Speakers brommen

Started by mradem, November 18, 2012, 21:19:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mradem

Ik moest mijn set opnieuw aansluiten ivm een verbouwing en nu hoor ik een brom door mijn speakers als ik mijn eindversterker aanzet. De min en plus van mijn speakerkabel zitten gewoon goed. Iemand enig idee wat dit is? Ik heb alleen de eindversterker aan en de center speaker aangesloten. De eindversterker staat op een andere plek maar verder heb ik naar mijn weten niks veranderd.

mradem

Alle apparatuur zit overigens op 1 stekkerdoos

Kingpin

Paar suggesties:

- Alles in fase gezet?
- Had je voorheen randaarde en nu niet?
- Volgorde in stekkerblok?
- Wordt de brom meer als je volume harder zet?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Wijx wondere wereld

aarde op het stekkerblok afplakken met een stukje tape
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

chansig

Toevallig een CAI kabel op je versterker aangesloten. Als dat zo is haal die dan eens los. Gaat de brom weg: Mantelstroomfilter kopen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mradem

Het is een eindversterker, daar gaat geen antennekabel in. Volume heb ik niet aan gedraaid omdat de pre van het stroom af is.

Het kan zijn dat de stroomkabel op een andere ingang van de stekkerdoos zit maar de stekkerdoos zelf is hetzelfde, evenals het stopcontact waar de stekkerdoos opzit. Dit is een geaard stopcontact op een aparte groep.

mradem

Quote from: Kingpin on November 18, 2012, 22:08:36
Paar suggesties:

- Alles in fase gezet?
- Had je voorheen randaarde en nu niet?
- Volgorde in stekkerblok?
- Wordt de brom meer als je volume harder zet?

Kan de volgorde van invloed zijn? Ik zal alle opties even afgaan om het te proberen.

mradem

Quote from: Wijx wondere wereld on November 18, 2012, 23:50:02
aarde op het stekkerblok afplakken met een stukje tape

Is dit niet gevaarlijk?

erik s.

test eerst eens met de voorversteker aan gesloten.
waarom zet je de eindversterker aan zonder voorversterker?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

chansig

Quote from: mradem on November 19, 2012, 08:41:19
Het is een eindversterker, daar gaat geen antennekabel in. Volume heb ik niet aan gedraaid omdat de pre van het stroom af is.

In de pre ook niet ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

johan d

#10
haal de antennekabel eens weg
edit: sorry, was niet van toepassing

zou testen met 1 voor 1 verbindingen los te halen en dan merkt je wanneer de brom wegvalt.

mradem

Quote from: erik s. on November 19, 2012, 08:55:31
test eerst eens met de voorversteker aan gesloten.
waarom zet je de eindversterker aan zonder voorversterker?

Heb ik ook gedaan maar geen verschil. Ik dacht laat ik het dan maar afkoppelen om dat als oorzaak uit te sluiten.

mradem

Quote from: chansig on November 19, 2012, 09:25:19
In de pre ook niet ?

Gr Hans
Nee gaat rechtstreeks naar de tv. Daar heb ik deze er ook eens uitgehaald maar maak geen verschil.

johan d

haal de coax eens uit de TV

Kingpin

Quote from: mradem on November 19, 2012, 08:41:19
... de stekkerdoos zelf is hetzelfde, evenals het stopcontact waar de stekkerdoos opzit. Dit is een geaard stopcontact op een aparte groep.
Weet je zeker dat er geen andere verbruikers op deze groep zit?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

mradem


mradem

Quote from: Kingpin on November 19, 2012, 12:05:56
Weet je zeker dat er geen andere verbruikers op deze groep zit?

Ik heb het niet zelf aangelegd maar dat is me wel verteld. Maar de verbouwing was alleen de vloer verder heb ik niks gedaan. Zelfde stopcontact, zelfde stekkerdoos etc. Alleen de volgorde in de stekkerdoos zit wellicht anders. Ik probeer daar wel ff mee te spelen.

chansig

Volgende kan je proberen:

Een draadje tussen 2 chassis (tussen VV en EV bv) kan helpen. Schroefje van het chassis losdraaien, draadje ertussen, dichtdraaien en dan bij de EV hetzelfde.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mradem

Quote from: chansig on November 19, 2012, 13:18:26
Volgende kan je proberen:

Een draadje tussen 2 chassis (tussen VV en EV bv) kan helpen. Schroefje van het chassis losdraaien, draadje ertussen, dichtdraaien en dan bij de EV hetzelfde.

Gr Hans

Thnx deze noteer ik om te testen.

mradem

Ik heb het gevonden :). De stroomkabel die op eindversterker zat was brak..
Bedankt mensen voor het meedenken!

J.H

Brak? Slecht contact? Of zat de aarde los...

Quote from: mradem on November 19, 2012, 19:55:01
Ik heb het gevonden :). De stroomkabel die op eindversterker zat was brak..
Bedankt mensen voor het meedenken!
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

mradem

Geen idee moet hem nog ff open maken. Op het eerste gezicht ziet hij er goed uit. Ben blij dat het in ieder geval is opgelost.

mradem

Nou het volgende probleem is weer op gedoken :-[
Tijdens het instellen van alle speakers vond ik dat het volume van de rechter surround beduidend zachter klonk dan de rest. Bij het opvoeren van de volume schoot ineens de protection aan
in mijn eindversterker op dit kanaal. Vervolgens heb ik op deze speaker een ander stukje kabel gezet en toen was het probleem weg. Het zit dus in de speakerkabel..
Vervelende is dat deze kabel net achter de plinten zit. Een breuk zal het wel niet zijn want er komt nog wel geluid uit. Lijkt wel een soort van kortsluiting.

J.H

Op wat voor manier zijn de plinten bevestigd? Misschien net een schroefje of spijker die door de kabel zit.

Quote from: mradem on November 21, 2012, 09:14:19
Nou het volgende probleem is weer op gedoken :-[
Tijdens het instellen van alle speakers vond ik dat het volume van de rechter surround beduidend zachter klonk dan de rest. Bij het opvoeren van de volume schoot ineens de protection aan
in mijn eindversterker op dit kanaal. Vervolgens heb ik op deze speaker een ander stukje kabel gezet en toen was het probleem weg. Het zit dus in de speakerkabel..
Vervelende is dat deze kabel net achter de plinten zit. Een breuk zal het wel niet zijn want er komt nog wel geluid uit. Lijkt wel een soort van kortsluiting.
JBL • Eminence • Earthquake • Apple • Audeze

mradem

Ja ik ben er bang voor. Altijd fijn als alles staat dat je de boel weer weg moet halen..

Hopelijk spoor ik het snel op en werkt de kabel weer als het spijkertje oid eruit is.