Rondje Friesland

Started by RalphH, November 10, 2012, 13:20:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Vrijdagochtend 05:55
BIEEEEB BIEEEEB BIEEEEEEB BIEEEEEB BAM!!

Het wekkertje ging vroeg, maar aan de andere kant ook weer niet veel vroeger dan anders.
En op deze dag was het uiteraard ook helemaal niet erg om op te staan, want het was een dag met een dubbele M&G in het Noorden van het land.

Bammetje naar binnen, spulletjes in de auto (behalve de GIK panelen....ARGH!!vergeten) nog even tanken en het pinneke diep intrappen.
Op 60 km van mijn doel af nog even een vlug bakkie langs de snelweg en weer door.
Binnen 2 uur stond ik ergens rondom Leeuwarden bij Lars voor de deur. Best lekker die stukken 130 door de polder, je hebt dan
toch het idee dat het rapper gaat.

Kort even een blik geworpen op de imposante D700's en de reusachtige Dimension center, maar vlug weer verder want we zouden eerst naar High-q gaan, die zat als het goed is te wachten met de koffie. :coffee:
Nog wel eerst even op en neer naar Franeker om Lars zijn auto bij de APK af te leveren, maar toen waren we er dan ook helemaal klaar voor.

High-q zat op hetzelfde level geloof ik want de deur zwaaide open en we moesten maar snel binnenkomen.
Bakkie koffie, bossche bol en een babbeltje. De sfeer zat er al meteen in en de klik was er vanaf het huis van Lars al naar mijn idee.
Goed begin.
Na wat ervaringen uitwisselen en het horen van High-q zijn Arcam avontuur met bijgeleverde trieste verkoper, was het tijd om
de HT eens te gaan bekijken..
Jeetje...zo ongeveer de eerste ruimte die in het echt groter lijkt dan op de foto. Indrukwekkend en erg strak afgewerkt. :clapping: chapeau chapeau
De Tannoy Dimensions passen goed in de ruimte, ze zijn...groot, erg mooi en die center wat een beest.

Ik had mijn NASje meegenomen dus die even aangeslingerd. Terwijl Tistan 'm ging koppelen aan de squeezebox konden Lars en ik
alvast één en ander luisteren in de HT.
We begonnen met een stukje Rodrigo Y Gabriella (voor intimi "de 2 mannen met gitaar"). Dit klinkt lekker. Mede door de supertweeters
komt het hoog erg lekker de ruimte in. Soms iets te fel, maar daar is naar mijn idee met een paar kleine akoestische aanpassinkjes
makkelijk nog wat verbetering te halen.
Het laag is strak en plenty (maar niet storend) aanwezig. Dit is goed te horen bij een stukje Marillion (Cadogan Hall/Easter).
In deze opname en eigenlijk een groot deel van de cd's van deze band, zit soms wel zo achterlijk veel laag dat heel de boel dicht
loopt als je spullen (en ruimte) het niet aankunnen. Op deze set ging het met redelijk gemak. Vond de hoeveelheid nagalm in het laag op het oor ook erg meevallen en dat maakt het luisteren wel zo prettig.
Initeel stond de Marants overigens op Auto te draaien, ik had deze vrij vlot naar Source Direct gezet. Trok de weergave wel iets meer
naar de speakers toe, maar naar mijn smaak/ervaring klinkt deze stand doorgaans toch stukken beter als de vlakke auto of Audyssey stand.
Na nog wat nummers waarvan ik niet alles kende was het tijd om eens een metinkje te doen. Dit was 1 van de doelen in de strakke
planning van de dag.

Microfoontje aan versterkertje en versterkertje aan de HTPC gekoppelt en REW afgesteld. Ging vrij rap.
Bij een meting ontstond er binnen REW enkel clipping. Dit was redelijk vlug opgelost door de microfoon amp wat terug te draaien.

Er kwam een grafiek naar voren die mij maar al te bekend voor kwam. Een flink gat tussen (als ik me niet vergis) 25 en 45 Hz.
Daarnaast was de rest van het laag van de sub tov de mains flink geboost wat toch voor flink wat nagalm zorgde.
Omdat we er toch waren, met zijn 3en maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het slepen van de grote salontafel...herstel SVS PB13 Ultra. Voor de echte audiofielen die bijv. Arcam komen verkopen, is dit overigens maar een onbekend, goedkoop en min subwoofertje.
Ik kan je vertellen...SVS is in de regel niet minnetjes. Prijs kwaliteit is inderdaad wel erg gunstig. Maar dit terzijde.

Plaatsing op andere plekken gaf zoals verwacht weer hele andere resultaten. We hebben 7 plekken geprobeerd. Hierna ging Lars bijna van zijn stokje, hij zat tegen zijn middaghapje aan. En ik moet toegeven, mijn knietjes stonden ook wat te knikken. Het was tijd voor wat te eten.
Het werd een noedelsoepje. Lekker!

Het resultaat van het slepen met de sub is overigens geworden dat deze iets meer rechtsvoor in de kamer is komen te staan.
Dit was zeker niet de beste plek, maar vooralsnog wel de meest practische. Het gat wat er was, werd iets dichtgetrokken. Beste plek was overigens links tegen de muur, voor de linker achterspeaker.
We hebben nog geprobeerd om te kijken of de EQ van de Marantz wat kon verbeteren, maar helaas totaal geen EQ op het sub kanaal.
Audyssey hadden we inmiddels uitgezet. Dit blijf ik toch een nadeel van veel AVR's vinden, de beperkte of ontbrekenden handmatige EQ en dit terwijl het Audyssey gedeelte wel een redelijk brede band (vaak slecht) aanpakt. Het laag van 15 tot 25 hz was namelijk flink geboost.
Op de SVS zit overigens ook EQ, maar daar zijn we even vanaf gebleven, de tijd ging al zo snel...

Na het soepje was het tijd voor een paar filmstukjes, mooi hoor die anamorphe lens. Dit maakt weer duidelijk hoe de geprojecteerde zwarte balken eigenlijk de beleving verstoren.
Voor het schuiven en stellen hebben we geen film gekeken, dus het resultaat van het schuiven en uitzetten van Audyssey kan ik niet beoordelen.
De bubbel was in iedergeval beter als vantevoren gaven zowel Lars als High-q aan (we hadden de levels opnieuw ingesteld).
Lars vond het laag nu een stuk beter, dit stond echt te hard voorheen. High-q moet er nog aan wennen, het klonk logischerwijs iets minder imposant.
Ikzelf vond het laag erg strak en volop/genoeg aanwezig. Nu zat ik niet op de plek waarop we gemeten hebben, ook al zit je dan maar 20 cm naar rechts/links het verschil in laag kan erg groot zijn.
Na het kijken en luisteren van nog wat stukjes (transformers, tron, Jean Michel Jarre en Pirates) werd het tijd om eens bij Lars te gaan kijken en luisteren.

De boel ingepakt, ingeladen en op naar Casa do Lars.

Ook daar werden HTPC, Marantz en Tannoys aangeslingerd. Zoals eerder gezegd, de D700 zijn ook zeer imposant. Mijn meeste vrienden en bekenden vinden de 615's in onze ruimte al groot, maar dit is een andere klasse. :headbanging: :headbanging:
We begonnen met wat stukjes muziek, ook dit klinkt weer erg goed en ook hier haalt de source Direct setting de boel weer op tov de vrij vlakke auto setting zonder EQ. Ik ben jaloers, het blijft de Tannoy sound, maar weer ff wat lekkerder dan de 615's.

Lars gaf eerder op de dag al aan dat er bij bepaalde lage tonen een probleem ontstaat. Het laag klinkt dan overstuurd en wappert alle kanten in.
Dit was vlug gedemonstreerd met......dat weet ik dus niet meer :smile:. Maar in een stukje film (master and commander) was het ook duidelijk te horen. Iets naar voren zitten verbetert iets, maar nog steeds, dat rare wapperen.

De eerste conclusie is natuurlijk dat het m in de plaatsing en ruimte zit, maar wat horen we nou precies? Meten!!
Spulletjes uit de tas....maar wacht....knorknorknor, we ziten allemaal tegen etenstijd aan. We gaan een patatje halen.
Lars en ik gaan naar de patatzaak voor speciaaltjes, frikandellen en jawel...Raspatat. Nooit van gehoord! Dit blijken gefrituurde aardappelpuree sliertjes te zijn en ze smaken naar....gefrituurde aardappelpuree sliertjes  ;D en komt dus redelijk dicht bij patat in de buurt. 't Heeft een wat ander nasmaakje, je moet er een beetje van houden.

Goe, friet en snacks zijn binnen (dankje Lars!) en we gaan aan het meten.
2 dingen vallen op.
- Aiaiaiai wat gaan die D700's laaaaaang door in het laag <25Hz. pffff
- What the **** is die gigantische piek (+20dB!!) op 50Hz????

Probleem gevonden dus. De piek is pas weg op 2 meter voor de luisterplek in het midden van de kamer. Dit kan niet normaal zijn.
We trekken na wat overleg de conclusie dat dit niet aan de ruimte ligt, maar aan de speakers of versterker. De laatste wordt uiteindelijk hoofdverdachte. Mede omdat Lars al eens een andere versterker heeft geprobeerd die het probleem niet had.

Testjes die we deden:
- Verschil Auto/Source Direct --> geen
- Enkel linker/rechter speaker --> piek blijft
- Bruggen van de speakers af en enkel laag aansturen (filter issue?) --> geen verschil
- Speaker B proberen op de Amp, deze is nl. ooit gerepareerd aan spk A --> geen verschil

Nou zal het niet aan het type versterker liggen, maar hoogstwaarschijnlijk aan deze specifieke amp. Dit gaat nog getest worden, High-q heeft dezelfde namelijk.
Ook hier is het weer jammer dat de EQ zo beperkt is, 63 is de laagste frequentie die we kunnen dempen, maar daar zit het probleem niet.

Helaas, niets aan te doen nu dus.
Maar we kunnen nog wel wat verbetering halen door de levels eens opnieuw in te stellen, deze staan iets uit balans als ik het goed hoor.
Dit nog even vlug gedaan.
Helaas liep het al weer tegen 21:00 en ik moet nog richting het zuiden en een beetje fris de auto in zou niet verkeerd zijn. We hadden nog heel de avond en nacht door kunnen gaan met luisteren, testen en praten, maar het is echt tijd om te gaan.

Heeft de levelsetting nog verbetering gebracht eigenlijk? Dit hebben we niet eens meer getest..

De rit terug ging soepel, gelukkig geen regen, daar heb ik een hekel aan op den donkere snelweg. Om 22:50 was ik weer in het Bossche waarKarla op me zat te wachten.
Nog even gedwongen het eind van The Voice of Holland (blwaaarch :nopompom:) zitten kijken en toen was het wel bedtijd, verslagje komt morgen wel.

Heren, bedankt voor deze erg gezellige dag en de ervaring van het beluisteren en bekijken van 2 mooie sets/ruimtes.Top!! :clapping: :clapping:
Volgende keer met panelen in Den Bosch!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

leuk verslag kerel,druk geweest.
Die 20 db op 50 hz kan ook een roommode zijn hoor,beneden heb ik ook een hele dikke als ik die niet op alle manieren de nek om draai :D

RalphH

#2
Thnx, we zijn inderdaad druk geweest. Was erg leuk.

Bij een andere amp had Lars het wapperen niet. En ik geloof niet dat een amp zo'n groot verschil kan maken, ik zou zeggen dat de Marantz een defectje heeft.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

#3
Ralph,

Bedankt voor het schrijven van het verslag! :worship:
Ik voel me nog steeds erg vereerd dat je zo vreselijk vroeg in de ochtend deze kant helemaal op bent gekomen om de HT te zien. Daarnaast vind ik het ontzettend leuk om te lezen hoe jij de M&G beleefd hebt.

Zoals we het er gister ook al over hadden beleef je bij het lezen van een verslag als dit de hele dag in het kort opnieuw. Ik was al erg bang voor dat ik door de drie sessies in twee dagen tijd de boel alweer half vergeten zou zijn. Toen Lars en ik zijn auto 's avonds weer op gingen halen hadden we het er nog even over dat we ontzettend blij waren dat er meteen een klik was en dat we alle drie een beetje op dezelfde lijn zaten. Daar moet je soms ook maar net geluk mee hebben.

Het computernerd gehalte lag op deze dag ook erg hoog: Over de apparatuur en software (Nas, MacBook, Server, HTPC, PowerDVD en XBMC + allerlei digitaal geript materiaal) hebben we leuk ervaringen uit kunnen wisselen. Eigenlijk is dat naast het hele HT-gebeuren ook nog een aparte hobby die niet door iedereen hier op het forum (of verkopers die op bezoek komen) begrepen wordt. Erg leuk dat we alle drie een HTPC als bron gebruiken, een Marantz receiver hebben (gehad) en met Tannoy speakers draaien!

Over de sessie bij mij thuis kan ik alleen maar zeggen dat ik hartstikke blij ben dat de problemen in kaart zijn gebracht en dat voor mij een aantal zaken ook bevestigd werden, waaronder:

*. Het lawaai wat mijn Epson maakt, jij hebt dezelfde projector en het viel jou ook op.
*. Het hoog af en toe wat schel is, kon er nooit echt mijn vinger op leggen en jij constateerde het vrijwel direct
*. Mijn sub veel te hard stond om, na wat later bleek, de dip tussen 24 en 45 HZ te compenseren op de luisterplek
*. De sub niet op de juiste locatie stond om compleet tot zijn recht te komen.
*. De TD12's bij 40hz toch steil af beginnen te vallen

Het was erg interessant en leerzaam om met REW aan de slag te gaan. Mijn complimenten over hoe je hiermee aan de slag bent gegaan, vooral je enthousiasme en gedrevenheid om verder te gaan werkten ontzettend aanstekelijk. Wat ik erg interessant vond, was hoe je naar aanleiding van een meting een resultaat kreeg, een probleem(gebied) in kaart kon brengen, met REW een testtoon op die frequentie genereert, vervolgens door de kamer loopt en op de sommige plekken deze tonen ineens onhoorbaar zijn geworden! Ik had er wel eens eerder over gelezen dat mensen voor het plaatsen van een sub door de kamer kropen om te luisteren waar deze het beste zou klinken en ik snap nu eindelijk waarom!

Ik heb het ook ontzettend leuk gevonden dat we met drie personen direct aan de slag konden met het verplaatsen van de subwoofer naar maar liefst zes verschillende plekken. Ontzettend veel dank daarvoor, want in mijn eentje had ik over zo'n sessie misschien wel een week gedaan met de sub elke dag op een andere plek. Daarbij hebben we gisteren voor de SVS PB13 Ultra een nieuwe term in het leven geroepen: Broekscheurend Laag! Dit heeft echter niks met de strakheid van het laag te maken wat de sub produceert, maar meer met de strakheid van je broek en het feit dat deze kan scheuren als je te laag bukt om de subwoofer op te tillen :D

Mijn excuses trouwens dat ik jullie zo lang door heb laten gaan met knorrende maagjes, die Bossche Bol zo vroeg op de ochtend was mij wat zwaar gevallen en daardoor kon ik iets langer door dan jullie haha! Ben in ieder geval blij dat de snelle maaltijd jullie van genoeg energie heeft kunnen voorzien om daarna met deel twee in mijn ruimte aan de slag te gaan: Het afstellen van de speakers op surround gebied. Ook hierbij hebben we gebruik maakt van Ralph zijn meetopstelling met REW en daarnaast nog de DVE bluray. Dit ging op zich vrij vlot, alleen was het waarschijnlijk gemakkelijker geweest als we gebruik hadden gemaakt van PowerDVD om de DVE schijf af te spelen. Jammer dat PowerDVD op zijn gat lag en er de rest van de dag geen zin meer in had  ::)

Als laatste onderdeel hebben we wat filmfragmenten voorbij laten komen om de bubble te testen. Scenes die hierbij voorbij kwam waren:

*. The Dark Knight - Openingsscene
*. The Dark Knight - Tunnelscene 
*. Transformers Dark of the Moon - Highway scene
*. Pirates of the Carribean - Hey You scene
*. Iron Man 2 - Race Circuit scene
*. Chris Botti & Friends - "Freaky Drummer" scene

De conclusie was hierbij, zoals Ralph al had geschreven, dat het een ontzettende verbetering was voor de surround bubble. Ook het verplaatsen van de subwoofer heeft tot een veel beter eindresultaat geleid. Hier moest ik inderdaad nog even wennen aan het verschil, aangezien ik sub voorheen wat harder had staan. 

Ralph, ik wil je hierbij nogmaals bedanken dat je de moeite hebt genomen om helemaal naar het hoge noorden te komen om onze ruimtes en opstellingen te bekijken, maar vooral om je trucje te komen doen! Wij komen zo snel mogelijk (ergens begin volgend jaar) jouw kant op om jouw spullekes te bewonderen ... ik zit me alleen wel af te vragen welk trucje ik bij jou kan laten zien. Zeer waarschijnlijk gaat dat iets HTPC's gerelateerd worden :P

Ik zal overigens even voor jou en Karla kijken of ik de foto's in de openingspost kan plaatsen, kan me voorstellen dat zij zich afvraagt waarom je hemelsnaam vanuit Den Bosch helemaal naar Friesland bent gereden!

De beleving van deel twee van de dag laat ik aan Lars over, anders blijft er niks meer over voor hem om over te schrijven ;)
Oh, als allerlaatste wil ik nog zeggen dat je in ieder geval mij tot nadenken hebt gezet wat betreft REW, een meet-setje en er zelf mee aan de slag te gaan. Met name ook de instellingen die ik op de sub zou kunnen doen.

Edit:

Naar aanleiding van bovenstaand M&G verslag de gemeten resultaten. Ralph heeft me uitgelegd hoe ik de grafieken zou moeten lezen, de problemen moet analyseren en eventueel tot een oplossing kan komen. Ik ga er geen heel analyse rapport bij zetten, want dat kan ik nog niet.

@ Ralph: Heeft even geduurd omdat ik alle metingen nog op de HTPC had staan. Volgens mij ben ik trouwens een paar metingen kwijt, geen idee hoe dat kan. Ik kon net dat knopje om op te slaan als JPG ook niet vinden, dus het duurde ff ;D

De probleemgebieden zullen voor zichzelf spreken. Zoals de sub in eerste instantie stond had ik een beste dip tussen de 30hz en de 40hz.


Grafiek van de fronts


Waterfall van de fronts


Sub zoals die op de oorspronkelijke plek stond met ADSY


De waterfall variant


Naar onze mening geen slechte plek voor de sub, maar erg onpraktisch


De waterfall


Subwoofer links voor in de ruimte


Waterfall links voor in de ruimte
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Quote from: high-q on November 10, 2012, 14:37:36
Bedankt voor het schrijven van het verslag! :worship:
Ik voel me nog steeds erg vereerd dat je zo vreselijk vroeg in de ochtend deze kant helemaal op bent gekomen om de HT te zien.

Graag gedaan hoor het was allemaal de (kleine) moeite waard. Als je er over nadenkt is het ook niet eens zo ver weg.
Dwars door de polder nog geen 2 uur. Te ver om ff op een avondje te doen, maar als je het plant een kleinigheidje.

2 Op een dag is enkel wat veel. Beste afsluiting is natuurlijk altijd een filmpje in de ruimte die voor de M&G gekozen is. Met 2 HT's op een dag lukt dit gewoonweg niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Mooi dat het eenngoede dag is geweest, jammer dat ik niet mee kon, maar anders doen we in db dit wel over.


vanzomereng

Bosche bollen in Friesland  :nervous:, wat krijg je dan bij de koffie bij een M&G in Den Bosch

Verder mooi verslag Ralph maar waar zijn de foto,s  ;)

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

denoontje

Quote from: VANZOMERENG on November 10, 2012, 16:33:37
Bosche bollen in Friesland  :nervous:, wat krijg je dan bij de koffie bij een M&G in Den Bosch

Verder mooi verslag Ralph maar waar zijn de foto,s  ;)



Berenburg?

clockwork

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

denoontje

#9
Quote from: clockwork on November 10, 2012, 16:38:56
Oranjekoek natuurlijk. :bigsmile:


Getsie...not my kind of thing.

Maar waarom oranje koek...frieland will toch apart zijn....waarom dan oranje en niet blauw wit rood? :tongue2:

RalphH

Quote from: VANZOMERENG on November 10, 2012, 16:33:37
Bosche bollen in Friesland  :nervous:, wat krijg je dan bij de koffie bij een M&G in Den Bosch

Verder mooi verslag Ralph maar waar zijn de foto,s  ;)

Gheghe, de bolletjes waren op woensdagavond opgepikt bij DE Groot in ..jawel..'s Hertogenbosch.
Als Friesland deze kant op komt weet ik niet wat er bij de koffie geserveerd wordt, er zijn wel wat dingen geopperd gisteren.

Maar als je zelf een keer in de buurt bent, zal ik zorgen dat er ook Bossche bollen zijn  ;D.

Foto's...helaas. Lars heeft wel wat geknipt.
Ik ben zelf niet zo van de fotografie en onze camera is enige tijd geleden gesloopt anders had ik die wel meegenomen. Met mijn telefoon vermijd ik het maken van foto's, dat komt doorgaans niet goed.

@Denoontje.
Had jij niet nog ergens een plaatje van de huidige situatie in de tuinkamer? Tijd dat de openingspost weer een keer wordt bijgewerkt ;) ;)

Quote from: denoontje on November 10, 2012, 16:42:15
Getsie...not my kind of thing.

Maar waarom oranje koek...frieland will toch apart zijn....waarom dan oranje en niet blauw wit rood? :tongue2:

Oranje koek, roze koek, paarse koek, allemaal prima bakkie leut er bij en gaan met die hap!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Batterij was leeg weet je nog...moeten we nig steeds een keer doen.


RalphH

Quote from: denoontje on November 10, 2012, 16:55:36
Batterij was leeg weet je nog...moeten we nig steeds een keer doen.

Nee, je hebt m toch nog een keer met volle batterij meegenomen? Of ben ik nou abuis?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Dan moet je alles hebben

RalphH

Nope. Zal het wel gedroomd hebben dan. :S
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

rovinggecko

Mooie verhalen!

Vwb de dip, voor wat het waard is, ik had een dip by 65 en 75 Hz, maar nadat ik de crossover verschoven had van 40 (resultaat van Audyssey meten) naar 80 Hz was eea netjes glad gestreken. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122021.50 voor mijn meet resultaten.
Misschien dat dit hier ook de moeite van het proberen waard is.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

larzie

 Ff snel een berichtje vanaf mijn iphone. Leuk om de stukjes te lezen heren. Ik zal morgen mijn ervaringen toevoegen. Vandaag ivm basketbal en vanavond ook niet thuis zijn geen tijd gehad nog.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

larzie

Het was vrijdagochtend. De dag in de week dat ik lekker kan uitslapen. Normaal moet ik namelijk 5.50u opstaan door de week. Deze vrijdag kon ik niet volledig van het uitslapen genieten, want Ralph zou om 9 uur op de stoep staan. Echter vanwege de M&G met Ralph was dit uiteraard geen enkel probleem.

Eens even stiekem kijken op facebook hoe die kerel eruit ziet, dacht ik. Vet ouwe knakker op facebook onder Ralph zijn naam. Iets voor 9 uur wordt er aan gebeld. Gelukkig het is iemand van onze leeftijd. Er is meteen een klik zoals Ralph al vermeldde. Even snel Ralph binnen de ht laten zien om vervolgens mijn auto voor een eerste servicebeurt en winterbanden (dus niet apk) weg te brengen naar de garage.

Na de auto weg te hebben gebracht op weg naar High-q. Even twijfel of hij dit keer de deurbel wel hoort, maar gelukkig doet hij de deur dit keer wel meteen open. :) Eénmaal binnen blijkt de klik tussen ons alle drie er meteen te zijn. Na wat babbelen en genieten van een bakje koffie met de fameuze Bosche Bollen (bedankt daarvoor Ralph, ze waren superlekker!) op naar High-q zijn ht ruimte. Ik was er uiteraard al meerdere keren geweest, maar Ralph nog niet. Zoals jullie kunnen lezen was hij behoorlijk onder de indruk van the Cinema Lounge.

Na wat muziek te hebben geluisterd was het tijd voor wat metingen. Ralph plaatste zijn apparatuur in de ruimte met de microfoon op de luisterplaats en via REW gingen we aan de slag. Na een paar gaten in het laag te hebben ontdekt gaf Ralph aan dat schuiven met de Subwoofer wel eens voor verbeteringen kon zorgen. Allereerst liet Ralph ons de staande golven horen van het laag. Op het moment dat High-q en ik door de ruimte liepen hoorde je op bepaalde plaatsen in de ruimte het diepe laag van waar de dip in de meting zat wel en op andere plaatsen niet. Het was dus zaak om het op de luisterplek wel hoorbaar te krijgen. Na 6 keer slepen met de enorme kast hadden we ontdekt dat de sub linksvoor het beste resultaat gaf. Ik had al eerder opgemerkt dat High-q zijn bubble wel goed was maar niet optimaal. Na de boel ingesteld te hebben met een Db-meter de reeds genoemde films opgezet. Dit gaf een veel betere en homogenere bubble.
High-q moest hier wel even aan wennen, omdat hij het voorgaande gewend was.

Vervolgens op naar mijn huis om eens te bekijken waar dat probleem met mijn laag vandaan kwam. Eerst even de boel aangeslingerd en wat muziek opgezet. Dat klonk goed aldus Ralph, maar vervolgens de live versie van Snow Patrol's Run opgezet. Aii zei Ralph dat is inderdaad een aardig probleem. Maar goed eerst maar wat eten, want het was inmiddels al rond half 6. Dus even een patatje voor beide heren gehaald om de concentratie en focus erin te houden. Vervolgens de meetapparatuur geplaatst en een meting gedaan. In de REW meting zat inderdaad een enorme piek in het laag. Het met het oor geconstateerde probleem werd met de meting inderdaad bevestigd. Waar komt het vandaan was vraag 2. Vervolgens de bruggen van de speakers gehaald, daarna beide speakers apart en op de B-poorten op de receivers gemeten. Echter in alle gevallen bleef de piek
aanwezig. Zoals Ralph al aangaf zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de receiver, omdat de Arcam AVR200 toen helemaal niet dit probleem gaf. Volgende keer als High-q langs komt zou hij zijn Marantz SR8002 meenemen om te kijken of dit verschil gaat geven. Mocht dit zo zijn dat wordt het op zoek naar een nieuwe receiver en komt de subwoofer iets later. Vervolgens nog wat leuke media met Ralph uitgewisseld.
Ik had zelf nog wat klassieke braziliaanse muziek wat hij wel leuk vond voor zijn vriendin. :)
Daarna nog even snel de boel opnieuw met een db-meter ingesteld en toen was het tijd voor Ralph om weer naar huis te gaan. Het was inmiddels al weer rond kwart voor 9.

Al met al een enorm geslaagde en gezellige dag en het was leuk om Ralph een keer te ontmoeten. Jammer dat Denoontje niet mee kon komen, maar dat maken we begin volgend jaar goed door dan in Den Bosch op bezoek te komen.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Hey Lars,

Bedankt voor de aanvulling! Zullen we de metingen ook hier plaatsen of doe je dat liever in je eigen topic?

Quote from: RalphH on November 10, 2012, 15:55:27
Graag gedaan hoor het was allemaal de (kleine) moeite waard. Als je er over nadenkt is het ook niet eens zo ver weg.
Dwars door de polder nog geen 2 uur. Te ver om ff op een avondje te doen, maar als je het plant een kleinigheidje.

2 Op een dag is enkel wat veel. Beste afsluiting is natuurlijk altijd een filmpje in de ruimte die voor de M&G gekozen is. Met 2 HT's op een dag lukt dit gewoonweg niet.

Nederland is ook maar een klein landje en de afstand valt ook wel mee, zeker als je een beetje internationaal ingesteld bent ;)

Mee eens, een filmpje was zeker leuk geweest voor een optimale beleving van de ruimte en opstelling. Zeker nadat alles een stuk beter af was gesteld. Met 2 sessies wordt dat inderdaad wel wat moeilijk.

Quote from: denoontje on November 10, 2012, 16:31:13
Mooi dat het eenngoede dag is geweest, jammer dat ik niet mee kon, maar anders doen we in db dit wel over.

Lijkt me erg leuk om richting het zuiden te gaan om daar een dubbele sessie te doen. Ik ben er benieuwd naar beide ht's!

Quote from: denoontje on November 10, 2012, 16:42:15
Getsie...not my kind of thing.
Maar waarom oranje koek...frieland will toch apart zijn....waarom dan oranje en niet blauw wit rood? :tongue2:

LOL. Lars en ik zijn niet het standaardtype Friezen, dat kan Ralph je wel vertellen.
Wat blijft er nog meer over uit Friesland? Friese kruidkoek?

Quote from: rovinggecko on November 10, 2012, 18:00:52
Vwb de dip, voor wat het waard is, ik had een dip by 65 en 75 Hz, maar nadat ik de crossover verschoven had van 40 (resultaat van Audyssey meten) naar 80 Hz was eea netjes glad gestreken. Zie url voor mijn meet resultaten.
Misschien dat dit hier ook de moeite van het proberen waard is.

Helaas is de ADSY op de SR8002 niet zo uitgebreid als op jouw AV7005. De cross-over gaat niet lager dan 60hz en beneden de 63hz kunnen we helaas ook niks meer aanpassen.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Nog meer Friese producten naast oranjekoek:

o.a.: Fryske dumkes, suikerbrood (sûkerbôle), friese droge worst, maar ook beerenburg (joustra), bier (us heit) en whiskey (frysk hynder)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

Yummieeee, wanneer komen jullie? ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

wordt foetstochie dan..berenburg, bier, wiskey

larzie

:laugh:

Helaas wordt het voor ons geen foetstochie. Beetje ver lopen naar de Bosche Bollen :)
Ik zal ook nog steeds die bijzondere REW meting posten, maar dat wordt waarschijnlijk eind van de week. Hij staat namelijk op mijn htpc. En binnenkort even een test met High-q zijn amp in mn setup. Ben erg benieuwd. Heb mocht het aan de amp liggen al 2 potentiële opvolgers op het oog. De Anthem MRX700 en Pioneer SC-LS86.  :clapping:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Quote from: larzie on November 13, 2012, 10:58:52
:laugh:

Helaas wordt het voor ons geen foetstochie. Beetje ver lopen naar de Bosche Bollen :)
Ik zal ook nog steeds die bijzondere REW meting posten, maar dat wordt waarschijnlijk eind van de week. Hij staat namelijk op mijn htpc. En binnenkort even een test met High-q zijn amp in mn setup. Ben erg benieuwd. Heb mocht het aan de amp liggen al 2 potentiële opvolgers op het oog. De Anthem MRX700 en Pioneer SC-LS86.  :clapping:

Haha, heb jij geen trekhaak voor foetsdrager op je wagen? Als we 's morgens beginnen met drinken dan zijn we rond de avond wel weer nuchter genoeg om naar huis te rijden toch? :D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge