4 dual opposed subs

Started by Timvg, November 5, 2012, 23:11:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Ik heb geen XTi, die kocht ik voor m'n maat. Ik heb een chinese kloon van de lab gruppen FP14000. De subs staan nu op één kanaal geschakeld op 4 ohm, kunnen dus in totaal 4400w krijgen van dat kanaal. Bij zware pieken gaat de amp in beveiliging voor een paar seconden, zonder dat er een clip led bij te pas komt. Ik heb ook de kanalen geswitched om te testen op een defect, maar het is bij beide kanalen het geval. Bij mijn captivators die op het andere kanaal staan gebeurt dit nooit, de gain op de minidsp staat wel een pak meer gedempt bij de minidsp, volgens mij moet ik hem het daar gaan zoeken. De gain structuur tussen de verschillende toestellen zit volgens mij niet goed.

MegaJ

Quote from: Timvg on December 16, 2012, 23:30:46
Zo, 2 van de 4 staan inmiddels te spelen. Andere twee worden volgende week afgewerkt. Nog niet veel kunnen afstellen wegens tijdgebrek, heb snel een LT transform ingesteld en op het gehoor even de gain aangepast met zelfde EQ als de caps.

Dit is heel veelbelovend  :) Niet verwacht dat er zoveel druk uit twee zo'n kistjes zou kunnen komen  :) De sound is voor mij niet echt verschillend van de captivators, erg mooi en droog. Druk onderaan miste ik op het eerste zicht ook niet, die kleine woofertjes kunnen een hele mooie slag maken  8)

Enkel nog een issue met de amp die gaat power cyclen (resetten) wanneer het heel hard gaat, volgens mij clip ik het inputsignaal, morgen de minidsp intern maar eens op 0,9v zetten.

Als je denk dat je clipt dan lijkt mij dat de input van de miniDSP op de hoogste stand moet blijven staan (ik meen 2V) en niet op 0,9V?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Timvg

Inderdaad, ik dacht verkeerdelijk dat het over het outputvoltage ging maar het is dus het inputvoltage.

Maar er zijn wel vorderingen, door te spelen met de gain switches en draaiknop op de amp, samen met wat aangepaste instellingen in minidsp en receiver ben ik al op het punt gekomen dat het probleem verholpen is. Met wat testmateriaal de oranje led reeds doen pinken (-3 db tot clippen) wat overeenkomt met 2200w voor de twee subs (550w per driver). Op dit punt maakt de driver al een erg mooie slag en klinkt is er nog steeds geen hoorbare vervorming, exact wat ik hoopte te bereiken dus.

Hetvolgende probleem is dat ik nu de minidsp nog kan doen clippen, dus dat is hetvolgende probleem dat we gaan aanpakken... Maar we komen er wel  ;)

Juriaan


Timvg

De minidsp is denk ik optimaal ingesteld. Ik moet nog wat verder testen, maar ik mis nu niets merkbaar tegenover mijn captivators.

De captivators blijven beesten natuurlijk, heb ze nog nooit tegen hun limiet gekregen en kan me moeilijk voorstellen dat ooit zal gebeuren. In theorie zal een captivator steeds een voordeel van een 3db hebben rond tuning (12,5hz met plug en 17,5 zonder) hebben tegenover 2 van mijn kisten. Maar dat is reserve die ik nooit zal gebruiken.

Ik denk dat met nog twee van deze subs erbij dat de captivators in de verkoop mogen. Ik heb namelijk geen plaats om ze allemaal te plaatsen  ;D



Timvg

Captivators te koop gezet, 4 van deze dingen gaan meer dan genoeg zijn voor mij. De captivators zijn misschien wel net zo goed of een tikkeltje beter nog, maar als ik moet kiezen (en dat moet helaas wegens plaatsgebruik) toch maar m'n DIY subs, voelt net als kinderen  ;)

morca

Quote from: Timvg on December 17, 2012, 22:59:52
voelt net als kinderen  ;)
:clapping:   :headbanging:   :thumbs-up:

Leuk he zelf bouwen,en dan horen wat je kan  :music:

Ach je kan altijd nog eens 1 ultrakanon ergens in een hoek douwen,ook een DIY  ;)

wupsie

Ahhhh das de geur van hout, lijm en geklepper van gereedschap, vertaald naar meters diepe klappen uit je eigenste DIY sub :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Timvg

Zo, alle 4 aangesloten en afgesteld. Plaatsing maakte in mijn ruimte niet erg veel uit, het is overal al vrij vlak met weinig room gain door m'n L vormige ruimte, reeks valse wanden en dubbel schuin plafond.. moet dus voldoende boosten in de laagte..

Dus maar voor de estetische oplossing gekozen en alle 4 vooraan gezet (bass array  O0). Nog niet veel kunnen luisteren door werk, hopelijk vanavond filmpje. Maar de eerste indruk is alvast een zeer goeie, kurdroog, afgronddiep en veel SPL potentieel. Vanavond maak ik een plaatje en dit weekend wat REW shots  :)


Timvg


Timvg

Volgens mij heeft m'n geluidskaart een afval onder de 10hz. Bepaalde dingen voelen gewoon veel sterker dan normaal gezien het geval zou zijn met de output op de grafiek. Openingscene van star trek bv (veel <10hz content) voelt compleet anders dan met de captivators.. de vloer golft als het ware, heel apart.

morca

Quote from: Timvg on December 26, 2012, 19:47:04
Volgens mij heeft m'n geluidskaart een afval onder de 10hz. Bepaalde dingen voelen gewoon veel sterker dan normaal gezien het geval zou zijn met de output op de grafiek. Openingscene van star trek bv (veel <10hz content) voelt compleet anders dan met de captivators.. de vloer golft als het ware, heel apart.
Naar wens zo  :)
Gaaf man,welke startrek bedoel je? ik ben net bij deel 1 begonnen gisteren.

Als de vloer golft,heb je goed je best gedaan Tim   ;)

Robbo

Mooi project.  Is de meeting in-room?

Davey

Quote from: Timvg on December 26, 2012, 19:47:04
voelt compleet anders dan met de captivators.. de vloer golft als het ware, heel apart.

Bedoel je dit positief of negatief Tim?

Timvg

Quote from: morca on December 26, 2012, 21:14:07
Naar wens zo  :)
Gaaf man,welke startrek bedoel je? ik ben net bij deel 1 begonnen gisteren.

Als de vloer golft,heb je goed je best gedaan Tim   ;)

De nieuwe  8)

Quote from: Robbo on December 26, 2012, 21:31:40
Mooi project.  Is de meeting in-room?

Op de luisterplek

Quote from: Davey on December 26, 2012, 21:45:07
Bedoel je dit positief of negatief Tim?

Diepere extensie is altijd positief  ;D Al moet ik nu wel weer een paar dingen meer gaan verstevigen.


rovinggecko

#120
Wow, durf je dat echt hard te spelen? Misschien eerst wat stutwerk en de verzekering ophogen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Timvg

Zonder onzin, bij sterke <10hz content golven de muren en de vloer gewoon. Vond het al vreemd al dat shaky camerawerk, maar zijn gewoon het scherm en de beamer die blijkbaar gevoelig zijn voor dat ultraag. Dus maar een keer een poging doen om die te verstevigen  :bored:

Heb verlof genomen tijdens de ganse eindejaarsperiode, dus heb voldoende tijd om filmpjes mee te pikken. Lord of The Rings met de 6.1 ES track staat ook nog op het programma, die barst ook van het ultralaag, ben benieuwd  :)

nielvm

Mooie meting, ziet er goed uit.

Natuurlijk weet ik zelf ook tot wat deze drivers in staat zijn :p
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

MegaJ

Wow, dat klinkt echt als een beleving zoals je het beschrijft; golven  ;D
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Robbo

Kan weinig over de Shiva X gevonden krijgen.  Klopt het dat ze niet meer te krijgen zijn?