Timvg's HT - klein maar fijn

Started by Timvg, October 17, 2012, 23:56:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Sinds vorige week een dedicated ruimte, ook maar een draadje aanmaken. Bij voorbaat excuses voor de voorlopig brakke foto's, camera defect, iphone to the rescue  ;)

Alvast even de apparatuur opsommen.

Speakers: HK Audio pro en smart series.. Pro speakers met een hifi karakter, stevig gebouwd (gebraced MDF, geen plastic) en een prachtige prijs/kwaliteit verhouding.
Subs: 2x de JTR captivator: 18" lange slag driver (30mm xmax, one way  8)) in een gepoorte kist (tuning 17hz, of 12hz met één poort dicht, wat ik prefereer) Alsook een custom JL audio subwoofer met 6x de 10w3v3 in een triple opposed gesloten ontwerp (volledig inert).

Nieuwe subs toegevoegd: 4 Dual-Opposed subs met elk twee 12" drivers.
Versterking: Voor de subs een Sanway FP14000+ .. en ja dat zijn (potentiële) watts  ::)
Receiver: Onkyo SR-875
Blu-ray speler: Philips (type hebben jullie te goed)
HTPC: Acer (eigenlijk een gewone pc die dienst doet als)
Beamer: Sinds vorige week eindelijk een beamer, een instapmodel: Optoma HD600X-LV
Scherm: Vandaag aan begonnen, DIY; 6mm mdf met black widow UK paint mix (google maar eens, veel waar voor je geld)

Zone 2 speakers: Harbeth P3ESR
Zone 2 scherm: Voor series voornamlijk; 42" LED van Samsung

Verdere afwerking aan het scherm na alle verflagen en kleine zaken zoals kabelgoten komen in de loop van de maand

Meer en betere foto's volgen weldra, ruimte is work in progress

Primer nét gezet op het scherm



Nieuwe subs:









Timvg

Nog even de metingen:

Respons van de subs (met en zonder house curve)



Full range (1/12th smoothing)



Waterfalls op normaal en hoog volume




W.Otter

whaha geweldig! :headbanging:

dat zijn aardig wat subs  :coffee:

de metingen zien er redelijk stabiel uit?! ben een leek op dat gebied maar weinig pieken en dalen betekend toch een homogeen geluid door alle frequenties heen?

maar wat kost deze bang for the buck HT?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Timvg

#4
Nou ik denk dat we dan toch ook wel een een 7000 euro komen hoor, zone 2 niet meegerekend, receiver en bron zijn ook bv wel niet nieuw gekocht.
Het blijft veel geld, maar sommige hier geven meer uit aan één versterker of een paar speakers  :P

En ja, het geluid is mooi homogeen te noemen, heel moeiteloos ook, dat is een vereiste in een HT vind ik. Wanneer een speaker je op hoge volumes staat aan te schreeuwen doet dat heel veel af aan de ervaring.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Timvg

Gisteren laat nog de eerste laag Black Widow verf gezet op het scherm, tot deze morgen nog steeds last van een hot spot op het scherm, maar deze verf moet dan ook 24u drogen (is nu nog steeds ietwat plakkerig) dus ik hoop dat dit zichzelf corrigeert. Anders zal de mix moeten hermaakt worden met matte muurverf ipv satijn houtverf, geen erg welliswaar, heb nog genoeg van het secret ingredient over  ;D (Auto Aluminium Air)

Timvg

Quote from: W.Otter on October 18, 2012, 10:26:28
valt wel redelijk mee toch?

meer dan 4500 euro zit er eigenlijk in de subs, alles begint met een stevige fundering  ;)

Onne

Quote from: Timvg on October 18, 2012, 10:29:56
meer dan 4500 euro zit er eigenlijk in de subs, alles begint met een stevige fundering  ;)
Een goede sub tilt de beleving al een stuk omhoog! Helemaal mee eens!

Kingpin

#9
<volgmodus>aan</volgmodus>

Ziet er veelbelovend uit!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RalphH

Mooi Tim!
De grafieken had ik natuurlijk al gezien en ja, beetje jaloers wel ;D.
Ben benieuwd hoe het klinkt, ook met de PA speakers, heb er zelf ook nog ooit over gedacht iets mee te doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

De HK's ben ik erg over te spreken, absoluut niet scherp of helder van klank, ook geen blikkerig karakter zoals sommige PA speakers. Klinken met wat correctie mooi natuurlijk. Hebben wel absoluut een subwoofer nodig.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

En wat mis je met je huidige speakers als ik vragen mag? Gebruik je kamercorrectie software?

Martijn M

Gave set zeg! Kun je wat meer vertellen over hoe je dat laag zo strak hebt gekregen? Ik ben heel benieuwd naar een plattegrondje van je kamer, de constructiematerialen van je huis, de locatie van je subs, de locatie van meetmicrofoon en de hoeveelheid EQ! Bij mij thuis heb ik het laag op en rondom de luisterplek naar mijn mening erg vlak (binnen 5 dB), maar bij jou is het nog duidelijk een stuk beter. Geen dip te bekennen. Trouwens, waar vind je in REW de smoothing-knop? Ik kan me herinneren de smoothing eerder wel eens aan te hebben gezet, maar nu kan ik het niet vinden.
Dutch & Dutch

RalphH

Vooralsnog niet echt iets mis hoor. Heb wel af en toe het idee dat de rek er een beetje uit is. Verder wel een nasty dip tussen de 90 en 160Hz. Of dit van de speaker, ruimte of combo komt, ga ik nog eens testen met een setje speakers dat nu in de woonkamer in staat te spelen. Maar uit de huidige set is ongetwijfeld nog genoeg te halen mits de fronts nog in orde zijn.

Met roomcorrectie doe ik nog nagenoeg niets. Ben eens begonnen met een plugin voor Foobar, maar kwam daar niet uit. Heb adhv REW metingen wel in de amp wat EQ toegepast, maar het aantal banden is zeeeer beperkt, dat schiet dus niet echt op. EQ op een digitaal en door de amp gedecodeerd signaal (dts etc) blijft voor velen een probleem denk ik.
Voor een sub is dit wel op te lossen, maar voor de andere kanalen niet zomaar ff te doen zonder een eindversterker aan te schaffen waar je dan de EQ op toepast.

Proficiat met je eigen topic nog trouwens!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Timvg

Quote from: keyser on October 18, 2012, 17:10:06
Gave set zeg! Kun je wat meer vertellen over hoe je dat laag zo strak hebt gekregen? Ik ben heel benieuwd naar een plattegrondje van je kamer, de constructiematerialen van je huis, de locatie van je subs, de locatie van meetmicrofoon en de hoeveelheid EQ! Bij mij thuis heb ik het laag op en rondom de luisterplek naar mijn mening erg vlak (binnen 5 dB), maar bij jou is het nog duidelijk een stuk beter. Geen dip te bekennen. Trouwens, waar vind je in REW de smoothing-knop? Ik kan me herinneren de smoothing eerder wel eens aan te hebben gezet, maar nu kan ik het niet vinden.

Dit is het uiterste deel van een L vormige kamer, deze ruimte is ongeveer 3,5 op 3,5 met een hellend dak over gans deze ruimte, wanden zijn overal gipsplaat met isolatiewol achter, dak is vant hout met idem isolatiewol erachter, ze staat ook semi open naar de andere ruimte. De locatie van de subs zijn linksvoor, rechtsvoor en rechtsachter, meetmicrofoon op de luisterplek (oorhoogte). EQ zijn 3 peq filters op de captivators (om 3 dipjes te vullen) en twee op de JL (twee piekjes). Smoothing knop staat bij de tab "all spl" en daarna op controls drukken.

Heb net even jouw set bekeken, knap hoor, die zelfbouwspeakers lijken me prachtig!

Timvg

Quote from: RalphH on October 18, 2012, 17:12:16
Vooralsnog niet echt iets mis hoor. Heb wel af en toe het idee dat de rek er een beetje uit is. Verder wel een nasty dip tussen de 90 en 160Hz. Of dit van de speaker, ruimte of combo komt, ga ik nog eens testen met een setje speakers dat nu in de woonkamer in staat te spelen. Maar uit de huidige set is ongetwijfeld nog genoeg te halen mits de fronts nog in orde zijn.

Met roomcorrectie doe ik nog nagenoeg niets. Ben eens begonnen met een plugin voor Foobar, maar kwam daar niet uit. Heb adhv REW metingen wel in de amp wat EQ toegepast, maar het aantal banden is zeeeer beperkt, dat schiet dus niet echt op. EQ op een digitaal en door de amp gedecodeerd signaal (dts etc) blijft voor velen een probleem denk ik.
Voor een sub is dit wel op te lossen, maar voor de andere kanalen niet zomaar ff te doen zonder een eindversterker aan te schaffen waar je dan de EQ op toepast.

Proficiat met je eigen topic nog trouwens!

Inzake dips zijn er bij mijn ervaring in de huiskamer/HT meestal twee mogelijke oorzaken; fase probleem rond crossover en/of een dip gerelateerd aan de verhouding plafond/vloer, had ik op de vorige plaats last van, de oplossing is schuiven met de luisterplek, of ermee leven.

Ik zie dat je receiver MultEQ heeft, misschien daar toch eens mee aan de slag gaan? Zijn best leuke resultaten mee te halen, ik heb de XT variant nu op m'n Onkyo en ben er erg over te spreken!

Bedankt voor de steun, ik hoop er nog een interessant topic van te maken met de tijd!

morca

Quote from: RalphH on October 18, 2012, 17:12:16
Vooralsnog niet echt iets mis hoor. Heb wel af en toe het idee dat de rek er een beetje uit is. Verder wel een nasty dip tussen de 90 en 160Hz. Of dit van de speaker, ruimte of combo komt, ga ik nog eens testen met een setje speakers dat nu in de woonkamer in staat te spelen. Maar uit de huidige set is ongetwijfeld nog genoeg te halen mits de fronts nog in orde zijn.

Met roomcorrectie doe ik nog nagenoeg niets. Ben eens begonnen met een plugin voor Foobar, maar kwam daar niet uit. Heb adhv REW metingen wel in de amp wat EQ toegepast, maar het aantal banden is zeeeer beperkt, dat schiet dus niet echt op. EQ op een digitaal en door de amp gedecodeerd signaal (dts etc) blijft voor velen een probleem denk ik.
Voor een sub is dit wel op te lossen, maar voor de andere kanalen niet zomaar ff te doen zonder een eindversterker aan te schaffen waar je dan de EQ op toepast.

Proficiat met je eigen topic nog trouwens!
Op de Marantz zit toch een HT EQ on stand ?

Timvg

Quote from: Timvg on October 18, 2012, 10:28:29
Gisteren laat nog de eerste laag Black Widow verf gezet op het scherm, tot deze morgen nog steeds last van een hot spot op het scherm, maar deze verf moet dan ook 24u drogen (is nu nog steeds ietwat plakkerig) dus ik hoop dat dit zichzelf corrigeert. Anders zal de mix moeten hermaakt worden met matte muurverf ipv satijn houtverf, geen erg welliswaar, heb nog genoeg van het secret ingredient over  ;D (Auto Aluminium Air)

Uiteindelijk toch maar de mix hermaakt met matte muurverf, en dit is al een pak beter, gisteren met één laag erop film gekeken en dat beviel al prima (desondanks dat de verf nog niet volledig was uitgedroogd)

Voor het slapen gaan nog een tweede laag gezet, en deze morgen nog een paar roller marks weggewerkt, vanavond bij thuiskomst hoop ik op een net resultaat!

Daarna met een calibratieschijfje een poging ondernemen om de projector wat beter af te stellen, het blijft natuurlijk een instapprojector, maar ik ben toch benieuwd wat er uit te halen valt. Bij audio heb ik geleerd dat de afstelling van apparatuur vaak meer betekent dan de apparaten opzich, ik ben benieuwd dus wat dit voor video geeft, al ben ik wel nog een totale noob op dit vlak  ::)

Timvg

Update:

DIY subs toegevoegd. 4x dual-opposed gesloten met elk twee 12" drivers.










Timvg

Bump. Sinds de laatste update van 8j geleden is de set al meerdere malen gewijzigd en is er reeds één verhuis de revue gepasseerd. De zin om te updaten ontbrak wat bij mij.

Een nieuwe woonst dus waar ik, door het jaar heen, een nieuwe set zal opbouwen in een afzonderlijke ruimte. Hier krijgen jullie binnenkort een overzicht van.
Hier zal het in ieder geval gebeuren:



Maandag wordt er alvast een leuk paar speakers geleverd welke de komende jaren als mains gaan dienen - hint: 75kg/ stuk en m'n vriendin vindt ze spuuglelijk. Gelukkig is het mijn ruimte. Aangezien er in deze ruimte ook stereo gaat geluisterd worden, is een solide stel main speakers een must.

Een paar Genelec G2 zal dienst doen als compacte surroundspeakers, en een JBL Synthesis SAM3HA zal dienst doen als centerluidspreker. Voorlopig geen plannen om over te schakelen op 7.1 of Atmos/Auro3D. Ook mijn Anthem MRX 700 zal blijven dienst doen, zolang hij moge leven. Geen 4k op dit toestel, maar voor mij geen prioriteit.

Het .1 kanaal zal worden vervult door 4 subs. Twee DIY modellen op basis van een Peerless XLS 10, een gelijkaardige BK XLS 200, en een passieve SVS CS-Ultra. De bedoeling is van een zo egaal mogelijke weergave te verkrijgen door de juiste plaatsing van de subs gecombineerd met DSP. Om het voelbare laag aan te vullen onder de ~30Hz zijn er twee Buttkicker LFE ter mijne beschikking, aangezien deze an sich veel geschikter zijn om het ultralaag weer te geven dan alles behalve de grootste subs (welke dan ook nog het volledige huis laten trillen).

Ondertussen gaan we door in minimalistische setting in de woonkamer. WAF speelt een grote rol, dus buiten een subje of 2 achter de sofa zal hier niet veel verandering meer in komen.





Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg


op eigen verzoek verwijderd.

Leuk hok!

Succes met het bij elkaar vinden van de juiste spullen en het naar je zin spelend krijgen.

En daarna veel plezier met het resultaat!

;D