Dali Grand Tweeter stuk

Started by behappy, October 18, 2012, 17:20:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

behappy

Beste speaker bouwers.

De tweeter van mijn Dali Grand speaker is kapot, dit door een fout in de voorversterker (welke nu gemaakt wordt).

Nu heb ik al eens 2 maal een nieuwe gekocht, prijs per stuk is €380, deze tweeter wordt gemaakt door scan speak maar dan speciaal voor Dali.

Nu is mijn vraag aan jullie of ik deze tweeter ook kan vervangen door een andere van  b.v. scan speak welke dan goedkoper zijn omdat deze niet special voor Dali wordt gemaakt, maar welke wel in de buurt of beter zijn dan de specs van de tweeter welke nu stuk is.

Ik weet dat ik er dan 2 moet kopen, maar misschien is dit wel goedkoper (en beter)

Waar moet ik allemaal op letten als ik naar een andere tweeter kijk.

Graag jullie input ??

Zie hieronder wat technische gegevens van de Dali Grand Speakers :

Cabinet Type: Bass reflex x 2
Crossover frequency: 600Hz/4,000Hz
Nominal impedance: 4 ohms
System resonance: 27,5Hz
Frequency response: 33-27,000 Hz
Recommended amplifier power: 50-500 Watts
Max. sound pressure level: 115dB
Sensitivity (2,83V/1m): 90dB


Nummers van de tweeter zijn

type D2904/DA2
code 26967 - 6
pw 094


Exxar

Je kan dat altijd doen.
Let dan vooral op het frequentieverloop, de gevoeligheid en impedantie van de tweeter.

Maar ik denk dat het wel de moeite is terug de originele tweeters te kopen. Oké, 't is redelijk veel geld, maar dan heb je terug een volledig originele luidspreker, wat de doorverkoopwaarde later alleen maar ten goede komt.
En je weet dus ook niet welke aanpassingen er aan het wisselfilter zijn gedaan om die originele tweeter goed te integreren met de rest.

behappy

#2
Ik weet dat het beter is om de orginele terug te kopen maar er is nu een stuk en de andere begon te knarsen, dit door een defect in de voorversterker.

Ik kijk nu naar andere tweeters omdat de crisis hier goed merkbaar is en ik niet zo maar even weer €800 kan betalen.

En door verkopen doe ik niet want ik ben tevreden met deze speaker.

Ik had een zelfbouw speaker winkel gebeld maar die kwam met een 8 ohm tweeter aan, omdat deze op die van mij leek.


Exxar

De originele tweeters zijn misschien ook wel 8ohm, maar dan mogelijks met een impedantiecorrectie in het filter.

Maar ik denk dat je misschien gewoon eens moet googlen naar die tweeters en jouw luidsprekers. Als jij nu al voor de tweede keer nieuwe moet kopen, dan zullen er wel al nog mensen dat gedaan hebben of een goeie vervanging gevonden hebben.

behappy

Valt niet heel veel te googlen over deze speakers zijn al meer dan 12 jaar oud.
De eerste keer dat ik de tweeters had vervangen was omdat ze gewoon op waren, nu moet ik ze weer vervangen door een storing in de voorversterker.

Martijn M

Ik vermoed dat het een 2904/9500 is, maar je zou Dali een mailtje kunnen sturen.
Dutch & Dutch

behappy

Quote from: keyser on October 18, 2012, 19:35:30
Ik vermoed dat het een 2904/9500 is, maar je zou Dali een mailtje kunnen sturen.

Hoe kom je tot deze conclusie

behappy

foto

behappy

Het is dus een tweeter met 2 magneten

Exxar

Dali eens mailen, en Scan Speak vragen welke tweeter ze als vervanging kunnen aanbieden.

Martijn M

De 9500 is een veelgebruikt OEM-product. De voorzijde van de Dali tweeter ziet er voor zo ver ik kan beoordelen hetzelfde uit en de naam 2904 wordt bij slechts een beperkt aantal tweeters met datzelfde uiterlijk gebruikt. De originele 9500 heeft echter geen extra magneet, hij is niet magnetisch afgeschemd. 
Dutch & Dutch

behappy

Quote from: Exxar on October 18, 2012, 21:03:28
Dali eens mailen, en Scan Speak vragen welke tweeter ze als vervanging kunnen aanbieden.

Net maar even gedaan

behappy

Quote from: keyser on October 18, 2012, 21:08:39
De 9500 is een veelgebruikt OEM-product. De voorzijde van de Dali tweeter ziet er voor zo ver ik kan beoordelen hetzelfde uit en de naam 2904 wordt bij slechts een beperkt aantal tweeters met datzelfde uiterlijk gebruikt. De originele 9500 heeft echter geen extra magneet, hij is niet magnetisch afgeschemd.

Dus die extra magneet heeft niets of weinig te maken met het geluid

Martijn M

Ik vermoed het niet, maar Scanspeak kan je er vast meer over vertellen.
Dutch & Dutch

behappy

Reactie Scan speak

Geachte Heer Behappy

M.b.t. vragen over Dali luidsprekers dient u zich te richten tot een Dali dealer, niet tot een van onze dealers.
Dali is een van de vele OEM klanten van Scan-Speak en er wordt principieel geen informatie verstrekt over
OEM produkten welke bij Scan-Speak voor andere afnemers gefabriceerd worden.

Met vriendelijke groet



chansig

Schrijf maar terug dat principes er zijn om overboord gegooid te worden..

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Heb je de oude tweeters nog? Tweeters zijn eigenlijk nooit zomaar 'op'. Ik ben bereid om je nog functionerende tweeter door te meten om te bepalen welke tweeter uit het huidige gamma van Scanspeak er voldoende op lijkt. Een setje 9500's kost 240 euro: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3742
Dutch & Dutch

Interficior

Quote from: keyser on October 19, 2012, 18:58:32
Heb je de oude tweeters nog? Tweeters zijn eigenlijk nooit zomaar 'op'. Ik ben bereid om je nog functionerende tweeter door te meten om te bepalen welke tweeter uit het huidige gamma van Scanspeak er voldoende op lijkt. Een setje 9500's kost 240 euro: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3742

De tweeters uit je link zijn de D2905-lijn, wat dan weer de 6 ohm versie inhoudt. Ik weet niet of de 2904 nog te vinden zijn. Anders zou er ook zo'n replacement kit (dome+spoel) overwogen kunnen worden, afhankelijk van het defect uiteraard.

http://www.rumoh.eu/nl/spare-parts/3951-replacement-kit-9300-9500.html

Ik heb alleen het vermoeden dat dit ook de D2605 zijn. :(
Take it or lease it

Martijn M

Merkwaardig. Op de site van scan-speak noemen ze het wel de 2904: http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2904-950000.pdf
Dutch & Dutch

Interficior

Quote from: keyser on October 21, 2012, 12:07:21
Merkwaardig. Op de site van scan-speak noemen ze het wel de 2904: http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2904-950000.pdf
Ja, die heb je ook. Hier is de 2905: http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2905-950000.pdf

Je hebt van de 9500 of hoeveel nullen er tegenwoordig bijzitten de 4 ohm en de 6 ohm versie. D2904 en D2905.
Take it or lease it

Martijn M

Dutch & Dutch

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

behappy

Quote from: keyser on October 19, 2012, 18:58:32
Heb je de oude tweeters nog? Tweeters zijn eigenlijk nooit zomaar 'op'. Ik ben bereid om je nog functionerende tweeter door te meten om te bepalen welke tweeter uit het huidige gamma van Scanspeak er voldoende op lijkt. Een setje 9500's kost 240 euro: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3742

Dat kunnen we een keer doen (erg tof dat je dit aanbied) alleen legt de tweeter nu bij Hanex service (reperateur ed) deze gaat even kijken of hij wat kan regelen om de orginele  tweeter "goedkoper" te leveren.

Mocht dit niets worden dan ga ik graag op je aanbod in.

Alvast bedankt
Alvast bedankt

behappy

Kreeg vandaag een e-mail van AND BENELUX en deze kunnen de tweeters leveren  :headbanging: en nog redelijk goedkoop ook nog.

Geachte heer ......


Deze is nog leverbaar voor 129 euro ex btw...........


Wij zullen de tweeter bestellen als het geld op onze rekening staat, dus houd rekening met twee weken levertijd.


Met vriendelijke groet .....


Best wel raar als je bedenkt dat ik dit jaar nog 380 heb betaald voor een nieuwe via een hifi winkel. Hopelijk zijn het dezelfde


Exxar

#24
Aangezien AND de importeur is van Dali zou je toch denken dat zij wel weten wat ze moeten leveren?
En ik denk dat zij de prijs per stuk hebben gegeven.

Was die 380euro de prijs per paar of ook per stuk?