Timvg's HT - klein maar fijn

Started by Timvg, October 17, 2012, 23:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Toch al een metingkje..
Voorlopig gemiddelde R/L op en rond de luisterpositie .. 1/24th smoothing. Nog een beetje werk, maar zeker niet slecht.



chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Nog een beetje tweaken over 't weekend en dan vol spanning wachten op het meubilair  :turn:

De kleine depressie rond 50-60Hz is moeilijk weg te krijgen. Net zoals de bult op 42Hz enorm moeilijk weg te krijgen is en bij elke sub opduikt. Eigenschap van de ruimte.

Ralf67

Misschien een DSP gebruiken voor de subwoofer    :D

Timvg

#104


Elke sub heeft een cut van 12dB op 42Hz.. ARC doet hetzelfde bij de mains .. Doch bij de som komt ie er nog een beetje uit. Hardnekkige bult.

Die SVS driver die ik van je heb overgenomen is best een beestje in een relatief kleine gesloten kist btw  :)

Ralf67

Kan je geen 24 db cut toepassen   ?

Vervelend dat die 42 hz zo aanwezig is.

Zelf he ik hier in de woonkamer gratis een +13 db boost bij 31 hz.

Dat is puur de ruimte.

Timvg

Quote from: Ralf67 on May 18, 2019, 11:35:21
Kan je geen 24 db cut toepassen   ?

Vervelend dat die 42 hz zo aanwezig is.

Zelf he ik hier in de woonkamer gratis een +13 db boost bij 31 hz.

Dat is puur de ruimte.

Komt van bij de mains. Bij de subs afzonderlijk is ie reeds weg. Combinatie is de boosdoener en verder dempen op de subs haalt niets uit. Straks nog eens herinmeten met ARC. Komt wel goed.

bmateijsen

Quote from: Timvg on May 18, 2019, 13:27:52
Komt van bij de mains. Bij de subs afzonderlijk is ie reeds weg. Combinatie is de boosdoener en verder dempen op de subs haalt niets uit. Straks nog eens herinmeten met ARC. Komt wel goed.

Draai je Large of Small op de F206?

Timvg

Small - dit weekend eens een hogere crossover uitproberen.

bmateijsen

Quote from: Timvg on May 18, 2019, 18:06:35
Small - dit weekend eens een hogere crossover uitproberen.

Waar had je de x-over?

Timvg

60Hz - ondertussen 80Hz en ook eens heringemeten in ARC, na te verifiëren via REW op welke posities de voor mij hoorbare probleempjes het sterkst naar voor kwamen. Klinkt erg netjes zo.

Timvg

Ondertussen de voorlopig laatste tweaks doorgevoerd.  ARC (1ste generatie) doet het zeker niet slecht, maar een paar manuele ingrepen blijken toch nog steeds nodig. Bij een toekomstige receiver upgrade (4K) toch maar eentje met Dirac, waar de target curve naar wens kan aangepast worden, zelfs al corrigeer ik niet boven de ~300Hz. Momenteel dit met een extra standalone DSP toestelletje opgelost.

Na een paar dagen testen en luisteren ben ik positief over hoe het geheel tot nu toe is uitgedraaid. Heel transparant, elke opname klinkt anders zonder dat er sprake is van een algemene sound. Dit was even wennen als ik eerlijk ben - het is een echt venster op de opname met alle goeie en slechte eigenschappen van een opname. Niet dat het ooit echt slecht klinkt, maar (alle) verschillen tussen opnames zijn opvallend hoorbaar. Mijn Genelecs zijn in dat opzicht veel vergevingsgezinder, ironisch aangezien dit studiomonitors zijn. Bij een goeie opname is het dan ook wel heel overtuigend allemaal. Gelukkig maar :-)

Een verder gevolg is dat het geheel enorm dynamisch is, waarbij het al snel hard staat zonder dat het zo klinkt - langs een kant is dit een voordeel, maar het is ook opletten aangezien dat dit niet enkel vermoeiend kan zijn, maar tevens schadelijk - ik let er dus mee op.

Eind volgende maand komt normaal het meubel en de sofa, tot dan ff gedaan met prutsen - en af en toe al een beetje luisteren  :)

Timvg

Opnieuw een euvel van de baan. Ergens had ik het gevoel dat desondanks m'n algemeen positieve indruk, het nog niet volledig klopte. Een tikkeltje hardheid in het geluid dat moeilijk te plaatsen was, maar desondanks merkbaar. Vervolgens de officiële meting van dit model, en m'n eigen methodiek er eens op losgelaten.



De aangeduide piek, die enkel récht op de nominale as zit bleek de boosdoener te zijn. Zo stonden ze natuurlijk opgesteld. Ik ben er blijkbaar gevoelig voor.

De oplossing? Speakers wat naar buiten draaien (en ter compensatie dan iets dichter bij mekaar schuiven).

scrutinizer

Quote from: Timvg on May 29, 2019, 11:40:50
Opnieuw een euvel van de baan. Ergens had ik het gevoel dat desondanks m'n algemeen positieve indruk, het nog niet volledig klopte. Een tikkeltje hardheid in het geluid dat moeilijk te plaatsen was, maar desondanks merkbaar. Vervolgens de officiële meting van dit model, en m'n eigen methodiek er eens op losgelaten.



De aangeduide piek, die enkel récht op de nominale as zit bleek de boosdoener te zijn. Zo stonden ze natuurlijk opgesteld. Ik ben er blijkbaar gevoelig voor.

De oplossing? Speakers wat naar buiten draaien (en ter compensatie dan iets dichter bij mekaar schuiven).

De wonderlijke wereld van MiFi .....
Njoy :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

Is het nog MiFi als het ook meetbaar aangetoond is?  :coffee:

scrutinizer

#115
Quote from: Timvg on May 29, 2019, 13:27:01
Is het nog MiFi als het ook meetbaar aangetoond is?  :coffee:

Zo heeft ieder mens biologisch zowel als door schade in het leven een gehoorgevoeligheid met bepaald verloop verkregen.
Vertel jij nu dat een meting als deze, gezien jou persoonlijke ervaring, daarin onomstotelijk is?   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

Quote from: scrutinizer on May 29, 2019, 14:21:09
Zo heeft ieder mens biologisch zowel als door schade in het leven een gehoorgevoeligheid met bepaald verloop verkregen.
Vertel jij nu dat een meting als deze, gezien jou persoonlijke ervaring, daarin onomstotelijk is?

Het was meer vraag dan statement. Mijn ervaring beaamt in ieder geval het reeds gevoerde onderzoek.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12794
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12847
http://seanolive.blogspot.com/2012/11/behind-harmans-testing-lab.html

QuoteFrom these tests, we have found evidence that most listeners prefer the most accurate, neutral loudspeaker regardless of age, culture or listening experience

En zoals ik ze nu geplaatst heb, krijg ik, anechoisch gezien, het meest neutrale geluid te horen. Toeval dan maar?




scrutinizer

#117
Quote from: Timvg on May 29, 2019, 14:35:59
Het was meer vraag dan statement. Mijn ervaring beaamt in ieder geval het reeds gevoerde onderzoek.

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12794
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12847
http://seanolive.blogspot.com/2012/11/behind-harmans-testing-lab.html

En zoals ik ze nu geplaatst heb, krijg ik, anechoisch gezien, het meest neutrale geluid te horen. Toeval dan maar?

Geen behoefte om naast Olive en Toole een eigen mening te vormen?

Meest neutraal geluid te zien of te horen?.....thats the question. ;)

Geniet ervan, man. :) 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Timvg

In dit geval was het eerst horen. Want ik dacht persoonlijk dat volgens de Harman uitleg deze kleinigheid niet hoorbaar zou zijn en had er dus bij voorbaat ook geen aandacht aan gegeven.

QuoteListening Window. This updated measure of a speaker's direct sound output is composed of an average of nine frequency response measurements on-axis, at ± 10° vertical, and at ± 30° horizontal off-axis angles. Since this measurement is a spatial average, it attenuates small fluctuations that are merely the result of acoustical interference that is far less sonically significant than it appears to be based upon a single on-axis measurement.

Dus bij deze heb ik hier een eigen en andere mening over dan Harman. Maar kijk, als het met een beetje draaien allemaal kan opgelost worden is 't geen probleem  :)

Timvg

Deze week de moed gevonden om de set weer eens op te stellen na getwijfeld te hebben om de boel te verkopen wegens voorlopig weinig middelen om verder te investeren in bepaalde zaken welke ik wel noodzakelijk acht (nieuw scherm o.a.)

Desondanks toch maar weer eens de F206 in stereo aangesloten. Klinkt lekker eigenlijk zo. Begonnen met corrigeren onder de 350Hz om zo een technisch mooi plaatje af te leveren



Daarna verder getweaked op 't gevoel met allerhande bronmateriaal om vervolgens hierop uit te komen




Subs kunnen alle 5 afzonderlijk ingeregeld worden. Sub 1&2 (XLS10) staan achter de mains en nemen vooral +30Hz voor hun rekening, Sub 3 & 4 (SVS CS Ultra -met gesloten poorten- en een PC+ driver, in gesloten kist) nemen de onderste regionen voor zich. Sub 5, een BK XLS10 dient als filler sub en neemt hoofdzakelijk het gebied tussen de 50Hz en 80Hz. Naar mijn gevoel klinkt het naadloos en valt er niet uit te maken waar de subs staan of wat ze doen. De Revels zijn op basis van nearfield metingen lichtjes gecorigeerd in het hoog.

Timvg



jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Timvg

Inderdaad. Neumann KH 80 DSP

Klein - maar misschien de meest neutraal metende monitor op de markt.

https://www.soundandrecording.de/equipment/studiomonitore-neumann-kh-80-dsp-die-messdaten/

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub