Ervaringen en/of meningen gevraagd!!!

Started by Tuijnis, December 17, 2003, 10:00:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tuijnis

Hi,

Ik kan waarschijnlijk kiezen tussen twee processoren een 568.2 en een C2, niet de minste dus :)

Als het zich daadwerklijk voordoet, dat ik een beslissing moet nemen, wil ik wel de goede nemen. Dus vandaar.

De C2 zou 3500,- moeten kosten en de 568.2 4500,-.
Aardig verschil in prijs dus. Speelt ook zeker een rol.

Ik heb al waardevolle info gekregen van iemand die er veel verstand van heeft ;) maar ik wil toch nog wat andere meningen, (misschien zijn dit juist wel dezelfde) van andere forum gebruikers. Als het dezelfde meningen zijn, maakt het de keuze makkelijk.

Dus kom maar op met de voors en vooral tegens van beide processoren.

Gr,
Michael.

Spacebass

Wil je dat de eventuele eigenaren elkaar gaan doodgooien met specs etc? :rofl:

Dat zal denk ik niet werken...zij hoeven jouw niet te overtuigen...dat moet je denk ik zelf doen.

Of hoop je zo de sterkste punten van beide naar boven te krijgen om aan de hand van zo'n lijste je keuze te bepalen?

Welke vind jij het mooist klinken/ beste bij jouw set passen?
Je kiest iets tenslotte omdat het voldoet aan jouw smaak en overige apparatuur...

Of zeg ik nu iets raars?

patrick_vdb

Hi SB,

Nee, je zegt absoluut niets raars. Beide pre/pro's zullen zowel hun pro's alsook con's hebben in zowel absolute geluidskwaliteit en functionaliteit cq gebruikersgemak. Om een juiste keuze tussen beide te kunnen maken zal Michael ze toch echt beide eens in zijn eigen set moeten horen ;)

Mvrgr

Patrick

Harry HT

Hoi Michael,

Welke versterker(s) sluit je erop aan?

Hoeveel speakers wil je gebruiken?

Luister je veel stereo? of meerkanaals cd muziek?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Tuijnis

Hi,

Einversterking is Para HCA2205A, dus dat matched wel. Zeker met de C2. Speakers passen geweldig bij de 2205 ;)
Ik probeer er alleen achter te komen of bijv. de 568.2 gedetaileerder is, en dergelijke. Bijvoorbeeld mensen die luister-ervaringen hebben, hoewel dit moeilijk zal zijn, omdat de C2 pas uit is. Maar wel Meridian en Parasound ervaringen hebben.

Ik bedoel het geld groeit niet in mijn achter tuin, dus dan is 1000 euro een hele hoop geld. Dus ik probeer uiteraard, op alle mogelijke manieren mijn voordeel te doen. Als ik geld zat had, nam ik wel een nieuwe G68 :-\
Maarja, de nieuwe rente-afsluiting die ik vorig jaar heb afgesloten is er al bijna doorheen ::)

Dus ik hoop dat jullie een beetje mijn insteek begrijpen. Ik rij behoorlijk wat km's door het land om alles bij elkaar te krijgen...toevallig zijn alle adressen waar ik (met vriendin) geweest ben, erg ver. Tot in België aan toe.
In Noord-Holland blijven we een beetje achter ;D

Gr,
Michael.


De specs heb ik zelf al opgezocht en door gelezen, dus die weet ik wel.
Ik probeer alleen een beetje een beeld te krijgen van de algemene indruk onder mensen die luister ervaringen hebben. Zonder als een schaap achter de kudde aan te lopen ::)

Tuijnis

#5
Hi Harry,

Eindversterker is een Parasound HCA2205AT
Ga na de verhuizing weer een dedicated ht maken, dus meteen een 7.1 opstelling, en sacd/dvd-a houd ik ook rekening mee. En wat cd's betreft, stereo weergave ga ik ook steeds meer waarderen, dus zeker voor de toekomst belangrijk. Helemaal na aanschaf van de 2205, wat een vooruitgang was dat zeg :o
Dus wat dat betreft is de C2 een hele goede optie (7.1 analoge ingangen)
Bij de 568.2 moet ik nog een switch kopen, 2e hands ook zo'n 700 euro.
Dus dan praat ik al over een verschil van 1700,- :-\

Gr,
Michael

bmateijsen

Tja.. ik heb specifiek voor meridian gekozen, vanwege de subtiliteit, detail en zeer goede surround sturing. De C2 heb ik helaas nog niet gehoord, maar als je ook multikanaals hoge resolutie audio wil spelen, dan kan je kijkend naar het geld beter voor een C2 gaan. Ik heb de 568.2 enkel gekozen voor film...

Groet Bjorn

jaco

#7
Ik heb ervaring met Meridian, niet met parasound.
Pluspunten voor mij met betrekking tot Meridian zijn:
- Software updates gratis zolang de hardware het 'trekt'
- vaak hardware upgrades mogelijk
- Digitale input voor DVD-A
- alle inputs gedigitaliseerd dus altijd bass management en time alignment voor alle bronnen.
- geweldig sound field door 7.1 speakers waarbij een goede matrix technieken gebruikt worden dus geen gaten vallen.
- redelijk waardevast door upgradability van zowel hard als software.
- Meridian schrijft zijn eigen software, dus gaat niet uit van de ingebakken algorimtes in een DSP chip. Inmiddels gaat dat op de nieuwste generatie hardware met 48 bit precisie.

Nadelen:
- roadmap van ontwikkelingen niet altijd duidelijk zoals bij bijvoorbeeld TAG.
- prijs wel hoog.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

Michael, 1 uur luisteren zegt meer dan 1000 woorden...

jaco

Ik zou wel luisteren in je eigen omgeving, want als je bij 1 persoon/winkel naar Parasound luisterd, en dan bij een andere persoon/winkel naar een Meridian vergelijk je meer dan alleen de voor versterker.

Ik heb je dacht ik verder ook wel eens 7.1 horen roepen. Besteed daar dan ook wat aandacht aan, want niets is meer zonde dan in 2 extra speakers + versterker investeren, en dan de 7 kanaals mode niet mooi vinden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Ik heb ervaringen met beide, maar ben hierin natuurlijk enigzins bevooroordeelt :)

Staar je niet teveel blind op DVD-A/SACD. Het zijn leuke mediums maar zijn er nu echt zoveel titels die je interesseren ? Gewoon een CD erin en Trifield aan, klinkt ook super :D

Daarbij zijn upsampling en echte 7 kanaals werking bij Meridian niet te versmaden.

Tuijnis

Hi,

Ik heb nog een paar B&W DS6 dipool speakers staan, die kan ik voor de sides gebruiken, en de rears heb ik in de vorm van Tannoy reveal active monitors, dus geen extra eindversterking nodig. Daarin loop ik dus geen risico wat betreft 7.1
Als 7.1 me bevalt ga ik de sides tzt wel aanpassen tov mijn 5.1 setup.

En idd sacd en/of dvd-a moet er nog maar zien door te komen. Daar heb ik ook bij stil gestaan. Het zou niet het eerste gefloptte project zijn ;)

Ik hoop idd ook dat ik de controllers thuis aan mijn eigen 2205 kan hangen om te testen, want ik weet natuurlijk ook dat luisteren verreweg het beste is.

Maar zo vergaar ik ook hele nutigge info hoor, daarvoor tot zover hartstikke bedank. En vooral niet stoppen hoor ;D

Gr,
Michael

J.A.F._Doorhof

DVD-A vindt ik verschrikkelijk goed en SACD een STUK minder echter ik laat niet de keuze van de pre-amp daarop af hangen er zijn ZAT oplossingen voor te verzinnen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

Ik waag me persoonlijk niet aan uitspraken over de kwaliteit van SACD vs DVD-Audio, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar DVD-Audio, vanwege de lineariteit tot in het hoog, de afwezigheid van hoogfrequente ruis, PCM-based, dus makkelijk te bewerken, etc. etc. Was SACD maar nooit uitgevonden, die verdomde Sony en Philips met hun verlopen CD-licenties... Grrr... :(

Scarp

Voordat dit een sacd/dvd-a discussie word, het is gewoon handig om een 5.1/7.1 multichannel analoge ingang te hebben, zodat je eigenlijk zeker weet dat je in de toekomst ook nog mee kan.

Daarnaast is een digitale DVD-A ingang (is dat iLink bij Meridian of een eigen standaard?) wel leuk, maar dan moet je wel een speler hebben die dat support.

Verder heeft de C2 trouwens ook een mooi ding voor stereo muziek naar surround, namelijk hun "Natural" mode. Ik vind die echt gigantisch mooier dan Dolby Prologic II music/movie modes. Maar goed, uiteindelijk luisteren de meeste uiteindelijk toch gewoon op stereo als het een stereo bron is. Dus dat soort features zijn voor mij van secundair belang.

Als je het gewoon praktisch bekijkt dan is 1700 euro (meegerekend dat je ook een multichannel analoge ingang wilt) een groot bedrag die ik niet direct vertaald zie in een beter geluid bij de meridian. Beide apparaten zullen trouwens ieder wel hun eigen geluid hebben, waarbij het erom gaat wat je uiteindelijk zelf zoekt.

Qua toekomst voorbereid ... tja... Parasound is ook bezig met upgrades voor de C2. Zowel software als hardware upgrades. Welke precies zijn nog onduidelijk.

Analoge stereo inputs worden trouwens ook bij de parasound gedigitaliseerd en geprocessed (behalve voor de balanced inputs als je ze op bypass mode zet).

J.A.F._Doorhof

Hi,

Een 5.1 ingang kan met een externe oplossing worden gemaakt, en dat kan fantastisch.

Zelf ben ik van mening (trekt alvast flame proof underwear aan) dat Meridian en Parasound gewoon een totaal andere league zijn.
Parasound komt zeker steeds dichter bij de high-end market maar als je goed luistert naar beide merken zul je toch een totaal ander geluid vinden bij Meridian.

LET WEL !!!
Ik ken Parasound alleen van de serie voor de Halo.
Toen ik aan het zoeken was naar een nieuwe pre-amp heb ik de volgende merken hier gehad voor een review:
EAD, Parasound en Myriad.
Mijn voorkeur in deze ging TOTAAL uit naar EAD, dan Parasound en Myriad kwam eigenlijk niet mee met deze 2.

Toen ik een 568 hoorde was deze echter muzikaler dan een EAD en had veel meer detail in de kleine subtiele laagjes van de film, het geluid werdt als ware gedé DTS-ed als je snapt wat ik bedoel :D.

De Halo kan best mooier zijn maar als ik Thommy's verhaal hoor twijfel ik eraan of het verschil erg groot is.

Maar goed ik ben helemaal Meridian gek :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Scarp

Of ze van een andere klasse zijn weet ik niet, maar ik denk wel dat gewoon het geluid anders is. In dit soort klasses kan je niet praten van beter of slechter, maar gewoon anders.

Natuurlijk heb je een externe mogelijkheid tot het creeren van 5.1 analoog, maar dat kost weer extra. Als dan daarmee het prijsverschil toch redelijk groot is, moet je jezelf afvragen of dat het je waard is.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Waar ik meer op doelde was dat ik de Myriad, Parasound en EAD eigenlijk op alle fronten 3 catagorieren vondt.

Ik zeg niets over slecht of goed, ik ken een paar HELE dure merken die ik slecht vindt, en ik ken een paar hele goedkope merken die ik ZEER goed vindt (zelfs beter dan die dure :D).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tuijnis


jaco

Gefeliciteerd.

Gelijk het Meridian forum gaan lezen.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 19, 2003, 17:30:34


Zelf ben ik van mening (trekt alvast flame proof underwear aan) dat Meridian en Parasound gewoon een totaal andere league zijn.
Parasound komt zeker steeds dichter bij de high-end market maar als je goed luistert naar beide merken zul je toch een totaal ander geluid vinden bij Meridian.

En ik heb inderdaad ervaring bij zowel de oude parasound garde(AVC-2500U) en de Meridian.
an je zeggen dat de oude AVC-2500U voor geen haar moest onderdoen, sterker nog mijn voorkeur ging toch nog net uit naar de AVC 2500U.
Nu met de komst van de Halo C-2, een wereld van verschil, nooit heb ik tot nu toe een pre/pro gehoord die in staat is zoveel detail weer te geven.
Dat is de enige reden dat ik toch een paar weekjes gewenning nodig gehad heb.
Trouwens iets wat ik ook meegemaakt heb met de switch Matrix-nautilus.
Maar achteraf is er helemaal geen weg meer terug.
De Halo C-2 is inderdaad een gehele andere league, hij speelt immers twee klasse hoger dan de 568.2
De vorige AVC-2500U zat in echter in dezelfde league met iets extreem miniem meer detail voor de Mer maar de synergie van de AVC met de Parasound eindbakken gaf toch zeer snel de doorslag

Totaal ongegrond om te zeggen dat Parasound net bij de top aansluit, ik denk eerder dat Meridian net zoals Lexicon way overpriced is ;)

QuoteLET WEL !!!
Ik ken Parasound alleen van de serie voor de Halo.
Toen ik aan het zoeken was naar een nieuwe pre-amp heb ik de volgende merken hier gehad voor een review:
EAD, Parasound en Myriad.
Mijn voorkeur in deze ging TOTAAL uit naar EAD, dan Parasound en Myriad kwam eigenlijk niet mee met deze 2.

EAD is wel exstreem duur en eerder plaatsbaar in de disign High end.
Zelf heb ik ook luisterervaring met EAD, zeer mooie dingen en goede dingen hoor 8) Enkel die prijs is  :'(
Heb je dan ervaring gehad met de allereerste AVC-2500? die versie zonder de uitgebreide bassmanagement?

QuoteToen ik een 568 hoorde was deze echter muzikaler dan een EAD en had veel meer detail in de kleine subtiele laagjes van de film, het geluid werdt als ware gedé DTS-ed als je snapt wat ik bedoel :D.

We vergelijken hier toch reeds toestellen van een paar jaar geleden, ondertussen zijn we meerdere upgrades verder hoor  ;)

QuoteDe Halo kan best mooier zijn maar als ik Thommy's verhaal hoor twijfel ik eraan of het verschil erg groot is.

Verschil is enorm, is helemaal niet vergelijkbaar met de vorige Para.
Waar vroeger gekozen werd voor pure dynamiek is nu geopteerd met de C-2 voor extreem microdetail.
Dynamiek is echter ook in dezelfde hoeveelheid aanwezig maar valt iets minder op omdat je zo overdonderd wordt door het detail, echter als ie ruig uit de hoek moet komen(explosie, aardbeving...) staat het kot te trillen op z'n vestiging.
Ook is de luistervermoeiheid volledig verdwenen, iets waar ik vroeger na een demo van een paar uur degelijk vermoeid was ben ik nu nog steeds zeer helder na een lange luistersessie tegen 200 km/u


QuoteMaar goed ik ben helemaal Meridian gek :D.

MvrGr.
Frank
Ben niet zozeer Parasound-gek, toevallig vind ik in dit merk mijn gading.

Mvgr
Yves.

PS, ik zie net dat het te laat is, de keuze is immers op Meridian gevallen.
     Is ook wel een goede processor hoor.

J.A.F._Doorhof

:D.
Hoe smaken kunnen verschillen.
Ik dacht uit een review van je te begrijpen dat je de C2 slechter vondt dan de oude serie ?

Ik heb een Parasound hier gehad met basmanagment, was toen een redelijk nieuwe serie, ongeveer een jaar geleden.

De EAD was inderdaad extreem mooi maar ik vondt persoonlijk de 568.2 nog mooier, meer detail en zeker meer diepte in het geluidsbeeld.

Maar over smaak valt niet te twisten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

patrick_vdb

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2003, 21:34:54Ik dacht uit een review van je te begrijpen dat je de C2 slechter vondt dan de oude serie ?

Die indruk had ik ook sterk na de eerste postings en PM-wisseling van Yves echter, en ik weet niet of ik voor Yves kan spreken, had dit veel te maken met de expliciete aanwezigheid van dynamiek (AVC2500U) vs detail (C-2). Ik hoop de C-2 snel eens te gaan beluisteren bij Yves maar vermoed dat het qua dynamiek nog steeds goed is, wellicht meer rust in het geluidsbeeld met veel detail en een vanzelfsprekende dynamiek wat de C-2 bied waardoor het in het begin wat tegenviel (niet conform de verwachting)?

Een vergelijk met Meridian kan ik niet maken, heb simpelweg nog geen Meridian goed kunnen beluisteren, hoop daar ook snel een keer verandering in te kunnen brengen.

En gelukkig maar dat er over smaak niet te twisten valt anders was het ook maar saai en rustig in audio-land.

Mvrgr

Patrick


thommy

#23
Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2003, 21:34:54
:D.
Hoe smaken kunnen verschillen.
Ik dacht uit een review van je te begrijpen dat je de C2 slechter vondt dan de oude serie ?

Nee hoor, was helemaal geen kwestie van slechter.
Wel heb ik enigzins een lange gewenning moeten doormaken omdat het toch een geheel andere sound met zich meebracht.
Zoals ik al eerder vermelde, heb net hetzelfde meegemaakt met de overschakeling van de Matrix naar Nautilus speakers.
Maar achterfaf beschouwd is er echt geen weg meer terug want dat is downgraden met twee divisie's
Echter als je me beter persoonlijk zou kennen wist je wellicht dat ik een zeer gevoelig persoon ben die meestal zijn indrukken onmiddelijk zonder blad voor de mond gaat weergeven. Soms wat te impulsief zelfs.
De AVC en de C-2 zijn elkaars tegenpolen, beide zeer goed op hun manier maar als je eenmaal het zeer cleane en nog zeer muzikale gewoon bent van de C-2 is er echt geen weg meer terug.
Trouwens, heb zowel de AVC als de C-2 terzelfdertijd hier bij mij gehad, dus mijn keuze is oprecht gemaakt na een paar weken luisteren.
Ook koop ik steeds naar aanleiding wat mijn gevoel me zegt, is het nu een Lexicon MC12 of een Meridian 8 serie of een Parasound, kan me echt niet schelen wat de prijs is hoor. Maar Meridian en Lexicon ligt me helemaal niet om een of andere reden, zal wel met persoonlijke smaak te maken hebben denk ik.
ook was het even gewennen omdat ik terzelfdertijd bezig was met het bepalen van de uiteindelijke bekabeling, ook na geruime tijd heb ik dan mijn gading gevonden in Kimber, zelfs zo freakerig dat ik uiteindelijk toch in de absolute referentiereeks beland ben, de KS reeks van Kimber.
Mede dat de C-2 zo zeer clean is en de bekabeling hierop is afgesteld is het dus een lust om ten volle van deze C-2 te genieten. Pittig detail, de C-2 kost iets van een 5000 euro catalogus en voor de Kimber bekabeling heb ik 6300 euro neergeteld ;)

QuoteIk heb een Parasound hier gehad met basmanagment, was toen een redelijk nieuwe serie, ongeveer een jaar geleden.

spijtig dat je dit niet op het forum bekend gemmaakt had, wist ik helemaal niets van.

QuoteDe EAD was inderdaad extreem mooi maar ik vondt persoonlijk de 568.2 nog mooier, meer detail en zeker meer diepte in het geluidsbeeld.

Maar over smaak valt niet te twisten.

MvrGr.
Frank

Inderdaad, er zijn geen slechte toestellen in deze range, het is gewoon een kwestie om je persoonlijke gading te vinden.
Daarom stoor ik me ook steeds mateloos aan het feit dat dat men soms zegt "is wel goed maar nog net geen High End' ;)
Vind ik persoonlijk de grootste zever die men kan zeggen en is een stelling die helemaal op niets slaat.
Men mag steeds bij mij  terecht om mijn set te aanhoren, de set die zeer zorgvuldig en met engelengeduld samengesteld is naar mijn persoonlijke behoeften/gading en misschien iets minder zal klinken in de oren van iemand anders  ???  en begin dan weeral niet dat het overal anders klinkt, nee akoestiek is misschien wel de meest bepalende factor voor garantie op zeer mooie weergave, dit laat je horen tot wat je set in staat is.

Mvgr
Yves.

PS, nog even een opmerking:
Quote from: Robbo on December 18, 2003, 13:51:04

Staar je niet teveel blind op DVD-A/SACD. Het zijn leuke mediums maar zijn er nu echt zoveel titels die je interesseren ?   Gewoon een CD erin en Trifield aan, klinkt ook super  :D


Persoonlijk vind ik dit de ergste verkrachting van puur stereo, trifield, L-7 of een andere DSP over een stereo CD, dat meen je toch niet :o




J.A.F._Doorhof

Hi,

Heb je al eens een CD met trifield en upsampling gehoord :D.
Ik nodig je graag een keer uit, je valt echt van je stoel, niet op elke CD is het effect zoals ik het zou willen, maar 90% van mijn luistersessies zijn nu op Trifield.
Trifield is VERSCHRIKKELIJK subtiel, logic 7 is een stuk aggressiever.

Wat ik bedoelde met high-end is gebaseerd op mijn ervaringen met Parasound en Meridian/Lexicon/EAD. PERSOONLIJK vondt ik dat een totaal andere klasse, qua looks, mogelijkheden en sound.
Maar dat kan inderdaad aan kamers, speakers en smaak liggen.

Ach en verdedigen we niet allemaal wat we zelf hebben :D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"