Bij Xander32 op luisterbezoek

Started by vanzomereng, November 4, 2012, 00:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Aangezien Xander32, relatief niet zo ver van mij af woont en ik zeer geïnteresseerd was, in hoe zijn set zou "klinken"
vooral zijn speakers Usher BE-718 DMD, ben ik vandaag bij hem op luistervisite geweest.
Tevens trof ik daar later ook medeforummer Whisper(Marantzforum) aan, gewapend met een tas vol muziekdragers.
Xander32 pakt de zaken wel meteen efficiënt aan  ;D 

De set bestaat uit het zeer fraaie koppel
- Marantz PM 15 S2 Limited Edition (geintegreerde stereo versterker)
- Marantz SA 15 S2 Limited Edition (sacd speler)

Marantz PM 15 S2  / Marantz SA 15 S2



Weergevers
- Monitoren: Usher BE-718 DMD
- Subwoofers: Velodyne SPL-800 Ultra (2 x)

Het feit, dat ik regelmatig moest vragen over de subwoofers wel/niet aan stonden en
zelfs Xander32 af en toe dit zelf moest checken  :D, geeft aan dat deze subwoofers
goed zijn afgesteld en meer dan prima geïntegreerd hun arbeid verrichten i.c.m. de monitoren.

De Velodyne's doen hun ondersteunde werk onder ca.45Hz. en juist bij veel CD,s  is in deze regio niet zo heel veel meer te beleven.
M.a.w. bij vele CD's vond ik de subwoofers niet zo heel veel toevoegen en klonk het zonder subs ook zeer prima, maar als ze wel aan
de bak moesten, verliep dit uitstekend en kreeg het geluidsbeeld meer body.

Ondergetekende had een CD meegenomen met een bijna vergelijkbare playlist, die ik vorige week woensdag
ook heb gebruikt  tussen het vergelijk van de Millon Phantom & SF Liuto 

Mijn playlist



Daar waar mijn Liuto's nog weleens op willen vallen met hun pittigheid en retestrakke bas en ik me
de Millon,s nog goed kan herinneren om hun vloeiende/ronde weergave en "verende", charmante basweergave,
moest ik ff zeer goed nadenken wat me m.b.t. de Ushers, me tussen de oren is blijven hangen  :eh:
 
Eigenlijk is me niks goed bijgebleven of beter gezegd, er is me niks  spectaculairs bijgebleven.
Voor de 1, een signaal, wellicht naar een saaie luidspreker zonder karakter te hebben geluisterd  :(
voor de ander wellicht een teken van toppie, 1 luidspreker die zich zelf wegcijfert  ::)

Oh ja, de hoogweergave was zeer verfijnd en liet veel ruimte over voor detail, zonder analytisch te worden
en was m.i.z. qua dosering zeer goed, niet oplopend, niet schel maar lekker fris.
De rest van de frequentieband was gewoon goed, wellicht nog wel meer als dat, maar wel onopvallend.

E.e.a resulteerde wel dat het bij mij, bij wat stevige muziek het soms iets te timide en te gepolijst op me overkwam.
Uiteraard klonk  "When a Blind Men Cries" van Deep Purple, gewoon goed, maar wat meer vuurwerk geniet mijn voorkeur.
Het klassieke stuk van Handel (Watermusic) klonk zeer fraai en fijntjes, eigenlijk super en de aard van de weergave lag
geheel in het verlengde van de sfeer van dit muziekstuk  :inlove:
Mijn Liuto's denken af en toe dat Bach, Beethoven, Handel "rockers" zijn  ???

Uiteraard viel er ook nog meer fraaie muziek te genieten, waaronder ook zeer veel moderne wereldmuziek.

Hieronder een gedeeltelijke opsomming van wat we er doorheen gejast hebben
- Karunesh / nummer:Inshalla
- Panta Rhei / nummer: Ailin Duinm
- Clannad
- Fernanda Lemeirinhas
- Cantus ex Corde (Slavische byzant.mannenkoor)
- Anouk
- Mink de Ville
- Keb Mo
- Nils Lofgren
- Janis Ian
- German Brass
- Rodrigo y Gabriela / nummer: alleen akoestisch gitaar versie van Starway to Heaven

speakers




Resume
Ja alweer een goede review van VANZOMERENG, met zijn nonchalante testmethodiek of heeft 'ie echt slechte oortjes  :D

Echte slechte componenten/speakers worden er niet tegenwoordig niet meer gemaakt (uitzonderingen daargelaten)
Kies je speakers die passen bij je ruimte, vermijd je akoestische miskleunen.
Ben je evt. ook nog in staat je subwoofies goed af te stellen, is alles weliswaar nog niet 100% maar wellicht >95%,
dan kan er toch niet zoveel mis meer gaan, toch ?

Persoonlijk/smaak
Zeer fraaie set, zowel optisch als gehoormatig, die m.i.z. alle genres goed vertolkt, goed bij het stevige werk,
zeer goed bij het lichte werk/klassiek mits qua volume, niet op volle oorlogssterkte wordt gedraaid.
Niet de meest spectaculaire speakers, wel zeer verfijnd, geschikt voor langdurige hoorsessies zonder luistervermoeidheid
en zeer goed in staat de muziekale boodschap over te brengen.

Robert,
Je heb het goed voor elkaar en een zeer fraaie set, hierin verstandige keuzes gemaakt, goede op- en afstelling van de hardware
en dit alles voor een zeer vriendelijke aanschafprijs. (ik heb persoonlijk, duurdere sets minder horen presteren)

Verder nog bedankt voor je gastvrijheid en voor de gezellige middag .
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Maro

Wat een mooi verslag zeg...daar kom ik met mijn verthaaltjes niet aan te pas. Dat Robert een mooie set heeft geloof ik meteen...dit voorjaar moet ik gewoon die kant ook op. daar PMen we nog owel over Robert.

PS

Bach, Beethoven, Handel waren de "rockers" van hun tijd.. ;)   :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

@Xander32, je hebt zeker een mooie set
@VANZOMERENG, mooi en uitgebreid verslag


@All top dat jullie weer een leuke en muzikale dag hebben gehad
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

eip

Mooi verslag en een mooi set.  :angel:
Marantz SR 5023- Marantz CD6006 Elac BS 203.2