Subwoofer project F-16 Falcon

Started by Sferie, November 21, 2012, 00:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thonha

Heb je ook een foto van de onderkant? Hoe ga je de sub hier precies in bevestigen?

rho

Die galm zal wel meevallen. Bij een gesloten systeem zal die enkele door de conus van de woofer naar buiten treden. In een BR zal die door de BR buis naar buiten kunnen komen. In deze ronde buis heb je 2 hoofd-frequenties waar je rekening mee zal moeten houden. Die zijn evenredig met de diameter van de buis en met de lengte van de buis.
Die in de lengterichting zal het makkelijkste aangeslagen worden omdat die de grootste golflengte heeft en het hier een subwoofer betreft.

Ik denk dat als je de wanden met iets zoals Bondum800 bekleedt het al een stuk beter zal zijn. Je kan een dubbele laag nemen. Een stapel van een laag bondum800 en een laag gewone baf lijkt me niet slecht in dit geval. Met een beetje spuitlijm krijg je die wel op elkaar.

Juriaan

#102
mooi project , ben benieuwd hoe het straks en de woonkamer staat !


zover ik weet is er niet zoiets als te weinig vermogen sturen naar een driver ... dan zou de volumeknop nooit op de helft kunnen staan .

Ik neem aan dat je de spoelen goed hebt bekeken of deze niet te donker zijn , in de caraudio willen ze nog wel eens behoorlijk wat vermogen naar deze subs sturen ...veel meer dan hier in dit draadje genoemd word .

Opgegeven Rms op een driver: daar kan de fabrikant naar eigen inzicht een waarde aanplakken , de een is wat consevartiever dan de ander bij AA en Fi zijn ze aardig conservatief , ze kunnen zeker wat hebben maar overdrijven is ook een kunst .

als de tank lek is kun je de binnenkant harsen , dit ontwerp leent zich uitermate goed voor het vullen met zand  ,
dan maak ik mij ook geen zorgen om de spitse punt van de tank .

Sferie

#103
Ik ga vanavond de XTI 1002 ophalen. De sub staat zometeen rond de 4-5 meter van de receiver. Kan ik beter de crown bij de receiver zetten of bij de sub? Ofwel, kan ik beter een lange luidsprekerkabel trekken of een lange RCA kabel?

Nog even voor de zekerheid, moet ik deze adapter hebben? : http://www.bax-shop.nl/xlr-rca/procab-vc102-rca-female-xlr-male-adapter/product-details.html

thonha

Die plug kan je inderdaad gebruiken. qua kwaliteit is het waarschijnlijk het beste om je versterker dicht bij je sub te houden, qua plaatsing waarschijnlijk niet.

morca

#105
Erzijn ook snoertje,s die van rca naar xlr verlopen,
Als je hem dan bij de amp zet,die staat in een kastje neem ik aan,kan je amp achter of in.
En dan gewoon 5 meter 4 mm2 ofzo

morca

Quote from: Juriaan on December  1, 2012, 23:14:12
mooi project , ben benieuwd hoe het straks en de woonkamer staat !


zover ik weet is er niet zoiets als te weinig vermogen sturen naar een driver ...


Dat kan resulteren in een door jouw genoemde zwarte spoel,vooral bij iemand die de sub niet kent(wat hij hebben kan)
En gezien de meeste bouwers hier leek/nieuw in zijn,is dat imo niet echt aan te raden.
Ik heb op die manier spoeltjes zwart zien worden ,gelukkig niet de mijne  :)

thonha

Quote from: morca on December  4, 2012, 19:05:55
Dat kan resulteren in een door jouw genoemde zwarte spoel,vooral bij iemand die de sub niet kent(wat hij hebben kan)
En gezien de meeste bouwers hier leek/nieuw in zijn,is dat imo niet echt aan te raden.
Ik heb op die manier spoeltjes zwart zien worden ,gelukkig niet de mijne  :)

Zo is er inderdaad ook ooit eens een spoeltje van mij verbrand, dit was overigens ook gewoon mijn eigen schuld. Het is nooit verkeerd om wat vermogen over te hebben, maar ga hier wel heel voorzichtig mee om.

rho

Door te weinig vermogen naar een sub te sturen? Sorry, dat kan niet.
Je kan niet iets verbranden door het te weinig op te warmen.

thonha

Quote from: rho on December  4, 2012, 19:10:26
Door te weinig vermogen naar een sub te sturen? Sorry, dat kan niet.
Je kan niet iets verbranden door het te weinig op te warmen.

Dat zou inderdaad onmogelijk zijn ;) Ik bedoelde door er een versterker aan te hangen met teveel vermogen. Hier niet aandachtig naar geluisterd en zo een spoel verbrand.

morca

Quote from: thonha on December  4, 2012, 19:08:51
Het is nooit verkeerd om wat vermogen over te hebben, maar ga hier wel heel voorzichtig mee om.
Idd 2 keer gelijk,maar dat is weggelegd voor degene onder ons die vaker een subje bouwen.
Of een driver goed kennen.
Persoonlijk heb ik het niet nodig,resultaat is imo 100 % ,die ene of 2 % SQ verbetering hoeft er niet bij van mij met kans op zwarte spoeltje,s  :)

Juriaan

Quote from: morca on December  4, 2012, 19:12:47
Idd 2 keer gelijk,maar dat is weggelegd voor degene onder ons die vaker een subje bouwen.
Of een driver goed kennen.
Persoonlijk heb ik het niet nodig,resultaat is imo 100 % ,die ene of 2 % SQ verbetering hoeft er niet bij van mij met kans op zwarte spoeltje,s  :)


heb je wel juist gelezen ?
of heb ik het niet goed verwoord ?

ik bedoelde in ieder geval te zeggen dat een versterker met minder vermogen dan de belastbaarheid van een driver goed kan .....aangezien er zo veel mensen zijn die "iets over willen hebben"

morca

Quote from: Juriaan on December  4, 2012, 19:45:50
heb je wel juist gelezen ?
of heb ik het niet goed verwoord ?

ik bedoelde in ieder geval te zeggen dat een versterker met minder vermogen dan de belastbaarheid van een driver goed kan .....aangezien er zo veel mensen zijn die "iets over willen hebben"
Laten we het beide houden  :)
Ik meende al dat je anders bedoelde, als wat ik las,hihi
Begreep ik je schrijven verkeerd,dacht ik ook al na je visie op een paar net draaiende systemen.

Duidelijk  ;D


Timvg

Ik denk morca dat jij het hebt over de amp clippen (door hem meer vermogen te willen laten geven dan ie aankan) en dat juriaan het heeft over gewoon minder vermogen naar de driver sturen (zonder clippen).

morca

Quote from: Timvg on December  4, 2012, 21:05:34
Ik denk morca dat jij het hebt over de amp clippen (door hem meer vermogen te willen laten geven dan ie aankan) en dat juriaan het heeft over gewoon minder vermogen naar de driver sturen (zonder clippen).
De Inuke clipt misschien idd,maar de Hypexen niet,dat klinkt anders.
Dan doen de JL,s optimaal wat ze kunnen ,zonder dat 1 van beide er hoorbaar onder leid.

Daarbij heb ik heel wat JL,s ingebouwd,clippende amp herken ik wel.

thonha

Al een tijdje stil hier, zijn er al vorderingen ? :)


J0ell

Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

yorkie13

ze misten een brandstoftank op vliegbasis Leeuwarden  :D