Philips hue

Started by marcbons, November 1, 2012, 08:54:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: NewHT on January 27, 2014, 23:32:15
Het zou mooi zijn als ze een kleinere lamp mèt E14 fitting zouden brengen.
Die leds hebben koeling nodig dus massavlak. Dus een kleiner lampje zou veel minder licht gaan geven of je moet wachten op nieuwere generaties maar dat kan nog jaren duren.
Ook al is de led-retro markt groot, als je het echt goed wilt doen zul je nieuwe armaturen willen aanschaffen die voor led ontworpen zijn.

Hopjesvla

Armaturen die voor LED ontworpen zijn? Dat snap ik niet helemaal.. Ik heb geen een armatuur in gebruik dat voor LED ontworpen is. Mja, het moet groot genoeg zijn voor de iets grotere 'peer', maar meer ook niet. Of mis ik iets?

Kjelt

Quote from: Hopjesvla on January 29, 2014, 10:15:39
Armaturen die voor LED ontworpen zijn? Dat snap ik niet helemaal.. Ik heb geen een armatuur in gebruik dat voor LED ontworpen is. Mja, het moet groot genoeg zijn voor de iets grotere 'peer', maar meer ook niet. Of mis ik iets?
Ja je mist iets, namelijk de armaturen met ingebouwde leds en drivers. Dus als die kapot zijn na 25000 - 50000 uur dan moet je het hele armatuur vervangen. Dit klinkt heftig maar in de praktijk gaat zo'n ding bijna je hele leven mee en wellicht zijn er tegen die tijd wel bedrijfjes die de leds weer vervangen.

Hopjesvla

Maar da's toch een enorme beperking? E27 armaturen zijn er miljoenen van, geweldige designs. Dat vind ik nou juist een van de sterke dingen van Hue; niet beperkt tot een 'paar' armaturen van die specifieke LED-lampenmaker. Nee, gewoon E27 en GU10. Top juist!

Ben nu al een half jaar op zoek geweest naar de voor mij perfecte eettafellamp, Hue lampje erin en hopla. Als ik beperkt was tot 'LED armaturen' was het niet gelukt.

Kjelt

Quote from: Hopjesvla on January 29, 2014, 10:50:35
Maar da's toch een enorme beperking? E27 armaturen zijn er miljoenen van, geweldige designs.
Ik vind de huidge LED armatuur designs vaak veel mooier omdat ze juist geen E27 sockets hebben: platter, kleiner, smaller, uitdagender, futuristischer. Ze hebben in theorie niet eens meer 230VAC nodig, je zou ze ook met 12V kunnen ontwerpen/gebruiken. Kortom er zijn gewoon meer mogelijkheden als je niet vast zit aan zo'n grote ronde ouderwetsche bol en de 230VAC mains spanning ;)
Natuurlijk hebben de "oudere" design lampen ook sfeer en zijn er topmodellen en als je die al in huis hebt gewoon gebruiken met de retro led lampen maar het is denk ik een kwestie van gewenning dat er andere toepassingen komen. Zo zullen ledarmaturen bij nieuwbouw een worden met het huis (dus bv lichtgevende muren, trappen, inbouwarmaturen die gelijk lopen met het plafond, etc.) ipv dat er een draadje uit het plafond komt met daar een armatuur aan. Er breken leuke tijden aan, binnenkort is de Light en Building weer in Frankfurt, ben benieuwd wat er allemaal te zien is.

Davey

Werkt iemand al met Hue i.c.m. een Windows app en welke gebruik je dan. Ik zie dat Philips zelf alleen maar een Android en Apple app heeft.

Dinsdag krijg ik een starterset en 2 losse lampjes binnen die allemaal in de woonkamer gaan komen. Ik ben wel heel erg benieuwd  O0

NewHT

#56
Ik heb hier inmiddels een Led Strip in gebruik om te proberen. Ik overweeg een aantal van die dingen te kopen voor een nieuwe uitbouw met hoge lichtkoepel waarin ik ze mooi kan wegwerkem.

Ik vind het een geinige toepassing. Wat me wel opvalt is dat de lichtcombinaties tussen puur Rood, Groen of Blauw serieus afwijken van de E27 variant. Het meest jammer vind ik dat de door mij standaard gehanteerde geel / wit combinatie helemaal niet in te stellen is.

Dat vind ik van die Led Strips eigenlijk wel jammer. Ik heb ook een set GU10's besteld met het idee daar een aantal van te gebruiken. Iemand daar al ervaring mee?

Kjelt

Je kunt met RGB alleen niet het hele kleurengamma maken helaas, inderdaad geel is moeilijk en ook goed wit en pastelkleuren. Daarom zijn er de RGBA en zelfs RGBWA toepassingen waarbij W voor witte leds staan voor de pastelkleuren en A voor Amberkleurige leds voor betere geel accenten. Dus kwestie van een goede aansturing vinden en een tweetal ledstrips erbij plaatsen :)

Witalik

#58
Ziet er wel vet uit zo bij Hopjesvla  ;D  Het past er in ieder geval wel bij vind ik. Maar die inbouw spots in het plafond zijn niet met dit systeem uit te rusten toch (vooralsnog) ? ik heb in de keuken ook een koof en daar zitten al halogeen spots in.

Trouwens al zijn die foto's met die witte / crème kleuren heel vertekend ben ik alsnog benieuwd naar die foto's !

En gelijk even een vraag, als de lampen eerst op een dimmer aangesloten zaten moet die dimmer dan voluit aan staan altijd ? Dus schakelen jullie de lampen uit met de app of draai je toch de dimmer die je eerst moet gebruiken om je lampen te dimmen uit ? Kan me voorstellen dat het niet samen kan werken ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

NewHT

Quote from: Kjelt on May 12, 2014, 22:58:28
Je kunt met RGB alleen niet het hele kleurengamma maken helaas, inderdaad geel is moeilijk en ook goed wit en pastelkleuren. Daarom zijn er de RGBA en zelfs RGBWA toepassingen waarbij W voor witte leds staan voor de pastelkleuren en A voor Amberkleurige leds voor betere geel accenten. Dus kwestie van een goede aansturing vinden en een tweetal ledstrips erbij plaatsen :)
Had me niet beseft dat de Led Strips alleen RGB zou zijn versus RGBA bij de E27 units. Verklaart het wel. Thx. Ik kom er alleen zo gauw niet achter of de GU10's wel RGBA zijn, of alleen RGB. Zou wel jammer zijn als die niet de door mij gewenste geeltinten zouden leveren.

Quote from: Witalik on May 13, 2014, 17:11:19
Ziet er wel vet uit zo bij Hopjesvla  ;D  Het past er in ieder geval wel bij vind ik. Maar die inbouw spots in het plafond zijn niet met dit systeem uit te rusten toch (vooralsnog) ? ik heb in de keuken ook een koof en daar zitten al halogeen spots in.

Trouwens al zijn die foto's met die witte / crème kleuren heel vertekend ben ik alsnog benieuwd naar die foto's !

En gelijk even een vraag, als de lampen eerst op een dimmer aangesloten zaten moet die dimmer dan voluit aan staan altijd ? Dus schakelen jullie de lampen uit met de app of draai je toch de dimmer die je eerst moet gebruiken om je lampen te dimmen uit ? Kan me voorstellen dat het niet samen kan werken ?

De GU10 spots passen in normale halgeenfittings (50mm) gesteld dat je genoeg ruimte hebt boven het plafond om ze in te bouwen. Ze zijn 71mm hoog en daar moet dan nog de connector op. Ook loopt de diameter vrij breed door, waardoor ik op een aantal plekken een stuk dakbalk zou moeten wegzagen om het te laten passen.

Voorlopg eerst maar eens uiproberen. Ik krijg ze donderdag binnen. Ik was benieuwd of anderen er ervaring mee hadden.

Aanbevolen wordt dimmers niet te gebruikem of ze in ieder geval helemaal op de hoogste stand te hebben staan. De lamp zelf kan er niet mee gedimd worden en zal niet goed functioneren.

LP

Dimmer heb ik er tussenuit gehaald. Ik liet de dimmer altijd voluit staan en drukte de lampen (3) uit met de dimmer. Af en toe gingen ze bij het aanzetten niet alledrie aan en bleef er eentje uit. Ook had  geen goed gevoel bij een dimmer icm de electronica in de lamp. Heb nu een schakelaar en het geheel werkt foutloos.

Witalik

Dan hoop ik dat ik die oude originele schakelaars nog heb liggen :-) Ik heb ook nog naast de tv 2 van die lampen staan die op 3 standen kan dimmen doormiddel van het aanraken van de stalen voet, daar zijn deze ook niet echt geschikt voor zeker helaas ?

Maar heb je nog meer nodig dan het GU10 lampje zelf ? Als ik dit plaatje zie van die kit zie ik alleen de lampjes en niet andere armaturen ? Of bedoel je dat de vorm van het lampje zelf hoger en langer breeder is ?

http://store.storeimages.cdn-apple.com/3634/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/HD393_AV3?wid=1000&hei=1000&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1384219355793

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

NewHT

Quote from: Witalik on May 13, 2014, 19:12:41
Maar heb je nog meer nodig dan het GU10 lampje zelf ? Als ik dit plaatje zie van die kit zie ik alleen de lampjes en niet andere armaturen ? Of bedoel je dat de vorm van het lampje zelf hoger en langer breeder is ?

http://store.storeimages.cdn-apple.com/3634/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/HD393_AV3?wid=1000&hei=1000&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1384219355793
De lampen passen in een standaard halogeen / LED armatuur. De diameter klopt, maar hij is inderdaad wat hoger en breder dan bijv. de traditionele halogeen spots.

danielo

Eindelijk een reden gevonden om alle HUE lampen hier een aparte kleur te geven. Rood/Wit/Blauw en hier en daar oranje :).

Na 6 maanden gebruik erg tevreden mee trouwens maar een normale 'wand' schakelaar (phlips bloom remote op de muur geplakt) was wel nodig met 2 standen en nog wat extra opties werkt dat perfect. De iphone/ipads alleen voor speciale themas als met voetbal.

2 normale thema's bevallen ook eindelijk leds die ik warm licht kan laten geven en onverwacht bevalt daglicht voluit ook prima om de dag net langer te laten lijken tot de warme lichtstand aangaat.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Nosoforos

Ik heb sinds een week ook het Hue starterspakket en heb daarna ook een lightstrip voor achter de tv gekocht. Het bevalt me veel beter dan ik had verwacht. De verschillende lichtstanden vind ik echt iets toevoegen (ik vind 'energie' in de ochtend fijn, en heb zelf meerdere settings voor de avond gemaakt en een speciale 'voetbalstand'). Ik ga denk ik nog wel enkele Hue Lux kopen, die vanaf deze zomer te krijgen zijn. Ook de Hue Tap lijkt me erg nuttig, aangezien telkens je telefoon pakken voor het licht niet ideaal is (al is dat straks met iOS 8 nauwelijks meer een bezwaar ivm de extensions). De Hue Tap was al te krijgen hoorde ik, maar alle exemplaren waren afgelopen week al uitverkocht in de Apple Store in Amsterdam.

danielo

Quote from: Nosoforos on June 29, 2014, 00:31:56
Ik heb sinds een week ook het Hue starterspakket en heb daarna ook een lightstrip voor achter de tv gekocht. Het bevalt me veel beter dan ik had verwacht. De verschillende lichtstanden vind ik echt iets toevoegen (ik vind 'energie' in de ochtend fijn, en heb zelf meerdere settings voor de avond gemaakt en een speciale 'voetbalstand'). Ik ga denk ik nog wel enkele Hue Lux kopen, die vanaf deze zomer te krijgen zijn. Ook de Hue Tap lijkt me erg nuttig, aangezien telkens je telefoon pakken voor het licht niet ideaal is (al is dat straks met iOS 8 nauwelijks meer een bezwaar ivm de extensions). De Hue Tap was al te krijgen hoorde ik, maar alle exemplaren waren afgelopen week al uitverkocht in de Apple Store in Amsterdam.

De hue tap heb ik bekeken maar als ik eerlijk ben geeft een bloom remote je veel meer functies. ok je hebt maar 2 scenes maar wel dimmer en je kan alsnog de kleuren aanpassen en snel via de remote zelf weer programmeren. Jammer dat de tap wat beperkt is. Aan de andere kant denk ik dat het voor veel mensen een echte upgrade is voor het HUE systeem.

Ik wacht even af hoe apples homekit hier op gaat aansluiten want het is duidelijk dat er dan veel anders gaat worden ook met de hue's.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

W.Otter

inmiddels mijn 5 Hue lampen uitgebreid met een livingcolors Iris en een lightstrip. erg leuk spul alleen jammer dat de kleuren niet zo mooi worden als de Hue.
met een beetje gehannes kun je de kleuren wel vrij dicht in de buurt krijgen en valt het niet op. Het is niet zo dat als je ronddraaid met de afstandbediening alle lampen dezelfde kleuren weergeven, hier moet je echt heel precies met de app mee aan de slag.

hoe dan ook ik stop nog niet met het uitbreiden van de Hue, binnenkort de Lux en de Tap maar eens aanschaffen.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

LP

Ik zit met het probleem dat het bereik van het Hue access point niet groot genoeg is voor mijn huis. Als ik het AP in de meterkast hang dan kan ik de lampen in de woonkamer bedienen en niet de lampen in mijn HT. Hang ik het AP in de ruimte naast de HT dan is het precies andersom.

Heb denk ik dus een extra AP nodig. En die zijn niet los te koop. En om nu 200 euro neer te leggen voor nog een setje lampen met AP, ben ik niet van plan. Plek voor meer lampen om het mesh netwerk beter te laten functioren, heb ik ook niet. Wat een ellende.

Kjelt

Quote from: LP on June 30, 2014, 13:57:37
Heb denk ik dus een extra AP nodig. En die zijn niet los te koop. En om nu 200 euro neer te leggen voor nog een setje lampen met AP, ben ik niet van plan. Plek voor meer lampen om het mesh netwerk beter te laten functioren, heb ik ook niet. Wat een ellende.
Wellicht een idee om de lampen los te verkopen of de set samen met iemand op het forum te kopen die de lampen nog kan gebruiken (topic openen wellicht)?

Nosoforos

Ik zie ze vaak wel los rondgaan op Marktplaats enzo, misschien is dat een idee? Wel een goed punt voor als je een iets groter huis hebt idd (ik verwacht dat ze daar tzt wel wat mee zullen doen)

raindog

Quote from: LP on June 30, 2014, 13:57:37
Heb denk ik dus een extra AP nodig. En die zijn niet los te koop. En om nu 200 euro neer te leggen voor nog een setje lampen met AP, ben ik niet van plan. Plek voor meer lampen om het mesh netwerk beter te laten functioren, heb ik ook niet. Wat een ellende.

Volgens mij las ik ergens dat je straks voor €99,- euro een starterset kunt krijgen met twee Hue Lux lampen. Dat zou dan een uitkomst kunnen zijn.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

LP

Bedankt voor alle tips. Een starterskit voor 99 euro zou niet gek zijn. Lampen daarna direct in de verkoop. Volgende optie marktplaats en mocht dat ook niet baten dan misschien toch een topic openen om een set samen met iemand te kopen.

modde239

Of gewoon contact opnemen met Philips....je zal niet de enige zijn met dit probleem.....

NewHT

Quote from: LP on June 30, 2014, 19:39:16
Bedankt voor alle tips. Een starterskit voor 99 euro zou niet gek zijn. Lampen daarna direct in de verkoop. Volgende optie marktplaats en mocht dat ook niet baten dan misschien toch een topic openen om een set samen met iemand te kopen.

Ik meen dat bij een starterskit geleverde lampen niet op een andere bridge te gebruiken zijn. Dan zou je opzet niet slagen.

LP


Quote from: NewHT on June 30, 2014, 20:10:26
Ik meen dat bij een starterskit geleverde lampen niet op een andere bridge te gebruiken zijn. Dan zou je opzet niet slagen.

Als dat inderdaad zo is dan zijn de lampen onverkoopbaar. Toch maar eerst even mailtje naar Philips.