adire shiva (mk3 dacht ik stalen frame) sq kistvoorstel? 2 los of 1 groot

Started by kww, November 10, 2012, 11:38:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kww

hallo
ik heb 2 adire shiva subjes liggen.
ik dacht mk3 met de gestanste frame dus nog niet met de smalle spaken frame.
(daar heb ik ook 2 van liggen maar die wil ik ergens anders voor gebruiken)
volgens mij zijn dit de specs:
http://www.adireaudio.com/Files/ShivaDUMAX.jpg
ze komen op de slaapkamer van 26m2 en worden gebruikt als home cinema sub.
wat ik graag van de sub wil is moeiteloos diepgang ook op laag volume en superstrak.
de ruimte die ik ervoor heb is 2 x 140 a 160 liter netto of 1 x 400 liter netto.
bij voorkeur een lage q dus en bij voorkeur aan te sturen met een relatief lichte versterker.
gepoort of gesloten is sub afhankelijk weet ik (ebp) maar meestal gaat mijn voorkeur uit naar gesloten.
ik kan zelf redelijk overweg met winisd maar krijg het niet aan de praat hier dus vandaar dat ik jullie hulp inroep.

kww

na lang zoeken kwam ik deze tegen:

Box Volume
Fb
Anechoic F3
Anechoic F8
Anechoic >105 dB SPL
In Room F3
In Room F8
In Room >105 dB SPL
Q = 0.6
88.5 liters
34.4 Hz
30.7 Hz
20.5 Hz
29.0 Hz
27.4 Hz
17.3 Hz
15.4 Hz
Q = 0.577
101.5 liters
33.1 Hz
30.7 Hz
20.0 Hz
29.0 Hz
26.6 Hz
16.8 Hz
15.4 Hz
Q = 0.5
178 liters
28.7 Hz
29.0 Hz
18.3 Hz
29.0 Hz
24.4 Hz
15.0 Hz
15.4 Hz

staat nu onder elkaar met komt hier op neer:
Q van 0.500 = 178.0 liter -3db punt in de kamer is 24.4 hertz
Q van 0.577 = 101.5 liter -3db punt in de kamer is 26.6 hertz
Q van 0.600 = 88.5 liter -3db punt in de kamer is 27.4 hertz

kortom zo groot mogelijk gesloten.


kww

ach vergelijk het met een standaard ht subje van een 8 of 10 inch in kleine kistjes.
ik heb nu een ontwerp van 103 liter netto 126 liter bruto met afmetingen van 40 x 34.4 x 105 cm buitenmaten.
dan heb ik aan 1 grote en 1 kleine plaat mdf van 22 mm genoeg.
alles op maat laten zagen en in elkaar schroeven.
misschien nog wat wol erin, maar welke he

morca

Laat ik dan zo zeggen,ik denk dat je de kist veel te groot maakt.
103 liter per stuk of voor beide bedoel je.
Grote kist geeft op papiet lagere output bij mijnder vermogen,maar......
Dat is allemaal op papier ,voor een strak spelend systeem is het wenslijke vermogen beter.
Mijn bandpass zou ook op 120 wat al goed zijn,nou heb ik er gewoon 400 rms op staan,presteerd ie beter.
Plus dat imo een kleiner kistje na dsp veel strakker klinkt als een grote lompe kist.

Niet iedereen zal het met me eens zijn,omdat het op papier niet uit zou maken.
geloof me,ik heb het geprobeerd.

Die wol........ ik zou eerst eens zonder proberen.
Het word er niet altijd beter van,al zie je op op veel DIY site,s dat ze het aanraden.
ik raad het af,kan je er later nog eens indoen om verschil te testen ;)

wat voor amp wil je gebruiken?


oh ja,1 kist regeld makkelijker in als de plaatsing goed is,2 kisten gaat je meer werk kosten met inregelen en plaatsen.
Je zal 2 gunstige plekken moeten zoeken,layout of foto vd ruimte?

kww

ik ben wel een beetje bekend met de subs en dan met name de car audio subs.
daar ook al vaak met demping gespeeld en ook vaak zonder.
wel heb ik gemerkt dat een grote gesloten kist vaak beter klinkt dan een kleinere kist die met
kunstgrepen laag moet gaan.
dan heb je uitslag nodig of demping van veel vermogen op de piekende frequentie,s
als versterker had ik de inuke van behringer in gedachten.

12vhifi

Hoi Klaas, ik heb me hier ook maar 's geregistreerd... 8)
Dempingswol doet nooit zoveel onder de 200Hz (zijn grafiekjes van), behalve kast-vergroting dan. Dus als je de kast netjes braced en wat loodbitumen geeft is de paneelresonantie wel weg.
Verder heb ik met ht subs niet zoveel ervaring maar wat ik over lees  is 't met 2 subkasten meestal beter qua room nodes (staande golven patroon).

morca

Ik heb ook geen positive ervaring met vullen.

Wat bedoel je met kunstgrepen ,op een Inuke zit niet voorniks een dsp.
Ik heb hier een Inuke 3000dsp staan ,beetjes als test tov 2 hypexen,de hypexen sturen beter aan.
Plus de Inuke maakt een pokkeherrie,moet je ombouwen.

Zou eerder iets van crown nemen,bv de XTI

motorfret

heb hier een shiva MKIII in 120liter gesloten behuizing staan in een grotere kamer (5x8m) met een hyper HS200
geloof me, dat gaat hard en laag zat...

(eenvoudige meting met DB meter zie ik pas afval vanaf 18hz)
equipment: just a bunch of stuff i like....

morca

Die afval zegt niks over de aanstuuring,hij kan wel veel directer/correcter spelen op een zwaardere amp.
Ja zal niet de eerste zijn die op papier goed wegkomt,maar met een zwaardere amp is de aanstuuring toch opeens veel beter.

En dat is niet op de meting terig te zien.
Meten is leuk om te DSpen en staande golven in beeld te brengen.
Of je sub genoeg aanstuuring krijgt of dat hij beter zou kunnen klinken op een zwaardere amp is niet altijd af te lezen....

kww

deze 2 subjes zijn bedoeld om op de slaapkamer te spelen.
meer omdat ik ze heb liggen en ze gebruikt toch niks opbrengen als dat ik 2 subs met 2 flinke kasten daar nodig heb.
met kunstgrepen bedoel ik dat als je veel vermogen op een sub zet in een kleine kast je veel uitslag krijgt en een piek
in het rendement.
die piek moet je er dan weer uit filteren om een redelijk vlak verloop te krijgen.
mijn ervaring is dat je beter een vlak verloop kunt hebben in het frequentie gebeuren door de kist groter te maken.
hierdoor kan de sub makkelijker spelen en zal (naar mijn mening) beter klinken.
qua aansturing heb ik liever 1 versterker die beide subs makkelijk aan kan.
een zwaardere versterker is op veel onderdelen beter uitgevoerd en het vermogen is dus niet altijd
de reden dat een sub op een zwaardere versterker beter klinkt.
in onze situatie zal de sub dus nooit tot aan zijn maximale kunnen gedreven worden.
ik heb veel liever dat de hele lage tonen moeiteloos weer gegeven worden dan dat ik veel output op een bepaalde frequentie heb
en daarna veel afval (zeg boven en onder de piek in eens geen rendement meer)
dit is ook omdat er verschillende soorten muziek gespeeld word en niet alleen maar rampestamp muziek.

ps, welkom rob, leuk te zien dat je toch nog actief bent.



kww

de bouw vertraagd iets door andere werkzaamheden zoals een trap verven en de schuur ombouwen tot grote keuken.
echter zou deze versterker in staat zijn om de 2 subs van een beetje sap te voorzien?

2x 100W/8ohm
2x 160W/4ohm
4x10.000uF per kant = 80.000 uF voedingsbuffer!
de gehele achterzijde is lichtmetalen koelelement met forse koelribben.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers/m631392392-a-r-cambridge-arcam-sa-200-eindversterker-2x-100w.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

vermogen maakt me niet zo gek veel uit, 100 watt hebben de meeste kant en klare subjes ook, maar zou de controle ed goed zijn?


kww

ik bedoelde meer dat ze een beetje loskomen in de grote gesloten kist.
die 600 watt is temperatuur, kist, muziek, smaak, tijd afhankelijk en zegt me dus niet zo veel.
wat doet de sub in een kist mbt de weerstand en xmax met normale muziek.


wupsie

Neem nu maar van Morca aan dat dat vermogen te weinig is, en ik spreek uit ervaring: been there, done that :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

12vhifi

Voor 130 euro is die genoemde Arcam te duur in deze afgetrapte staat (en "gemod"). Geleverde vermogen is natuurlijk in vergelijking tot de Shiva's laag, ligt er maar net aan he hard je wilt spelen. Controle zal gezien de voeding van de Arcam nog wel toereikend zijn, maar ik raad het je niet aan te doen.

Spekkie99

Is dit nog wat geworden?
Heb hier ook een shiva MK3 liggen om wat mee te gaan doen namelijk...
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

morca

Wat wil je uitgeven,een goeie amp zal ook nodig zijn,hoeveel RMS vermogen is die MK3 ook al weer.
Met voldoende vermogen zou een kubus van 40 al kunnen,vind ik op het ZBA.

Spekkie99

Quote from: morca on April  1, 2013, 23:07:20
Wat wil je uitgeven,een goeie amp zal ook nodig zijn,hoeveel RMS vermogen is die MK3 ook al weer.
Met voldoende vermogen zou een kubus van 40 al kunnen,vind ik op het ZBA.

Amp wordt een icepower module asc200.
200 watt op 4 ohm om mee te beginnen.

Twijfel nog over gesloten of gepoort.
Heb wel ruimte voor de nodige liters als de kist plat blijft.
Zeg diepte van binnen tussen 20 en 25 cm, breedte dan 50 en dan omhoog.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

Spekkie99

CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.