Dual opposed 2x 2x JL 10w3v3, fotos p.10!

Started by knubbe, October 18, 2012, 21:01:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

We verkeren in dezelfde situatie. We zoeken allebei een nieuw project om onze diy monolith + te vervangen  ;D

Ik heb uiteindelijk gekozen voor 4 exodus audio shiva drivers. Deze komen in 2 kisten van 110 liter. In november ga ik ermee aan de slag.

Veel succes met jouw project. Heb je de driver(s) al gekocht?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

met die 2 x13 W3V3-4 haal je na dsp makkelijk 20 hz op de nullijn en een beste output.
Ik zou niet zoveel geld voor 4 x een 12 uitgeven,of je moet wel extreem hard willen draaien.

38 liter per stuk is mijn advies,per stuk dan.

je plaatsing zal belangrijker zijn voor je output.

nielvm

Die 4 x 12 is wel ongeveer even duur als 1 x 13w3v3-4  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Niels, vannacht je topic nog even bekeken, leuk!
Mooie drivers, zijn dat gewoon de oude van Adire in een nieuw jasje?
Ik heb nog niks gekocht, voor december zal er sowieso niks gebouwd worden. Jij ook succes :)

Marco, 2x de 13w3 in elk een gesloten behuizing was het oorspronkelijke idee totdat ik de 'dual opposed' methode tegen kwam die blijkbaar dus minder nuttig is dan ik dacht :)

Zou ik er met die opstelling veel op vooruit gaan?
Het moet natuurlijk wel een pak beter zijn :) Ik wil alleen niet te groot, 2x 64L is wel een beetje de max.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Weet ik nietof dit de vroegere adire is. Zijn alleszins stevige, zware woofers. Ben benieuwd hoe ze gaan presteren  :)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

de sdx word vergeleken met de Adire,maar ikkan je vertellen dat die JL net zo goed of beter zijn.
Als een sdx,volgens de sdx eigenaar dan he  ;)
nieuwe adire is het niet imo,wel goed spul dat wel

Niels ik bedoelde 4 12 inch JL,s of 2x 13 hihhi niet die van jouw.

Timvg

Eigenlijk zou je alle woofers in dezelfde ruimte moeten kunnen testen (meten en blind luisteren) om een vergelijk te maken, de ruimte betekent zoveel voor een systeem dat die toch wel constant moet blijven om te vergelijken. Heb je dat al een keer gedaan met de JL en SDX? In één ruimte? Zou alleszinds leuk leesvoer zijn!

morca

Quote from: Timvg on October 20, 2012, 14:17:28
Eigenlijk zou je alle woofers in dezelfde ruimte moeten kunnen testen (meten en blind luisteren) om een vergelijk te maken, de ruimte betekent zoveel voor een systeem dat die toch wel constant moet blijven om te vergelijken. Heb je dat al een keer gedaan met de JL en SDX? In één ruimte? Zou alleszinds leuk leesvoer zijn!
Ejorne zijn kist is een beejte zwaar hihi,ik wil ook wel eens hier testen  ;)
Het waren Ejorne zijn woorden de laatste keer ,en ik had het idee al langer.....

blind testen en Ejorne.,jaten we hier geen dbt discussie starten aub Tim hihi

Timvg

Nee hoor we gaan weer on topic! Heb net even de europese invoerder van RE audio gecontacteerd ivm prijzen van de RE XXX 15" en 18"..

De 15" in een 500l kist op op 12hz getuned  8)



De XXX drivers hebben veel output, maar hebben een grote kist nodig.

knubbe

Quote from: Timvg on October 20, 2012, 15:09:38
Nee hoor we gaan weer on topic! Heb net even de europese invoerder van RE audio gecontacteerd ivm prijzen van de RE XXX 15" en 18"..

De 15" in een 500l kist op op 12hz getuned  8)



De XXX drivers hebben veel output, maar hebben een grote kist nodig.

500L :| Dat is toch wel behoorlijk off-topic hoor ;) haha
Ik mocht willen dat ik de ruimte had :inlove:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Ik zit een beetje verkeerd te denken, ik dacht dat je iets meer ruimte ter beschikking had. Ik wou zeggen dat deze 15" ook aardig presteert in een gesloten kist van 125l.

Dit is namelijk één van de weinige gesloten systemen dat géén linkwitz transform nodig heeft om optimaal te presteren.


Timvg

Quote from: morca on October 20, 2012, 16:29:55
wel pittige unit,s Tim,ziet er wel goed uit op papier....
kost 1 zo,n driver?

Ik wacht nog op antwoord van de importeur, ik post het zeker en vast van zodra ik het weet.. In de USA zit je aan 590 voor de 15", pittige prijs ook wel, maar voor een kwaliteitsvolle unit is het wel te begrijpen.

knubbe

Quote from: Timvg on October 20, 2012, 16:45:33
Ik wacht nog op antwoord van de importeur, ik post het zeker en vast van zodra ik het weet.. In de USA zit je aan 590 voor de 15", pittige prijs ook wel, maar voor een kwaliteitsvolle unit is het wel te begrijpen.

Hmm ze zitten niet in het standaardassortiment wat de importeur hier voert? (her)ken RE nog wel uit m'n caraudio tijd :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Kan geen enkele prijslijst vinden in de benelux, jammer genoeg. Wel top drivers voor HT in LLT (large low tuned) behuizing.. verschikkelijk veel ouput in de ultra diepe bas. John Ricci van data-bass had deze ontworpen speciaal voor z'n HT http://www.data-bass.com/data?page=system&id=8

Meer dan twee keer de output van eender welke geteste sub vanaf 10hz  O0

knubbe

Kwam deze wel tegen; http://www.chpw.de/customer/web/indexre.htm
Maar dat aanbod komt dus niet overeen met het aanbod in de USA.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Vind het voordeel van de JL woofers toch wel dat ze in een relatief kleine gesloten behuizing kunnen.
Zou de 13w3v3-4 icm met een hypex DS8.0 (misschien 4.0 al voldoende) in een kistje van +-40L en dat dan dus x2 veel meer bieden?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on October 21, 2012, 11:41:48
Vind het voordeel van de JL woofers toch wel dat ze in een relatief kleine gesloten behuizing kunnen.
Zou de 13w3v3-4 icm met een hypex DS8.0 (misschien 4.0 al voldoende) in een kistje van +-40L en dat dan dus x2 veel meer bieden?
1 of 2 woofers?

knubbe

Quote from: morca on October 21, 2012, 12:47:27
1 of 2 woofers?

1 per behuizing. Indien de keuze voor plateamp dus ook 1 per behuizing.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

2 woofers op 2 verschillende lokatie,s ,of samen in 1 kist?

Samen in 1 kist heb je de versie 2  ohm nodig,dan kom je op 4 in serie,en past de DS8 goed bij idd.

Bij 2 losse kisten heb je idd 2x een DS4 nodig,je hebt bij losse plaatsing die faseregeling nodig van 0 tot 360.
En dan niet in stappen maar traploos,zoals bij de DS4  is.

Wel goeie keuze die Hypexen,ze kosten iets meer maar zijn zo goed  ;)
wel even rekening houden dat je kist met plate erbij in iets groter word
Ik raad je wel met klem een aparte kamer aan voor de amp in de kist.
Maten staan in topic onderschrift voor met plateamp  ;)

Ik heb me plate,s los in een kistje onder de tv in het kastje,werkt ook prima en scheelt je kistruimte  :)

knubbe

#45
2 woofers op 2 locaties, dus 2 kisten.

Een DS8 per kist is te overdreven?
Ben wel gecharmeerd van de JL drivers maar zit nog niet aan de wooferkeuze vast, dus een andere is ook prima, als het maar enigszins 'compact' kan.
Heb de DS4 is mn vorige sub gehad en is idd goed bevallen, maar zoals ik al eerder zei wil ik wel wat meer bereiken (buiten een 2e erbij).

Enne een plateamp hoort toch wel in de kist samen met de woofer imo ;) Maar kan plaatsing los ook wel begrijpen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Voor 1 x13 W3V3-4 heb je 1x een DS4 nodig voor optimale aanstuuring.
Een DS8 is echt te zwaar voor 1 unit.
Bij 2 13,s van 2 ohm in serie komt die wel goed uit op een DS8,maar dan moeten ze eigenlijk in 1 kist,ivm 1 fase stelling vd amp .

Vind die XXX die Tim voorstelde ook wel mooi  :headbanging:

knubbe

Quote from: morca on October 21, 2012, 16:51:20
Voor 1 x13 W3V3-4 heb je 1x een DS4 nodig voor optimale aanstuuring.
Een DS8 is echt te zwaar voor 1 unit.
Bij 2 13,s van 2 ohm in serie komt die wel goed uit op een DS8,maar dan moeten ze eigenlijk in 1 kist,ivm 1 fase stelling vd amp .

Vind die XXX die Tim voorstelde ook wel mooi  :headbanging:

Hmmm beetje gaan lezen over de XXX. In eerste instantie dacht ik niks voor mij, teveel SPL gericht, teveel vermogen nodig en vooral voor grote kisten.

Maar kwam een bericht tegen die de 12" variant in een gesloten behuizing van 75L zou stoppen voor thuisgebruik.
75L is nog te doen, dan wordt het wel 1 sub. Plate-amp van 2000W is ook wat lastiger dus dat zou dan ook een crown oid worden.
Ben alleen wel bang voor de prijs, zoals Tim al zei 590 in de states, dat heb je vast niet hier voor onder de 600euro ben ik bang.

Mocht er iemand zin hebben deze te simuleren in een gesloten behuizing dan is dat meer dan welkom :D:D

T/S Parameters 12":
Electrical Q Value -Qes: 0.46
Mechanical Q Value -Qms: 3.29
Total Speaker Q Value -Qts: 0.404
Free Air Resonance -Fs: 21.00 Hz
Equivalent Compliance -Vas: 74.0 liters
One-Way, Linear Excursion -Xmax: 54 mm
Efficiency -SPL 1W/1m: 83.76 dB SPL
Effective Piston Area -Sd: 480 cm^2
DC Resistance -Re: 4.2 ohm
Nominal Impedance -Znom: Dual 2 or 4 ohm
Thermal Power Handling -Pe: 2000 W
Force Factor -Bl: 18.16
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

mooie sub.
ik ga hem niet invoeren want zit daar meestal te prutsen met missende waarde,s,of verkeerd invoeren  :D

Linkje misschien,die 2000 watt is echt de max denk ik,bij JL geven ze ook 2 waarde,s aan.
1 waar je veilig zit,en 1 waar je op het randje van Thermal Power Handling zit.

iemand enig idee hoe stijf deze unit,s zijn.
Kistje zou misschien wel richting de 60a65 liter kunnen.

knubbe

Hij is 2000W RMS en 4000peak, ben bang dat ie behoorlijk wat vermogen lust :)
Met een Crown XLX2500 zit je op 2400W op 4 Ohm, de woofer is leverbaar als 2 of 4Ohm DVC dus dat moet lukken.
Raak wel steeds nieuwsgieriger naar de prijs..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase