Timvg's HT - klein maar fijn

Started by Timvg, October 17, 2012, 23:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chansig

Die Genelec is wel een mooie speaker. Maar dat is optisch. Volgens mij heeft MAW deze. Klinken erg goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

De voorbeelden die ik daar noem zijn toch al wat 'upper segment' .. kan ook zijn dat ik voor iets eenvoudiger ga, en evt binnen een paar jaar nog eens ga upgraden.
Ik geef het nog eventjes tijd  :)

Wat er ook komt, het mag iets stevig zijn, dus minimaal iets met een 8" woofer, of meerdere kleinere.

bmateijsen

Je zou ook kunnen denken aan SAM HF/ SAM LF van JBL Synthesis. Wij hebben 3 identieke staan met 2x SAM LF en 1 x SAM HF per kanaal. Deze worden nu nog gebruikt in onze demo-ruimte. De SAM LF is 2x 8" woofer, wij gebruiken per kanaal er 2 stuks van, dus 4 x 8" met hoorntweeter 8).

evilniek

Quote from: Timvg on March 23, 2019, 18:04:40
Toch wel een paar zaken op het oog ja. De Genelec 8260 en de Klein + Hummel O410 spreken me wel aan :-) Vrij veel zelfs.
Er staat ook een leuk paar Revel F206 hier in de markt, wat natuurlijk uitstekend past bij de nieuwe center. Ben er zelf nog niet goed aan uit zoals je merkt.




Als ik jouw was? Gelijk doen man, ik betwijfel of je iets beters gaat vinden voor hetzelfde geld, en Revel is wat mij betreft éen van de beste, kwa center speakers, die matchen als geen ander.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Quote from: bmateijsen on March 23, 2019, 20:02:45
Je zou ook kunnen denken aan SAM HF/ SAM LF van JBL Synthesis. Wij hebben 3 identieke staan met 2x SAM LF en 1 x SAM HF per kanaal. Deze worden nu nog gebruikt in onze demo-ruimte. De SAM LF is 2x 8" woofer, wij gebruiken per kanaal er 2 stuks van, dus 4 x 8" met hoorntweeter 8).

Baas boven baas natuurlijk, wauw!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Timvg

Quote from: bmateijsen on March 23, 2019, 20:02:45
Je zou ook kunnen denken aan SAM HF/ SAM LF van JBL Synthesis. Wij hebben 3 identieke staan met 2x SAM LF en 1 x SAM HF per kanaal. Deze worden nu nog gebruikt in onze demo-ruimte. De SAM LF is 2x 8" woofer, wij gebruiken per kanaal er 2 stuks van, dus 4 x 8" met hoorntweeter 8).

Die zijn idd ook erg leuk. Wel boven budget helaas. Zoiets zou dan eerder voor binnen een aantal jaar zijn.. Of iets uit de Revel Ultima serie..

Timvg

#56
Quote from: evilniek on March 23, 2019, 20:10:20
Als ik jouw was? Gelijk doen man, ik betwijfel of je iets beters gaat vinden voor hetzelfde geld, en Revel is wat mij betreft éen van de beste, kwa center speakers, die matchen als geen ander.

De F206 is zeker een kandidaat. Ergens kriebelt het echter toch nog voor nog een stapje hoger te gaan met bv. de Genelec 8260 of die Klein + Hummel O410.
Ik wil niet na enkele weken .. maanden.. last krijgen van upgrade-itis. Deels zit dat natuurlijk ook wel in het hoofd, want de F206 is gewoon een prima luidspreker, zeker met wat subs erbij, maar dat (psychologische) is natuurlijk ook een realiteit waar we niet omheen kunnen. Nog wat over nadenken.

Edit: mijn vriendin zegt dat ik last heb van FOMO

bmateijsen

#57
Quote from: Timvg on March 23, 2019, 20:26:32
Die zijn idd ook erg leuk. Wel boven budget helaas. Zoiets zou dan eerder voor binnen een aantal jaar zijn.. Of iets uit de Revel Ultima serie..

Omdat het geen actueel product meer is van JBL Synthesis gaan wij onze demo-set verkopen....

Overigens heb ik ook een set F206 van Revel, waarvan 1 speaker helaas een beetje transport schade heeft. Als je dat niet erg vindt...., kan ik een mooie prijs maken.

Timvg

Quote from: bmateijsen on March 24, 2019, 10:15:01
Omdat het geen actueel product meer is van JBL Synthesis gaan wij onze demo-set verkopen....

Overigens heb ik ook een set F206 van Revel, waarvan 1 speaker helaas een beetje transport schade heeft. Als je dat niet erg vindt...., kan ik een mooie prijs maken.

Voor de SAM1 zou ik dan enkel een L/R nodig hebben aangezien ik net een leuke C208 gekocht heb - misschien dat jullie uiteraard die set liever als volledige LCR verkopen.

Stuur anders bij gelegenheid eens een PB'tje met wat meer info en evt een foto'tje (van de schade)?

Groetjes

Tim

Timvg

Alweer een optie derbij dus .. De JBL SAM1
De SAM1 is eigenlijk een modulaire set bestaande uit een LF gedeelte, en een hoorn/supertweeter combo in combinatie met een actief of passief filter.
De set waar Bjorn naar verwijst komt er dan een beetje zo uit te zien.



Maar je kan dan de units schakeren naar wens (hoorn moet wel verticaal blijven).. Zoiets kan natuurlijk wel voor vuurwerk zorgen. Vier keer 8" gesloten per speaker zal natuurlijk ook naadloos te combineren zijn met mijn verschillende subs die over de ruimte verspreid heb.

Nog even de voorlopige opties overlopen:

Revel F206: Past perfect bij m'n nieuwe center de C208. Eerlijke, neutrale speaker zoals we van Revel gewoon zijn - ook de meest voordelige oplossing. Er staat een set hier in de markt, en BB&G heeft een set met wat optische gebreken (welke we binnenkort nader toegelicht krijgen).

Genelec 8260: Nog steeds de grootste van de 8xxx serie van Genelec. Concentrische mid/tweeter met minimale diffractie gecombineerd met een 10" woofer. Eg vlak metende monitor met gecontroleerde afstraling. Zoals ze het zelf zeggen .. "A masterpiece of electro-acoustic design, the 8260A remains a milestone achievement in coaxial monitoring and mid-field precision." En dat geloof ik best.

Klein + Hummel O410: Voorganger van de huidige Neumann KH420. Klassieke 3-weg met 10" woofer, 3" dome mid in waveguide, en 1" tweeter in waveguide. Al even vlak metend dan de Genelec, met net wat bredere afstraling. Extreem mooie luidspreker.

JBL SAM1: Modulair systeem, in deze configuratie met vier 8" woofers. Eveneens zeer mooi meetrapport. Tikkeltje (en dat benadruk ik) minder vlak dan de vorige modellen, maar ongetwijfeld het meest dynamische. Ook het meest aanpasbare. Drie van deze zou ook perfecte match vooraan betekenen, wat nooit slecht is.

We denken wat verder na, de keuze wordt er niet makkelijk op :-)

op eigen verzoek verwijderd.

Ik zou voor de Genelec gaan. Gaaf speakertie.

O0

Timvg

Ga je op de looks af? Of uit technisch opzicht?

Quote from: Baardmannetje on March 25, 2019, 11:13:21
Ik zou voor de Genelec gaan. Gaaf speakertie.

O0

Dirk

wil je op die kamer-breedte (3m was het?) ook nog sowieso met een center gaan draaien, of is dat alleen in het geval dat het Revel of JBL wordt?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

pameijer

De keuze tussen actieve en passieve speakers lijkt me nogal een flinke. Eerlijk gezegd verbaast me dat in dit rijtje speakers dus ook de Revel zit. Klinkt mij een beetje als: kies ik voor een Space Shuttle, een Ariane raket of toch voor een Cessna  ;D

Actief heeft flinke voordelen. In ieder geval worden je versterkers er flink door ontlast. Ik draai zelf ook actief in surround en de dynamiek is niet te evenaren door een passieve speaker imho. Maar om je center nou een volledig andere klankkarakteristiek als je andere speakers te laten hebben lijkt me ook niet goed. Aangezien actieve monitors ongelooflijk goed imagen en bij een beperkte kamerbreedte de voordelen van een center erg klein maken zou ik dan ook als ik jou was je Revel center niet inzetten als je voor actief gaat. Wil je dat wel zou ik ook voor Revel fronts gaan. Het zal allemaal gaaf genoeg klinken en een goeie film blijft een goeie film, ongeacht de gebruikte speakers. Dat laatste wordt al te vaak vergeten!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Timvg

Quote from: Dynky on March 25, 2019, 13:18:24
wil je op die kamer-breedte (3m was het?) ook nog sowieso met een center gaan draaien, of is dat alleen in het geval dat het Revel of JBL wordt?

Sowieso. Luisterafstand zal een ~2m zijn.

Timvg

Quote from: pameijer on March 25, 2019, 13:29:03
De keuze tussen actieve en passieve speakers lijkt me nogal een flinke. Eerlijk gezegd verbaast me dat in dit rijtje speakers dus ook de Revel zit. Klinkt mij een beetje als: kies ik voor een Space Shuttle, een Ariane raket of toch voor een Cessna  ;D

Actief heeft flinke voordelen. In ieder geval worden je versterkers er flink door ontlast. Ik draai zelf ook actief in surround en de dynamiek is niet te evenaren door een passieve speaker imho. Maar om je center nou een volledig andere klankkarakteristiek als je andere speakers te laten hebben lijkt me ook niet goed. Aangezien actieve monitors ongelooflijk goed imagen en bij een beperkte kamerbreedte de voordelen van een center erg klein maken zou ik dan ook als ik jou was je Revel center niet inzetten als je voor actief gaat. Wil je dat wel zou ik ook voor Revel fronts gaan. Het zal allemaal gaaf genoeg klinken en een goeie film blijft een goeie film, ongeacht de gebruikte speakers. Dat laatste wordt al te vaak vergeten!

Actief heeft bepaalde voordelen, dat klopt.  Doch, een goed ontworpen passieve speaker hoeft daar weinig of niet voor onder te doen op vlak van geluidskwaliteit. Je moet ze wel weten te vinden. Belangrijkste is dat het directe geluid, anechoisch gezien dan, vlak (neutraal) is en dat de afstraling zich in verhouding netjes gaat gedragen. Dat doen bovenstaande allemaal toch wel, elk op hun eigen manier weliswaar. Wanneer ik bv. een Genelec 8030 tegen een Revel M105 zet, voor het grootste deel klinkt dat toch heel gelijkaardig hoor. Beide zijn ontworpen met dezelfde criteria in het achterhoofd. Natuurlijk klinken ze niet identiek. Maar dat kan ik van een Revel M105 en een C208 (daarnet ff toevallig mono testje gedaan) ook wel zeggen. Een volledig andere klankkarakterestiek vind ik daarom in dit geval, een beetje kort door de bocht.

Wat afbeelden betreft. Da's gewoon het resultaat van het afstralingskarakter van de luidspreker in combinatie met de plaatsing in een ruimte, en de verhouding tot de wanden. Dat wordt ook wat experimenteren met dempen/niet dempen van vroege reflectiepunten, gezien de beperking van de ruimte. Een center is voor mij echt een must. Liquideren van cross-talk interferentie ten eerste, in tegenstelling tot stereo wordt er in bronmateriaal waarin van nature uitgegaan wordt van een center speaker geen compensatie voorzien voor dit fenomeen. Ten tweede vind ik het noodzakelijk om de center bij bepaalde films/series afzonderlijk te gaan regelen qua volume, soms is het anders echt moeilijk om dialoog te gaan volgen. 

Dat laatste puntje kan ik je overschot van gelijk in geven, maar voor mensen zoals wij blijft het een hobby natuurlijk  :)

Gr

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: Timvg on March 25, 2019, 12:41:15
Ga je op de looks af? Of uit technisch opzicht?

Dat laatste, ik zie techniek waarvan ik het nut wel inziens/begrijp.

Ze meten ook niet onaardig...

;D

Timvg

De kogel is door de kerk. Het worden de Revel F206 uit de marktsectie hier op htforum. Indien mijn M105 zouden verkocht geraken komt daar eventueel nog een 2de paar F206 bij via Bjorn van BB&G.

Op deze manier zijn we zeker van een niet alleen klankmatig coherente frontstage, maar eveneens een visuele match. Ergens speelt zoiets toch ook wel een rol.
Bovendien was dit de meest voordelige optie, met als bijhorend voordeel dat we niet op zoek moeten naar passende stands (zoals bij de andere opties wel het geval zou zijn).

Ondertussen hebben we ook nog een 12" SVS 12.2 driver overgenomen hier op het forum, waar ik een passende (gesloten) kist zal rond bouwen, aangezien ik nog een kanaal versterking op overschot had  :D Het totaal aantal subs komt dan op 5 te staan.

2x DHZ met Peerless XLS 10 gesloten
1x BK XLS 200 met Peerless XLS 10
1x DHZ met SVS 12.2+ gesloten
1x SVS CS-Ultra 12"

Oh.. en 2x Buttkicker LFE voor dat <30hz gebied wat aan te dikken uiteraard  :turn:

In deze bescheiden kamer van 4,3 op 3m voorzie ik met andere woorden geen dynamische beperkingen.

Volgende stappen: Aoestiek (plan reeds opgesteld), alsook de sofa en het meubel.. En als laatste een nieuw scherm - hoogstwaarschijnlijk 65" op een kijkafstand van 2m.

Timvg



Fronts op hun plaats

Volgende stappen in nader te bekijken volgorde

Meubel maken/samenstellen voor de apparatuur en de centerspeaker
Kist voor de 12" SVS driver afwerken
Akoestiek in de ruimte aanpakken - materiaal is besteld

Wordt vervolgd..

chansig

Zow....die center is bijna net zo hoog als de speaker.

Erg benieuwd hoe het eea eruit ziet als het allemaal "aangekleed" is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Quote from: chansig on April  8, 2019, 18:20:55
Zow....die center is bijna net zo hoog als de speaker.

Erg benieuwd hoe het eea eruit ziet als het allemaal "aangekleed" is.

Gr. Hans

Ik ook.. 24 panelen van 50x50x8 en 24 diffusers van 60x60x7 geven wel wat opties natuurlijk  :)

Timvg



En nu kijken in welk kleurtje ik ze ga zetten.

Timvg

Terwijl ik diffusers aan het verven ben (rotwerkje..) nog even wat nostalgie.

Mijn eerste sub(je). Een BK XLS200 gekocht in 2005. Uiteindelijk binnen m'n vriendenkring 2x doorverkocht, om een tijdje geleden weer bij me te belanden. Amp was na 14j defect. Persoon had ondertussen een ander model sub, en hoefde em niet meer. Contact opgenomen met BK voor een nieuwe amp, maar ze wouden 'em evengoed reviseren. Fijn.

Beetje wachten later, en vandaag de gereviseerde amp en nieuwe gril ontvangen. Sub was oorspronkelijk eik met zilveren gril, maar door de tand des tijds (en klauwen van een kat) had de sub z'n beste tijd gehad. Dan maar netjes in 't zwart gezet. Moge hij nog vele jaren 'woofen'. Ingespeeld is ie alvast**




**het viel me op hoeveel zachter de suspensie is op dit 14j lang gebruikte exemplaar ten opzichte van twee nieuwe die ik hier heb staan  ;)

Timvg


Timvg

De ruimte krijgt stilaan vorm. De eerst lading panelen hangt. Verdere ingrepen ga ik doen nadat het meubel, nieuwe televisie en de zetel er staat, alsook komt er nog een tapijt te liggen. De vroege laterale reflectiepunten van de mains zijn met opzet kaal gelaten, alsook de schuine voorwand. Achteraf is er nog de keuze tussen diffusie of demping, al hebben deze Revels een nette afstraling, waardoor een kale muur op dit punt het virtuele beeld kan uitvergroten zonder al te veel nadelige effecten. Lateraal rond de luisterplek is er voor diffusie gekozen, demping vindt grotendeels plaats op de vroege reflectiepunten van de voor- en achterwand, alsook in een geschrankt patroon boven oorhoogte. Al bij al is er 'efficient' omgesprongen met de beschikbare materialen, al hebben we nog reserve voor achteraf verdere aanpassingen door te voeren.