Nieuwe thuiskopieregeling in 2013: voor computer, smartphone €5 AV-apparatuur €2

Started by Audiofiel, October 30, 2012, 11:54:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

De overheid zal volgend jaar een tijdelijke thuiskopieheffing van 5 euro op elke nieuwe pc en laptop invoeren. Ook smartphones met meer dan 16GB en tablets met meer dan 8GB krijgen een heffing van 5 euro. Av-apparatuur krijgt een thuiskopieheffing van maximaal 2 euro, terwijl voor optische media 3 eurocent betaald moet worden.


Dat heeft staatssecretaris Teeven bekendgemaakt. De thuiskopieheffing gaat gelden voor diverse apparaten en media. Zo zal in 2013 voor elke nieuwe pc of laptop een vast heffingsbedrag van 5 euro gaan gelden, ongeacht de geboden opslagcapaciteit. Een tablet met minder dan 8GB aan opslag krijgt een heffing van 2,50 euro, daarboven dient 5 euro betaald te worden. Voor smartphones ligt deze grens op 16GB. Voor settopboxen en pvr`s met meer dan 160GB dient eveneens 5 euro aan thuiskopieheffing betaald te worden, terwijl een externe hd-drive ongeacht de capaciteit een heffing van 1 euro krijgt.

Teeven stelt dat de thuiskopieheffing een jaar zal gelden. Verder zal de heffing op minidisks en analoge video- en audiocassettes geheel verdwijnen omdat deze opslagmedia nauwelijk nog verkocht worden.

De staatssecretaris, eerder voorstander voor afschaffing van de regeling, zegt de heffing noodgedwongen te moeten invoeren in afwachting van nieuwe wetgeving. Daarin moet een nieuw systeem ingevoerd worden waarbij de huidige stand van zaken in de consumentenelektronica wordt meegenomen.

Volgens Teeven zal de regeling gaan gelden voor circa 250 fabrikanten en importeurs. Zij moeten aan Stichting de Thuiskopie informatie doorgeven hoeveel apparaten zij hebben geïmporteerd of verkocht. Dezelfde plicht is er voor verkopers. Teeven schrijft dat het in de meeste gevallen gaat om internationaal opererende bedrijven die in andere landen al te maken zouden hebben met vergelijkbare heffingen en informatieverplichtingen.

De staatssecretaris stelt verder dat het bedrijfsleven, dat ageerde tegen de thuiskopieheffing, nauwelijks gebruik heeft gemaakt van inspraakmogelijkheden in het zogenaamde SONT-overleg. Binnen SONT zijn de tarieven voor de heffing bepaald. Teeven roept de partijen op om nog voor 1 januari 2013 nadere afspraken te maken over de invoering van de nieuwe heffingen en het kabinet daar in december over te informeren.

Producten waar heffing op betreffing heeft:
CD-R: € 0,03
DVD: € 0,03
Externe opslagschijf: € 1,00
Audio-/videospeler ≤ 2 GB: € 1,00
Audio-/videospeler > 2 GB: € 2,00
HDD-recorder/settopbox ≤ 160 GB: € 2,50
HDD-recorder/settopbox > 160 GB: € 5,00
Telefoon met muziekspeler/smartphone < 16 GB: € 2,50
Telefoon met muziekspeler/smartphone ≥ 16 GB: € 5,00
Tablet ≤ 8 GB: € 2,50
Tablet > 8 GB: € 5,00
Desktopcomputer/laptop: € 5,00
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

koosnaampje-audiofiel

Mocht downloaden ooit verboden worden gaat dit er dan ook weer af?
Ik vraag me af in welke zak dit verdwijnt.
Klipsch, Denon.

Flavio

Dit is gewoon een ordinaire belastingverhoging die in de schatkist terecht komt.

Als je dat niet wil betalen moet je de spullen in het buitenland bestellen, volgens mij kraait er dan geen haan naar deze heffing.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Hanky Panky

Quote from: Flavio on October 30, 2012, 13:51:06
Dit is gewoon een ordinaire belastingverhoging die in de schatkist terecht komt.

Als je dat niet wil betalen moet je de spullen in het buitenland bestellen, volgens mij kraait er dan geen haan naar deze heffing.

Nope, dit gaat naar andere zakkenvuller: de stichting Thuiskopie die alles eerlijk gaat verdelen (na aftrek van eigen kosten natuurlijk).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Pjotr27

Quote from: Hanky Panky on October 30, 2012, 13:54:02
Nope, dit gaat naar andere zakkenvuller: de stichting Thuiskopie die alles eerlijk gaat verdelen (na aftrek van eigen kosten natuurlijk).

In een computerblad hebben enige jaren geleden de vergoedingen van de bestuurders in deze ' stichting" . O.a. wijlen Hans Dijkstal was lid van deze graaiclub... Als ik het goed heb onthouden werden er enige tonnen per bestuurder betaald per jaar aan vergoeding....

Kortom. Volslagen belachelijk dit soort acties... Weg met de stichting Thuiskopie...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Kjelt

Inderdaad wat een wanvertoning. Daarmee legaliseer je het downloaden ook volledig, 5 euro eenmalig per apparaat en je mag downloaden wat je wilt want je hebt er tenslotte voor betaald maar dat is nou ook weer niet de bedoeling. Het wordt steeds gekker in dit land, ze weten al niet wat ze met de softdrugs wetgeving moeten en dit nou ook niet meer.

Hanky Panky

Quote from: Kjelt on October 30, 2012, 15:22:15
Inderdaad wat een wanvertoning. Daarmee legaliseer je het downloaden ook volledig, 5 euro eenmalig per apparaat en je mag downloaden wat je wilt want je hebt er tenslotte voor betaald maar dat is nou ook weer niet de bedoeling. Het wordt steeds gekker in dit land, ze weten al niet wat ze met de softdrugs wetgeving moeten en dit nou ook niet meer.

Nope, dit ziet op het kopiëren van CD's e.d. die je zelf al bezit. Mag je nog een keer voor dokken.

Kwestie van de juiste labels plakken en je overal een heffing bovenop drukken  :-X
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

frank2

ach wie gebruikt er nog blanco cdtjes, en een computer gaat toch wel 4 jaar mee....  maar je mag in dit land legaal downloaden (spotnet e.d.) dus dat doe ik dan ook maar.Laatst nog bij MM gezien wat een BR kost Brrrrr das duur, ik had die film al gedownload 4 weken geleden en hier koste hij gauw 24 euro.... tsja...

relativeren zeg ik dan maar...

(al ben ik het eens dat het weer iets belachelijks is, tijdelijk??? vergeet dat maar, denk aan het kwartje van kok was ook tijdelijk, schijnt in de politiek erg rekbaar te zijn)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

roland p

JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Audiofiel

Quote from: roland p on October 30, 2012, 15:44:23
Hoe ga je overigens met een settopbox 'thiuskopiëren'? ???

Uitgezonden programma opnemen (om later terug te kijken)?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Quote from: Audiofiel on October 30, 2012, 15:57:46
Uitgezonden programma opnemen (om later terug te kijken)?
en door te verkopen om je heffing er uit te krijgen  :D

roland p

Quote from: Audiofiel on October 30, 2012, 15:57:46
Uitgezonden programma opnemen (om later terug te kijken)?
Daar zit wat in. Bij kopieren denk ik gauw aan het dupliceren van iets (cd/dvd/bluray).

Quote from: Kjelt on October 30, 2012, 16:01:33
en door te verkopen om je heffing er uit te krijgen  :D
Die Nederlandse pulp raak je aan de straatstenen niet kwijt :D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

FvP

Quote from: Audiofiel on October 30, 2012, 11:54:00
Producten waar heffing op betreffing heeft:
CD-R: € 0,03
DVD: € 0,03
Externe opslagschijf: € 1,00
Audio-/videospeler ≤ 2 GB: € 1,00
Audio-/videospeler > 2 GB: € 2,00
HDD-recorder/settopbox ≤ 160 GB: € 2,50
HDD-recorder/settopbox > 160 GB: € 5,00
Telefoon met muziekspeler/smartphone < 16 GB: € 2,50
Telefoon met muziekspeler/smartphone ≥ 16 GB: € 5,00
Tablet ≤ 8 GB: € 2,50
Tablet > 8 GB: € 5,00
Desktopcomputer/laptop: € 5,00

Jullie (r)overheid is dan nog goedkoop, in België:

CDR  € 0,12
DVDR € 0,40

op DVD's vullen ze hier 13x meer hun zakken bij Auvibel dan in NL ...

http://www.auvibel.be/nl/vergoeding/tarieven

Op een beetje externe HDD (meer dan 1 TB) betaal je dus 9 euro, in Holland 1 euro !!

Ejorne

Het is inderdaad een vreemde praktijk. Aan de ene kant steen en been klagen omdat er zoveel wordt gekopieerd maar aan de andere kant dit gedrag stimuleren door een heffing te vragen. Ooit, in het begin, kocht ik mijn cdr's omdat ik er mijn foto's op bewaarde. Ingescande dia's sloeg ik daarop op. Toen ik te horen kreeg dat ik betaalde omdat ik er wellicht weleens muziek op zou kunnen zetten, ben ik dat dus ook maar gaan doen. Daarvoor was ik een heilig boontje en vond dat je een stukje muziek maar moest kopen. Nu nog ben ik van mening dat de artiest wel iets moet krijgen van zijn kunstwerk. Maar mi moet ie dat nu maar 'noodgedwongen' doen met optredens. Aan media verdienen ze aan mij niet veel meer.

Hanky Panky

Quote from: Klinkt Beter on October 31, 2012, 16:42:57
Jullie (r)overheid is dan nog goedkoop, in België:

CDR  € 0,12
DVDR € 0,40

op DVD's vullen ze hier 13x meer hun zakken bij Auvibel dan in NL ...

http://www.auvibel.be/nl/vergoeding/tarieven

Op een beetje externe HDD (meer dan 1 TB) betaal je dus 9 euro, in Holland 1 euro !!

Zijn we eindelijk eenkeertje ergens voordeliger mee, dat mag dan wel een keertje.

Gewoon je spindels met DVD's in Duitsland kopen, deed ik jaren terug ook bij Opus tot ik over ging op usb HDD's binnen de familie. Samen met vrienden gewoon 10-15 spindels inslaan om de verzendkosten te drukken.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Pjotr27

QuoteGewoon je spindels met DVD's in Duitsland kopen, deed ik jaren terug ook bij Opus tot ik over ging op usb HDD's binnen de familie. Samen met vrienden gewoon 10-15 spindels inslaan om de verzendkosten te drukken.

Helaas is dit niet meer mogelijk.... op de een of andere irritante manier leveren ze niet meer aan Nederland....
http://ictoblog.nl/2011/06/17/opus-supplies-stopt-verkoop-van-cds-en-dvds-naar-nederland
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

rower

Kijk dan maar eens bij iwonatec daar koop ik al jaren mijn dvd`s en andere zaken is ook een duits bedrijf en levert ook aan nederland website is zelfs in het nederlands. Verzendkosten zijn ook niet hoog en snel gelevert soms al binnen 24 uur.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300