Subwoofer project F-16 Falcon

Started by Sferie, November 21, 2012, 00:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Sferie

#50
Heb de knoop doorgehakt. Ik ga vanavond langs om de Havoc op te halen. Het formaat past nou eenmaal goed bij de rest van het ontwerp, het moet wel imposant blijven. Versterking kan eventueel later. Nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf van een 2e hands sub?

PS: wat heeft dit ding een idioot grote Xmax

knubbe

Quote from: Sferie on November 22, 2012, 20:56:03
Heb de knoop doorgehakt. Ik ga vanavond langs om de Havoc op te halen. Het formaat past nou eenmaal goed bij de rest van het ontwerp, het moet wel imposant blijven. Versterking kan eventueel later. Nog tips waar ik op moet letten bij aanschaf van een 2e hands sub?

PS: wat heeft dit ding een idioot grote Xmax

:pompom: :pompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


Sferie

Daar is hij dan...



Hij heeft een paar gebruikssporen maar ik heb er wel een zacht prijsje voor betaald.


knubbe

Quote from: Sferie on November 23, 2012, 00:33:46
Daar is hij dan...



Hij heeft een paar gebruikssporen maar ik heb er wel een zacht prijsje voor betaald.

Moooooi ! Helemaal mooi dat je het in 1x goed aanpakt ! :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


mijkie

tis net of je een serieuze sub wilt bouwen .....pfff wat een ding  :clapping: :clapping:
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

flakkees

Quote from: Sferie on November 23, 2012, 00:33:46
Daar is hij dan...



Hij heeft een paar gebruikssporen maar ik heb er wel een zacht prijsje voor betaald.

ik ben blij dat je mijn advies opgevolgd hebt  :clapping:
met een driver als deze word het echt een woofer en geen zoemertje  :D
nu nog een leuke amp erbij ...... :thumbs-up:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

rho


Denon Focal

Goed formaat, het past goed bij de rest.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

thonha

Heel mooi project  :worship: ben erg benieuwd wat het eindresultaat wordt.

*blijft volgen

mijkie

ben heel benieuwd hoe je subje het gaat doen .....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

CaptainJack

De Havoc heeft een behoorlijke versterker nodig.
Dus de versterker keuze zal bepalen hoe goed de sub zal presteren.
Als je deze sub goed onder controle wilt houden zou ik kijken naar een versterker die RMS minimaal 2x het RMS vermogen van de sub kan leveren.

morca

Ligt er wel aan hoe stabiel de voeding is en de kwalitijd vd amp.
Een Inuke moet bv wel haast 2 keer zo zwaar zijn ,terwijl bv een Crown het wel ong met het RMS vermogen af zou kunnen.
Omdat de stabiliteid veel hoger ligt van die Crown,de dempingsfactor ook.

2 keer RMS hebben we laatst nog bij Flakkes gezien,ik waarschuwde hem al.
En dat was jammer genoeg terecht,gelukkig heeft de importeur dat geregeld.
Ben benieuwd trouwens wat de importeur adviseert voor RMS vermogen voor deze jongen......

MegaJ

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

CaptainJack

Quote from: morca on November 27, 2012, 12:51:07
Ligt er wel aan hoe stabiel de voeding is en de kwalitijd vd amp.
Een Inuke moet bv wel haast 2 keer zo zwaar zijn ,terwijl bv een Crown het wel ong met het RMS vermogen af zou kunnen.
Omdat de stabiliteid veel hoger ligt van die Crown,de dempingsfactor ook.

2 keer RMS hebben we laatst nog bij Flakkes gezien,ik waarschuwde hem al.
En dat was jammer genoeg terecht,gelukkig heeft de importeur dat geregeld.
Ben benieuwd trouwens wat de importeur adviseert voor RMS vermogen voor deze jongen......

Voor de Havoc moet je zeker geen iNuke gaan gebruiken die gaat het niet trekken.
Crown is zeker een goede optie om te gebruiken maar ik zou zelfs dan nog niet beknibbelen op het vermogen ook al is het dan Crown kwaliteit vermogen. De Havoc heeft een flinke spoel die berekend is om vermogen doorheen te jagen.
Is ook nodig gezien de ophanging (o.a. de spiders) van de woofer.

2 keer RMS kan bij de Havoc echt geen kwaad deze woofer is voor heel andere doel einden ontwikkeld dan de woofers van Flakkees.

In de normale toepassingen met deze woofer worden doorgaans versterkers met een RMS vermogen van 4kW en meer toegepast.

tiptop

Wauw! Wat een tof project zeg! :worship: 8) Ik heb geen verstand van zelfbouw, maar blijf dit draadje wel volgen voor hte resultaat. :)

Succes Sferie! Maar dat komt wel goed denk ik. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Sferie

#68
Ik ga het plan radicaal veranderen. Ik heb nu van veel mensen om me heen gehoord dat het wel erg zonde is om de tank door te zagen. Ik heb besloten een kastje weg doen en op die manier ruimte maken voor een down-firing model. Waar ik nu wel van baal is dat ik hem voor een groot deel geschuurd heb en hem als volledige lengte  liever origineel had... Het plan van doorzagen en horizontaal neerzetten vind ik nog steeds erg gaaf maar ik ben bang dat ik later spijt krijg van het doorzagen.

Ik heb nu een tank van een goede 350 liter. Ik denk dat er wel een plaat in moet komen om het volume wat kleiner te maken?

EDIT:

Wat het probleem met het luchtdicht krijgen zou verhelpen is een tweede behuizing maken op het platform van de sub.




Nog een paar voordelen:

-Er hoeven geen complexe verstevigingen gemaakt hoeven te worden
-De demping kan eenvoudiger.
-De tank blijft licht en hanteerbaar

Nadeel: De tank wordt niet een praktisch onderdeel van de sub maar eerder een hoesje.

thonha

Mooi dat je van plan bent om hem niet door te zagen. Dat het eigenlijk meer een hoes word dan de echte behuizing lijkt me geen probleem als je het goed afwerkt. Ben erg benieuwd, en veel succes met de rest schuren ;)

knubbe

Je idee heeft inderdaad wat praktische voordelen. Vooral m.b.t. verstevigingen is dit natuurlijk een stuk makkelijker.
350L is ook wel errrg veel voor een gesloten behuizing.
Het is wel jammer dat het zoals je zegt 'gewoon' een hoes gaat worden. Het eigenlijk doel (subwoofer maken van de punt) schiet je hier voorbij in mijn ogen. Ook gaat er natuurlijk een stuk uitdaging verloren :D Het is maar net wat je wilt maar mijn keuze zou het niet zijn :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sferie

#71
Quote from: knubbe on November 27, 2012, 19:10:04
Je idee heeft inderdaad wat praktische voordelen. Vooral m.b.t. verstevigingen is dit natuurlijk een stuk makkelijker.
350L is ook wel errrg veel voor een gesloten behuizing.
Het is wel jammer dat het zoals je zegt 'gewoon' een hoes gaat worden. Het eigenlijk doel (subwoofer maken van de punt) schiet je hier voorbij in mijn ogen. Ook gaat er natuurlijk een stuk uitdaging verloren :D Het is maar net wat je wilt maar mijn keuze zou het niet zijn :)

Het geeft me inderdaad een beetje een nep gevoel om de tank niet als werkend onderdeel van de sub te maken. Echter heeft de mdf behuizing wel erg veel voordelen. De mdf behuizing gaat zeker zonder problemen werken. Het is uiteindelijk een gok hoe de tank gaat presteren. Als hij niet goed presteert is het de vraag hoeveel moeite het kost om dit goed te krijgen.

Daarnaast is tijd is een belangrijkere factor geworden. Ik heb me zoals gewoonlijk weer vergist in het aantal uur dat er in gaat zitten. Binnenkort ga ik afstuderen, hiervoor moet ik ook voorbereidingen treffen.

Met de mdf behuizing krijg ik de sub relatief goedkoop en snel werkend. Daarnaast blijft de tank onaangetast zodat ik voorlopig de tijd heb om na te denken wat ik er nou precies mee wil doen.

Nog een vraag:  zou iemand mij kunnen helpen berekenen wat het goede volume zou zijn voor de sub?

knubbe

Quote from: Sferie on November 27, 2012, 19:34:50
Het geeft me inderdaad een beetje een nep gevoel om de tank niet als werkend onderdeel van de sub te maken. Echter heeft de mdf behuizing wel erg veel voordelen. De mdf behuizing gaat zeker zonder problemen werken. Het is uiteindelijk een gok hoe de tank gaat presteren. Als hij niet goed presteert is het de vraag hoeveel moeite het kost om dit goed te krijgen.

Daarnaast is tijd is een belangrijkere factor geworden. Ik heb me zoals gewoonlijk weer vergist in het aantal uur dat er in gaat zitten. Binnenkort ga ik afstuderen, hiervoor moet ik ook voorbereidingen treffen.

Met de mdf behuizing krijg ik de sub relatief goedkoop en snel werkend. Daarnaast blijft de tank onaangetast zodat ik voorlopig de tijd heb om na te denken wat ik er nou precies mee wil doen.

Zeker waar. Voor het beste resultaat (geluidstechnisch dan) is een MDF behuizing de in ieder geval de zekerste optie.
Er valt ook wat makkelijker mee te experimenteren.
Had je al een versterker gevonden?

Succes met afstuderen trouwens :) ik mag overmorgen verdedigen :o
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sferie

Quote from: knubbe on November 27, 2012, 19:38:22
Zeker waar. Voor het beste resultaat (geluidstechnisch dan) is een MDF behuizing de in ieder geval de zekerste optie.
Er valt ook wat makkelijker mee te experimenteren.
Had je al een versterker gevonden?

Succes met afstuderen trouwens :) ik mag overmorgen verdedigen :o

De versterker moet nog even wachten. Ik heb ook nog een nieuw motorpak gekocht dus het geld van deze maand is alweer bijna op  :P.
Het zal denk ik wel een crown worden.

Alvast succes met de verdediging!

CaptainJack

Dan moet je wel denken aan minimaal een Crown XLS2000