Subwoofer project F-16 Falcon

Started by Sferie, November 21, 2012, 00:11:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sferie

Tijdens het surfen op internet kwam ik een paar hele mooie design meubels tegen die gemaakt zijn van gebruikte voertuig onderdelen. Onderdelen van auto's, vliegtuigen en zelfs helikopters zijn om te toveren tot prachtige stukken meubilair. Dit zette mij aan het denken.

Na wat speurwerk op marktplaats naar unieke onderdelen kwam ik uit op een punt van externe brandstoftank van een F-16 Falcon. Ontzettend gaaf om hier een subwoofer van te maken! Toevallig genoeg stond deze F-16 tank slechts een kwartier rijden bij mij vandaan.

Na een afspraak gemaakt te hebben met de eigenaar ben ik gaan kijken of het onderdeel bruikbaar was. Het eerste wat de eigenaar zei was of ik een grote auto had meegenomen. Ik zei dat ik verwachtte dat een V50 groot genoeg moest zijn, waarna hij me met een enigszins moeilijk gezicht aankeek. Toen we naar de achtertuin liepen zag ik het gevaarte vanuit het raam al staan. Ik had me behoorlijk vergist in de afmetingen, wat een kanon!




Na wat nadenken het ding toch maar in de auto gepropt.



Nu is het plan dus om een deel hiervan als subwooferbehuizing te gaan gebruiken. Aangezien de lak behoorlijk was beschadigd heb ik besloten de lak eraf te halen. Vervolgens ga ik het aluminium een bepaalde finish geven. Dit zou hoogglans polijsten kunnen worden maar misschien ook geborsteld aluminium.





Het gedeelte dat ik wil gebruiken is nu geschuurd tot korrel 400 nat.

Ik zit nog met een paar vragen:

-Zijn er tips over het verstevigen van de huls? Ik zat er zelf aan te denken een aantal ringen van 25 mm mdf om de zoveel cm binnen de huls te verlijmen en de rest op te vullen met loodbitumen.
-Wat zou een goede driver zijn? Ik moet nog even kijken waar ik hem precies afzaag maar ik denk dat ik rond de 110-130 liter uitkom ( voor de duidelijkheid; het wordt een gesloten behuizing)




knubbe

Wow, heel erg gaaf!  :pompom:
En origineel  :worship:

Hoe dik is de wand van zo'n ding eigenlijk?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sferie

De wanddikte is ongeveer 2 - 2,5 mm. Hij krijgt gelukkig wel wat stevigheid terug door zijn ronde vorm. In tegenstelling tot een vierkante doos zijn bij deze vorm de spanningen meer gelijk verdeeld.

Timvg

Heeft zoiets uberhaubt versteviging nodig?  ;D Houten ringen en bitumen zijn idd een optie.

Wel een uniek ontwerp! Wat is de interne diameter waar de driver gaat komen?

En wat is het budget voor de driver? Deze schreeuwt bijna om eenTC sounds LMS 5400 ultra
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-666


botsen

#4
Heel gaaf! Is tie al klaar of is die foto van een andere subwoofer?

Sferie

Quote from: Timvg on November 21, 2012, 00:30:26
Heeft zoiets uberhaubt versteviging nodig?  ;D Houten ringen en bitumen zijn idd een optie.

Wel een uniek ontwerp! Wat is de interne diameter waar de driver gaat komen?

En wat is het budget voor de driver? Deze schreeuwt bijna om eenTC sounds LMS 5400 ultra
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-666



Haha wat een gigantisch apparaat die woofer. Ik zat zelf meer te denken om er een 12'' in te zetten (iig voorlopig) tot ik wat meer geld bij elkaar heb voor serieus spul. Ik zit nu op een krap budget van rond de 200 euro, ik denk daarom dat ik het beste naar de 2e hands markt kan kijken.

Een 18'' had me helemaal gaaf geleken als ik de tank heel kon laten, helaas heb ik daar voorlopig geen ruimte voor. Ik ga het deel wat ik afzaag wel bewaren, misschien kan die er ooit weer terug op gelast worden.

Ik vrees dat het probleem hem in de massa zit, de hele tank kon je in principe met een hand optillen. Ik ben bang dat hij zou kunnen resoneren. Drie ringen + bitumen zouden denk ik voldoende moeten zijn om de resonantie frequentie boven het gebruikte gebied te krijgen.

Sferie

Quote from: botsen on November 21, 2012, 00:33:52
Heel gaaf! Is tie al klaar of is die foto van een andere subwoofer?

Ik denk dat je de foto van de render bedoeld  ;D. Dat is dus een 3d model dat ik in SolidWorks heb gemaakt.

botsen

Quote from: Sferie on November 21, 2012, 00:43:16
Ik denk dat je de foto van de render bedoeld  ;D. Dat is dus een 3d model dat ik in SolidWorks heb gemaakt.

Ja, ik trapte erin dus. Mooi gemaakt ook.

MVG

Wat een ontzettend gaaf, leuk en origineel idee!

Een erg leuke binnenkomer ook op dit forum! Welkom!

Hier kunnen de verschillende design subs nog een punte aan zuigen als hij af is! Bijvoorbeeld het bass station van Scandyna vind ik er ook wel space uitzien, maar dit!

flakkees

whoo , ...... :worship:
spaar door voor de 18'' driver zou ik zeggen .. :headbanging:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

mijkie

ik zou zeggen, polijsten en er een mal van maken, en dan polyester punt van maken , kun je mooi experimenteren .......
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RonG

LoL. heb al veel gezien maar dit is erg gaaf en erg origineel :pompom:.

WickedGame

Dit tovert toch wel een mooie glimlach op mijn gezicht!

Geweldig idee!  :clapping:

Etiennevh

Quote from: Sferie on November 21, 2012, 00:11:28
Na wat speurwerk op marktplaats naar unieke onderdelen kwam ik uit op een punt van externe brandstoftank van een F-16 Falcon. Ontzettend gaaf om hier een subwoofer van te maken! Toevallig genoeg stond deze F-16 tank slechts een kwartier rijden bij mij vandaan.

Vet hoor. Je woont in Irak ofzo?  ;D
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Ejorne

 O0

Succes met de bouw van dit unieke project!

Staaled

#16
Fraai project. 8)

Ik denk niet dat je dit hoeft te verstevigen met ringen, tenzij de wand dun is ?

edit:
2-2.5 mm vereist idd wat versteviging.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijn M

#17
Waauw wat gaaf! Ik zou 'm echt niet afzagen, zonde. Kun er geen down-firing sub van maken? Dan kost het in verhouding wat minder ruimte.

Als versteviging zou ik er houten latten of balkjes in zetten. Dat is het meest eenvoudig. Die kun je er gewoon in duwen en ze zullen vanzelf wel klemmen omdat de behuizing taps toeloopt. Eventueel zet je ze extra vast met een tipje lijm.
Dutch & Dutch

Sferie

#18
Leuk om te zien dat iedereen zo enthousiast is over dit project  :). Ik heb besloten hem nog wat verder te schuren. Ongeveer 10 cm verder zitten twee gaatjes die ik perfect kan gebruiken voor de terminal. Daaronder wordt de huls nogal gatenkaas. Ik denk dat daar diverse slangen aangekoppeld werden.

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een driver. Ik kom 2e hands een Scan Speak 30w tegen en een Polk Audio SR124. Heeft iemand nog goed advies?

Specs Polk: http://www.polkaudio.com/downloads/manual/SRSub_MN.pdf




flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Exxar

Mdf ringen zijn ideaal als versteviging, eventueel onderling doorverbonden met latjes, en alles samenlijmen met bvb tec7.

Ik kijk vol verwachting en bewondering uit naar de volgende stappen in dit project  :clapping:

W.Otter

Prachtig project! ben heel benieuwd.

waarom aflakken? toch prachtig dat kale aluminium?

wat er al gezegd werd denk ik dat het 't handigste is als je een geraamte maakt die je er zo 'inschuift'.
zus een complete binnenbehuizing maken waar de sub ook al aan vast zit.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Wauw ,dit gaat inslaan ala een bom......... hihi
Vliegtuig onderdelen zijn ligt en kunnen vaak veel uitzetten ivm hitte.
Deze tank lijkt me niet stijf genoeg om zo een unit in te zetten.

Ik raad je aan meerdere ringen erin te zetten,om de 40 cm min,en hem heel goed te beplakken met loodbitumen.

Downfire is ivm het ontwerp de way denk ik,al ben ik er geen voorstander van.

Echt supergaaf een F16 tank ,DIY word elke dag leuker de laatste tijd  :clapping:   :headbanging:   :D   :thumbs-up:

Staaled

Quote from: W.Otter on November 21, 2012, 14:48:01
Prachtig project! ben heel benieuwd.

waarom aflakken? toch prachtig dat kale aluminium?

wat er al gezegd werd denk ik dat het 't handigste is als je een geraamte maakt die je er zo 'inschuift'.
zus een complete binnenbehuizing maken waar de sub ook al aan vast zit.
tenzij geanodiseerd zal het oxideren en dof worden.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

W.Otter

ja wel blank aflakken maar geen kleur bedoel ik.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF