HDTV met DVHS tape's via Holo 3d II test

Started by Rob_Dingen, December 18, 2003, 13:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

Hallo

Ik heb deze week de tijd genomen om mijn projector en Holo 3D II perfect af te stellen op HDTV.
Dit kon ik nu doen omdat ik mij 1080i DVE test tape had binnen gekregen.
Wat ik heb gedaan is mijn HDTV recorder aangesloten op de HDaux analoge DVI input en de output resolutie op 1920x1080 gezet.
Daarna heb ik de output van de H3D met de scoop gecalibreerd op absolute zwart en 700mv maximaal signaal.
Verder heb ik met de Calibratie op mijn crt het volgende gedaan bij de input vanuit de H3D en bij de input van de Dvhs recorder rechtstreeks op de projector.
Beide zijn exact op dezelfde licht opbrengst Gamma en Grayscale gecalibreerd met een minimale afwijking in de grayscale van een paar %.
Vervolgens heb ik ook de kleur en tint bij de Dvhs recorder afgesteld maar dit was totaal niet mogelijk via de H3D daar klopt van de kleur echt niets en is het probleem hetzelfde als via de normale inputs met als nadeel dat je het bij de HDTV input niet apart het blauw bij kan regelen zoals het bij de normale input wel gaat.
En als ik het bijv met een groen filter afregelde of met de scope was de saturation veel te laag en met het blauw filter was het niet goed te krijgen en met rood was de saturation veel te hoog.
Dit heb ik nu afgesteld met testpatroon van Jennifer op DVE waarbij haar foto zichtbaar is met wat grayscale patronen en rood en geel.
Daarna heb ik redelijk veel test patronen vergeleken waar eigenlijk geen echte verschillen in waargenomen zijn wat wil zeggen dat op dat gebied de Holo 3D goed werkt met uitzondering van de kleur patronen.
Gisteren avond heb met bezoek samen naar HDTV via de Holo 3D gekeken en daarna met de recorder rechtstreeks op de Barco.
Waarbij gezegd moet worden dat het bezoek niet de minste waren namelijk zeer bekenden op dit Forum.
De 4 kijkers waren Cinepaulis met boven buurman Joost Krunk en ikzelf.
We zijn begonnen met beelden van divers materiaal via de Holo en de kijkers waren zwaar onder de indruk van het beeld.
Na ongeveer een half uur zijn we geswitched naar de Recorder rechtstreeks op de Barco.
Wat opvallend is dat iedereen gelijk dezelfde menig had met een paar extra inviduele opmerkingen.
Kleur was een stuk beter en veel meer verzadigd ten opzichte van de Holo.
Ook was er meer scherpte en diepte in het beeld te bekennen.
De dynamiek van het beeld is beter wat eigenlijk raar is omdat ze op hetzelfde gecalibreerd zijn maar er was gewoon meer punch in het beeld.
Verder ging het fout met snelle horizontale pans op de Holo waarbij het beeld dan blokkerig en onscherp werd.
En het leek er op dat het beeld in erg lichte vlakken of stukjes clipte waarbij het een beetje een digitaal uiterlijk kreeg wat rechtstreeks niet te zien was.
Ook was het zo dat onrustige stukjes in het beeld bij interlaced ook terug zag via de Holo en wat dus niet in een echt rustiger beeld leid op de Holo
Er was een ding wat er wel beter uitzag en dat waren de camera pans vanonder naar boven die waren op de Holo veel rustiger dan op de Dvhs recorder rechtstreeks.
Heel dit verhaal is dus gebaseerd op een refresh van 60Hz en het kan zomaar zijn dat als ik dadelijk de Euro 1080 in huis heb dat het wel goed kan gaan op de Holo en voordelen brengt maar dan moet wel het kleur probleem opgelost worden.
Ook is dit alleen van toepassing op CRT gebied want bij digitaal moet het signaal ook door de scaler en dan kan de Holo best een stuk beter zijn dan de deinterlacer en scaler in de projector.
Onze conclusie was dan ook dat na verschillende opnames van Film en discovery HDTV rechtstreeks op de CRT projector superieur is aan 1080p via de Holo.
Ieder die nog twijfelt aan deze uitgebreide test nodig ik graag uit om het zelf te komen bekijken.
Verder wil ik ook nog vermelden dat dit totaal niet geld voor de rest van de H3D ik kijk er met veel plezier na en is een super mooi product met een gigantische goede prijs kwaliteit verhouding en ongekende mogelijk heden.
Met een zeer goede deinterlacer en onboard scaler voor alle andere inputs.
Het is jammer dat ze de Faroudja deinterlacer niet mogen gebruiken bij HDTV anders zag het er misschien een heel stuk beter uit.

Rob

Oracle

Wat is het verschil in rechtstreeks aansluiten van de recorder op de crt, en het ertussen hangen van de H3D? M.a.w.: waar zit de toegevoegde waarde hiervan? Waar gebruik je de H3D dan voor? Voor scaling? Want ik zie dat je hem niet gebruikt voor deinterlacing...

Groet,
Mark

SiR-ROUND

Okay... Maar als scaler die niet perse gebruikt wordt voor HD is de Holo goed?

Robbo

Ja, het probleem voor de meesten is dat het moeilijk om niet onder de indruk van HD te zijn. In je enthousiasme ben je dan snel geneigd om over bepaalde fouten heen te kijken.

Ik denk dat als we even verder zijn en HD wat normaler gaan vinden, en wanneer er meerdere 1080i deinterlacers op de markt zijn, we echt weer flinke verschillen gaan zien tussen deze produkten.

Maar mooie test Rob. Probeer het nog eens met een HD Leeza :D


Oracle

Quote from: Robbo on December 18, 2003, 14:03:35
Ik denk dat als we even verder zijn en HD wat normaler gaan vinden, en wanneer er meerdere 1080i deinterlacers op de markt zijn, we echt weer flinke verschillen gaan zien tussen deze produkten.

Rob gaf aan dat de Holo niet gebruikt werd als deinterlacer. :)

Groet,
Mark

Rob_Dingen

Hoi

Ik gebruikte de Holo als deinterlacer maar daarbij word geen gebruik gemaakt van de Faroudja chip omdat ze dat bij Faroudja niet toestaan.
Het verschil is dat je met de Holo 3D 1080p hebt en rechtstreeks is het gewoon interlaced.
Buiten HD is het een perfect product met nog een paar kleine bugs die wel opgelost worden.
Robbo voor zover ik weet is de HDleeza goed met HDTV maar minder in normaal dvd gebruik wat helmaal onacceptable is.

Rob

Robbo

Rob,

Dat heb ik ook gelezen, het gaat mij hier dan ook om de 1080i -> 1080p conversie. Die schijnt wel enorm goed te zijn.


J.A.F._Doorhof

De Euro 1080 uitzendingen kan ik op geen ENKELE fout betrappen maar dat is dan ook 1080i50 materiaal.
De bobbing die nu gebruikt wordt is ook PRIMAIR bedoelt voor videomateriaal niet voor film, daar zou een weave op los gelaten moeten worden waar ze mee bezig zijn.

De kleurverzadeging kun je trouwens als het goed is finetunen met de HD-Aux saturation control.

Bij de nieuwere software releases zal er zeker veel veranderen, 1080P zit er namelijk pas sinds de laatste drop in en is nog experimenteel. Voor 1080i50 materiaal is het perfect (BOB) voor 1080P24 materiaal kan ik me levendig indenken dat het niet goed zou gaan omdat de weave niet (nog niet) aanwezig is.
Ik adviseer ook om 1080P24 gewoon als i uit te sturen waarbij de H3DII als switch wordt gebruikt (scheelt weer een transcoder).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oracle

Quote from: Rob_Dingen on December 18, 2003, 17:16:59
Ik gebruikte de Holo als deinterlacer maar daarbij word geen gebruik gemaakt van de Faroudja chip omdat ze dat bij Faroudja niet toestaan.
Het verschil is dat je met de Holo 3D 1080p hebt en rechtstreeks is het gewoon interlaced.

Je maakt dan gebruik van de 'normale' grafische mogelijkheden van de H3D om te deinterlacen?

Nu snap ik het! Bedankt!

Groet,
Mark

Hertog_Martin

Hoeveel GB past er eigenlijk wel niet op zo'n DVHS tape?

Ik ben nu LOTR: FOTR nogsteeds aan het downloaden en dat is 23.6gb!
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

J.A.F._Doorhof

@Mark,
De H3DII is 2 dingen.
Een zeer schone input kaart en een deïnterlacer/scaler.
Dat deïnterlacer scaler gedeelte wordt bij HDTV niet gebruikt.

Het mooie van de H3DII en de PC structuur is dat je een open source architektuur kan gebruiken, je kan dus bv Dscaler gebruiken om te scalen/deïnterlacen (nog niet op de H3DII) of zoals hier een eigen stukje software van Mark Rehyon.

Het HD gebeuren is nog in Alpha fase, dus wacht even rustig af.
Prioriteit 1 ligt in het i50 materiaal wat ik heb begrepen omdat dit het meest gebruikt wordt, ze zullen echt wel met een oplossing voor film materiaal komen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

Ik kan me alleen maar bij Rob aansluiten.

Bij 1080i zag het beeld gewoon beter uit. Klaar.  :)

De kleuren hadden gewoon meer byte en kwamen veel natuurlijker over. Ze spatten gewoon het scherm af, en het was veel meer een 3D beeld. (Toch vreemd omdat ze hetzelfde zijn afgesteld.)
Op 1080P leek het felle wit gewoon te clippen en de pans waren onrustiger dan bij 1080i.

Verder was het totale 1080i beeld niet nerveuser dan 1080P. Dit verbaasde me toch wel.

Eigenlijk kan ik alleen bevestigen wat Rob hierboven beschrijft.
1080i zou toch duidelijk mijn voorkeur hebben voor progressive.

Hoe dan ook, het zag er prachtig uit.  :D

Rob_Dingen

Hoi Frank

Natuurlijk kan jij geen verschil zien want je vergelijkt het namelijk niet rechtstreeks op de projector want je hebt geen transcoder.
We hebben ook met video materiaal getest waar hij duidelijk de fout in gaat met deinterlacen.
Als je goed leest heb ik geprobeerd de kleurverzadeging in te stellen met scoop en filters en je kunt alleen de AUX brightness Contrast en Saturation regelen verder niets dus je krijgt blauw nooit goed en de andere kleuren ook niet.

Rob

Bart_M

#13
Frank,

Heb je bij jou het beeld ook wel eens direct aangesloten op de PJ?
Ik zie de post van Rob nu.
Maar dan heb je toch nooit een perfect vergelijk kunnen doen?

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Rob,
Ik heb geen DVE om het na te kijken, wat ik wel weet is dat ik GEEN artifacts heb bij het 1080i50 materiaal, ik weet ZEER goed hoe artifacts eruit zien thank you :D.

Bij het 1080i materiaal is dat gewoon NIET te zien, mischien dat NTSC materiaal anders is lijkt me ook logisch.

Ik zal het wel doorgeven aan Immersive.
Het probleem met blauw is trouwens bekend dat zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort worden opgelost, de software is nog in beta fase.

Het is mooi dat je het getest hebt, maar de mensen die ik hier het EURO1080 materiaal laat zien gaan allemaal voor het progressive beeld, 50hz staat gewoon te flikkeren.

Ik heb geen 60hz materiaal hier liggen dus kan dat niet testen, als hij daar de mist in gaat met het deïnterlacen dan is dat jammer maar dat zal zeker wel op te lossen zijn.

Mijn referentie is 1080i50 op dit moment en dat gaat volledig foutloos.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

zorgen jullie er wel voor dat dit niet weer een eindeloze rob/frank discussie wordt?
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Bart_M

#16
Maar je sluit 1080i niet rechtstreeks aan dus?
Dan heb je toch ook geen eerlijk vergelijk?

Ik vond 1080P uiteraard ook mooi om te zien, maar 1080i was toch nog stukken mooier.

J.A.F._Doorhof

Krunk,
Als Rob omschrijft dat hij artifacts ziet bij de H3DII dan is dat een feit.
Ik schrijf dat ik die artifacts zowel in i als P niet zie, dus dat is ook een feit.

Het rechstreeks aansluiten is daar geen optie voor.
Ten eerste wil ik dat niet, ten tweede heb ik er geen reden voor.

Ik weet wat een artifact is en hoe het eruit ziet, ik weet ook hoe HDTV eruit hoort te zien.
Als ik kijk naar 1080i50 via de H3DII op 1920x1080i dan zie ik GEEN artifacts behalve de linetwitter die normaal is voor interlaced en het geflikker wat hoort bij 50hz.

Als ik DIEZELFDE loop op 1920x1080P uitstuur dan zie ik nog steeds GEEN artifacts, maar is de linetwitter weg en is het geflikker een stuk minder.

Ik kan geen vergelijk maken tussen NTSC en PAL net als Rob geen vergelijk kan maken tussen PAL en NTSC, je zult het dus met ons beider uitspraken moeten doen.

Robbo, Jaco, Garmt en Sirround (morgen) hebben bij mij 1080i50 gezien via de H3DII en dat is zonder de omgeschreven artifact.
LET WEL !!!
Ik maak duidelijk geen opmerking over kleurverschil of diepte, dat kan ik namelijk niet omdat ik geen vergelijk heb gemaakt met een transcoder.
Ik wou dat Rob dat ook dus eens doet, geen conclusies trekken als je iets niet gezien hebt......

Ik praat dus ALLEEN over het Euro1080 loopje.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Oracle

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 18, 2003, 20:41:51
@Mark,
De H3DII is 2 dingen.
Een zeer schone input kaart en een deïnterlacer/scaler.
Dat deïnterlacer scaler gedeelte wordt bij HDTV niet gebruikt.

Oh, ik dacht dat de H3D2 ook een geintegreerde grafische engine heeft ( a la een 'normale' grafische kaart voor een pc). Ik meende nl. gelezen te hebben dat je met de H3D2 geen seperate video-kaart mer nodig had...

Ik heb overigens bij Reinier 1080i60 gezien, en heb me totaal niet gestoord aan het flikkeren van het beeld. Was wel onder de indruk van de scherpte en de diepte. Dit was op het DVHS deck van Reinier, met een 1209s.

Ik heb helaas geen 108i50 gezien, maar wat ik wel heb gezien, was indrukwekkend!

Groet,
Mark

J.A.F._Doorhof

Hi,

De H3DII heeft een eigen scaler engine aan boord geen videokaart.
Hij kan dus niet de desktop gebruiken.

Ik kan me indenken dat we voor HDTV zometeen gewoon DSCALER gaan gebruiken en dat uitsturen over de Radeon, of dat er een nieuwe WEAVE optie in de software komt.

Het verschil tussen PAL en NTSC is blijkbaar behoorlijk groot als het gaat om goed deïnterlacen.

Het leuke is wel dat altijd de keuze houdt, je hoeft het niet over de H3D te doen, het kan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M

#20
Quote
Ik kan geen vergelijk maken tussen NTSC en PAL net als Rob geen vergelijk kan maken tussen PAL en NTSC, je zult het dus met ons beider uitspraken moeten doen.

Ik heb het niet van uitspraken, maar ik beschrijf gewoon wat ik gezien heb.
Dit verschil was niet klein, maar echt groot.

Rob_Dingen

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 18, 2003, 21:29:30
Ik wou dat Rob dat ook dus eens doet, geen conclusies trekken als je iets niet gezien hebt......
MvrGr.
Frank
Hier word ik echt ziek van ik steek veel tijd in dit soort onderzoeken en neem de moeite om dit soort zaken te testen en te delen met de rest van dit forum en dan krijg je dit soort opmerkingen.
Ik zeg helemaal niks over Euro 1080 ik geef zelfs de opmerking als ik dadelijk Euro 1080 heb het wel anders kan zijn en dat progressive dan mischien wel de voorkeur heeft.
Maar je neemt zelf niet eens de moeite om het even te testen en het rechtstreeks op de barco te hangen en toch gewoon zeggen dat het beter is.
Zodra ik mijn HDTV ontvanger heb doe ik dezelfde test en nodig ik een groepje mensen uit en schrijf hier weer onze bevindingen.

Rob

Spacebass

QuoteVerder ging het fout met snelle horizontale pans op de Holo waarbij het beeld dan blokkerig en onscherp werd.

Dit herken ik!

Dit heb ik al eens een keer eerder gemeld.. Ik heb dit het duidelijkst bij NTSC (R1) DVD's...
Je ziet dan bijv ook gezichten een beetje wazig worden.

Frank raadde mij al aan om eens een ander slot te proberen...helaas nog geen tijd voor gehad  :embarassed:  het kost wel tijd om de drie componenten "ff" te verplaatsen  :wink:

J.A.F._Doorhof

Ik kan daar dus geen oordeel over geven omdat ik dat niet gezien heb.
Wat ik wel kan zeggen is dat het gedeelte van de ARTIFACTS voor PAL 1080i50 NIET geldt.
De rest hou ik me van totdat ik dat zelf gezien heb.

Wie weet sluit ik een transcoder aan en val ik achterover van de kleur verschillen (lijkt me erg stug) en het scherpte verschil zal ik ook amper zien op een magere 808s Graphics :D.
Toch zal ik NOOIT NOOIT interlaced gaan kijken op 1080i50 dat ziet er gewoon niet uit.
Aangezien we op DIT moment in de NL markt leven is 1080i50 voor mij de maatstaf, zodra HD DVD eraan komt dan praten we over NTSC materiaal, de kleine groep die een D-theater deck hebben sorry dan in dit geval maar 99% van de mensen DIE HD gaan gebruiken in Europa zullen voor 1080i50 gaan en dat moet dus 100% werken en dat doet het op dit moment, laat ik dat refrashen het ziet er een STUK (en ik bedoel ook STUK) rustiger uit dan de I versie van 1080i50.

Dus ook al zou ik winst maken in het kleursegment op een transcoder zal dat nooit zo schokkend zijn dat ik interlaced ga kijken.

Zie het maar als het RBE, sommige mensen hebben er last van andere niet.
Ik wordt GILLEND gek van de linetwitter bij PAL 1080i50.

MvrGr.
Frank

@Rob,
Ik val je nergens aan, ik wil alleen goed duidelijk maken dat we met PAL 1080i50 geen artifacts hebben. Ik waardeer de reviews en je post enorm maar ik ben wel zeer kritisch als het gaat om producten waar ik voor de volle 100% achter sta. Ik gaf de opmerking over eerst kijken aan de hand van het TW10 verhaal, ik ben op dit moment van ons 2e de enige die ze beide heeft gezien en toch weet je zeker dat de Z1 beter is, daar wordt ik een beetje ziek van :D.

Ik geef hier meer een antwoord op de vragen van Krunk die een mening geeft en niet op jouw post.

Keep on smiling, ik wil best een transcoder van iemand lenen en de receiver rechtstreeks aan de projector hangen, maar nogmaals dat is voor MIJ totaal niet van toepassing, ik wordt gek van de interlaced artifacts en die zie ik met P niet.

Voor NTSC zal het verhaal zeker anders zijn, dus als HD-DVD er is ga ik alles opnieuw bekijken, dat beloof ik stellig :D.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Opmerking zit me niet lekker.

Rob,
Zie het van mijn kant.
We brengen een product op de markt dat onverslaanbaar is in zijn prijsklasse.
Toch zie ik bijna alleen maar negatieve dingen voorbij komen die allemaal op te lossen zijn of minimaal zijn, waar hele topics aan worden gewijd.

Het blauwe probleem is bekend bij Immersive en ik neem aan dat er aan gewerkt wordt.
Wij als ITC doen er alles aan om het voor 1080i50 PAL helemaal in orde te krijgen, ik baal dan gewoon van een review over HD vanuit een Dtheater deck waar de H3DII de grond in wordt geboord (mischien een te harde conclusie), ik had liever een review gezien waar je ook rekening had gehouden met 1080i50 wat voor de mensen hier van belang is.

Ik zie de H3DII als mijn kindje, en ik kan best tegen kritiek over dingen die niet kloppen, maar ik baal een beetje als er geen goede tests worden gedaan (dit niet trouwens) of als er gekeken wordt naar dingen die nog in Alpha fase zijn, PAL werkt perfect op dit moment, NTSC zal neem ik aan nog wel volgen.

Zie het dus niet persoonlijk :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"