verschillen in bewerking(dts,DD,dpl II etc)

Started by HJ, December 17, 2003, 19:22:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

mijn vraag is dus eigenlijk:
zijn er verschillen in de bewerking van bv.DTS tussen verschillende merken ???
we praten hier vaak over dvd spelers en versterkers en bekabeling etc maar geeft bv een rotel een ander resultaat dan een meridian of een marantz oid?
dus dan alleen de processor bekeken.
ik heb nu dus een denon 3802 en heb er een rotel rsp 1066 bijgekocht.(nog niet beluistert :-[ :-X)
wat kan ik zoal verwachten?

garmtz

Ja, er zijn grote verschillen! Die zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de gebruikte chip-sets voor het decoderen, de gebruikte D/A-omzetters, analoge uitgangstrappen etc. etc. Een Rotel, Meridian en Marantz zullen drastisch in geluidskarakter verschillen.

HJ

maar de duurdere merken is het daar nog steeds kwaliteits verschil of meer een kwestie van smaak?(gewoon anders?)
en hoeveel soorten chips zijn er zoal?ik kan me voorstellen dat bv dolby bepaalde eisen stelt aan de decoders?of kan zomaar elk merk wat in elkaar flanzen ???

garmtz

Nog steeds zijn er dan kwaliteits- en smaakverschillen... Er zijn Dolby Digital IC's voorhanden van diverse fabrikanten, zoals Zoran, Motorola, Cirrus etc... Ze moeten allemaal echter wel aan de Dolby standaarden voldoen.

HJ

ha,verschillen zijn er dus duidelijk!
gaaf ding die 1066 8)

Freddy

Ik ben van een Marantz 4300 naar een Marantz SR 14 MK II gegeaan en dat was echt een weeeeeeeeereld verschil in geluids opbouw de verdeling van de kanalen was stukken duidelijker.Ook bij het luisteren van een cd in multi chanel was een hele nieuwe belevenis.
Mvrgr Fred
Nad 757v2,Nad 567, 4x piega s4,rel t5,Audioquest bekabeling
Philips 52" lcd

J.A.F._Doorhof

Hi,

Daarbij komt ook nog eens dat bv Meridian helemaal geen DTS of DD gebruikt.
Ze hebben zelf een DSP ontwikkeld die vele malen superieur zou moeten zijn aan wat DD en DTS zelf doen, deze DSP is goedgekeurd door DTS en DD voor productie dus mag wel het logo DD en DTS dragen, vandaar dat sommige updates bij Meridian wat langer duren :D, ze moeten elke keer weer door de certificering heen.

Verder zijn er inderdaad zoals Garmt aangaf enorme verschillen te horen in DAC's en zelfs in de chips onderling.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

BOUBOU

Aan welke eisen moet een chip presies voldoen wil die door dolby goedgekeurd worden?

Is er egens een interessant stukje over te lezen?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Scarp

#8
Ik vermoed gewoon de eisen die Dolby zet op het decoderen van DD signalen. Allerlei technische issues vermoed ik die door dolby gesteld zijn.

Idem door DTS.

Echter dit is niet anders dan bv Cirrus die een bepaalde DTS/DD implementatie maken voor hun chips. Evenals vele andere chipmakers. Meridian is dan 1 van de weinige die het helemaal zelf implementeren.

Ik vermoed dat er trouwens ook wel reference software van DTS of Dolby is wat een fabrikant als basis kan gebruiken.

Quote
Ze hebben zelf een DSP ontwikkeld die vele malen superieur zou moeten zijn aan wat DD en DTS zelf doen, deze DSP is goedgekeurd door DTS en DD voor productie dus mag wel het logo DD en DTS dragen, vandaar dat sommige updates bij Meridian wat langer duren , ze moeten elke keer weer door de certificering heen.
Frank: de DSP (motorola) is niet door meridian gemaakt, maar de decoding software die daarop draait :)

J.A.F._Doorhof

DSP, Digital Signal Pocessing, ik bedoel duidelijk de software niet de processor, sorry voor eventuele misverstanden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"