Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 28 Guests are viewing this topic.

eric_audio

#2275
Voor de liefhebbers, in TAS februari 2015 een absoluut rave review van Devialet 200/400. Ook leuk dat het kwaliteitsverschil tussen 200 en 400, eerder (in een ander topic) beschreven door Garmt, volledig bevestigd wordt. Ik heb de PDF, dus liefhebbers, PM me met je email adres...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

gm

#2276
Ben in het bezit van de devialet 200 met de Magico S1 speakers en ben daar zeer te spreken over al miste ik wel iets in het laag. Heb voor het laag nu een Volodyne SPL 1000 subwoofer en dit klinkt beter.
Omdat ik niet weet of het nog beter kan vwb de subwoofer instellingen is de vraag:
Zijn er hier meer die een subwoofer hebben icm een Devialet en wat zijn de beste instellingen en waarom.

bmateijsen

Quote from: gm on February  6, 2015, 16:10:18
Ben in het bezit van de devialet 200 met de Magico S1 speakers en ben daar zeer te spreken over al miste ik wel iets in het laag. Heb voor het laag nu een Volodyne SPL 1000 subwoofer en dit klinkt beter.
Omdat ik niet weet of het nog beter kan vwb de subwoofer instellingen is de vraag:
Zijn er hier meer die een subwoofer hebben icm een Devialet en wat zijn de beste instellingen en waarom.

Heb je een x-over ingesteld op de Devialet of laat je de subwoofer aanvullen met zijn eigen x-over?

gm

Quote from: bmateijsen on February  6, 2015, 16:30:10
Heb je een x-over ingesteld op de Devialet of laat je de subwoofer aanvullen met zijn eigen x-over?

Heb op de Devialet de cross-over op 50 hz staan met een 1e orde filter

bmateijsen

Quote from: gm on February  6, 2015, 16:57:14
Heb op de Devialet de cross-over op 50 hz staan met een 1e orde filter

Het mooiste zou zijn, als je kan meten of de plek van de subwoofer op dit moment ook echt de beste plek is.
Dan weet je daarna ook precies of die 50 hrz perfect is...

Charlemagne

Quote from: gm on February  6, 2015, 16:10:18
Ben in het bezit van de devialet 200 met de Magico S1 speakers en ben daar zeer te spreken over al miste ik wel iets in het laag. Heb voor het laag nu een Velodyne SPL 1000 subwoofer en dit klinkt beter.

Die Magico S1 is toch 'SAM-ready'? Heb je dan nog wel een subwoofer nodig? Zomaar een vraag. Ik lees juist dat vele Devialet bezitters die met SAM werken hun subwoofer weg doen en overbodig achten.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

YamahaRXV

Quote from: gm on February  6, 2015, 16:10:18
Ben in het bezit van de devialet 200 met de Magico S1 speakers en ben daar zeer te spreken over al miste ik wel iets in het laag. Heb voor het laag nu een Volodyne SPL 1000 subwoofer en dit klinkt beter.
Omdat ik niet weet of het nog beter kan vwb de subwoofer instellingen is de vraag:
Zijn er hier meer die een subwoofer hebben icm een Devialet en wat zijn de beste instellingen en waarom.

Is onderstaande set toevallig die van jou ?  :angel:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

eric_audio

#2282
Quote from: Charlemagne on February  6, 2015, 23:16:24
Die Magico S1 is toch 'SAM-ready'? Heb je dan nog wel een subwoofer nodig? Zomaar een vraag. Ik lees juist dat vele Devialet bezitters die met SAM werken hun subwoofer weg doen en overbodig achten.

Jazeker, de S1 is SAM-ready. En je merkt het verschil zeker, maar het voegt niet substantieel veel laag toe (of beter gezegd, de geluidsdruk in het laag is niet enorm). Het blijft ten slotte een kleine woofer.

Aangezien ik precies dezelfde combinatie heb als gm (D200 + S1), ben ik benieuwd naar zijn uiteindelijke oplossing. Ik heb deze combi ook gekocht met nadrukkelijk een subwoofer in mijn achterhoofd. Aangezien hier in de UAE de huurverhogingen je nogal eens rauw op je dak kunnen vallen, verhuizen mensen wat vaker. Op dit moment heb ik een grote woonkamer (7x8 meter). Maar dat kan volgend jaar wel heel anders zijn. Vandaar dat ik graag de flexibiliteit heb van de Magico S1 met of zonder sub. En daarnaast speelt natuurlijk ook een rol dat de Magico S3 (de "natuurlijke" keus voor mijn woonkamer) gewoon erg veel duurder is dan de S1.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

gm


arjan2856

Quote from: gm on February  6, 2015, 16:10:18
Ben in het bezit van de devialet 200 met de Magico S1 speakers en ben daar zeer te spreken over al miste ik wel iets in het laag. Heb voor het laag nu een Volodyne SPL 1000 subwoofer en dit klinkt beter.
Omdat ik niet weet of het nog beter kan vwb de subwoofer instellingen is de vraag:
Zijn er hier meer die een subwoofer hebben icm een Devialet en wat zijn de beste instellingen en waarom.

Ik speel zelf ook met een Devialet en een sub en de integratie tussen je speakers en sub hangt ook veel af van de plaatsing van je sub en je kamer akoestiek. Is dus met name een kwestie van experimenteren en meten met REW bijvoorbeeld en dus moeilijk aan te geven wat de beste instellingen zijn. Ik kan je wel een paar tips geven uit eigen ervaring:

Je eerste keus is eigenlijk of je wilt dat je laag weergave alleen lager doorloopt dan je speakers nu kunnen of dat je ook meer geluidsdruk bij je laagweergave wilt. Je Magico's hebben bijvoorbeeld een natuurlijk -3dB punt rond de 40Hz. Door je sub ook op 40Hz een lowpass te geven kun je de laagweergave dieper laten doorlopen tot het -3dB punt van je sub wat zo rond de 15Hz zal zijn. Dit zal je niet het idee geven van meer bass, maar je zult merken dat bass loopjes vlakker zijn en beter te volgen omdat sommige lage noten niet meer verzwakt zijn. Met films krijg je uiteraard wel veel meer ultra laag van explosies bijv.

Als je wilt dat je ook meer geluidsdruk krijgt in je laagweergave dan heb je de keus een hogere crossover in te stellen waardoor je sub in plaats van je speakers vanuit het midlaag gaat spelen. In dit geval zul je een highpass in moeten stellen op je Devialet omdat anders de sub en speakers elkaar tegen gaan werken op bepaalde frequenties. Een bijkomend voordeel van deze setup is ook dat je woofer/mid driver minder laagweergave hoeft te doen en daardoor minder intermodulatie vervorming op hogere frequenties veroorzaakt. In dit geval is een goed uitgangspunt om je crossover op zo'n 2x je -3dB punt van je speakers te zetten dus zo rond de 80Hz.

Om in beide opties een goede integratie te krijgen zul je nu moeten kiezen met welke orde filters je gaat spelen. In de eerste situatie waarbij de speaker full range blijven kun je het beste voor je sub dezelfde orde gebruiken als het natuurlijk verloop van je speakers. In jouw geval zijn je Magico's gesloten kasten en zullen een 2e orde verloop hebben van -12dB/octaaf. Ik zou dus een 2e orde lowpass instellen op je sub rond de 40Hz. Hierbij moet je wel oppassen met je sub plaatsing dat deze zo'n beetje tussen je speakers staat anders ga je de lokatie van je sub horen. Daarom word met subs ook vaak 4e orde filtering toegepast omdat deze veel steiler afloopt en daardoor veel minder kans dat je de sub lokaliseert. Maar een zelfde orde filter als het verloop van je speakers zou beter moeten integreren.

In de tweede situatie waar je je sub een crossover geeft van 80Hz moet je voor beste integratie de orde van het filter in je devialet en op je sub ook gelijk houden en is een 2e orde wel het minimale. Met een sub zul je echter bij een 2e orde lowpass op 80Hz de lokatie gaan merken en dit werkt eigenlijk alleen optimaal met stereo subs die direct naast de speakers zijn opgesteld. In jouw geval met een mono sub heb je eigenlijk wel een 4e orde filter nodig. In dit geval heb je dus ook een 4e orde highpass filter nodig op de Devialet.

Op het moment heb je een 1ste orde filter op 50Hz op je Devialet wat eigenlijk ongebruikelijk is omdat je nu zo'n beetje tussen beide bovengenoemde situaties in zit. Een 1ste order filter ontlast je speakers niet zoveel en zal ook redelijk wat fase interacties met je sub veroorzaken. Je kunt dan eigenlijk net zo goed je speakers full range laten spelen en je sub vanaf 40Hz laten bijvallen. Of ik zou de tweede situatie eens uitproberen met een hogere crossover en kijken welke integratie je voorkeur heeft. Uiteraard speelt je kamer akoestiek ook een grote rol en is het uiteindelijk toch een kwestie van experimenteren wat het best werkt in jouw situatie. hopelijk kun je hier wat mee en heb je een idee welke opties er zijn.
Devialet D200, Sonus Faber Guarneri Memento, Rythmik F12SE, Mac Mini, Synology NAS

arjan2856

En mijn eigen instellingen zijn als volgt:

Devialet:
Speakers highpass 80Hz 4th order
Sub out fullrange
Sub:
lowpass 80Hz 4th order
kleine fase correctie voor sub positie aangezien 4th order crossover in fase is.

Het is jammer dat de Devialet geen time delay functie heeft, dan zou ik de filters op de sub zelf helemaal niet meer nodig hebben. Komt misschien nog eens in een firmware, met hun SAM correctie gebruiken ze dit ook.
Devialet D200, Sonus Faber Guarneri Memento, Rythmik F12SE, Mac Mini, Synology NAS

Maximus_Aurelius

#2286
Quote from: YamahaRXV on February  6, 2015, 23:17:52
Is onderstaande set toevallig die van jou ?  :angel:



He die foto komt me ook bekend voor  ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

gm

Quote from: arjan2856 on February  7, 2015, 14:53:47
En mijn eigen instellingen zijn als volgt:

Devialet:
Speakers highpass 80Hz 4th order
Sub out fullrange
Sub:
lowpass 80Hz 4th order
kleine fase correctie voor sub positie aangezien 4th order crossover in fase is.

Het is jammer dat de Devialet geen time delay functie heeft, dan zou ik de filters op de sub zelf helemaal niet meer nodig hebben. Komt misschien nog eens in een firmware, met hun SAM correctie gebruiken ze dit ook.

Hoi arjan2856,

Dank voor alle informatie.
Ga de komende week eens goed testen wat  de beste instellingen zijn voor mij.
Laat het nog weten

arjan2856

Quote from: gm on February  9, 2015, 21:14:37
Hoi arjan2856,

Dank voor alle informatie.
Ga de komende week eens goed testen wat  de beste instellingen zijn voor mij.
Laat het nog weten

Succes, voor subwoofers is het toch een kwestie van experimenteren om de beste instelling te vinden.

Wat je met jouw opstelling ook kunt proberen is een hele mooie integratie door zowel het high pass filter en low pass filter in je Devialet uit te voeren. Ik zou dan aanraden te beginnen met een 4de orde 80Hz high pass voor de speakers en een 4de orde 80Hz low pass voor je sub. In dit geval moet je alle filters in je subwoofer uitzetten, vaak gebruik je de LFE ingang op je sub hiervoor. Nu heb je alleen geen fase (delay) afstelling meer mogelijk op je sub en de Devialet heeft helaas nog geen delay functie. Maar gezien jouw opstelling staat jouw sub mooi op een lijn met je speakers en zal je benodigde fase correctie vrij klein zijn. Je zult de fase nog wat beter krijgen als je je sub nog iets meer naar voren kunt krijgen ten opzichte van je speakers. Het voordeel van de hele cross over in je Devialet te zetten is dat beide filters precies dezelfde group delay en transient response zullen hebben en de speakers en sub op de cross over frequentie precies in fase zullen zijn. Ik vind dit zelf de mooiste sub integratie op de Devialet maar helaas staat in mijn opstelling de Sub een meter achter mijn speakers en heb ik een fase correctie nodig. Ik heb Devialet al wel eens gevraagd om een fase correctie voor de Sub out en ze zouden het in overweging nemen voor toekomstige firmware dus daar hoop ik op.
Devialet D200, Sonus Faber Guarneri Memento, Rythmik F12SE, Mac Mini, Synology NAS

gm

Quote from: arjan2856 on February 10, 2015, 15:44:40
Succes, voor subwoofers is het toch een kwestie van experimenteren om de beste instelling te vinden.

Wat je met jouw opstelling ook kunt proberen is een hele mooie integratie door zowel het high pass filter en low pass filter in je Devialet uit te voeren. Ik zou dan aanraden te beginnen met een 4de orde 80Hz high pass voor de speakers en een 4de orde 80Hz low pass voor je sub. In dit geval moet je alle filters in je subwoofer uitzetten, vaak gebruik je de LFE ingang op je sub hiervoor. Nu heb je alleen geen fase (delay) afstelling meer mogelijk op je sub en de Devialet heeft helaas nog geen delay functie. Maar gezien jouw opstelling staat jouw sub mooi op een lijn met je speakers en zal je benodigde fase correctie vrij klein zijn. Je zult de fase nog wat beter krijgen als je je sub nog iets meer naar voren kunt krijgen ten opzichte van je speakers. Het voordeel van de hele cross over in je Devialet te zetten is dat beide filters precies dezelfde group delay en transient response zullen hebben en de speakers en sub op de cross over frequentie precies in fase zullen zijn. Ik vind dit zelf de mooiste sub integratie op de Devialet maar helaas staat in mijn opstelling de Sub een meter achter mijn speakers en heb ik een fase correctie nodig. Ik heb Devialet al wel eens gevraagd om een fase correctie voor de Sub out en ze zouden het in overweging nemen voor toekomstige firmware dus daar hoop ik op.

Ga ik zeker proberen.
mij leverancier geeft het volgende aan:
Highpass betekent dat hij vanaf de ingestelde frequentie deze niet doorlaat (hoge freq worden niet doorgelaten)

Lowpass betekent dat alle lage tonen vanaf de ingestelde freq niet doorgelaten gaan worden.

Klopt dit dan wel?

Dirk

Quote from: gm on February 11, 2015, 12:33:45
mij leverancier geeft het volgende aan:
Highpass betekent dat hij vanaf de ingestelde frequentie deze niet doorlaat (hoge freq worden niet doorgelaten)

Lowpass betekent dat alle lage tonen vanaf de ingestelde freq niet doorgelaten gaan worden.

Klopt dit dan wel?
nope, je dealer heeft het fout
highpass laat alles boven de ingestelde freq. door (zoals de naam zelf zegt), laat door wat hoger zit dan die freq.
lowpass doet datzelfde beneden de ingestelde freq., laat dus alles beneden die freq. door en alles erboven wordt tegengehouden
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MarkD

Ik lees zo heel af en toe mee in dit topic, zodat ik niet op de hoogte ben van alle ins en outs van Devialet. Aanhakend op bovenstaande posts vraag ik mij af of ik het goed begrepen heb dat het volgende mogelijk is en of dit voor alle modellen geldt:
- alles boven 65 Hz laten weergeven door mijn Harbeths;
- alles beneden 65 Hz laten weergeven door mijn Velodyne subwoofer.

Zou namelijk een mooie optie kunnen zijn om van een "bult in het laag" (een flinke piek rond 60 Hz) af te komen. De Velodyne is voorzien van DSP, zodat ik voor die piek kan corrigeren.
Uiteraard moet dan nog blijken of het geluid van Devialet mij wel aanstaat (komende vanaf een Lavardin IT die mij verder uitstekend bevalt)...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

MarkD

Vraag te lastig of te onzinnig?? Leek me voor een Devialet-eigenaar simpel te beantwoorden, maar anders zoek ik even op :google:
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Devialet heeft gewoon de mogelijkheid voor een actief x-over. Dus geen probleem.

Quote from: MarkD on February 11, 2015, 15:10:16
Ik lees zo heel af en toe mee in dit topic, zodat ik niet op de hoogte ben van alle ins en outs van Devialet. Aanhakend op bovenstaande posts vraag ik mij af of ik het goed begrepen heb dat het volgende mogelijk is en of dit voor alle modellen geldt:
- alles boven 65 Hz laten weergeven door mijn Harbeths;
- alles beneden 65 Hz laten weergeven door mijn Velodyne subwoofer.

Zou namelijk een mooie optie kunnen zijn om van een "bult in het laag" (een flinke piek rond 60 Hz) af te komen. De Velodyne is voorzien van DSP, zodat ik voor die piek kan corrigeren.
Uiteraard moet dan nog blijken of het geluid van Devialet mij wel aanstaat (komende vanaf een Lavardin IT die mij verder uitstekend bevalt)...

MarkD

Bedankt Bjorn! En het klankmatig vergelijk tussen Devialet en Lavardin (i.c.m. Linn Renew DS), wat valt daar over te zeggen?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Quote from: MarkD on February 14, 2015, 12:23:46
Bedankt Bjorn! En het klankmatig vergelijk tussen Devialet en Lavardin (i.c.m. Linn Renew DS), wat valt daar over te zeggen?

Kom luisteren... zegt meer dan duizend woorden... Even vwb kwaliteit, de interne streamer van Devialet staat wat mij betreft boven de Renew DS. De versterking is klankmatig echt anders. Dus het mooist is een vergelijking met je eigen spullen op M30.1.

Ik zou wel naar een Devialet 200 minimaal kijken ;).

MarkD

Verleidelijk... Wie weet kom ik dat binnenkort wel doen, maar waarschijnlijk wordt het wat meer lange termijn werk. Eerst in en rondom huis nog wat andere prioriteiten, dus het komt financieel even niet uit. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het klinkt! :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Quote from: MarkD on February 14, 2015, 13:51:19
Verleidelijk... Wie weet kom ik dat binnenkort wel doen, maar waarschijnlijk wordt het wat meer lange termijn werk. Eerst in en rondom huis nog wat andere prioriteiten, dus het komt financieel even niet uit. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het klinkt! :)

Je hoeft niet gelijk overstag toch ;). Ik zou eerst komen luisteren, want het is wel echt anders!

MarkD

Ik ben ook niet zomaar overstag...  ;) Er zijn ook nog andere mogelijkheden (Lyngdorf bijvoorbeeld, maar daar heb ik door enkele allerminst overtuigende demo's op hifishows en bij een winkel een bepaald vooroordeel tegen). Ik kom er nog bij je op terug!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bmateijsen

Quote from: MarkD on February 14, 2015, 13:57:11
Ik ben ook niet zomaar overstag...  ;) Er zijn ook nog andere mogelijkheden (Lyngdorf bijvoorbeeld, maar daar heb ik door enkele allerminst overtuigende demo's op hifishows en bij een winkel een bepaald vooroordeel tegen). Ik kom er nog bij je op terug!

Ik ken er nog wel 1... Trinnov Amethyst met een eindversterker... De Room-EQ combi met streaming van Trinnov is waanzinnig...