Het Devialet topic

Started by Deleted member, November 25, 2012, 13:04:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 15 Guests are viewing this topic.

robje24b

#275
Wat een afzichtelijke apparaten worden er ineens in dit topic gesleurd.   :-X

twani


hulskof

Vraagje voor de Devialeteigenaren. Wat doen jullie met muziek op DVD of BluRay? Ook rippen?
Hoe speel je bv een bluray met beeld af?

Deleted member

Voor mij is DVD/Bluray ondergeschikt aan 2CH stereo maar ik speel DVD/Bluray en andere formaten met beeld (MKV, DivX etc.) af via een HTPC. Die is via een Toslink kabel aangesloten op een Tag McLaren surround processor en vanaf daar gaat het geluid van de fronts en sub naar de Devialet met op de betreffende input de 'pass through' enabled. De Devialet wordt daarmee op die input dus een eindversterker. Het geluid van de rears gaat via de Tag naar een Lyngdorf SDA2175 eindversterker.

De Devialet heeft een HDMI in- en output die net in de laatste 5.7 firmware release is geactiveerd. Geluid kun je dus ook direct vanuit je DVD/Bluray speler afspelen op de Devialet. De PCM decoding naar 2CH moet dus wel door de bron worden gedaan net als bij bijvoorbeeld de Linn DSM modellen. Deze feature bevindt zich trouwens nog in de beta fase en bij zowel mij en Charlemagne werkt de input al wel voor geluid maar komt het beeld nog niet door. Hier wordt dus nog aan gewerkt door Devialet.

Charlemagne

Ook bij mij is 2 kanaals stereo veruit het belangrijkst. Ik rip geen dvd's en al helemaal geen Blu-ray's. Beide speel ik af met mijn Oppo 83SE. Bij mij geen htpc en gedownload van films. Wel van flac's en alac's.

Voor zover ik naar surround luister heb ik de volgende setup: de frontkanalen gaan analoog in de Devialet en de achterkanalen naar mijn Lyngdorf versterker. Ik gebruik dus de processor in de Oppo BR-speler. In feite is het dus een 4.0 surround, waarbij de centre en de SW in de Oppo worden geremixed naar de frontkanalen. Ik mis de centre en de SW niet. De verstaanbaarheid bij films is uitstekend en het laag gaat tot 28 Hertz op mijn frontspeakers. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

Muziek BR heb ik wel. Daar geef ik toch duidelijk de voorkeur aan stereo. Ik houd niet zo van surround bij muziekweergave. Ik vind het altijd iets kunstmatigs hebben. Ik gebruik dan liever de dedicated stereo-uitgang van de Oppo SE. Bij filmgeluid luister ik wel in surround.

Ik heb geconstateerd dat de hdmi-ingang van de Devialet erg goed klinkt. Jammer dat er nog geen passtrough van het beeld is. Daar wordt aan gewerkt, zoals Antoine al meldde. Als dat op orde is ga ik die zeker gebruiken.

Nu draai ik af en toe sacd's in mijn Oppo. Die speel ik via de hdmi-ingang in de Devialet en dat klinkt bijna op het niveau van de AIR-streamer. Erg goed dus. Beter dan de dedicated analoog uit via de Oppo SE. Omdat ik dan de DAC van de Devialet gebruikt. De Oppo stuurt dan een high-res digitaal LPCM signaal van de sacd via de hdmi kabel naar de Devialet. De versterker kan geen dsd-streams verwerken via de hdmi. Wel high-res LPCM dus.

Het schijnt mogelijk te zijn sacd's naar high-res te rippen. Maar ach waarom zou ik als het zo ook prima klinkt, via de hdmi-ingang. ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

hulskof

Het gaat mij ook niet om surround, maar om stereo, dat had ik moeten verduidelijken. Mn favoriete artiest ;-) brengt nogal wat muziek uit op bluray, vandaar. Ook in surroundmixen, maar daarin ben ik niet zo geïnteresseerd. Mij gaat het om de stereo op bluray dat toch heel wat beter klinkt dan op een gewone cd.

Als je van meet af aan zou beginnen, dus je hebt helemaal niks aan apparatuur, en je wilt blurays (liefst mét beeld, denk aan concerten) willen afspelen, wat zou je dan naast de Devialet aanschaffen? Toch weer een blurayspeler?

@Charlemagne: Wat bedoel je precies met de HDMI pass through van het beeld? Gaat er dan een HDMI-kabel van de blurayspeler naar de Devialet voor het geluid én beeld? Ik neem aan dat er dan ook weer een HDMI-kabel van de Devialet naar de tv gaat, of heb ik dat verkeerd?

garmtz

Quote from: hulskof on January 21, 2013, 08:37:05
Het gaat mij ook niet om surround, maar om stereo, dat had ik moeten verduidelijken. Mn favoriete artiest ;-) brengt nogal wat muziek uit op bluray, vandaar. Ook in surroundmixen, maar daarin ben ik niet zo geïnteresseerd. Mij gaat het om de stereo op bluray dat toch heel wat beter klinkt dan op een gewone cd.

Als je van meet af aan zou beginnen, dus je hebt helemaal niks aan apparatuur, en je wilt blurays (liefst mét beeld, denk aan concerten) willen afspelen, wat zou je dan naast de Devialet aanschaffen? Toch weer een blurayspeler?

@Charlemagne: Wat bedoel je precies met de HDMI pass through van het beeld? Gaat er dan een HDMI-kabel van de blurayspeler naar de Devialet voor het geluid én beeld? Ik neem aan dat er dan ook weer een HDMI-kabel van de Devialet naar de tv gaat, of heb ik dat verkeerd?

Dat is zoals het zou moeten werken ja.

m9

is deze versterker al eens vergeleken met een pass labs voor eind combinatie?

vor 12000 euro haal je nl een prachtige pass labs in huis.

ziet er wel zeer indrukwekkend uit maar 12000 euro kan ik nooit verantwoorden tegenover mezelf.

BuSpu

Quote from: m9 on January 21, 2013, 10:01:22
is deze versterker al eens vergeleken met een pass labs voor eind combinatie?

vor 12000 euro haal je nl een prachtige pass labs in huis.
De Devialet is ook nog een streamer.....dus het vergelijk zou niet eerlijk zijn.

weust

En voorversterker, en DAC, en twee phono voorversterkers.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Charlemagne

@hulskof: de hdmi passtrough is inderdaad precies zoals je beschrijft. Zo zou het moeten. We wachten op een firmware update die dat mogelijk maakt.

Als je alleen geïnteresseerd bent in het stereogeluid op een BluRay dan volstaat een goed klinkende speler, die je analoog aansluit. Dat is precies ook de manier waarop ik naar mijn muziek BluRays luister, en kijk. In de toekomst met hdmi passtrough, hoop ik dan. Overigens hebben de nieuwere types Oppo, en mogelijk ook al andere merken, een dubbele hdmi-uitgang. Een naar de Devialet, voor het geluid, en de andere naar je tv set of beamer, en je hebt de hele passtrough van de hdmi niet nodig.

Analoog aangesloten klinkt het al prachtig hoor, zeker de master HD stereotrack. Inderdaad beter dan menige CD. Ik noem de hdmi optie omdat die net nog iets toevoegt in geluidskwaliteit. Tenminste dat is mijn ervaring. Ongetwijfeld door de uitstekende DAC in de versterker.

Het valt me op dat veel mensen, met interesse voor geluid op high-end niveau, bijna nooit geïnteresseerd zijn in surround. Soms zelfs hun surround gebeuren de deur uit doen. Zover wil ik zelf niet gaan, want ik houd wel van overvliegende helikopters en paardengehinnik om me heen in een spannende film.

@m2: de Devialet is inderdaad de manusje van alles die hierboven wordt genoemd. Er zijn vast voorversterker/eindversterker combinaties die mogelijk nog iets beter klinken. Maar als je alle functies die de Devialet je biedt wilt hebben op dit hoge niveau, zul je een veelvoud van die 12K kwijt zijn, als het beter wilt hebben. Zeer veel waar voor zijn geld in deze geïntegreerde alleskunner, en een onovertroffen design, en upgradibility, dat is wat de Devialet je biedt. Daarnaast gaat hij met zijn hybride klasse A/D zeer efficiënt om met stroom. 80% van de stroom-energie die je in stopt wordt omgezet in geluid. Dat ligt bij vele highend versterkers wel anders. Dat zijn bijna allemaal regelrechte stroomvreters. Het valt me ook op dat de Devialet ook koud opgestart meteen optimaal klinkt. Andere highend versterkers moeten vaak eerst een uurtje opwarmen voor ze goed klinken.
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

hulskof

Hmm, zo'n pass through lijkt me toch een beetje omslachtig. Want wat als je meerdere HDMI-bronnen hebt? (denk bv aan decoder voor tv) Ik zie dat de Devialet maar één HDMI-ingang heeft...

In eerste instantie gaat het me om het geluid, maar ik wil natuurlijk ook wel een goed beeld bij mn blurayconcerten. :-)
Toch lijkt het me een beetje de kar achter de wagen spannen als ik voor mn bluraymuziek (al dan niet met beeld) een speler moet aanschaffen, terwijl de Devialet een volledige streamer is.

Een bluray en zelfs DVD(-A) klinkt voor mij meestal beter omdat er meer (muzikale)informatie op staat. Ik heb gemerkt dat de cd's van mn held dikwijls nogal gecomprimeerd (lees: vervormd) klinken, vooral op highend sets, terwijl de DVD's en blurays daar geen last van hebben.


Charlemagne


@hulskof: De decoder voor tv kun je prima aansluiten op een andere digitale of analoge ingang. Je bent niet afhankelijk van hdmi in dat opzicht. De Devialet is heel flexibel te configureren. Ingangen kom je niet gauw tekort, denk ik. Als je echt veel hdmi ingangen zoekt kun je beter naar een Linn DSM kijken. Die heeft zijn hdmi passtrough ook al dik in orde. En die klinken ook niet verkeerd.

De Devialet is geen 'volledige streamer', maar een 'client streamer'. En dan alleen nog voor geluid. Het is afhankelijk van software op een laptop of MacBook. Nu nog beperkt tot iTunes, maar in de toekomst mogelijk ook met andere software, zoals jriver. En in de verdere toekomst misschien ook nog met server software die op een NAS draait. Wie weet.

Het verschil in geluidskwaliteit op de cd versus dvd/BR, ligt waarschijnlijk er aan dat je naar dts of zelfs HD-master geluid luistert. In dat laatste geval waarschijnlijk naar highres. Als je diezelfde tracks download als alac's of flac's in highres, dan zou de AIR-streamer van de Devialet je wel eens heel positief kunnen verrassen. Chm
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

hulskof




Deleted member

Cool, iemand op AudioAficionado test een aantal powercords op de Devialet. Leuke (voor mij) is dat de Lessloss DFPC, die ik zelf gebruik, daar ook tussen zit. Ben benieuwd waar hij op uitkomt! :)

QuoteFrom L to R:
WireWorld Gold Electra 5
LessLoss DFPC Original
Furutech Absolute Power-18
Transparent High Performance PowerLink

...and if that wasn't enough I have Furutech PowerFlux 18E inbound. I really am a glutton for punishment!


http://www.audioaficionado.org/mbl-dcs-goldmund-etc/7537-devialet-14.html#post432920

Deleted member


weust

De kabel test is natuurlijk alleen maar interessant met kabels waarbij de kap er nog op kan blijven.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted member

Voor mij niet zo'n issue aangezien ik de versterker niet heb opgehangen. De meeste 'audiofiele' netsnoeren hebben een schukostekker die te groot is. Ook bij m'n Lessloss met Oyaide schuko gaat 't klepje net niet dicht (zou wel kunnen maar dan moet ik forceren en dat doe ik liever niet. Het klepje ligt dus onder een lichte hoek op de versterker.

weust

Ophangen of niet, ik vind het afbreuk doen aan het ontwerp.
Vraag is of je het gaat merken. Het ontwerp intern is wel heel anders dan conventionele ontwerpen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Deleted member

Klopt, 't doet enigszins afbreuk aan 't design. Uiteraard past 't standaard bijgeleverde netsnoer wel dus iedereen heeft vrije keus. ;) Zoals ik al zei ben ik benieuwd naar die AudioAficionado zijn tests en de verschillen die hij gaat waarnemen. Ik heb al meermaals gelezen dat netsnoeren verschil maken, zelf nog niet getest.

weust

Ja, benieuwd ben ik ook wel.

In een review van (ik dacht) 6 moons irriteerde me het dat de reviewer meteen zijn eigen kabel (met mega dikke connector) pakte en aansloot.
Niet eens testen hoe het bijgeleverde snoer klonk. Dat vind ik een slechte manier van reviewen in dit geval.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Charlemagne

Quote from: Invader on January  4, 2013, 10:11:28
Van de week een nieuwe router mogen aannemen van de postbode. Het gaat om de Asus RT-N66U Dark Knight. Dat klinkt gevaarlijk en dat is 'ie ook....gevaarlijk goed! Ondanks de nieuwe iTunes 11, waar het probleem met grote bibliotheken die hiccups veroorzaken is opgelost, had ik toch nog last van zo nu en dan hiccups, met name bij hires bestanden.

Dit bleek toch een Wifi-probleem te zijn. Mijn vorige router, de Linksys E4200-V1, schommelde rond een Wifi-sterkte van -55dbm met uitschieters naar -60dbm. Dit is gewoon niet goed genoeg.

Nu met de Asus tussen de -35dbm en -40dbm! Een hele grote verbetering dus, met als gevolg geen enkele storing meer!  :clapping:

Bij mij speelde hetzelfde probleem, met ongeveer dezelfde waardes. Eigenlijk alleen als ik highres afspeelde. En dan nog niet eens zo vaak.
Inmiddels ook maar een nieuwe router geïnstalleerd in mijn netwerk: de Cisco Linksys EA3500 Dual-Band Router met Gigabit.



De nieuwe router staat nu in de buurt van de Devialet. De wifi-ontvangst is fors verbeterd.
Links de oude situatie en rechts de nieuwe.

 

Het gaat om een logarithmische schaal heb ik begrepen, die dBm. Hoe lager het getal, hoe beter de ontvangst. -29 dBm is fors beter dan -60 dBm. Dat laatste zou volgens de opgave van de fabrikant afdoende moeten zijn. In de praktijk dus niet; althans bij highres. Straks gaan we ook nog streamen met 24/192. Dat zijn supergrote bestanden; die stellen denk ik nog meer eisen aan het wifi-netwerk.

Hier nog een screenshot van de wifi-analyzer-app (android), waarmee de ontvangst bij de nieuwe toestand is gemeten vlakbij de Devialet. Die uitschieter, dat ben ik dus:



Resultaat is dat ik nu geen enkele hiccup meer hoor; niet als ik highres speel en 'van de hak op de tak spring'. Ook niet als ik intussen het wifi-netwerk flink belast met een stevige download. Ik hoor alleen hemelse muziek.  :inlove:  ChM
■ Devialet 1000 Pro/CI ■ Dynaudio Sapphire ■ Streacom fanless HTPC(W8.1+SSD)+Roon+Qobuz Studio ■ LG OLED65C9 ■ Sony VPL-HW65ES isf ■ Oppo BDP83SE ■ Ziggo Horizon ■ Sonos ZP90 Magna Ultimo ■ Qnap TS 219 P II ■ vdHul Revolution LS kab ■ achter: Lyngdorf TDAI 2200+RP & Chario Syntar 100 ■

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)