Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Fred Mulder


peter_bruin

#1351
Reviews. Tja.... In ieder geval genoeg aanleiding om eens een keer te gaan luisteren naar zo'n apparaat.
Maar dat wilde ik eigenlijk toch al  :D

Hoe denk je er zelf over Garmt. 110/170 echt zo goed als de pers is?

Streamz

LOL, geen vertrouwen in reviews en dus vraag je het aan een winkelier die een direct commercieel belang heeft? Wat denk je dat hij gaat zeggen, dat het een k*tding is?

Niet tegen Garmt persoonlijk gericht uiteraard, ik vond de vraag gewoon tamelijk hylarisch.

peter_bruin

#1353
Ik hoop dat Garmt mijn vraag wel begrijpt. Het gaat over een vergelijking met de D-premier die hij eerder in dit topic aangaf als mogelijkheid. Deze vergelijking staat centraal in de review.


raindog

Quote from: Streamz on July 18, 2013, 21:54:03
LOL, geen vertrouwen in reviews en dus vraag je het aan een winkelier die een direct commercieel belang heeft? Wat denk je dat hij gaat zeggen, dat het een k*tding is?

Niet tegen Garmt persoonlijk gericht uiteraard, ik vond de vraag gewoon tamelijk hylarisch.

Wanneer je zelf geen ervaring hebt met BBenG dan kan ik me wel voorstellen dat je enigszins sceptisch bent omtrent bepaalde uitlatingen maar meerdere mensen hier kennen Garmt (en Bjorn) persoonlijk en hebben een vertrouwen opgebouwd waardoor ze geloven in de oprechtheid en eerlijkheid van deze mannen, ook wanneer dit soms botst met commerciele belangen. Persoonlijk vind ik de vraag dus alles behalve hilarisch.

Quote from: garmtz on July 18, 2013, 15:21:37
Review van de 170 in Hifi News:
http://www.absolutesounds.com/pdf/main/press/2013_09_HFN_D-170.pdf

Dank voor de link! Dit is wel een hele positieve review! De klankbeschrijvingen staan me wel aan, ben toch wel benieuwd hoe de 110/170 klinkt in vergelijking tot andere versterker+streamer oplossingen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

twani

Quote from: garmtz on July 18, 2013, 15:21:37
Review van de 170 in Hifi News:

http://www.absolutesounds.com/pdf/main/press/2013_09_HFN_D-170.pdf
Mooie uitbegreide test met een heldere conclusie. Enne Garmt...... leg het orderboek maar klaar!

Streamz

Quote from: raindog on July 19, 2013, 00:37:08
Wanneer je zelf geen ervaring hebt met BBenG dan kan ik me wel voorstellen dat je enigszins sceptisch bent omtrent bepaalde uitlatingen maar meerdere mensen hier kennen Garmt (en Bjorn) persoonlijk en hebben een vertrouwen opgebouwd waardoor ze geloven in de oprechtheid en eerlijkheid van deze mannen, ook wanneer dit soms botst met commerciele belangen. Persoonlijk vind ik de vraag dus alles behalve hilarisch.

Eh, je hebt het niet begrepen. Het gaat niet om BBeG, ben er geweest en het zijn aardige lui. Zie mijn eerdere opmerking.
Maar reviews in twijfel trekken en een dealer op voorhand op zijn blauwe ogen geloven is, eh, hoe moet ik zeggen, vreemd? Naief? Geef het een naam.

Je hoeft het verder niet te begrijpen hoor, wellicht hoort het gewoon bij mijn lange lijst van afwijkingen.

garmtz

Ik zal proberen vandaag de tijd te nemen voor wat gebruikservaringen.

peter_bruin

#1358
Quote from: Streamz on July 19, 2013, 08:27:49
Maar reviews in twijfel trekken en een dealer op voorhand op zijn blauwe ogen geloven is, eh, hoe moet ik zeggen, vreemd? Naief? Geef het een naam.

De mening van een dealer op waarde schatten en deze op zijn blauwe ogen geloven daarin zit een verschil. Iets met nuance.   :-X
Overigens de eerste keer in mijn leven dat iemand mij naïef noemt.  ;D
Vreemd komt wel vaker voor...

Deleted member

Thanks for sharing Garmt! :thumbs-up:



NB. HiFiNews waren de eerste die de originele D-Premier hebben getest (nog in prototype vorm). Zij hebben de 'HiFi wereld' als eerste kennis laten maken met Devialet.

raindog

Quote from: Streamz on July 19, 2013, 08:27:49
[...]reviews in twijfel trekken en een dealer op voorhand op zijn blauwe ogen geloven is, eh, hoe moet ik zeggen, vreemd? Naief? Geef het een naam.

Wanneer een dealer snapt/aanvoelt wat ik zoek in muziekweergave, kennis van zaken heeft èn oprecht is, dan hecht ik veel waarde aan zijn advies. Maar iemand op zijn blauwe ogen geloven ? Neuh, daar ben ik veel te eigenwijs voor, een 'afwijking' die hier wel vaker voor komt.. ;D

Quote from: garmtz on July 19, 2013, 09:15:19
Ik zal proberen vandaag de tijd te nemen voor wat gebruikservaringen.

Ik ben zeer benieuwd Garmt, vooral naar de verschillen in karakter tussen Devialet, Naim en Linn. Op welke luidsprekers ga je de Devialet beluisteren?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

alexander2

Quote from: raindog on July 19, 2013, 12:09:41
Wanneer een dealer snapt/aanvoelt wat ik zoek in muziekweergave, kennis van zaken heeft èn oprecht is, dan hecht ik veel waarde aan zijn advies. Maar iemand op zijn blauwe ogen geloven ? Neuh, daar ben ik veel te eigenwijs voor, een 'afwijking' die hier wel vaker voor komt.. ;D

Ik ben zeer benieuwd Garmt, vooral naar de verschillen in karakter tussen Devialet, Naim en Linn. Op welke luidsprekers ga je de Devialet beluisteren?

De allerduurste natuurlijk. ;)
Ik ga toch is luisteren naar een Devialet ben wel is benieuwd naar deze ontwikkeling.

garmtz

Ik test bijna altijd alles op Harbeth speakers. Daar ben ik het meest mee bekend en die laten verschillen relatief goed horen. Testen op bijv. een Wilson Audio is interessant omdat deze eisen stelt aan de versterker qua vermogen/stabiliteit. Maar is een beetje vreemd om een versterker van 4999 Euro te testen op een paar speakers van 30.000 Euro... Alhoewel... :)

Heb al wel vergelijkingen gedaan tussen Naim en Linn en Devialet, maar hoe meer ik test, hoe beter dat is voor de zuiverheid van mijn oordeel. Laat ik beginnen te zeggen dat de Devialet versterkers in hun prijsklasse niet 'alles wegspelen', maar op zijn minst extreem concurrerend zijn.

Deleted member

Zoals altijd geldt tussen verschillende merken versterkers onderling dat smaak en dus zelfs ook design uitgangspunten van de fabrikant meetellen. Zou je alles kunnen objectiveren in simpele criteria en die staffelen/cijfers kunnen geven dan zou direct vergelijken een stuk makkelijker zijn. Uiteraard is dit onmogelijk in HiFi land waar naast een enkele versterker ook zaken als de match (en Garmt zijn stokpaardje synergie  :)) met de rest van de componenten in de set meespelen.

Uiteraard hebben high-end versterkers wel karaktertrekken en kunnen ze dus op punten de concurrentie naar huis sturen. Voor mij is de ideale versterker die versterker die de meeste van die punten heeft in de meest brede zin en in gelijke mate dus zonder een eigen karakter "sausje" toe te voegen. High-level bezien: een draadje dat versterkt dus. Maar voor anderen kan dat weer compleet anders zijn en dat kan ook veranderen door de tijd heen en ook nog eens afhankelijk zijn van de rest van de componenten in de set.

Maar voor een aankoopbeslissing is daarom een goede dealer die jouw smaak kent en een vergelijking zo objectief mogelijk kan maken natuurlijk goud waard. Mijns inziens bestaat die ideale dealer trouwens niet want ook hij heeft een smaak en een subjectieve mening gevormd door honderden criteria.

weust

Garmt, leuk dat je Devialet en Wilson Audio zo benoemt.
Tijdje terug bij Chattelin moest, ik geloof, bekabeling worden ingespeeld.
Op een Alexia set klonk de Devialet toch wel erg goed moet ik zeggen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Quote from: weust on July 19, 2013, 14:00:16
Garmt, leuk dat je Devialet en Wilson Audio zo benoemt.
Tijdje terug bij Chattelin moest, ik geloof, bekabeling worden ingespeeld.
Op een Alexia set klonk de Devialet toch wel erg goed moet ik zeggen.


Wilson Audio en Devialet gaan ook zeker goed samen!

weust

Devialet 500 op een paar Alexia's voor dagelijks gebruik (in een groter huis) zou mij wel passen.
Mijn bankrekening denkt daar helaas anders over...
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

#1367
Goed, ik heb de Devialet 110 (via Air 6.0 over Ethernet, Wifi uitgeschakeld in het apparaat) vergeleken met een exact even dure set van Naim (nieuwe Nait XS en ND5XS) en grofweg zijn dit mijn conclusies: de Naim set speelt qua timing, presentie (de artiest is in de kamer), sfeer (de opnameruimte, dit hangt samen met de presentie) en ruimtelijkheid (groter beeld) beter. De Devialet heeft meer rust (scheiding en stabiliteit van instrumenten), betere controle (vooral in het laag), klinkt 'schoner' (minder 'grainy') en neutraler/opener (zeer weinig kleuring). Wat me echt opvalt is dat het ruimtelijk beeld betrekkelijk klein (diepte en breedte) is van de 110. EDIT: opgelost door netfase om te draaien. Ook klinken akoestische instrumenten (vooral percussie) wat minder 'echt', wat versmeerd.

Voor mij persoonlijk 'wint' de Naim set, maar kan me ook goed voorstellen dat iemand voor de 110 'valt'. Voor de sceptici: de 110 klinkt VERRE van analytisch, kil, saai of scherp. Hij klinkt echt behoorlijk muzikaal en is qua timing en muzikaliteit misschien (naar mijn mening) iets minder dan de Naim set, maar veel beter dan veel andere spullen die ik heb gehoord. Tonaal is de 110 echt zo goed als perfect afgestemd en hij stuurt veel verschillende speakers goed aan. Heel erg multi-inzetbaar dus!

De moraal van dit verhaal: de 110 is gewoon concurrerend in zijn prijsklasse, maar van 'beter dan alles wat er is in deze prijsklasse' is geen sprake. Dit was natuurlijk maar 1 enkel vergelijk, dus kan me goed voorstellen dat andere goed gekozen spullen ook op het niveau van de Devialet spelen.

EDIT: heel belangrijk.... Ik heb de levels van beide versterkers elektrisch gematched, want anders wint de luidste altijd... ;)

weust

Ik ben dan benieuwd wat de 170 doet. Toch uitgebreider qua specs.
Benieuwd dus of de 170 meer in de buurt komt, of het beter doet dan de Naim set.
Prijsverschil buiten beschouwing gelaten.

Van de 110 was al bekend dat ie wat zwakker was over het algemeen, niet alleen Wattage dus.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

#1369
Quote from: weust on July 19, 2013, 18:07:10
Ik ben dan benieuwd wat de 170 doet. Toch uitgebreider qua specs.
Benieuwd dus of de 170 meer in de buurt komt, of het beter doet dan de Naim set.
Prijsverschil buiten beschouwing gelaten.

De match is heel belangrijk... Op een Wilson Audio wint de Devialet. Naim op WA is een totale mismatch. De 170 zou op de gebruikte speakers beter moeten zijn dan de Naim set.

QuoteVan de 110 was al bekend dat ie wat zwakker was over het algemeen, niet alleen Wattage dus.

Vooral het wat kleine beeld en het niet super loskomen van de speakers viel mij op. EDIT: opgelost door netfase om te draaien Maar ik kan absoluut genieten van de 110, dus zo erg is het allemaal niet... :). Op wat moeilijkere speakers voor dit geld een no brainer, want de 110 doet eigenlijk niets 'fout'.

weust

Ik begrijp dat je met meerdere speaker combinaties hebt getest?

Match zal zeker belangrijk zijn. Daarom ga ik zelf ook voor de Django L.
Ongetwijfeld zijn er tig ander speakers die er ook goed mee klinken natuurlijk.

Ik heb de 110 helemaal nog niet gehoord, maar kan mij goed indenken wat je beschrijft.
Zelf zie ik de 110 als een instapper als je perse een Devialet wilt, maar niet super veel geld wilt uitgeven voor een alles-in-1 oplossing.
Voor mij begint het dus pas bij de 170.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

garmtz

Quote from: weust on July 19, 2013, 18:53:39
Ik begrijp dat je met meerdere speaker combinaties hebt getest?

Heb eerder de 110 ook geprobeerd op speakers van Revel, Wilson Audio en Wilson Benesch.

QuoteMatch zal zeker belangrijk zijn. Daarom ga ik zelf ook voor de Django L.
Ongetwijfeld zijn er tig ander speakers die er ook goed mee klinken natuurlijk.

Van wat ik ervan hoorde, was de match prima!

Toen ik gisteravond in de auto zat, bedacht ik me dat ik bij de 110 nog helemaal niet had getest op de juiste netfase. Zowel de Naim set als de Devialet waren aangesloten op een Powerigel, waarvan je de individuele snoeren niet kunt 'polen'. Vanmorgen maar eens geexperimenteerd met de 110 en de 'verkeerde' netfase (dus hele stekkerblok maar even omgepoold). Dat gaf een iets groter geluid dat vooral beter loskwam van de speakers. Stom dat ik daar niet eerder aan had gedacht, want verkeerde netfase geeft specifiek altijd dat 'probleem'.

Dus: in ieder geval bij de 110 moet de spanning op de 'N' zitten, niet de 'L'.

Het verandert niets aan mijn oordeel verder, maar de opmerkingen over het wat kleine ruimtelijk beeld en niet goed loskomen, heb ik even ge-edit...

Deleted member

#1372
Hmmmm...ik heb altijd op basis van 't markeringen op het IEC deel/netfilter ín de Devialet 'gepoold', nooit geluisterd dus. Op basis van die markeringen zit de Line op de Devialet links als je achter de Devialet staat en dus moet de fase 'rechts' zitten op de IEC stekker als je in de gaatjes van de stekker kijkt en 't dakje (aarde) boven houdt.

Heb je dit ook wel eens getest met de D-Premier Garmt en weet je nog hoe jij die 'poolde'?

garmtz

Quote from: Antoine on July 20, 2013, 14:39:48
Hmmmm...ik heb altijd op basis van 't markeringen op het IEC deel/netfilter ín de Devialet 'gepoold', nooit geluisterd dus. Op basis van die markeringen zit de Line op de Devialet links als je achter de Devialet staat en dus moet de fase 'rechts' zitten op de IEC stekker als je in de gaatjes van de stekker kijkt en 't dakje (aarde) boven houdt.

Als je het dakje boven houdt, is het bij de Devialet 110 dus het LINKER gaatje... (meestal staat hier een 'N' bij van Neutral, i.t.t. een 'L' voor Live).

QuoteHeb je dit ook wel eens getest met de D-Premier Garmt en weet je nog hoe jij die 'poolde'?

Nee, nog niet mee geëxperimenteerd... In principe moet je het vrij eenvoudig gehoormatig kunnen vaststellen.

Deleted member

Hey Garmt, ik begreep idd. dat het voor jou op de 110 andersom is dan voor mij op de D-Premier. Ik volg dan echter de interne markeringen (heb foto's gemaakt van de binnenkant toen ik de streaming module plaatste) van het IEC netfilter en niet m'n gehoor. Wellicht ga ik dan nog even luisteren als je het op de D-Premier nog niet had geprobeerd.