Sony ES topic (afgesplitst topic).

Started by xlr8, October 30, 2012, 00:55:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xlr8

thanx!  :worship:

Ik zal 'm in de eerste instantie op de digitale ingang van een Arcam AVR 600 zetten (kennelijk zit daar ook een beestachtig goede DAC in)
en daarna op de 2e set met een Musical Fidelity V-dac welke weer analoog naar de ingangen gaat naar een good old Marantz PM15.

De Arcam zal later overigens plaats gaan maken voor een Sony STR VA333ES versterker die gecompleteerd wordt met een DVP NS999ES SACD speler.
Laats genoemde is vorige week gekocht van een forumgenoot dus die zal morgen wel met de post afgeleverd worden  :pompom:

Midcall

Quote from: xlr8 on October 30, 2012, 00:55:19
thanx!  :worship:

Ik zal 'm in de eerste instantie op de digitale ingang van een Arcam AVR 600 zetten (kennelijk zit daar ook een beestachtig goede DAC in)
en daarna op de 2e set met een Musical Fidelity V-dac welke weer analoog naar de ingangen gaat naar een good old Marantz PM15.

De Arcam zal later overigens plaats gaan maken voor een Sony STR VA333ES versterker die gecompleteerd wordt met een DVP NS999ES SACD speler.
Laats genoemde is vorige week gekocht van een forumgenoot dus die zal morgen wel met de post afgeleverd worden  :pompom:
Zou die Sony versterker lekker laten staan als ik jou was, die is matig (ik druk mij nog voorzichtig uit en zeker geen ES benaming waard). De Sony SACD speler is in vergelijking 4 klasses beter dan die VA333ES receiver (heb zelf zo'n jaar of 10 geleden een VA555ES, gehad een lijn die buiten Japan (Filipijnen als ik me niet vergis) gefabriceerd werd). Zo wordt de aanschaf van de 999ES en je nieuwe Touch een tweetal fraaie vlaggen op een afzichtelijke modderschuit.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

xlr8

heeeej leuk, een ES kenner !  :worship:

De VA555es 6.1  heb ik ook gehad (2x) en vond die in vergelijk met de opvolgende VA333es 7.1 echt veel minder. De opbouw van de VA333 is geheel anders met o.a. een echte 'analog direct' én 24bit 96khz DAC op de audio sectie.
De 32 bits DSP chip was hetzelfde gebleven maar dan wel viervoudig.
Intern zit het ding vol met Nichicon 'fine gold tune' caps en een overbemeten Core trafo.   

Het mooiste is wel het gebruik van het de-jitter circuit, Sony noemde dit LSI met VCA stabilizer wat ook gebruikt werd in de topklasse SACD spelers van de ES lijn.
In simpel Nederlands betekend dit dus afrondingsfouten vanuit de bron tot een minimum beperken, in feite hetzelfde wat Guido Tent (Tent Clocks) ook met zijn mooie ontwerpen doet. 

   

Midcall

Leuk! Nog een ES kenner! Ik heb eigenlijk nooit de eindtrappen gebruikt van de VA-555ES omdat ik de pre-outs gebruikte, in combinatie met een tweetal N9000ES (in BTL mode geschakeld). Ik wist niet dat de 333ES een andere opbouw had, ik was in de veronderstelling dat deze het mindere broertje was van de 555ES en niet heel erg veel verschilde van de 555. Je kon destijds beter de QS serie kopen, omdat die nagenoeg gelijk was aan de ES, alleen vele honderden guldens goedkoper, maargoed, daar kwam ik later pas achter en toen was ik wel een beetje klaar met hun ES receivers. Ik heb nog wel mijn SCD-555ES en DVP-S9000ES spelers over uit die periode, al gebruik ik ze beiden niet meer... meer een beetje nostalgie  ;).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

xlr8

wow! mooi spul heb je gehad, en nog... zeker die 555 speler is top ! :happy:

Wat je zegt over de QS is idd waar, met name de STR DB930qs was een receiver die de ES klasse het zeer moeilijk maakte, dat ding speelde alles tot 2500 gulden en meer van de tafel.
De STR VA333es is niet het mindere broertje geweest, vreemd genoeg is deze veel later na de STR VA555es gekomen als volledig discreet opgebouwde 7.1 eindversterking waardoor het gewicht met 4,5 kg toenam (totaal dus 21,5 kg)
In meerdere vakbladen ook jarenlang referentie geweest totdat Sony met de 'nieuwe' S-master Pro versterking kwam wat helaas een  plat en hard klankbeeld gaf.   
In mijn ES collectie zit dus veel materiaal vóórdat Sony het roer omgooide, naar mijn idee is Sony na die periode niet meer interessant als zijnde serieuze hifi...  :nopompom:
 

LittleNinja

Zal ik hem afsplitsen en apart zetten en het verkooptopic sluiten en verplaatsen? :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

xlr8

Oeps !  sorry voor de afdwaling cq topic vervuiling  :D

Maar splitsen = cool  :pompom:

LittleNinja

Zo... Een eigen plekje gegeven tussen "Legacy en vintage".
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

martin778

 :pompom:
Ik heb ook een aantal Sony ES spullen in huis gehad maar voornamelijk de oude modellen: F444ESII (TOP!), 730ES, CDP222ESD, 227ESD, 228ESD, 333ES, K808ES en CDP302ES  :devil:
Schitterend mooi apparatuur, vooral de 444ESII icm de 302ES CD speler met BU-1 loopwerk. Heb nog een 228ESD op zolder staan, die gaat binnenkort de deur uit (hij staat er al maanden en dat is gewoon zonde).

Marco66

Quote from: Midcall on October 30, 2012, 17:40:09
Leuk! Nog een ES kenner! Ik heb eigenlijk nooit de eindtrappen gebruikt van de VA-555ES omdat ik de pre-outs gebruikte, in combinatie met een tweetal N9000ES (in BTL mode geschakeld). Ik wist niet dat de 333ES een andere opbouw had, ik was in de veronderstelling dat deze het mindere broertje was van de 555ES en niet heel erg veel verschilde van de 555. Je kon destijds beter de QS serie kopen, omdat die nagenoeg gelijk was aan de ES, alleen vele honderden guldens goedkoper, maargoed, daar kwam ik later pas achter en toen was ik wel een beetje klaar met hun ES receivers. Ik heb nog wel mijn SCD-555ES en DVP-S9000ES spelers over uit die periode, al gebruik ik ze beiden niet meer... meer een beetje nostalgie  ;).

Volgens mij heb ik in een ver verleden een ta-n9000es eindbak van jou overgenomen, kan dat?
Heerlijke combi met de ta-e9000es was dat toch.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

xlr8

Quote from: martin778 on October 31, 2012, 11:10:24
:pompom:
Ik heb ook een aantal Sony ES spullen in huis gehad maar voornamelijk de oude modellen: F444ESII (TOP!), 730ES, CDP222ESD, 227ESD, 228ESD, 333ES, K808ES en CDP302ES  :devil:
Schitterend mooi apparatuur, vooral de 444ESII icm de 302ES CD speler met BU-1 loopwerk. Heb nog een 228ESD op zolder staan, die gaat binnenkort de deur uit (hij staat er al maanden en dat is gewoon zonde).

Mooi rijtje ES apparatuur  :headbanging:
Ik heb jaren de TAF 730 icm met de 228ESD speler gehad, een prachtige en vrijwel onverwoestbare machine met het toen voor mij zo belangrijke Custom File (semi-permanent programmeersysteem) :worship:

@Marco66:
Kan het zijn dat jij ooit bij fa. Paulussen in Roermond een zwarte ES versterker (of receiver?) hebt gekocht waarbij je later 'custom made' houten zijpanelen op heb gezet?

   

blue-eyes

Mijn eerste audio liefde....


Ik overweeg af en toe nog eens om bij echt lage prijzen wegens nostalgie een ES setje te kopen, zomaar. Omdat het zo mooi is....

Ik heb een aantal versterkers gehad en de 228 en 333 CD spelers.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Paul1967

Jaren voor de kenners de echte ES (classic ES lijn met evt. houten zijkanten) periode grofweg 87 t/m 94 in huis gehad.
Gebouwd als een tank en een mooie neutrale iets warme klank, latere ES series klinken een stuk analytischer.
Mijn versterkers 707es, 808es en cd spelers 707es en 777es werkten na 20 jaar nog altijd probleemloos, maar gaat er wat aan stuk (vooral de cd spelers laser eenheid) heb je een probleem.

Heb het verleden jaar allemaal verkocht voor nieuwe apparatuur maar wel met retro looks: Yamaha AS-2000 en CD-S1000.
Redenen: toch altijd bang dat er een dag aanbreekt dat er wat stuk aan ging wat niet meer te repareren cq te vervangen is.
Maar het blijft mooi vooral de classic ES (voor mij persoonlijk dan).
Wordt ook steeds schaarser en nog veel belangstelling voor, prijzen die ze ervoor vragen zijn daar ook naar........

Marco66

Quote from: xlr8 on November  1, 2012, 17:52:44
Mooi rijtje ES apparatuur  :headbanging:
Ik heb jaren de TAF 730 icm met de 228ESD speler gehad, een prachtige en vrijwel onverwoestbare machine met het toen voor mij zo belangrijke Custom File (semi-permanent programmeersysteem) :worship:

@Marco66:
Kan het zijn dat jij ooit bij fa. Paulussen in Roermond een zwarte ES versterker (of receiver?) hebt gekocht waarbij je later 'custom made' houten zijpanelen op heb gezet?



Ja, dat klopt haha, wat een mooie receiver was dat en had ik ook nog twee ta-n eindbakken op, heerlijke combi samen met een 505 es cdspeler.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

xlr8

YESSS !! ik wist het  :clapping:

Je had 'm op MP staan en ik wilde 'm overnemen maar je had deze helaas net op die dag verkocht of beloofd aan een ander  :nopompom:
De houten paneeltjes waren eraan vast gelijmd als ik me goed kan herinneren. 

Ik had (en heb nog) een STR VA333ES in champagne en heb even na de teleurstelling een zwarte VA333ES erbij gekocht gewoon omdat het kennelijk moest... het is een trieste dwangneurose die ES hobby  :P

Marco66

Quote from: xlr8 on November  3, 2012, 00:09:04
YESSS !! ik wist het  :clapping:

Je had 'm op MP staan en ik wilde 'm overnemen maar je had deze helaas net op die dag verkocht of beloofd aan een ander  :nopompom:
De houten paneeltjes waren eraan vast gelijmd als ik me goed kan herinneren. 

Ik had (en heb nog) een STR VA333ES in champagne en heb even na de teleurstelling een zwarte VA333ES erbij gekocht gewoon omdat het kennelijk moest... het is een trieste dwangneurose die ES hobby  :P

Ja, klopt helemaal. En als je eenmaal ES hebt gehad blijft dat toch trekken, heb ook nog een tijdje een stereo setup gehad met de combi TA-E80ES en TA-N80ES voor en eindversterker, machtig mooi!

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, Marantz SM-17, Bryston BDA-1 dac, Bryston BDP-2 streamer, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

w00Dy

Quote from: Paul1967 on November  1, 2012, 20:42:19
Jaren voor de kenners de echte ES (classic ES lijn met evt. houten zijkanten) periode grofweg 87 t/m 94 in huis gehad.
Gebouwd als een tank en een mooie neutrale iets warme klank, latere ES series klinken een stuk analytischer.
Mijn versterkers 707es, 808es en cd spelers 707es en 777es werkten na 20 jaar nog altijd probleemloos, maar gaat er wat aan stuk (vooral de cd spelers laser eenheid) heb je een probleem.

Heb het verleden jaar allemaal verkocht voor nieuwe apparatuur maar wel met retro looks: Yamaha AS-2000 en CD-S1000.
Redenen: toch altijd bang dat er een dag aanbreekt dat er wat stuk aan ging wat niet meer te repareren cq te vervangen is.
Maar het blijft mooi vooral de classic ES (voor mij persoonlijk dan).
Wordt ook steeds schaarser en nog veel belangstelling voor, prijzen die ze ervoor vragen zijn daar ook naar........

Zie het als oldtimers, altijd gekken/enthousiastelingen die spullen en onderdelen opslaan. Imo nog meer van vintage spullen dan nieuwe apparaten.

BTW mooie apparaten die Yamaha's

Markus2

Mm, een lichtelijk 'dood' topic maar, ik wil best even melden wat ik uit de ES serie van Sony in mijn bezit gehad heb.

Sony cdp x 77 es (2x)
Sony cdp x 202 es
Sony cdp x 707 es

Sony ta-f 808 es

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig


Sony CDP XA 50 ES

De heb ik...mooi apparaat.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Thesqualer

Ik heb toen ik begon met HT/Stereo het volgende gehad:

Sony STR-DA1200ES Was een leuke versterker.
Sony CDP-XA20ES Spijt van dat ik deze ooit heb weg gedaan
McIntosh MA5200 Wharfedale Diamond 225 Technics SL-PG440A Akai AP-001C Goldring G820 Microsoft Surface Pro 4 (streaming) LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

John Wx

Maar weer een ES receiver de STR-DA50ES + SONY Vaio multimedia PC als bron eronder die komt vandaag (30 euro  :wacko: :blush:)

Had hiervoor zo een uitgebreide PIONEER met alles erop en eraan HDMi microfoon USB iPod aansluiting werd er gek van

Alleen Stereo beleef ik  :thumbs-up:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xlr8

Dan zou de STR-GX80ES of de zeer zeldzame STR-GX90ES wellicht beter voor je zijn, wordt je iig niet gek van  ;D
Puur op klankkwaliteit ontworpen stereo receiver zonder surround gadgets en 3 onder spanning staande ongebruikte eindtrappen ;)

De DA50ES is niet verkeer in stereo maar de daarop volgende en parallel meelopende QS series topmodel STR DB930 speelde alle ES receivers van de tafel  :clapping:

Midcall

Quote from: Marco66 on November  1, 2012, 16:55:41
Volgens mij heb ik in een ver verleden een ta-n9000es eindbak van jou overgenomen, kan dat?
Heerlijke combi met de ta-e9000es was dat toch.

Marco
Yep, dat kan erg goed. Ik gebruikte 2 N9000ES eindversterkers in BTL mode in combinatie met een V555ES (middels de pre-outs). De E9000ES was voor die tijd redelijk revolutionair, maar wel een probleem apparaat. Hij werd veel te heet waardoor er veel te veel exemplaren vroegtijdig (deels) de geest gaven.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

John Wx

Quote from: xlr8 on September  4, 2013, 12:49:05
Dan zou de STR-GX80ES of de zeer zeldzame STR-GX90ES wellicht beter voor je zijn, wordt je iig niet gek van  ;D
Puur op klankkwaliteit ontworpen stereo receiver zonder surround gadgets en 3 onder spanning staande ongebruikte eindtrappen ;)

De DA50ES is niet verkeer in stereo maar de daarop volgende en parallel meelopende QS series topmodel STR DB930 speelde alle ES receivers van de tafel  :clapping:

Een versterker versterkt toch alleen 95/98% word bepaald door speakers en akoestiek  ;)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Kingpin

Vrij onbekend, maar Sony heeft ooit eens een soort midi set (Sony Placido System) op de markt gebracht, opgebouwd uit de ES reeks, bestaande uit ta-vf1, tc-vf1 en hcd-vf1.
Heb deze ooit eens gekocht, denk 25 jaar geleden ofzo.
Heel erg mooi afgewerkt trouwens, en vrij zeldzaam.










Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack