Jan's Set - Voorlopig houden wij het simpel...

Started by Sailor Jan, November 17, 2012, 15:38:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

leuke set zo met de Totems, en een Onkyo kan best lekker klinken in stereo.

ik speel zelf met een 3008 , vaak ook in pure Audio direct.

quattronl

Wat voor zand gebruik je Jan?
De vorige eigenaar had ook zand in mijn Totems gedaan, ik meen schelpenzand. Moet het er nog steeds een keer uithalen om een mogelijk verschil te ervaren. Totem zegt als het laag te nadrukkelijk aanwezig is, je de speakers met zand kan vullen. Nou heb ik een gebrek aan bas dus wie weet...
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

CZ79

Een gebrek aan bas ga je niet oplossen met zand (in/uit) maar door een andere luister- en/of luidsprekerplaatsing
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

quattronl

Quote from: cz79 on November 18, 2013, 22:25:17
Een gebrek aan bas ga je niet oplossen met zand (in/uit) maar door een andere luister- en/of luidsprekerplaatsing
I know. Zal bij mij ook zeker aan de akoestiek liggen. Maarja, speakers of bank verplaatsen is in een woonkamer vaak erg lastig.
Ben benieuwd wat het verschil bij Jan gaat zijn.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

CZ79

#29
Je kunt het allicht proberen natuurlijk, kost je niets.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Chis, je hebt gelijk met het testen. Had het zand gewoon direct in speaker gedaan, niet in een zak. Er zat nog een miniscuul restant van de vorige eigenaar in. Maar ik kan de rest nog bijvullen mbv een zak. Vogelzand is geen dure tweak.

Volgens mijn vriendin is de bas meer geworden; dus het zal op een bepaald punt steviger zijn geworden.

Pure Audio werkt niet helemaal super in verband met staande golf, ik heb toch liever een strak geluid en dan een ietsie minder gedetailleerd, iets minder rustig geluid. Het geluidsbeeld wordt niet aangetast door Audyssey.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

#31
We zijn een tijdje geleden verhuisd(in korte tijd al 2 keer). We zitten momenteel in een huurappartement in afwachting tot onze nieuwbouw gereed is. Dus eigenlijk alles wat ik met de set doe, is in planning voor het grote huis(70 m2 woonkamer/keuken waarvan 40 m2 luisterruimte).

Helaas is bij de verhuizing één van de Totem Hawk speakers kapot gegaan. Toen eigenlijk in een gekke bui andere speakers gekocht. Ik was sowieso bij Speakerland vanwege de schade aan de Totem. Toen hebben we(vrouw en ik) een aantal speakers geluisterd en de Scanspeak Minimonitor kon mij opnieuw bekoren(na Xi-Fi show een paar jaar geleden). Het was eigenlijk niet de audiofiele muziek die me over de streep trok maar juist de mindere opnames die erg goed weergegeven werden. We hebben deze beluisterd op een advance acoustics set en op een NAD M12/M22 set. Die laatste klonk wel heel erg lekker alleen de prijs vind ik veel te hoog. 

Dus ik heb het bouwpakket in elkaar gezet en ze spelen heerlijk in mijn set.



Voor de afwerking heb ik nog geen keuze gemaakt. Eerst maar even een tijdje acclimatiseren en dan een keuze maken voor de afwerking. Origineel had ik witte speakers in gedachten maar bij de witte stands gaat dat te wit zijn. Nu zit ik te denken om ze te gaan fineren. Daar gaan we over een maand maar eens een beslissing maken.



Voorlopig worden de speakers aangedreven door de Onkyo TX-NR5008. Hier staat tegenwoordig alle bewerkingen en Audyssey uitgeschakeld. Hier staan als bron een Sonos en een HTPC. De HTPC geeft een beter geluid maar Sonos is gebruiksvriendelijker. Ik ben nog aan het kijken voor een upgrade qua versterker. Het moet sowieso een versterker zijn inclusief HDMI want ik vind gebruiksgemak erg belangrijk. Voorlopig heb ik mijn ogen gericht op Linn Majik DSM en NAD C390DD2.
Wees lief voor jezelf

martin778

Jahaa, schitterend die kleine ScanSpeaks. Die heb ik ook gehoord op Xfi 2012 op Vincent apparatuur.

Xander32

Mooie ls. jan. Hoe verhouden deze t.o.v. de Totems?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Sailor Jan

De Totem Hawk waren ruimtelijker, grotere sweetspot en meer oplossend.  De Totems waren minder neutraal en gingen een tikje dieper.

De Scanspeak Monitor zijn neutraler, sneller en kunnen veel gedetailleerder weergeven. Ik vind het wel moeilijk te omschrijven. Er zit veel meer rust in geluid ondanks het meer gedetailleerd is.

Het is nog wel uitvinden qua positie. Deze is nog niet optimaal. Maar ik ben al een paar dagen aan het schuiven en zal dat de komende tijd nog wel blijven doen.
Wees lief voor jezelf

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Quote from: martin778 on February 18, 2016, 12:01:04
Jahaa, schitterend die kleine ScanSpeaks. Die heb ik ook gehoord op Xfi 2012 op Vincent apparatuur.
Fanatastische demo toen, we waren samen Martin!
Iedereen ging toen eerst kijken bij de subs, maar die stonden uit :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Quote from: cz79 on February 18, 2016, 21:29:59
Fanatastische demo toen, we waren samen Martin!
Iedereen ging toen eerst kijken bij de subs, maar die stonden uit :D

Dat was ook de demo die mij getriggered heeft. Ik heb toen ook nog gezocht naar de subs.  :thumbs-up:

Momenteel staan de speakers 5 cm verder naar achteren, 2 cm verder naar binnen en een stuk minder toe-in.

Resultaat, lichte boost in het laag, meer fundament zonder een echte bult. Een veel breder stereobeeld en toch alles heel duidelijk plaatsbaar. Volgens mij merk ik een kleine corner gain van de rechter speaker maar niet heel erg dramatisch. Misschien binnenkort de set nog eens 10 cm verder naar links verplaatsen en kijken of dat helpt.

Ik ben nu veel aan het wisselen van muziek en wat ik ook afspeel, alles klinkt fantastisch. Of het nu Porcupine Tree, Bjork, Chopin(Nocturne), Faithless  of Bruce Springsteen afspeel. Het blijft gewoon heerlijk. Het zijn echte allesvreters  :headbanging: :headbanging:

Momenteel mis ik nog geen sub, maar ze zullen straks wel welkom zijn.
Wees lief voor jezelf

CZ79

Heb je ze zelf in elkaar gezet met solderen en alles? Of komt het filter kant en klaar?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Het filter komt kant en klaar en ik heb het inclusief houtpakket genomen. Dat was voor mij wel goed om mee te beginnen, even wat ervaring opdoen.
Wees lief voor jezelf

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Ja klopt en daarna gewoon de loodbitumen en Pritex ingeplakt.  Printplaat kwam compleet.
Wees lief voor jezelf

CZ79

Mooi! Erg mooie speakers, ben benieuwd naar het geluid
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

Je bent welkom als de speakertjes af zijn of als de set geheel af is!
Wees lief voor jezelf

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Sailor Jan

 :pompom: En alweer een update  :headbanging:

Er staat een NAD C390DD2 te spelen in mijn set!

Eerste indrukken: klinkt lekker, geen superlatieven of dergelijke(is het ook nog te vroeg voor). De versterker versterkt. De Bluesound module werkt vrij aardig, qua gebruiksgemak minder goed als Sonos. Hoewel Spotify Connect wel heel erg lekker werkt. :clapping:

Morgen komt hopelijk ook de HDMI module zodat we het volledig kunnen gebruiken. Zo direct even de HTPC instellen via USB audio totdat de module er is.
Wees lief voor jezelf

Maro

Kijk, zo moet je anno 2016 een stereo versterker afleveren. Incl HDMI, Dac en stream module. Kan hem niet mooi vinden maar wel praktisch en dat is net even belangrijker. Have fun!!  :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Sailor Jan

Je hebt helemaal gelijk! Een stereoversterker met alles erop en eraan zou standaard moeten zijn.

Morgen hopelijk de HDMI module zodat het volledig geïntegreerd wordt.

Tot nu al een erg positieve ervaring.
Wees lief voor jezelf

Sailor Jan

Even een paar foto's:

De NAD C390DD zoals ik hem heb overgenomen van HT-todeboon.



En een foto van de binnenkant:


En als laatste de NAD maar dan met HDMI module en BluOS module die gemonteerd zit op de plaats van USB module. Hierdoor behoud je wel USB aansluiting maar mis je een USB-B aansluiting.



De versterker bevalt erg goed. De match met de speakers is prima, beter en meer gedetailleerd dan de Onkyo receiver. BluOS module zorgt voor heel goed streaming geluid. Momenteel heb ik Tidal op proef en nog steeds Spotify. Tidal klinkt vaak stukken beter dan Spotify maar Spotify is gebruiksvriendelijker. Waarschijnlijk blijf ik Spotify behouden en probeer Tidal over een tijdje opnieuw om eventueel de verbeteringen te testen.

Het HDMI gedeelte nog niet voldoende kunnen testen!

Voor de rest is de set en meubel ongeveer 20 cm naar links verplaatst. De speakers hebben geen toe-in en dat bevalt beter dan toe-in. Weer een mooier stereo beeld
Wees lief voor jezelf

weust

Dat is heel lang geleden dat je hebt gepost.
Doet mij er aan denken dat ik nog altijd connectoren plus van den Hul kabel van jou heb liggen ;-)

Succes met het eindelijk echt naar stereo gaan ipv een receiver als stereo inzetten :D
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4