Itunesfiles op NAS

Started by road rebel, October 30, 2012, 19:24:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

road rebel

De macbook air is vol, dus wil ik ruimte crëeren, ik had graag foto's op de NAS gezet maar gezien de manier hoe iPhoto werkt is dat een no go, dus dacht ik: laten we de liedjes op de NAS zetten, de lib laten op de macbook air en gaan...

Mijn mijn ouders heb ik en iphoto en itunes files op een externe harde schijf en dat werkt prima, ik ging er dus vanuit dat usb en gigabit in de praktijk weinig verschil met zich mee brengt.

Ik probeer het ondertussen al 2 weken tevergeefs, ik heb vele tutorials gelezen, maar vanals ik de "music"map verplaats dan krijg ik een hoop (!)tekentjes en kan itunes geen liedjes meer vinden.
Het is beschreven en herbeschreven maar ik geraak er gewoon dus niet aan uit..
-Alias helpt niet
-Voorkeuren van itunes veranderen helpt niet
-Herordenen van iTunes helpt niet
-Enkel de liedjes verplaatsen helpt niet
-liedjes en library verplaatsen helpt niet

Is er een macuser op het forum die zijn itunes files op een NAS heeft staan er gewoon aankan via itunes?
HELP!  :crazy:

Audiofiel

Via een Synology NAS hier geen probleem. Maar de schijf is wel als een Linux schijf geformatteerd, ik weet niet hoe dat bij een andere NAS is.

Ik kan gewoon een alias (snelkoppeling) van de map iTunes maken op de NAS. Die zet alias zet je dan in de map Muziek van je eigen account. Wel zorgen dat je ingelogd bent op je NAS, zodat hij bij de juiste map kan, voordat je iTunes start.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

road rebel

Dank je voor jouw snelle antwoord! Ik heb een Qnap, volgens mij zijn die ook linux (alleen een marvell-cpu).
Ik heb zonet alles verwijderd uit itunes en nu net de alias (van de map op de nas) toegevoegd aan de bibliotheek.
We zien wel wat eruit komt...

Audiofiel

Zien de bestandsnamen op de NAS er wel normaal uit? En heb je alle rechten op de map? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

weust

Wat je kan doen, en makkelijker is dan mapping, is je iTunes library leeg maken (wat je al gedaan had begrijp ik) en dan vanuit iTunes een folder toevoegen.

Ik draai op de manier waarop jij dat wil, en dat gaat prima. Al jaren.
Houd er alleen wel rekening mee dat je in de iTunes instellingen instelt dat ie niet alles kopieert naar zijn eigen library. Anders heb je alsnog alles lokaal staan ;)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

road rebel

Ik had de "library" nog op de nas en dat wou dus niet werken, nu alles overnieuw verwijderd, de alias als map toegevoegd en nu werkt het, dank u!!

weust

Alias als map toegevoegd?
Pas goed op wat je doet ;) vooral in geval van opnieuw installeren van je Mac, of het verplaatsten van de library (ik doe alles in het Engels met software) is het handig om de standaard mappen structuur van iTunes op je Mac aan te houden.
Daar staan namelijk de file waarin alle je links en informatie naar de muziek bestanden staan.

Als je dan ooit die file op een andere Mac kopieert, en de share op de NAS gekoppeld hebt, dan pakt ie alles meteen op.

En nogmaals, schakel de automatisch toevoegen aan bibliotheek uit binnen iTunes!
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Audiofiel

Quote from: weust on October 30, 2012, 21:45:00
En nogmaals, schakel de automatisch toevoegen aan bibliotheek uit binnen iTunes!

Niet als je alle muziek op de NAS bewaard, inclusief de Library bestanden. Dan wil je juist dat alles naar de NAS wordt gekopieerd. ;)


Op die manier plaats je dus de hele map 'iTunes' uit de map 'Muziek' van je 'huisje' op de NAS (of op een andere Mac c.q. server) en plaats je de alias van de map 'iTunes' op de NAS dus terug in de map 'Muziek'. Voordeel van deze methode is dat je met meerdere Macs met dezelfde library kunt werken (maar NIET tegelijk). Dus je houdt dezelfde playlists en beoordelingen op alle Macs. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

weust

Dat klinkt wel ok.
Ik ben zelf iemand die het toch meer gescheiden wil hebben, maar ben de zaak opnieuw aan het opbouwen, dus ga het wel eens proberen.

Nadeel is wel dat ook al je apps en backups daar komen te staan dan lijkt mij?
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Audiofiel

Lijkt mij niet zo'n nadeel. Ze staan zekerder op een NAS in RAID5 dan op de interne schijf. Bovendien kun je geregeld backups maken, al dan niet automatisch met zo'n Synology op een aangesloten USB-schijf.

Zelf draai ik met een Mac Mini server waarop de iTunes map staat. Die benader ik dan vanaf verschillende Macs op precies dezelfde manier als ik heb uitgelegd voor de NAS. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

weust

Voor mij maakt dat dan weer niet uit.
Ik ga iig verder nadenken hoe ik het ga opbouwen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

road rebel

Quote from: Audiofiel on October 30, 2012, 21:55:28
Niet als je alle muziek op de NAS bewaard, inclusief de Library bestanden. Dan wil je juist dat alles naar de NAS wordt gekopieerd. ;)


Op die manier plaats je dus de hele map 'iTunes' uit de map 'Muziek' van je 'huisje' op de NAS (of op een andere Mac c.q. server) en plaats je de alias van de map 'iTunes' op de NAS dus terug in de map 'Muziek'. Voordeel van deze methode is dat je met meerdere Macs met dezelfde library kunt werken (maar NIET tegelijk). Dus je houdt dezelfde playlists en beoordelingen op alle Macs. 8)

Dus als ik het goed begrijp moet jouw lokale map 'itunes' steeds als doel aangewezen blijven in de voorkeuren van itunes, maar die map kun je vervangen door een alias? Dat zal ik vanavond eens proberen!

Audiofiel

Klopt. Aan de locatie van de muziekbestanden verander je niets binnen iTunes voorkeuren. Je regelt het alleen met een alias. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dennism

Een andere mogelijkheid bij veel Nas'sen is de NAS als Itunes server te laten draaien, o.a. Synology en Qnap hebben hier kant en klare packages voor. In de Itunes client zou je na het opzetten van de server een gedeelde bibliotheek moeten zien welke op de NAS draait, deze zou dan te benaderen moet zijn voor ieder itunes compatible apparaat binnen je netwerk. Ik heb dit zelf nog niet kunnen testen daar in op dit moment geen Itunes compatible apparatuur heb dus ik ken de mogelijke nadelen niet, maar mogelijk is een optie.

weust

Ik heb het wel geprobeerd, maar het is zo gelimiteerd in opzet, dat je er weinig aan hebt.
En dan gebruik niet eens dingen als rating.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

neptune

Ik wil dit ook nog eens instellen, maar een groot nadeel lijkt me dat je pc waar itunes op draait moet aanstaan als je muziek wilt opzetten, klopt dit?
De nas staat toch bijna altijd aan, maar mn laptop dus niet. Of hoeft dat ook niet?
zet hier iets neer

road rebel

#16
Voor de 3de keer deze week start ik iTunes op en blijkt de helft van de playlists leeg te zijn, in de andere helft heb ik enkel nummers die op iTunes match staan.
Het gevolg is dat sinds ik met een alias werk (map music staat op nas en alias staat lokaal) de synchronisatie met iPhone niet meer vlot verloopt. De iPhone moet bij elke synchronisatie de apps overzetten (en met tomtom is dat niet op 1,2,3) en de liedjes worden telkens weer uit de iPhone verwijderd.
Bovendien worden nieuwe downloads gewoon "zomaar" neergezet in de hoofdmap lokaal  :notify: (dus lokaal: itunes/Rob Thomas)

Zo heb ik het nu:

QuoteLOKAAL
itunes/itunes media/music*

1)voorkeuren: locatie map is
/Users/username/Music/iTunes
werk map itunes bij: ja
kopieer naar itunes media: neen

2)bibliotheek:
verzamel bestanden: neen
sorteer bestanden in de iTunes map: neen

NAS
multimedia/music/music

*=alias

Wat doe ik verkeerd??

road rebel

#17
Overigens hebben mijn liedjes die van iTunes match gedownload worden geen correcte id3 noch info noch albumillustrate!
Terwijl die liedjes oorspronkelijk gewoon op de store aangekocht werden  :nervous:

De playlists zoals vb hits 2012 zijn nu trouwens ook leeg op itunes match terwijl ik in diezelfde playlist vorige week nog een 50tal liedjes in had staan  ???
Zo wordt streamen wel een hele intensieve hobby!

road rebel

Quote from: weust on November  2, 2012, 08:11:11
Ik heb het wel geprobeerd, maar het is zo gelimiteerd in opzet, dat je er weinig aan hebt.
En dan gebruik niet eens dingen als rating.

De iTunes server op NAS is bij qnap inderdaad niet bruikbaar.
Zou een apple computer (bijvoorbeeld een mac mini) beter zijn als itunes server (ik denk dan aan thuisdeling)? Maw. zou ik vanuit een macbook de liedjes wel op een bruikbare manier kunnen benaderen?

road rebel

Zou mijn gesukkel kunnen komen door mountain lion? Bij mijn ouders heb ik namelijk dergelijke setup draaien (zelfs voor iphoto) tussen een macmini (snow leopard) en een time capsule en daar werkt alles vlekkeloos   :crazy:

road rebel

Quote from: Audiofiel on October 30, 2012, 19:40:56
Via een Synology NAS hier geen probleem. Maar de schijf is wel als een Linux schijf geformatteerd, ik weet niet hoe dat bij een andere NAS is.

Ik kan gewoon een alias (snelkoppeling) van de map iTunes maken op de NAS. Die zet alias zet je dan in de map Muziek van je eigen account. Wel zorgen dat je ingelogd bent op je NAS, zodat hij bij de juiste map kan, voordat je iTunes start.

Zo, na veel gepas en gepruts is het eindelijk gelukt om de liedjes op de NAS te zetten en die via wifi in itunes te bereiken. Speelt vlotjes, geen haperingen etc.

MAAR: sinds iTunes 11 werkt de zoekfunctie (jeweetwel, rechtsboven) niet meer (kleurenwieletje draait en draait en...). Je kan de liedjes wel zoeken via een playlist of door te scrollen.
Ik begin stilletjesaan te twijfelen hoe ik dat nu moet oplossen en of ik niet weer beter alles terugzet op de lokale "schijf" (en een deel van mijn liedjes verwijder want genoeg ruimte is er niet).

Gerrit RSV Mille

Ik heb mijn iTunes bibliotheek op een externe hd gezet, inclusief de itl file. Zo loopt mijn laptop niet vol. Inmiddels heb ik 400 gb aan muziek in iTunes staan. Het voordeel is ook dat ik de hd aan een andere pc kan koppelen en zo door kan draaien. Wel moet ik er op letten dat de externe hd altijd drive letter e: heeft. Anders is hij het pad kwijt, erg jammer dat dat absoluut is en niet relatief.

Ook backuppen is erg simpel, ik copieer de hele bibliotheek en klaar ben ik. Als ik deze weer als e: drive koppel dan merkt iTunes niet eens dat er een nieuwe hd is.