede dac ben ik zeer benieuwd wat dat doet vs de Linn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

You got pm :)

Misschien zijn er andere leden die de T+A vergeleken hebben met Linn DS en hierover meer kunnen zeggen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543