Net zoals met fotografie...
De lens van de camera is bepalend voor de scherpte en helderheid van de foto. (glaswerk)
De grootte van de sensor is bepalend voor de kwaliteit. (kleine CCD tegenover fullframe CMOS sensor)
De megapixels is puur het formaat/resolutie waarop de foto opgeslagen wordt. Hoe groter de foto is opgeslagen, hoe groter je op papier kan afdrukken.
Full HD is volledig hoog definitie = 1920 pixels breed en 1080 pixels hoog.
DVD is .....ik dacht......720 × 576.
Alle blu-ray schijven in vergelijking met de DVD's hebben meer opslagruimte voor data, dus de film is op de blu-ray schijf opgeslagen in de resolutie 1920x1080 met geluidsbestanden in hogere kwaliteit. In totaal geeft zo'n schijfje de blu-ray experience. Echt merkbaar als je de film op een full hd TV bekijkt met een home theatre met 5.1 surround.
Maar als de film met een camera is gemaakt die toen op "low quality" opnamemodus stond (zeg maar zeg maar).........of de film is eenmaal gemaakt met veel grain, of de scene is in het donker opgenomen (vaak veel ruis).......zie je deze grain/ruis altijd terug op DVD en blu-ray.
Heb vandaag de blu-ray gezien van de film "Wake of Death" met Jean Claude van Damme op m'n full hd TV.
Zag er niet uit. Het filmmateriaal leek wel gewoon HD....niet full HD

Heb ook een tip voor je Bierbraker:
Als je de film "Kingkong" (van Peter Jackson) in de winkels ziet.........probeer dan de DVD versie

Ik heb die DVD ook op m'n full HD TV bekeken en ik heb nog nooit zo'n scherp/mooi kwaliteit gezien van een DVD!!!!
Die DVD leek wel full HD!

Niet te vergelijken met de kwaliteit van de blu-ray van "Wake of Death" !