Timvg's HT - klein maar fijn

Started by Timvg, October 17, 2012, 23:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

En nu even de voorlopige subjectieve indrukken na ze op een paar posities te hebben beluisterd ten opzichte van mijn Revel F206. In windows kan ik makkelijk switchen tussen mijn Anthem receiver en Fostex USB dac - dus ik kan min of meer instant vergelijken. We laten het laag even buiten beschouwing, aangezien de Revel setup met multisubs een full-range systeem is zonder merkbare limieten in mijn (bescheiden) ruimte.

Timbre: Niet geheel verschillend, maar toch niet gelijk. De Neumann zijn iets beleefder dan de Revels. Waar de Neumann geoptimaliseerd is voor een vlak (neutraal) on-axis geluid, zijn de Revels geoptimaliseerd voor een vlak luistervenster (+/-30° horizontaal en +/-10° verticaal). Het hangt echt van de opname af welke net iets beter 'past'. Over het weekend ga ik de Neumann ook eens inmeten.

Afbeelding: grotere verschillen, en niet zo makkelijk te omschrijven. Ik heb de Neumann dan ook op een viertal uiteenlopende posities getest om toch een beetje objectief te kunnen blijven. Anders is het eerste woord dat in mij opkomt. De Neumann lijken een duidelijkere presentatie te geven van de opnameomgeving, opnieuw - het hangt wat af van de opname welke mijn voorkeur geniet. Bij de Revels heb ik de subjectieve indruk dat het geluidsbeeld zich manifesteert tussen, naast en achter de speakers. 'Ze staan hier te spelen'. Bij de Neumann heb ik wat een 'koptelefoon op afstand' indruk - ik ben daar - en afhankelijk van de opname is dat realistischer dan bij de Revels, of net niet. Het is wel makkelijker om individuele zaken uit te pikken bij de Neumann, desondanks dat het timbre op zicht ietsje beleefder is (noem het net iets minder bite, detail).

Binnenkort nog wat verder testen.

Timvg

Toch even een update.

De speakers zijn vervangen door 3x Genelec 1032A en 2x Genelec G2. Overigens is er eigenlijk niks veranderd.





Er komen nog nieuwe stands voor de Genelecs. Er zijn drie 1032A zichtbaar maar heb nog eentje op stock wiens tweeter een afwijkende respons toont, dus ga ik van alle 4 ook de ferrofluid laten vervangen. Aan de (ingebouwde) versterkers scheelt niets, maar ergens wil ik ze toch ook eens laten nakijken op verborgen gebreken, beter te vroeg dan te laat.

De Philips blue ray speler begint kuren te vertonen, en de Anthem MRX700 is ook niet meer van de jongste (geen 4k en andere 'moderne' snufjes) - ik vermoed dat ik dit of volgend jaar ook maar eens ga uitkijken naar vervanging. Voorlopig doet het echter allemaal nog dienst.





Timvg

#128
Dank je Marco! Gelijkbenige luisterdriehoek van twee meter, foto toont het misschien net wat kleiner.
Laat je niet vangen aan de speakers, dat zijn 10" midwoofers.. Scherm is 65"

skyfox

Ziet er mooi uit! Hoe verhouden deze Genelec fronts zich tot de Revels?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Timvg

Quote from: skyfox on February 12, 2021, 21:12:11
Ziet er mooi uit! Hoe verhouden deze Genelec fronts zich tot de Revels?

Thx!

Ik vond de Revels soms wat 'druk' klinken, net iets te forward, met luistermoeheid tot gevolg soms.

Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat ze te weinig ruimte hadden.

Als we kijken naar het afstraalgedrag van de Revels (metingen van soundstage) op 45-60-75° ten opzichte van de Genelecs (eigen metingen) is het ook zichtbaar dat daar minder energie zit. De off-axis 'piek' bij de Revels zat dan ook juist nog eens rond de 3kHz. In een wat grotere ruimte hoeft dit geen probleem te zijn, wanneer die reflectie wat later komt. Maar hier, op 50cm van de wand was het net wat 'te'. In de volledige sound power meting verdwijnen deze 'probleempjes' ook. Beperking van de ruimte dus.





De Genelecs komen echter goed tot hun recht. Objectief gezien doen ze alles goed. Niet perfect, maar ook geen echte problemen. Subjectief is er eigenlijk niets dat me stoort aan het geluid. Perfectie zou ik het niet noemen, maar ik kan een ganse dag luisteren zonder dat het gaat tegenvallen. Mindere opnames (laat ons eerlijk zijn, dat zijn er heel wat) vallen relatief gezien nog best te pruimen. Sommige speakers zuigen daar alle resterende luisterplezier uit, dit is hier minder het geval. Verschillen tussen opnames zijn echter goed duidelijk, goede opnames klinken gewoon goed zonder dat er iets ontbreekt. Er zijn ook speakers die 'slechte' opnames flatteren, maar dan niet alles uit de kan halen bij 'goeie' opnames, maar hier blijk ik opnieuw niet meteen iets te missen. Een mooie balans dus. Ze waren (2dehands) dan ook nog eens niet echt duur.

Ik ben nog bezig met een DHZ project, maar deze Genelecs blijven gewoon in huis - het zijn echt speakers om op terug te vallen met de garantie dat het voor mij goed klinkt.



morca

Quote from: Timvg on February 12, 2021, 21:07:55
Dank je Marco! Gelijkbenige luisterdriehoek van twee meter, foto toont het misschien net wat kleiner.
Laat je niet vangen aan de speakers, dat zijn 10" midwoofers.. Scherm is 65"
Een snelle Google. En ik had al gezien dat ze groter zijn als ze lijken :)
Oh dan zit ik haast dichterbij.

Vind de fronts echt mooi om te zien  :inlove:
Heb dit merk nog nooit gehoord jammer genoeg.

Timvg

Wat nieuwe spullen in huis, maar eerst een broodnodig klusje uitvoeren..