Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Rusher


bmateijsen

Quote from: Rusher on September 10, 2016, 15:12:32
Wat is AIR?

AIR is een stuk software van Devialet die dient als brug tussen de computer en de Devialet versterker en zorgt ervoor dat je kan streamen zonder 'UPNP' protocol.

chansig

Quote from: YamahaRXV on September 10, 2016, 14:56:38
Hans, als ik zeg dat ik al langere tijd volledig tevreden ben met de Devialet zoals die hier presteert dan is daar echt niets van gelogen.
Misschien saai, maar mede door die aanwezige tevredenheid en daardoor tevens aanwezige rust ben ik ook niet ''zoekende'' naar evt. veranderingen (veranderingen zijn tenslotte niet altijd verbeteringen) in de vorm van upgrades die ook nog eens prijzig genoemd kunnen worden en waarvan ik vooraf dus niet kan zeggen of de gehanteerde prijzen wel in verhouding staan tot evt. daadwerkelijke (?) verbeteringen.

Persoonlijk vind ik dat je zeker tevreden kan en moet zijn met een product als het daadwerkelijk brengt waar je naar op zoek was/bent, maar toch zeker ook een kritisch oog moet blijven houden voor zaken die voor verbetering vatbaar zijn.
In mijn geval is dat o.a. nog steeds het voortdurende en tergende geklooi met het probleemloos kunnen functioneren van AIR en de nogal hooghartige/chauvinistische manier van communiceren naar hun gebruikers/klanten, alhoewel het besef hiervan de laatste tijd wel wat door lijkt te schemeren bij ze...

Voor wat betreft de huidige upgrademogelijkheden waarvan ik nog niet weet of de gehanteerde prijs overeenkomstig het gebodene is vind ik het ''typisch'' te noemen dat er blijkbaar individueel gerichte mails worden verstuurd naar Devialet eigenaren waarin aangegeven wordt dat er een upgrade uitgevoerd kan worden voor zo,n € 1000 minder als de prijs die aangehouden wordt voor het gros van de Devialet eigenaren met evt. upgrade plannen. Als dit daadwerkelijk zo is dan vind ik dit absoluut onacceptabel te noemen en daardoor een zeer klant-onvriendelijke zet naar personen die onwetende dus de volle mep zouden moeten betalen  :devil:

Bedankt voor je antwoord. Je tipt een aantal zaken aan die mij ook "verwonderen". Dus hiermee trek ik maar de voorzichtige conclusie dat ik nog niet zo gek tegen de upgrades aankijk.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rusher

#2728
Quote from: bmateijsen on September 10, 2016, 15:23:38
AIR is een stuk software van Devialet die dient als brug tussen de computer en de Devialet versterker en zorgt ervoor dat je kan streamen zonder 'UPNP' protocol.
Merci!

Omvat AIR (dus) ook een App, zoals Sonos dat kent? Ik ga eens neuzen op het web.

Charlemagne

Quote from: Rusher on September 10, 2016, 20:27:41
Merci!

Omvat AIR (dus) ook een App, zoals Sonos dat kent? Ik ga eens neuzen op het web.

Nee, AIR dient alleen als brug tussen je afspeelsoftware op je pc of Mac en de versterker. Afhankelijk van je configuratie stuurt AIR een signaal uit naar je Devialet amp, via de ethernetkabel dan wel via WiFi.

Ik heb hier thuis bijvoorbeeld een pc die draait onder W8.1 met JRiver als afspeelsoftware. AIR draait op de achtergrond om het signaal via ethernet uit te sturen naar de Dev amp. In mijn geval draait het al jaren als een zonnetje zonder haperingen.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rusher

Is de "Devialet Expert Remote" net zoiets als de Sonos App?

Charlemagne

#2731
Quote from: Rusher on September 10, 2016, 21:50:00
Is de "Devialet Expert Remote" net zoiets als de Sonos App?

De remote app vervangt je afstandsbediening; dat fraaie ding dat wordt meegeleverd met je amp. Je kunt er je amp mee bedienen, aan- en uitzetten, ingangen kiezen, volume regelen, etc.

Ook kun je er mee de muziek die op je smartphone of iDevice zelf staat naar de amp streamen.

Hier is een screenshot van hoe die app eruit ziet:



Dit is een al wat oudere versie, maar de nieuwe ziet er zowat hetzelfde uit. Ik gebruik de app regelmatig om van ingang te wisselen. De display van de amp zelf zit aan de bovenkant en die is daarom van een afstand niet af te lezen, vandaar dat de app die je op je smartphone of iDevice hebt staan een handige aanvulling is.

Hier een plaatje van de fysieke AB van Devialet. Het grappige is dat als je aan de volumeknop van de fysieke AB draait, je gelijktijdig het volume ziet veranderen in de bovenstaande remote app.


■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rusher

Devialet en Spotify zie ik op het web alleen in combi met de Phantom's. Is dat waar?

Charlemagne

#2733
Quote from: Rusher on September 10, 2016, 22:41:44
Devialet en Spotify zie ik op het web alleen in combi met de Phantom's. Is dat waar?

Nee hoor, je kunt met de Expert ook naar Spotify luisteren. Dat moet dan wel met de Spotify app vanaf je pc of MacBook. De Spotify Remote app is dan handig om te bedienen met je iDevice of smartphone.

Zelf gebruik ik Spotify ook via de Sonos Connect (met Magna Ultimo mod), da's wel zo handig.

Nog beter is het om een abo te nemen op Qobuz. De Expert laat erg goed het verschil horen tussen mp3'tjes en flac's waarmee Qobuz streamt.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Rusher

 Dank voor stukje onderwijs [emoji2][emoji1360]

Pjotr27

Sinds gisteren speel ik met 'oude' firmware 7.1.3
Ik kan niet anders zeggen dat het uiterst muzikaal is, op mijn luidsprekers (Musical Affairs Grand Crescendo) mooier als versie 9 of 10.
Spelen er meer mensen met deze versie?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kerkhoffd

Hele tijd mijn favoriete versie geweest. Laatste tijd weer wat aan het switchen. Miste wat in de laagste octaven bij klassiek. Ben er nog niet uit welke FW versie mijn voorkeur heeft op dit moment. Draai nu met 10.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pjotr27

Quote from: Kerkhoffd on September 13, 2016, 11:30:57
Hele tijd mijn favoriete versie geweest. Laatste tijd weer wat aan het switchen. Miste wat in de laagste octaven bij klassiek. Ben er nog niet uit welke FW versie mijn voorkeur heeft op dit moment. Draai nu met 10.

Ik vind 10 teveel bombastisch, of er een 'loudness' staat ingeschakeld. Het doet sommige dingen mooi maar is ook minder luistervriendelijk dan 7.1.3
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kerkhoffd

Mee eens. Beetje teveel in your face.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Pjotr27

Quote from: Kerkhoffd on December 23, 2015, 09:07:38
Op basis van de ervaringen een AudioQuest Diamond besteld en ga op mijn gemak op zoek naar een tweetal Shunyata netsnoeren.

Leuk! Sinds vorige week is mijn Macbook Pro aangesloten met een Vertex USB kabel die ik nog had liggen. Ik ben daar erg gelukkig van, AIR is makkelijk maar zodra het netwerk een beetje druk bezet wordt als mijn vrouw even een filmpje streamt is het over en uit. Allemaal dropouts. USB doet het gewoon prima, klinkt met firmware 7.1.3 echt geweldig. En dus op zoek naar een mooie USB kabel.. Audioquest Diamond lijkt mij wel wat. Is helemaal zilver en tenminste niet zo`n koper/zilver combi.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Martin!!!

Misschien werken/klinken de updates vanaf 7.1.3 alleen beter met gebruikmaking van de door Devialet geboden upgrades!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

mainly British stuff

Kerkhoffd

Is zeker ook smaak en akoestiek gebonden lijkt me. Mijn Devialet drijft 4Ohm luidsprekers aan met een gevoeligheid van 89db. Dat is weer heel wat anders dan een luidspreker met zeer hoge gevoeligheid. Net even terug gewisseld naar FW 7.1.3 en ondanks de relaxtere weergave die heel lekker klinkt mis ik dan toch weer wat in de laagste tonen bij klassieke muziek. Ik ben er nog niet uit.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

YamahaRXV

#2742
Ben hier met de LE 200 op Kharma 3.2 CE,s met 8 ohm impedantie en een gevoeligheid van 86 db veelvuldig aan het testen en vergelijken geweest met firmwareversies 7.1.3 / 8.1.3 / 9.0.1 / 10.0.2

8.1.3 en 10.0.2 vind ik klankmatig de minst uitgewogen en natuurlijk klinkende versies. Bij beide versies hoor ik t.o.v. 7.1.3 en 9.0.1 duidelijk iets artificieels terug in de weergave, alsof er te veel de nadruk is gelegd op het ''boosten'' van bepaalde frequentie gebieden.

Versie 7.1.3 blijf ik persoonlijk één van de meest lekker klinkende versies vinden; een mooi uitgewogen beeld waarbij alles zeer natuurgetrouw klinkt.
Het hoog keurig netjes binnen de grenzen, en de mid weergave tonaal rijkelijk en gloedvol klinkend.
Versie 9.0.1 is en blijft in mijn set up vooralsnog de favoriet; laat een wat meer ''audiofiele'' weergave horen als 7.1.3 met als grootste kenmerken o.a. een bredere en diepere soundstage, accurater en strakker klinkend in het laag, en een wat groter bereik in het hoog zonder daarbij sporen van scherpte of onnatuurlijkheid te laten horen.

Veranderingen/wisselingen m.b.t. (net)kabels laten hier niet of nauwelijks invloeden horen waardoor de genoemde klankmatige beeldvorming van de firmware versies verandert. Wat wel duidelijk van hoorbare invloed is is de kwaliteit van de bron, en dan doel ik voornamelijk op de bron qua hardware.
Iedere verandering aan de C.A.T. renderer zoals bijv. een ander PCIe-USB board, of wijzigingen aan de voeding van de C.A.T. renderer vertalen zich onmiddellijk in hoorbare verschillen in de weergave.
Voor mij wederom het (over)duidelijke bewijs dat de kwaliteit van de bron gewoon ontzettend belangrijk is. De Devialet lijkt daar gewoon erg gevoelig voor te zijn en laat dat (in mijn geval via de usb ingang) gewoon ongekleurd en duidelijk horen.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Fred Mulder

Quote from: YamahaRXV on September 13, 2016, 23:42:57
Wat wel duidelijk van hoorbare invloed is is de kwaliteit van de bron, en dan doel ik voornamelijk op de bron qua hardware.
Iedere verandering aan de C.A.T. renderer zoals bijv. een ander PCIe-USB board, of wijzigingen aan de voeding van de C.A.T. renderer vertalen zich onmiddellijk in hoorbare verschillen in de weergave.
Voor mij wederom het (over)duidelijke bewijs dat de kwaliteit van de bron gewoon ontzettend belangrijk is. De Devialet lijkt daar gewoon erg gevoelig voor te zijn en laat dat (in mijn geval via de usb ingang) gewoon ongekleurd en duidelijk horen.

1+ Op een ander devialet forum (.com?) zijn er meerdere gebruikers enthousiast over zgn USB opschoners (Mutec, Afi, ..). De bijdrage van dergelijk apparaten is nog niet overall even bekend/gewaardeerd. Ik ben er op 't moment ook naar het kijken (voor aan een DAC)

Pjotr27

Gisterenavond heb ik tussen de USB kabel en Macbook Pro 2 Jitterbugs geplaatst. Maakt het nog iets mooier. En is een relatief goedkope upgrade.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

YamahaRXV

#2745
Quote from: Fred Mulder on September 14, 2016, 09:23:44
1+ Op een ander devialet forum (.com?) zijn er meerdere gebruikers enthousiast over zgn USB opschoners (Mutec, Afi, ..). De bijdrage van dergelijk apparaten is nog niet overall even bekend/gewaardeerd. Ik ben er op 't moment ook naar het kijken (voor aan een DAC)

devialetchat.com bedoel je waarschijnlijk  ;)

De Mutec mc-3 + usb master clock is idd. een mooie en zeker goed presterende optie. Wat ook goed schijnt te presteren is de JPLAY USB isolator ( http://jplay.eu/jcat/ ), dit is een concurrent van o.a. de Uptone Audio Regen USB.
De mannen van JPLAY zijn goed bezig, zetten de laatste tijd erg mooie en kwalitatief goede producten op de markt  :inlove:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kerkhoffd

#2746
Sluit me helemaal aan bij je opmerkingen over het belang van een goede bron. Ik heb niet de USB weg gekozen omdat ik nog een Linn Akurate DS had die ik nu als renderer gebruik. Betekent ook andere digitale ingang (BNC -> AES/EBU) op de Devialet. Dat en andere akoestiek, andere luidsprekers en mogelijk smaak maken ook dat ieder zo zijn eigen voorkeur heeft voor firmware versies. De stap naar AES/EBU digitaal in deed de SQ met versie 10 veel goed. En versie 9 is hier t.o.v. 10 zeker ook nog favoriet. Geeft ook hier een gloedvollere presentatie dan 7. Ik zal vanavond weer eens lekker gaan zitten voor versie 9.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

YamahaRXV

Quote from: Kerkhoffd on September 14, 2016, 10:38:03
Sluit me helemaal aan bij je opmerkingen over het belang van een goede de bron. Ik heb niet de USB weg gekozen omdat ik nog een Linn Akurate DS had die ik nu als renderer gebruik. Betekent ook andere digitale ingang (BNC -> AES/EBU) op de Devialet. Dat en andere akoestiek, andere luidsprekers en mogelijk smaak maken ook dat ieder zo zijn eigen voorkeur heeft voor firmware versies. De stap naar AES/EBU digitaal in deed de SQ met versie 10 veel goed. En versie 9 is hier t.o.v. 10 zeker ook nog favoriet. Geeft ook hier een gloedvollere presentatie dan 7. Ik zal vanavond weer eens lekker gaan zitten voor versie 9.


Ook zeker geen ''kleine jongen'' die Linn Akurate DS  ;)

De AES/EBU ingang op de Devialet moet volgens velen zeker gelijkwaardig óf zelfs beter zijn dan de usb ingang. Toch heb ik destijds met de Moon 180 MiND renderer met Teddy Pardo LPS op de AES/EBU ingang by far niet de klankmatige prestaties weten te behalen die ik nu al geruime tijd met de C.A.T. server via de usb ingang geniet.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Pjotr27

Quote from: YamahaRXV on September 14, 2016, 16:27:04

Ook zeker geen ''kleine jongen'' die Linn Akurate DS  ;)

De AES/EBU ingang op de Devialet moet volgens velen zeker gelijkwaardig óf zelfs beter zijn dan de usb ingang. Toch heb ik destijds met de Moon 180 MiND renderer met Teddy Pardo LPS op de AES/EBU ingang by far niet de klankmatige prestaties weten te behalen die ik nu al geruime tijd met de C.A.T. server via de usb ingang geniet.

Helaas kan ik dat niet testen, zowel mijn platenspeler als Macbook Pro hebben geen AES/EBU... alle andere bronnen zijn intussen verkocht. Wat is je ervaring wat het beste klinkt: Wifi > Ethernet> USB > AES/EBU, met Wifi als minste en AES als beste?
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

YamahaRXV

Quote from: Pjotr27 on September 14, 2016, 16:39:55
Helaas kan ik dat niet testen, zowel mijn platenspeler als Macbook Pro hebben geen AES/EBU... alle andere bronnen zijn intussen verkocht. Wat is je ervaring wat het beste klinkt: Wifi > Ethernet> USB > AES/EBU, met Wifi als minste en AES als beste?

Heb voor dat ik mijn C.A.T. server opgebouwd had en in gebruik nam eerst een tijdje met de Moon 180 MiND (met Teddy Pardo LPS) op de AES/EBU ingang gespeeld en dat klonk op zich best lekker, maar het kon niet het absolute ''wow'' gevoel bij mij losmaken.
Leuke renderer voor het geld, maar haalde het op nagenoeg alle voor mij relevante punten niet bij de Aurender N100 die ik een tijdje als demo in huis had en via de usb (enige mogelijkheid) aangesloten had.
Daarna heb ik de huidige C.A.T. server opgebouwd naar mijn voorkeuren qua toegepaste componenten en software en die gaat (tevens via de usb ingang) weer een stukje verder dan de Aurender N100, dus al met al ben ik zeer tevreden met de mogelijkheden en kwaliteit via de usb ingang.

Enige tijd geleden nog druk aan het experimenteren geweest met de laatste (beta) Windows versie van AIR (zowel ethernet als wifi) en daarbij geconstateerd dat AIR nagenoeg gelijk presteerde aan de Aurender N100, maar al snel bleek ook deze versie AIR weer uit te blinken in onbetrouwbaarheid en heb ik gezworen om geen seconde tijd meer te besteden aan AIR totdat het ooit (?) 100% perfect functionerend is  :-X

 
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8