Zelf heb ik Home Assistant, welke draait op een Intel NUC. Ik ga deze ombouwen naar een Docker omgeving, wat voor mij weer een totale nieuwe ervaring is. De NUC koos ik niet specifiek voor HA (Home Assistant) maar voor een opleiding die ik deed.
Automatiseren via Raspi4 en SD kaart wil ik niet adviseren i.v.m. corrupte kaartjes. Veel van hen knopen er een SSD aan dat betrouwbaarder is.
KODI sturingEen aantal jaren geleden kreeg ik het voor elkaar om Kodi te laten werken middels http commando's zoals "POST" en "GET". In feite stuur je (Json) commando's heen en weer naar HA die daar in een scene iets mee gaat doen. Hier kun je veel in fora's over vinden hoe dat in zijn werk gaat.
AutomatiserenPas een beetje op dat je niet over de top gaat. De kunst is om de WAF te respecteren. Ik zie voorbeelden van tablets aan de muur, apps op de telefoon en lui bij wie een normale schakelaar niet meer te vinden is. Allemaal hartstikke cool natuurlijk, zolang je automatiserings host verbonden is. Als ie crashed dan ben je ook minder verbonden met je geliefde denk ik zo

Hier schakel ik alles met Shelly modules, over Wifi. Deze dingen zijn -ook niet onbelangrijk- goed te beveiligen. HET grote voordeel is, dat de schakelaar blijft zitten en dat je de lampen kunt bedienen zonder een automatiserings host.
SamenvattingHome Assistant is the way to go.
Ook omdat het alle mogelijke protocollen ondersteund.