Ervaringen en/of meningen gevraagd!!!

Started by Tuijnis, December 17, 2003, 10:00:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Yves,
Er zittenop de C2 toch  algoritmes om van 2 kanalen 'meer' te maken ?
Ik lees: Natural, Party, Club, Concert, Neo:6 Music Matrix

De C2 is toch gebaseerd op de DSP engine van Flextronics ?
Die wordt door meer bedrijven gebruikt (NAIM, Anthem, B&K ?) Die hebben ook allemaal Neo:6.. Maar dat krijg je als je het DTS24:96 logo wilt hebben (Wat op 48 Khz wordt afgehandeld)

Ik vindt trifield niet onaardig. Toen ik een tijd terug nog yamaha had konden al de toevoegingen mij ook niet een warm gevoel geven.
Gelukkig houd meridian zich verre van die met wilde namen getooide algoritmes. Wel zitten er een redelijk aantal op, maar de meeste zijn  dan gebaseerd op een ambisonics decoder, of men heeft het bedacht voor een specifiek soort opnamen. Die gebruik je dus eigenlijk nooit...

Jaco



9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

Quote from: jaco on December 27, 2003, 12:00:39
Yves,
Er zittenop de C2 toch  algoritmes om van 2 kanalen 'meer' te maken ?
Ik lees: Natural, Party, Club, Concert, Neo:6 Music Matrix

De C2 is toch gebaseerd op de DSP engine van Flextronics ?
Die wordt door meer bedrijven gebruikt (NAIM, Anthem, B&K ?) Die hebben ook allemaal Neo:6.. Maar dat krijg je als je het DTS24:96 logo wilt hebben (Wat op 48 Khz wordt afgehandeld)

Ik vindt trifield niet onaardig. Toen ik een tijd terug nog yamaha had konden al de toevoegingen mij ook niet een warm gevoel geven.
Gelukkig houd meridian zich verre van die met wilde namen getooide algoritmes. Wel zitten er een redelijk aantal op, maar de meeste zijn  dan gebaseerd op een ambisonics decoder, of men heeft het bedacht voor een specifiek soort opnamen. Die gebruik je dus eigenlijk nooit...

Jaco





Inderdaad Jaco,

en technisch gezien doen deze dingen ook zeer goed hun werk om van tweekanaals meerkanaals te maken.
Maar daar ligt het probleem voor mij niet, wel heb ik een afschuw van puur stereo naar meerkanaals om te zetten.
Persoonlijk ben ik zo iemand die steeds zeer veel waarde hecht aan 'hoe' het door de geluidtechnici op de disc gezet geweest is en dan is het ook de bedoeling om het in origineel formaat optimaal te kunnen weergeven.
Al dat andere is pure fake, hoe goed het ook mag zijn.


Heb ik ook een beetje met meerkanaals, daarom ook mijn keuze voor een 5.1 configuratie.
Trouwens, de C-2 is zelfs klaar voor 9.2, buiten de standaard 7.1 output heb je nog twee extra outputs ter beschikking die volledig instelbaar zijn(Level, Delay, Filter freq, Filter type en Mix level...)
Ook drie subwoofer outputs, waarvan twee volledig instelbaar en 1tje die puur voor tactile transducers (20Hz low-pass filter)voorbestemd is.

Wat ook meer uitgebreid is tov de AVC is dat je de Subwoofer freq bijna traploos  kan instellen, deze is namelijk instelbaar van 40Hz tot 140Hz en dit in stapjes van 10 Hz.

Kortom, deze C-2 is bijna een PC als het om instelmogelijkheden gaat.
Ook is ie volledig upgradeable, zowel soft als hardwarematig.
Er zit trouwens nog een ongebruikt luikje aan de achterkant voor future hardware upgrades.

Kortom, teveel van het goede want zeg nu eens eerlijk, hoeveel van die zaakjes gaan we echt benutten?

Mvgr
Yves.




J.A.F._Doorhof

We gaan alles benutten.
Maar heb je de software van Meridian wel eens gezien :D.
Die wordt vanuit de PC geconfigureert, ik raadt je echt de nieuwe versie aan, als je die gezien hebt dan schrik je :D.

Ik ben ook een purist (of was) maar als je goed nadenkt is er geen natuurlijke weergave van geluid, we zijn stereo gewend maar ook stereo is een tussenoplossing, en trifield komt nog dichter bij het origineel, immers in een echte omgeving horen we het geluid niet uit 2 speakers komen maar vanuit meerdere lokaties op een stage.

Ik heb zelf achter een mengtafel gezeten en weet dat je NOOIT mixed vanuit 2 speakers, maar altijd vanuit het idee van een hele serie speakers naast elkaar, immers sommige dingen plaats je uiterst links en sommige dingen uiterst rechts, maar het meerendeel bevindt zich in het midden en daar omheen.

De enige ECHTE goede opstelling zou dus een trichannel opstelling zijn, en daarop is trifield gebaseerd, de surrounds hoor je amper bij Trifield en je merkt het pas als ze eruit getrokken worden (bij het meeste materiaal).

Aansluitingen zeggen trouwens niets over de kwaliteit van een unit, wel voor de futureproof, de 568.2 heeft bv geen 5.1 analoge ingang en geen videoswitching etc. maar is wel nog steeds voor veel mensen een referentie apparaat qua performance.

De G68 zou gebaseerd zijn op een 861 qua performance en klank en dat beloofd dus wat :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 27, 2003, 15:54:39
We gaan alles benutten.
Maar heb je de software van Meridian wel eens gezien :D.
Die wordt vanuit de PC geconfigureert, ik raadt je echt de nieuwe versie aan, als je die gezien hebt dan schrik je :D¨

Hi Frank,

Beter informeren ontrend toestellen,
Dit gebeurt ook met Parasound Halo hoor ;)
Laptopje en je maak zo de configuratie er op klaar.
Maar dat heeft voor helemaal niets meer te maken met 'waar' het echt om te doen is ;)

Wat betreft onze meningen ontrend stereo in meerkanaals weergeven,  't ja daar liggen onze meningen kaarsrecht tegenover elkaar blijkbaar.
Maar toch heb ik waardering voor jou gading.
Voor mij is en zal altijd stereo over twee speakers het ideaal zijn.
SACD of DVD A is dan weeral een heel ander verhaal, ga ik volgend jaar eens uitgebreid uittesten.
Waarom een ander verhaal, gewoon omdat het door de uitgever zo bedoeld is en ook vastgelegd is op de schijf om in meerkanaals te beluisteren.

Mvgr
Yves.






J.A.F._Doorhof

Gaan we een nieuwe thread over starten :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Yves,
Het is natuurlijk zo dat iedereen eigenlijk in het 2 kanaals keurslijf is gedwongen omdat in de LP maar 2 (slecht) gescheiden kanalen op te slaan zijn.

Het heeft dus weinig met de wens van de makers te maken dat de meeste muziek 2 kanaals is. Als niet iemand had bedacht dat je in een groef op 2 assen een signaal op kan slaan hadden ze nog veel langer met Mono doorgegaan..
Had je dan moeten stellen dat de componist/opnametechnici het zo gewild had ?

Ik denk dat iemand met hard voor zijn/haar opnames het zo wil laten klinken als dat het ook in het 'echt'  klinkt. Daar hoort dan in de meeste gevallen de ruimte acoustiek ook bij.
Nu ben ik wel met je eens dat er ook een andere kant is: een drummer met een half drumstel voor je, en de andere helft achter je kan ik me ook nog wel over opwinden. Zo zijn er helaas ook wel veel voorbeelden.

Als je echter meerkanaals opnames van bijvoorbeeld Chesky neemt, dan mis je wel echt de achterkanalen als je die uitzet, maar de zang en muziek blijft wel gewoon van voren komen. Dat zijn de dingen die me goed bevallen.
Zo moet je Trifield ook zien, daar staan ook niet opeens instrumenten achter je, maar komt er ambiance bij.
Verder zijn er ook stijlen muziek die zich best wel lenen om rondom je heen gehoord te worden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Scarp

Quote from: jaco on December 27, 2003, 12:00:39
Yves,
Er zittenop de C2 toch  algoritmes om van 2 kanalen 'meer' te maken ?
Ik lees: Natural, Party, Club, Concert, Neo:6 Music Matrix
Die "natural" mode is vrij goed vind ik. Als ik schakel tussen stereo en natural dan verstoord het totaal niet het stereo geluidsbeeld, maar krijg je toch een surround effect. Ik ben er echt zwaar onder de indruk van. Dolby Prologic II klinkt echt beroerd vergeleken met deze mode.

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 27, 2003, 16:41:11
Gaan we een nieuwe thread over starten :D.

MvrGr.
Frank

Is inderdaad een mogelijkheid,
Maar dan ga je weeral een pro/contra spelletje krijgen vrees ik.

Zelf ben ik helemaal niet puriteins ingesteld hoor, ook zal ik nooit iets veroordelen als ik het niet effectief aanhoord heb.
Persoonlijk hou ik ook wel van die laatste nieuwe snufjes, maar dan ben ik ook de eerste om mijn persoonlijke menig eerlijk te geven.
Toch prachtig dat de techniek zo met rasse schreden er op vooruit gaat, maar is nog steeds geen garantie op verbetering in sommige gevallen.
Zelf ben ik een meerkanaals liefhebber van het eerste uur, maar mijn mening ontrend stereo is en blijft dat dit met twee prima speakers nog veel mooier klink als in meerkanaals, hoezeer ik dit tegen mijn zin moet zeggen.
Ben echt niet een buitenbeentje hoor ;)

Maar toch fijn dat er nu zoveel keuze is om iets weer te geven, stereo of meerkanaals, who cares, als het maar jou persoonlijk in de zevende hemel laat belanden.

Mvgr
Yves.




Tuijnis

Hi,

Aardige discussie geworden zie ik  ;D

Ik vind het wel jammer dat, nadat ik de knoop heb doorgehakt, er een vloedgolf van meningen en vooral ervaringen zijn gepost.
Bijvoorbeeld de ervaringen van Thommy, waren toch wel de berichten waar ik op zat te wachten :-\

Ik blijf bij mijn keuze en dat is de 568v2...beehhh, ondanks de mosterd na de maaltijd ;)
Niet verkeerd opvatten hoor, want ik wil ook nog in verloop van tijd, doek bij je bestellen ;)

Gr,
Michael.

Robbo

Quote from: thommy on December 27, 2003, 00:30:45PS, nog even een opmerking:Persoonlijk vind ik dit de ergste verkrachting van puur stereo, trifield, L-7 of een andere DSP over een stereo CD, dat meen je toch niet :o

Ja dat meen ik.  Maar de context hier was in ieder geval dat Trifield ook een goede vervanger van de surround formaten kan zijn.  Niet helemaal waar natuurlijk. Maar zowieso luister ik met veel plezier in Trifield mode.

Quote
Zelf ben ik helemaal niet puriteins ingesteld hoor, ook zal ik nooit iets veroordelen als ik het niet effectief aanhoord heb.
We hebben destijds geen Trifield geprobeerd bij je. Maar misschien dat je inmiddels nog een andere Meridian in je setup gehad hebt.   :)


Robbo

Quote from: Tuijnis on December 27, 2003, 21:41:04
Ik vind het wel jammer dat, nadat ik de knoop heb doorgehakt, er een vloedgolf van meningen en vooral ervaringen zijn gepost.
Bijvoorbeeld de ervaringen van Thommy, waren toch wel de berichten waar ik op zat te wachten :-\

Hoezo ?   Wat brengt je weer aan het twijfelen dan ?

Tuijnis

Hi Robbo,

Er staat óók dat ik kies voor de Meridian, zonder twijfel.
Gewoon mijn gevoel, en zonder twijfel :D
Alleen wel grappig dat achteraf de info op gang komt. Dat wilde ik even zeggen.
Ik heb echter mijn keuze gemaakt en die staat vast ;)

Gr,
Michael.

thommy

Quote from: Tuijnis on December 27, 2003, 23:20:33
Hi Robbo,

Er staat óók dat ik kies voor de Meridian, zonder twijfel.
Gewoon mijn gevoel, en zonder twijfel :D
Alleen wel grappig dat achteraf de info op gang komt. Dat wilde ik even zeggen.
Ik heb echter mijn keuze gemaakt en die staat vast ;)

Gr,
Michael.

Hi Michael,

Inderdaad, reaktie van mij kwan te laat, hiervoor mijn excuses.
Had het topic pas vandaag opgemerkt en was inderdaad aan het twijfelen of ik nog wel zou reageren.
Maar eerlijk als ik ben kan ik mij niet inhouden ;)

Toch hoef je je geen zorgen te maken hoor, misschien was de Para helemaal niet jouw ding en met de Mer  heb je ook een goede aankoop gedaan hoor.

alvast proficiat met je nieuw speeltje!

Mvgr
Yves.

Tuijnis

Hi,

Ik kan altijd als ik de Meridian heb én de HT klaar is, een C2 op proef nemen om te vergelijken :) Dan heb ik het met eigen oren gehoord.
Het blijft redelijk waardevast, dus als ik de Para beter/anders/lekkerder vind klinken, kan ik altijd de overstap maken.

Een uitwisselings project, is trouwens toch ook wel leuk, tussen forumleden :D Dus als er voor in de toekomst, leden zich hiervoor aan willen bieden, hoor ik het graag :) Tzt open ik nog wel een topic ;)

Gr,
Michael.

Face

Even inhakend op de "natural" functie van de C2. Kan deze functie van een 5.1 weergave ook een 7.1 weergave maken? Zoals trifield en logic 7?

Speakers: Focal 630 kit + Focal surrounds.  Versterking: Parasound P/FET 900 en D/AS1000 II.  DVD: Pioneer DV535.  Speakerkabel: vdHul Magnum met WBT.  Interconnect: standaard Parasound en Eichmann 4 en 6.