Timvg's HT - klein maar fijn

Started by Timvg, October 17, 2012, 23:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pameijer

Ik snap werkelijk niks van wat je zegt maar het klinkt wel profi. In ieder geval ziet het er gaaf uit, succes verder met de woonst!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Timvg

Thanks!

Voor de geïnteresseerden in de achterliggende logica, hier wat documenten: https://www.routledgetextbooks.com/textbooks/9781138921368/home-theatre.php

Timvg

Iemand suggesties voor een betaalbaar (prijsklasse €1500 - mag ook een paar €100 meer of minder zijn) 65" scherm? OLED spreekt me niet enorm aan m.b.t. inbranden en daytime viewing. Altijd tevreden geweest van Samsung (laatste 2 televisies) .. maar ik hoor graag jullie mening.

scoc

Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

fasteddie

Bij Correct Rotterdam in de aanbieding...

Timvg

Ondertussen wat room sims overlopen om als startpunt te dienen bij het opstellen van de subs binnenkort.

Mijn idee is om pre-EQ te gaan voor een zo klein mogelijk ruimtelijke variatie over een luistergebied ipv gemiddeldes te maken en daarop te EQ'en. Door middel van te spelen met afzonderlijke gain, polariteit en delay is het mogelijk om een goed resultaat te bekomen. Ter vergelijking 2 plaatjes van wat er gebeurt wanneer de subs louter in de hoeken of mid-wall zouden geplaatst worden tegenover het handmatig afstellen.

Let wel, dit is de theorie, en in praktijk moet er natuurlijk gemeten worden.




Timvg

Quote from: fasteddie on May 10, 2019, 19:14:15
Bij Correct Rotterdam in de aanbieding...
Quote from: scoc on May  2, 2019, 19:13:42
Sony 65XF9005

Weet er iemand wat de afstand is tussen de voet, achteraan bekeken? Mijn meubel zal 3 modules zijn - De middelste module wordt lager met de centerspeaker op (75cm breed) Kwestie dat het scherm dan nog netjes op de twee andere modules kan staan.

jantje112

Quote from: Timvg on May  2, 2019, 19:07:11
Iemand suggesties voor een betaalbaar (prijsklasse €1500 - mag ook een paar €100 meer of minder zijn) 65" scherm? OLED spreekt me niet enorm aan m.b.t. inbranden en daytime viewing. Altijd tevreden geweest van Samsung (laatste 2 televisies) .. maar ik hoor graag jullie mening.

Voor dat geld komen de 75" ook al in beeld. nu verlopen, maar bijvoorbeeld deze voor 1100 https://nl.pepper.com/aanbiedingen/samsung-ue75nu7100-75-inch-uhd-tv-101102

scoc

#83
Quote from: jantje112 on May 12, 2019, 19:15:20
Voor dat geld komen de 75" ook al in beeld. nu verlopen, maar bijvoorbeeld deze voor 1100 https://nl.pepper.com/aanbiedingen/samsung-ue75nu7100-75-inch-uhd-tv-101102

Een 75 inch edge-led tv ... no thx zeker niet in zo'n groot format. Is niet te vergelijken met een deftige Full Array Led tv zoals bvb de Sony XF of XG reeks.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Timvg

Wens inderdaad te gaan voor een full array led  :)

Timvg

Vandaag een namiddagje kunnen subs meten.

Hier een handvol metingen op 150cm x 75cm op en rond de (toekomstige) luisterpositie. Let wel, dit is zonder EQ. Het doel was om de variatie rond de luisterplek te minimaliseren. Zoals te zien blijft de bas over een groot gebied gelijk - achteraf kan er met EQ gespeeld worden.


RalphH

#86
Poeh, strak hoor, dat wordt weer genieten.
Waar heb je ze uiteindelijk geplaatst, conform 1 van de roomsims?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Quote from: RalphH on May 13, 2019, 19:08:31
Poeh, strak hoor, dat wordt weer genieten.
Waar heb je ze uiteindelijk geplaatst, conform 1 van de roomsims?

Bijna - situatie momenteel



En i.r.l.. Een rommeltje maar wanneer je ligt te schuiven met 5 subs is dat even geen prioriteit




Morgen even de posities afkleven en daarna de boel opruimen.

De sims komen wel niet echt overeen met wat er in praktijk aan de gang is. Het verbaast me ook niet, maar ik heb ze toch maar gepost ter inleiding van mijn bedoeling. Wanneer ik nu EQ toepas ben ik ook zeker dat deze werkbaar blijft over het gehele luistergebied (en iets daarbuiten).

RalphH

Lekker bezig, dat is te zien ja. Ga je tussen de 45 en 70 nog wat kunnen corrigeren of is het de bedoeling dat het geleidelijk afloopt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

#89
Quote from: RalphH on May 13, 2019, 19:54:52
Lekker bezig, dat is te zien ja. Ga je tussen de 45 en 70 nog wat kunnen corrigeren of is het de bedoeling dat het geleidelijk afloopt?

Bedoeling is om er dmv 3 filters (2 peq en 1 shelf) zoiets van te maken



Maar daarvoor wacht ik liever tot alle apparatuur binnen is, alles netjes op z'n plaats staat .. en ik er effectief kan van genieten  ;)

RalphH

Ja snap dat je de boel dan eerst even afmaakt. En het beoogde resultaat gaat je vast lukken.
Nog even doorbijten tot luisterplezier.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: Timvg on May 13, 2019, 18:54:14
Vandaag een namiddagje kunnen subs meten.

Hier een handvol metingen op 150cm x 75cm op en rond de (toekomstige) luisterpositie. Let wel, dit is zonder EQ. Het doel was om de variatie rond de luisterplek te minimaliseren. Zoals te zien blijft de bas over een groot gebied gelijk - achteraf kan er met EQ gespeeld worden.


Met of zonder smoothing  Tim

morca

Quote from: Timvg on May 13, 2019, 19:38:51
Bijna - situatie momenteel



En i.r.l.. Een rommeltje maar wanneer je ligt te schuiven met 5 subs is dat even geen prioriteit




Morgen even de posities afkleven en daarna de boel opruimen.

De sims komen wel niet echt overeen met wat er in praktijk aan de gang is. Het verbaast me ook niet, maar ik heb ze toch maar gepost ter inleiding van mijn bedoeling. Wanneer ik nu EQ toepas ben ik ook zeker dat deze werkbaar blijft over het gehele luistergebied (en iets daarbuiten).
Je hebt een schuin dak. Daarom wijken je Sims  meer of veel af  ;)

Mooie set man!
Zat subs ook zo  ;D

activ

Quote from: Timvg on May 13, 2019, 20:06:40
Bedoeling is om er dmv 3 filters (2 peq en 1 shelf) zoiets van te maken



Maar daarvoor wacht ik liever tot alle apparatuur binnen is, alles netjes op z'n plaats staat .. en ik er effectief kan van genieten  ;)
Die loopt wel heel diep door, heb je een sub die zo diep gaat of helpt er hier iets anders mee?

Timvg

Quote from: morca on May 14, 2019, 01:11:15
Met of zonder smoothing  Tim

Geen smoothing aangezien we zoveel mogelijk resolutie willen bij het finetunen

Quote from: morca on May 14, 2019, 01:14:08
Je hebt een schuin dak. Daarom wijken je Sims  meer of veel af  ;)

Mooie set man!
Zat subs ook zo  ;D

Thanks! En onder andere door het schuin dak, ja. Ook is modelleren van complexe modes gewoon moeilijk in praktijk. Zelf spelen met instellingen heeft ook z'n charme  :)

Quote from: activ on May 14, 2019, 06:44:56
Die loopt wel heel diep door, heb je een sub die zo diep gaat of helpt er hier iets anders mee?

Geen hulpmiddeltjes. Zelfs geen Linkwitz transform deze keer. Combinatie van meerdere gesloten subs en een kleinere ruimte (en plaatsing natuurlijk).

mancaver

Quote from: Timvg on May 13, 2019, 19:38:51
Bijna - situatie momenteel



En i.r.l.. Een rommeltje maar wanneer je ligt te schuiven met 5 subs is dat even geen prioriteit




Morgen even de posities afkleven en daarna de boel opruimen.

De sims komen wel niet echt overeen met wat er in praktijk aan de gang is. Het verbaast me ook niet, maar ik heb ze toch maar gepost ter inleiding van mijn bedoeling. Wanneer ik nu EQ toepas ben ik ook zeker dat deze werkbaar blijft over het gehele luistergebied (en iets daarbuiten).
En wat gaat er gebeuren met de metingen als de ruimte ingericht is? wij hebben laatst ook eerst metingen gedaan in een ''kale'' ruimte om een idee te krijgen van de eventueel aanwezig issues maar deze metingen waren heel verschillend na het inrichten van de ruimte en moesten er toch nog aanpassingen gedaan worden die niet voorzien waren.

Timvg

#96
Aangezien deze metingen louter gericht zijn op het (sub)laag is dat niet zo'n probleem. De golflengte van het dubbele van de crossover frequentie (160Hz in mijn geval) is nog steeds 2 meter. Een meubeltje of tapijt gaat hier geen invloed op uitoefenen.

Doch, zijn deze metingen zonder enige vorm van EQ, omdat ik graag de laatste afstellingen doe wanneer ik alles effectief staat zoals het komt te staan. Het doel van deze metingen was louter de positiebepaling en individuele afstelling van de subs om een zo klein mogelijke frequentieresponsvariatie te bekomen rondom het volledige luistergebied. Ofte: het is een koud kunstje om met meerdere subs een vlakke respons te bekomen op één bepaalde plek, maar om over een groter gebied dit te bereiken (en eventuele invloed van EQ dus een verbetering te laten zijn voor elke luisteraar) is een grondige voorbereiding vereist. Wanneer dit punt bereikt is kunnen de subs als één unit afgeregeld worden. Veel werk, maar het resultaat mag er zijn.

Nog een kleine wijziging die ik ga doorvoeren. De dual zelfbouw XLS 10's worden van plaats gewisseld met de enkele BK XLS200 aangezien deze volgens de huidige opstelling harder moet werken - dit gaan we nog even aanpassen.

Voor de lol even wat geluisterd naar de subs (met de globale EQ al even toegepast volgens de sim) - toch wel heel netjes over het gros van de ruimte. Geen geboem, maar veel druk. Aan dynamiek geen gebrek. Daarbij komen dan nog de twee buttkicker LFE units om de ervaring af te maken.


Timvg

Vanavond eens proberen van de SVS cilinder met de ultra driver te wisselen van plaats met de DHZ met de 12" SVS plus driver. Cilinder zal dan wel achter de linkerfront speaker moeten. De DHZ met de SVS 12+ driver doet momenteel het meeste werk. Aangezien de Ultra driver net iets beter is zou ik dat dus graag omgekeerd zien, indien de rest van de prestaties er niet onder gaat lijden natuurlijk. Een andere optie is de drivers fysiek van kist wisselen, daar ben ik momenteel nog niet zo happig op.

Ik verwacht dat ik de volgende weken toch nog wat ga experimenteren. Wanneer iets 'goed' meet hou ik altijd een back-up van de instellingen en de posities bij, zo kan ik steeds terugkeren naar een andere configuratie.

Timvg

Gisteren ook eens de mains aangesloten om wat verder te experimenteren. Het klinkt veelbelovend, met als positieve punten een grootse ruimtelijke afbeelding en idem dynamiek. Kleine ruimtes zijn altijd wat onhandig inzake respons (modes), en aangezien de Schroeder frequentie 280Hz bedraagt, en de transitie naar waar modes geen hoorbaar probleem meer vormen ruim een octaaf is in normale ruimtes, vermoed ik dat er zeker tot 500Hz mag gecorrigeerd worden zonder negatieve gevolgen.

Ik denk persoonlijk dat het ook wel ergens nodig zal zijn. Gelukkig hebben we 5 subs verdeeld over de ruimte om het echte laag aan te pakken, en ook dit is geen overbodige luxe zo blijkt.

Ik merk op dat de nagalmtijd in de ruimte nog net te hoog ligt naar mijn smaak. Het is natuurlijk nog wachten op de bemeubeling wat, in tegenstelling tot het laag, hier wel een uitdrukkelijk effect kan hebben. Gelukkig hebben we ook nog genoeg reservepanelen om eventueel te ruimte verder aan te pakken.