Sony ES topic (afgesplitst topic).

Started by xlr8, October 30, 2012, 00:55:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Midcall

Quote from: xlr8 on September  4, 2013, 12:49:05
De DA50ES is niet verkeer in stereo maar de daarop volgende en parallel meelopende QS series topmodel STR DB930 speelde alle ES receivers van de tafel  :clapping:
Eens, de receivers hebben (in mijn ogen) nimmer het ES predikaat 'verdiend'. Sony heeft alleen ES receivers op de markt gebracht enkel omdat deze categorie apparaten in de ES serie ontbraken, maar heeft ze nooit speciaal als premium ontwikkeld. Receivers zijn dan ook nimmer kwalitatief vergelijkbaar geweest met de andere ES produkten van Sony.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

xlr8

Klopt, bepaalde QS modellen waren vrijwel 1 op 1 een door ontwikkeling van een ES basis, schroef maar eens een CDP XA20ES open en een CDP XB920QS  :o

Quote from: John Wx on September  4, 2013, 15:26:03
Een versterker versterkt toch alleen 95/98% word bepaald door speakers en akoestiek  ;)

Is deels waar, ik zou de speakers en ruimte waar ze in staan procentueel op 70% houden... primair is de functie idd versterken maar afbeelding, tonatie en stabiliteit bepaald de versterking toch ook wel een gedeelte.
Kijk maar eens wat bijvoorbeeld enkel een dempingsfactor kan doen met de (laag)controle ;)

Quote from: Kingpin on September  4, 2013, 15:42:47
Vrij onbekend, maar Sony heeft ooit eens een soort midi set (Sony Placido System) op de markt gebracht, opgebouwd uit de ES reeks, bestaande uit ta-vf1, tc-vf1 en hcd-vf1.
Heb deze ooit eens gekocht, denk 25 jaar geleden ofzo.
Heel erg mooi afgewerkt trouwens, en vrij zeldzaam.

Deze serie is vrij lang leverbaar geweest vanwege te hoge voorraad, het was geen verkoopsucces vanwege de prijs en het relatief lage vermogen. Design en klank was voor die tijd ongekend en heb vanuit een winkel opruiming ooit eens de tuner, versterker en cd speler gekocht voor HFL 999,-

John Wx

Quote from: xlr8 on September  4, 2013, 19:43:02
Klopt, bepaalde QS modellen waren vrijwel 1 op 1 een door ontwikkeling van een ES basis, schroef maar eens een CDP XA20ES open en een CDP XB920QS  :o

Is deels waar, ik zou de speakers en ruimte waar ze in staan procentueel op 70% houden... primair is de functie idd versterken maar afbeelding, tonatie en stabiliteit bepaald de versterking toch ook wel een gedeelte.
Kijk maar eens wat bijvoorbeeld enkel een dempingsfactor kan doen met de (laag)controle ;)

Deze serie is vrij lang leverbaar geweest vanwege te hoge voorraad, het was geen verkoopsucces vanwege de prijs en het relatief lage vermogen. Design en klank was voor die tijd ongekend en heb vanuit een winkel opruiming ooit eens de tuner, versterker en cd speler gekocht voor HFL 999,-


Is niet deels waar is naar mijn mening gewoon waar 95% en dempingsfaktor vanaf 20 is voor elke woonkamer in principe meer dan genoeg  mits je geen rare dippen krijgt met 82db speakers, dus pak de rekenmachine het is zo uit te rekenen dat is het mooie van natuurkunde


Toch altijd leuk dat mensen zeggen dat versterkers klinken ik luister naar muziek
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: xlr8 on September  4, 2013, 12:49:05
Dan zou de STR-GX80ES of de zeer zeldzame STR-GX90ES wellicht beter voor je zijn, wordt je iig niet gek van  ;D
Puur op klankkwaliteit ontworpen stereo receiver zonder surround gadgets en 3 onder spanning staande ongebruikte eindtrappen ;)

De DA50ES is niet verkeer in stereo maar de daarop volgende en parallel meelopende QS series topmodel STR DB930 speelde alle ES receivers van de tafel  :clapping:

Ze versterken allebei voor de daarvoor geldende normen

Weg spelen ? herken je ineens een zanger niet meer of vallen er stukken muziek weg wat een onzin, stel je voor dat er grote verschillen zouden zijn als "weg spelen" virusje  :popcorn:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: xlr8 on September  4, 2013, 12:49:05
Dan zou de STR-GX80ES of de zeer zeldzame STR-GX90ES wellicht beter voor je zijn, wordt je iig niet gek van  ;D
Puur op klankkwaliteit ontworpen stereo receiver zonder surround gadgets en 3 onder spanning staande ongebruikte eindtrappen ;)

De DA50ES is niet verkeer in stereo maar de daarop volgende en parallel meelopende QS series topmodel STR DB930 speelde alle ES receivers van de tafel  :clapping:

De 80es staat op zolder te spelen af en toe alleen klepje is los en stoor me daaraan dus niet in het zicht
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xlr8

Quote from: John Wx on September  4, 2013, 21:35:56
Toch altijd leuk dat mensen zeggen dat versterkers klinken ik luister naar muziek

Toch altijd leuk dat mensen zo nuchter met de materie omgaan, ik ben best jaloers op ze want ze zijn met minder veel sneller tevreden  :worship:     ...of bagatelliseren  :D

John Wx

Quote from: xlr8 on September  5, 2013, 16:05:54
Toch altijd leuk dat mensen zo nuchter met de materie omgaan, ik ben best jaloers op ze want ze zijn met minder veel sneller tevreden  :worship:     ...of bagatelliseren  :D

of andersom dat ik die reizen niet meer maak door audiofiel land wat altijd erg leuk was  :inlove:



bagatelliserend was niet de bedoeling maar komt vaak zo over op fora sorry daarvoor eventueel



vr gr John
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xlr8

John, ik weet dat je het niet zo vierkant bedoeld hoor  :)  no hard feelings  :coffee:

Midcall

Quote from: John Wx on September  5, 2013, 16:30:22
of andersom dat ik die reizen niet meer maak door audiofiel land wat altijd erg leuk was  :inlove:

Op zich wel een verwarrende uitspraak, net zoals je (lichte) scepsis tov verschillen tussen verschillende versterkers. De ES lijn van Sony richt zich boven alles vooral op het audiofiele deel van deze planeet met alle claims over kwaliteit e.d. wat daarbij hoort.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

John Wx

Quote from: Midcall on September  5, 2013, 20:59:56
Op zich wel een verwarrende uitspraak, net zoals je (lichte) scepsis tov verschillen tussen verschillende versterkers. De ES lijn van Sony richt zich boven alles vooral op het audiofiele deel van deze planeet met alle claims over kwaliteit e.d. wat daarbij hoort.

Is het ook want het was een leuke tijd om elke week andere spullen mee naar huis te nemen kabels etc. tot dat ik "nuchter" werd van hifi
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Joris1971

#35
Mijn oom had een compete sony ES set waar ik toch wel jaloers op was.

Vind het nog steeds erg mooi om te zien vooral die houten zijpanelen (wangen) maken het af.
Je ziet deze ES serie veelal in de kleur zwart, mijn voorkeur zou ziler/champagne zijn.

xlr8

De champagne/gold modellen hadden zelfs de houten zijpanelen in een hoog glans afwerking, zag er zeer chique uit  :worship:

Meestal was het apparaat dan ook 100 gulden duurder dan de zwarte versie wat je ook nu weer duidelijk in de (meer)prijs terugziet bij 2e hands maar dan in de bejubelde euries.
Een champagne uitvoering is dan ook vaak makkelijk regulier 100 euro duurder t.o.v. de zwarte in marktwaarde zijnde variant. 

Midcall

Quote from: John Wx on September  6, 2013, 00:52:21
Is het ook want het was een leuke tijd om elke week andere spullen mee naar huis te nemen kabels etc. tot dat ik "nuchter" werd van hifi
Nou... nuchter... meer nog een beetje "aangeschoten"  ;). De folders van de ES spulletjes (wie kent ze niet, iedere puber keek altijd verlekkerd naar dat onbereikbare spul  ;)) stonden bol van het audiofiele geneuzel.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Midcall

Quote from: xlr8 on September  8, 2013, 11:39:56
De champagne/gold modellen hadden zelfs de houten zijpanelen in een hoog glans afwerking, zag er zeer chique uit  :worship:

Meestal was het apparaat dan ook 100 gulden duurder dan de zwarte versie wat je ook nu weer duidelijk in de (meer)prijs terugziet bij 2e hands maar dan in de bejubelde euries.
Een champagne uitvoering is dan ook vaak makkelijk regulier 100 euro duurder t.o.v. de zwarte in marktwaarde zijnde variant.
Overigens hadden ALLE premium modellen van de concurrerende merken dit. Bij Denon, Pioneer, Onkyo, Marantz etc was dit niet anders. Hoorde een beetje bij die tijd (jaren 70/80).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

John Wx

Quote from: Midcall on September  8, 2013, 13:49:26
Nou... nuchter... meer nog een beetje "aangeschoten"  ;). De folders van de ES spulletjes (wie kent ze niet, iedere puber keek altijd verlekkerd naar dat onbereikbare spul  ;)) stonden bol van het audiofiele geneuzel.

Welk merk niet
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Midcall

Quote from: John Wx on September  8, 2013, 13:51:46
Welk merk niet
Nee, klopt. Maar omdat je het audiofiele geneuzel zat bent dan maar Sony ES in de woonkamer neer te zetten is natuurlijk een beetje raar. Komt een beetje over als zeggen dat je nooit van je leven meer in een Franse auto wilt rijden en dan maar een Renault koopt, snap je. Maargoed, hij heeft verder wel gelijk hoor, over het algemeen is het gewoon goed spul (op de receivers na dan).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

John Wx

Quote from: Midcall on September  8, 2013, 13:58:49
Nee, klopt. Maar omdat je het audiofiele geneuzel zat bent dan maar Sony ES in de woonkamer neer te zetten is natuurlijk een beetje raar. Komt een beetje over als zeggen dat je nooit van je leven meer in een Franse auto wilt rijden en dan maar een Renault koopt, snap je. Maargoed, hij heeft verder wel gelijk hoor, over het algemeen is het gewoon goed spul (op de receivers na dan).

Wie zegt dat ?

En ik vind de receivers wel top
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Midcall

Quote from: John Wx on September  8, 2013, 15:19:03
Wie zegt dat ?

En ik vind de receivers wel top
Prima toch?

Alleen hadden mensen zich veel geld kunnen besparen bij de aanschaf van een ES receiver omdat het veelal dezelfde apparaten bleken te zijn als de reguliere Sony modellen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Raphie

Ik had een TA 2000ESD
met TA-N80 ES
en een TA 55 ES

destijds nieuw gekocht
maar da's al weer heel lang geleden
JBL PRX Power!

xlr8

Quote from: Midcall on September  8, 2013, 13:51:35
Overigens hadden ALLE premium modellen van de concurrerende merken dit. Bij Denon, Pioneer, Onkyo, Marantz etc was dit niet anders. Hoorde een beetje bij die tijd (jaren 70/80).

Marantz premium, te weten CD, ST, SR en PM14 alsmede 17 serie was de prijs voor zwart en champagne gek genoeg gelijk... ik heb de originele prijslijsten in guldens nog liggen.
De eerdere series vanuit bijvoorbeeld de PM80 en CD94 periode hadden wel een meerprijs vanwege die gietijzeren Zamac zijpanelen.
Meestal 150 gulden voor het setje r+l.

Denon, Pioneer, Onkyo etc... heb ik geen weet van.

Midcall

Ik doelde meer op de houten zijpanelen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

John Wx

Quote from: Midcall on September  8, 2013, 15:41:26
Prima toch?

Alleen hadden mensen zich veel geld kunnen besparen bij de aanschaf van een ES receiver omdat het veelal dezelfde apparaten bleken te zijn als de reguliere Sony modellen.

Zijn niet precies het zelfde is geen 1 op 1 maar dat heb je ook met meerdere merken
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xlr8

Quote from: Midcall on September  8, 2013, 16:54:25
Ik doelde meer op de houten zijpanelen.

Het ging niet om houten zijpanelen maar de meerprijs van champagne/gold uitvoering t.o.v. de zwarte...

John Wx

Quote from: xlr8 on September  9, 2013, 10:55:15
Het ging niet om houten zijpanelen maar de meerprijs van champagne/gold uitvoering t.o.v. de zwarte...

En terecht exclusiviteit heeft een prijs kaartje (toen)


Ik heb gewoon iets met ES zelfde als de SONY Scenario S7 set en de Lissa set met iLINK en de Placido vraag me waarom ? "gewoon"  :withstupid:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

xlr8

Precies, nix mis mee en gewoon omdat 't kan  :bigsmile: