Philips hue

Started by marcbons, November 1, 2012, 08:54:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Kjelt

Leuk ding en voor het eerst een redelijk open ZLL protocol: Zigbee Light Lane.

_ MarcelloW _

#2
laten we eens een echte TopicStart maken, in plaats van alleen een linkje dumpen... Staat toch leuker, niet?


Vandaag heeft Philips de Hue aangekondigd: een domoticasysteem waarmee je middels een app en/of webinterface controle krijgt over elke (geschikte) lamp in huis.

Het lijkt me tof om onze ervaringen met deze producten te delen in dit topic :)


App-functionaliteit

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Kjelt

mag het plaatje wat kleiner? bv 800x600 want deze past niet eens op mijn 1600x1050 scherm  :D

Criterionlover

En zet er dan ook even bij dat je het volledig hebt geknipt en geplakt vanuit Tweakers

(en dat je dat met de links en het plaatje niet goed gelukt is )

Is wel zo netjes toch  ;)
T+A ; Sonos

mP

Ik gebruik hue nu 1,5 maand en ben erg tevreden.
Het gele licht helpt mij goed om sochtends bij het ontbijt lekker wakker te worden.
Ook in de avond creëert het sfeer door het licht te dimmen naar wens.

Ooit zou het in mijn ogen wel vet zijn om de lampen te koppelen aan je tv :) soort abi-light alleen wat ruimer :)

Emotiva UMC-200 | XPA-3 | UPA-200
XTZ 99.36 MKII Fronts | center XTZ 99.26 | Highland Audio Oran 4301 surround
Luxman L-505V  | Luxman I 550V  | Kekkoh fronts

TornadoGo

Ondertussen al meer ervaringen met HUE? Ik heb sinds gisteren een startset en ben erg tevreden. Deze vorm van verlichting heeft m.i. de toekomst.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

raMniv

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen. Hoeveel lampen hebben jullie? En is het de hoofdverlichting of alleen maar sfeer?

Hoor het graag.
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

W.Otter

ik heb ook al een tijdje Hue. 5 lampen in totaal. het voldoet voor mijn hoofdverlichting.

Heel wat andere producten uitgeprobeerd  voordat ik Hue aanschafte, het geel/wit licht is erg prettig en doet niet af aan een gewone gloeilamp, je kunt vrijwel elke  wittint maken, het geeft echt sfeer en is totaal niet kil of klinisch.

ook de kleuren zijn erg leuk om mee te spelen, met de foto's is het makkelijk om een mooie scene neer te zetten, de kleuren zijn niet altijd exact maar komen wel in de buurt. Blauw/rood/geel/paars/groen zeg maar de primaire kleuren zijn heel mooi, de wat afwijkende kleuren geeft ie wat minder goed weer.

ala met al gebruik ik de Hue alleen voor de wittinten die erg natuurgetrouw lijken, met 5 lampen van 600 lumen vind ik het meer dan voldoende om de woonkamer 60m2 te verlichten. Ik ben geen voorstander van plafondverlichting oid maar gebruik eigenlijk altijd sfeerlicht.

mooi product!

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

Quote from: W.Otter on January 17, 2014, 12:02:17
la met al gebruik ik de Hue alleen voor de wittinten die erg natuurgetrouw lijken, met 5 lampen van 600 lumen vind ik het meer dan voldoende om de woonkamer 60m2 te verlichten.
Misschien wil je dan ook wat fotos plaatsen met wit licht want deze vind ik nou niet echt reclame, lijkt wel een bordeel / zonnebank centrum  ;D

jantje112

Quote from: Kjelt on January 17, 2014, 12:48:07
Misschien wil je dan ook wat fotos plaatsen met wit licht want deze vind ik nou niet echt reclame, lijkt wel een bordeel / zonnebank centrum  ;D

Het zou in bepaalde buurten inderdaad wel makkelijk zijn, alleen weet ik nou niet of Rood daar nu wel of niet betekend dat je door kunt rijden :)

W.Otter

Quote from: Kjelt on January 17, 2014, 12:48:07
Misschien wil je dan ook wat fotos plaatsen met wit licht want deze vind ik nou niet echt reclame, lijkt wel een bordeel / zonnebank centrum  ;D

hahaha dit is het enige wat ik op voorraad had ;) ik zal eventueel vanavond even proberen om wat wit/sfeerlicht te creëren en een foto te schieten.
zo zie je wel hoe fel en kleurrijk de lampen zijn!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

BJF

Quote from: W.Otter on January 17, 2014, 12:02:17
(...)

ala met al gebruik ik de Hue alleen voor de wittinten die erg natuurgetrouw lijken, met 5 lampen van 600 lumen vind ik het meer dan voldoende om de woonkamer 60m2 te verlichten. Ik ben geen voorstander van plafondverlichting oid maar gebruik eigenlijk altijd sfeerlicht.

(...)
Weet je zeker dat het 60 m2 is? De foto's vertekenen dan nogal?
NAD M10 V2
Elac FS247

Nosoforos

Ik ben erg nieuwsgierig naar de Hue-lampen, maar als ik die kleuren zie denk ik toch altijd: laat ze voor mij maar een stel witte lampen maken die geen kleur-optie hebben...

W.Otter

Quote from: Nosoforos on January 17, 2014, 23:46:04
Ik ben erg nieuwsgierig naar de Hue-lampen, maar als ik die kleuren zie denk ik toch altijd: laat ze voor mij maar een stel witte lampen maken die geen kleur-optie hebben...

Ik heb applamp geprobeerd (dual white LED) dat was het niet, te klinisch licht. de dimfunctie was meer wit licht dan sfeerlicht. dit was het niet voor mij.
Daarna livingwhites geprobeerd van philips, ook hier was het sfeerlicht niet echt sfeervol. Het was het steeds net niet.

De Hue heeft naast alle kleuren een heel breed spectrum aan geel/wit licht waar je oneindig veel combinaties kan verzinnen. Van alle drie de lampen ben ik over de Hue het meest tevreden.

Quote from: BJF on January 17, 2014, 16:17:50
Weet je zeker dat het 60 m2 is? De foto's vertekenen dan nogal?

woonkamer is 10 bij 6, stukje gang niet meegerekend dus zo'n 50m2. de hoeken van het huis zijn parallel onder een hoek van 35graden dus het vertekend wel.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Nosoforos

Ja, dat kan ik me voorstellen - ik vind het vooral interessant dat je met de Hue verschillende tinten wit kunt maken. Van meer gelig in de avond naar blauwig in de nacht oid. Dat vind ik veel interessanter dan die kleurtjes (ik zou echt niet weten waarom ik een groen of rood licht ergens wil). Het is waar dat er dus wel een meerwaarde zit in de mogelijkheid om die kleuren te maken, al is het maar om een aangenamer wit te creëren.

NewHT

Quote from: Nosoforos on January 18, 2014, 10:49:18
Ja, dat kan ik me voorstellen - ik vind het vooral interessant dat je met de Hue verschillende tinten wit kunt maken. Van meer gelig in de avond naar blauwig in de nacht oid. Dat vind ik veel interessanter dan die kleurtjes (ik zou echt niet weten waarom ik een groen of rood licht ergens wil). Het is waar dat er dus wel een meerwaarde zit in de mogelijkheid om die kleuren te maken, al is het maar om een aangenamer wit te creëren.

My thoughts exactly. Ben op dit moment aan het verbouwen en denk na over een lichtplan. De verschillende tinten wit lijt me interessant. Jammer dat het eigenlijk nergens in een representatieve setting te bekijken is. Foto's werken wat dat betreft niet.

Nosoforos

De meeste mensen maken dan ook foto's met van die extreme kleuren... Ik zou het persoonlijk juist heel interessant vinden om foto's te zien met alleen maar de toepassing van verschillende tinten wit. Ik hou me aanbevolen als die ergens te vinden zijn.

W.Otter

uiteraard gebruik ik ook de kleuren niet, alleen om een beetje te spelen met foto's en de kleurweergave. Wel lijkt mij de samenwerking met ambilight interessant. Maar goed, ik heb geen ambilight dus dat blijft speculeren.

ik ben erg te spreken over de verschillende wittinten, hier zijn eindeloos veel mogelijkheden in. Ik zal vanavond proberen wat foto's te maken en ze hier te posten.

nogmaals andere systemen zou ik links laten liggen, zowel applamp als livingwhites zijn het net niet. die gaan tot 2700Kelvin maar alleen op de hoogste lumen, ga je het warme licht dimmen wordt het licht wat witter.

de stappen van applamp dualwhite gaan van 90 procent witlicht naar 10 procent geel licht waarbij het gele sfeerlicht net niet warm genoeg is.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Nosoforos

Hoe ervaar je de felheid van de lampen? Is het fel genoeg om in te werken/lezen of bijvoorbeeld voor een plek als de keuken? Ik vernam geruchten van een mogelijke op handen zijnde wandschakelaar van Philips. Dat zou voor mij de aanvulling zijn die zou kunnen maken dat ik ook wat van die lampen aanschaf, maar alleen bedienen met een app zie ik niet zo zitten.

Kjelt

Quote from: Nosoforos on January 18, 2014, 14:40:20
Hoe ervaar je de felheid van de lampen? Is het fel genoeg om in te werken/lezen of bijvoorbeeld voor een plek als de keuken?
Daar is ie in eerste instantie niet voor bedoeld dus als je heel veel licht nodig hebt zul je heel veel lampen willen aanschaffen. Je kunt niet 1 lamp maken voor alle doeleindes, net als vroeger heb je armaturen met 25W peertjes voor de sfeerverlichting en armaturen met 100+W peertjes om bij te lezen/studeren. Daarnaast spotjes om te accentueren of een grote hoeveelheid licht geconcentreerd op 1 plek te brengen.

Ik kan je dan ook aanraden naar je lichtplan te kijken met alle toepassingen die je voor ogen hebt. Dan zou het best wel handig kunnen zijn om (is maar een voorbeeld) voor het studeren aan de keukentafel boven in het plafond een grote zware spot te hangen met een kleine lichthoek (<20 graden) en voor de overige toepassingen een sfeerhanglamp van glas/halogeen of led. Als je dat wilt combineren heb je bv een glazen hanglanp die zoveel licht geeft dat als jij studeert de rest van de kamer verblind is  ;) De hue is een lamp die alle kanten op zijn licht projecteert net als een ouderwetse gloeilamp alleen iets minder naar boven. Daarmee is hij per definitie al niet geschikt om een hele grote hoeveelheid licht te focussen want daar zijn spotjes voor. Qua kosten is de hue ook niet echt bedoeld als algemene verlichting maar meer als sfeerverlichting en om eerlijk te zijn als gadget. Er komen wellicht binnenkort wel tunable white versies van voor de algemene verlichting.

W.Otter

ben ik niet met je eens, ik heb 5 lampen en die gebruik ik als hoofdverlichting. Plafond verlichting gebruik ik alleen als ik binnenkom in het donker, reden: te ongezellig licht. al het licht wat van boven komt ( bij mij in de vorm van spotjes) vind ik niet gezellig.

wij zitten eigenlijk altijd in sfeerlicht.
tevens is het licht meer dan fel genoeg om te lezen/studeren of andere doeleinden.

tevens heb je ook de GU10 spotjes van Hue en een product roadmap dat alle fittingen zal ontwikkelen. De community er omheen zal ervoor zorgen dat er altijd momentum in de ontwikkeling van producten blijft.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

W. Otter mag ik even vragen hoe oud je bent? Als je <35 bent dan kan het kloppen dat het genoeg licht voor jou is om te studeren.
Als je ouder wordt heb je meer licht nodig. En als je echt iets kleins wilt knutselen (draad in naaldoog bv) dan heb je een hele bak licht nodig.
Hue is in principe als sfeerverlichting en normaal woonkamer verlichting ontworpen, niet als studie/werk verlichting. Meet de lux maar eens op en vergelijk het met bv een 36W TL.

W.Otter

tja het is voor een woonkamer, als je een bijzondere hobby hebt als schepenbouw in flessen of beeldhouwwerk uit een potlood dan moet je daar gewoon goed werklicht voor hebben.

Ik ben 25 dus voor mij is het allemaal prima, als je wat ouder bent en meer licht nodig hebt dan heb je waarschijnlijk ook geen telefoon om de lampen te bedienen. misschien net overgestapt van een kaars naar de modernere gloeilamp  :)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Kjelt

Quote from: W.Otter on January 24, 2014, 11:22:31
als je wat ouder bent en meer licht nodig hebt dan heb je waarschijnlijk ook geen telefoon om de lampen te bedienen. misschien net overgestapt van een kaars naar de modernere gloeilamp  :)
Nee een mini iPad2 en een DIY netwerk met nu 15 zelfbouw leddrivers en 8W ledlampen (moeten er >50 in huis/garage gaan worden en ook semi automatisch bij beweging) om aan te sturen  ;)  ;D