Laat je grafiek zien en vertel jouw situatie

Started by R0N, October 16, 2012, 20:59:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Even een meting gedaan.

Speel 2.2. De metingen in het laag zijn erg rommelig?
De ruimte is ongeveer 6x6m. Subs staan in elkaars tegenovergestelde hoeken (linksvoor, rechtsachter). Speakers staan rechtsvoor en midvoor in de ruimte.

Ik heb er weinig kaas van gegeten, kan iemand me vertellen wat ik zie?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

R0N

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 17:12:51
Even een meting gedaan.

Speel 2.2. De metingen in het laag zijn erg rommelig?
De ruimte is ongeveer 6x6m. Subs staan in elkaars tegenovergestelde hoeken (linksvoor, rechtsachter). Speakers staan rechtsvoor en midvoor in de ruimte.

Ik heb er weinig kaas van gegeten, kan iemand me vertellen wat ik zie?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet en dat is....

1- Veel storing tot 30 Hz. Ik vermoed dat je bij een te laag niveau hebt gemeten, of er is een storing in de ruimte.
2- Een mooie correctie van twee bulten.
3- Na 100 Hz wordt het rommelig: storende geluiden? Te laag niveau gemeten?
4- De plaatsing van de subs in de hoeken van de kamer is niet geweldig. Schuif er eens mee en kijk of de dip bij ca 70 Hz verdwijnt.
5- Zet de microfoon op oorhoogte op de plaats waar je zit. Niet tegen een leuning of zo, de microfoon moet vrij zijn. Plaats de microfoon in een (foto)statief. Bij harde achtergronden een kussen of deken plaatsen.
6- Lees de gebruiksaanwijzing.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

Thx voor je reply!

1; Volume was Ok volgens de AM, beter iets luider? Of alleen de subs luider?
3; storende geluiden kan idd, hoorde buiten ook het een en ander (woon in de stad)
4; zal eens gaan schuiven
5; mic was geplaatst zoals je beschrijft
6; heb idd nog niet alles gelezen ;)

Ga zo nog een meting doen
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

R0N

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 17:50:37
Thx voor je reply!

1; Volume was Ok volgens de AM, beter iets luider? Of alleen de subs luider?
.....
Ga zo nog een meting doen

De beste metingen doe je met een volume op de meetplek van ca 75 - 80 dBC. Dat zorgt er voor dat er een goede afstand zit tussen signaal en storingen.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

Subs beide wat uit de hoeken gehaald. Volume van de AM iets omhoog evenals het volume van de subamp.

Dip bij 75 bij ongewijzigd en na de 100 nog wat flinke dippen
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Joske007

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 18:06:31
Dip bij 75 bij ongewijzigd en na de 100 nog wat flinke dippen
Die dip, ga je alleen maar kunnen verminderen door een wijziging in de opstelling van de subs, speakers en zitplaats  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

R0N

Quote from: knubbe on February  6, 2014, 18:06:31
Subs beide wat uit de hoeken gehaald. Volume van de AM iets omhoog evenals het volume van de subamp.

Dip bij 75 bij ongewijzigd en na de 100 nog wat flinke dippen

Die grote dips kun je alleen oplossen door de positie van de subs versus zitplek te wijzigen.
Met twee subs kan de ene sub de dip van de andere vullen bij goede positionering.

Kwa grafiek zien we nu een duidelijker beeld. Ook de overgang naar ongecorrigeerd (vertikale stippellijn) is nu heel mooi.

Door een "Eigen meting" te doen -per kanaal- kun je de dips van de subs apart opsporen. (zie handleiding)

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

knubbe

En de laatste meting van vandaag :)

Subs terug in de hoeken, maakt zo te zien voor de meting niet veel uit.

Voorlopig blijven de subs zo in ieder geval staan. Eens goed beoordelen of de AM zn werk goed genoeg doet om hem te houden.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

yorkie13

Het lijkt erop dat de antimode 2.0 mooi de pieken weg werkt.

Maar belangrijker is, hoe het nu klinkt ?

Zelf heb ik de antimode 2.0 even uit de set gehaald, en ga deze of voor 4 subwoofers gebruiken
of als voorversterker/dac/dsp in een actieve luidspreker set up.

morca

Is dat me de 4 JL,s Knubbe,dat kan veel beter imo,vraag me af hoe je set in de ruimte staat.....
Dit kan veel beter als je ruimte plaatsing nu toelaat/of wat de antimode er van maakt.
Ik denk je ruimte/plaatsing die echt niet ok is

knubbe

Is inderdaad met de JLs. Hoe ze staan heb ik hierboven beschreven maar zal straks eens een schetsje maken om het te verduidelijken! Plaatsing is engiszins beperkt omdat ik niet met een dikke kabel recht door de woonkamer wil.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Quote from: RA SUBS on February  8, 2014, 09:53:24
Het lijkt erop dat de antimode 2.0 mooi de pieken weg werkt.

Maar belangrijker is, hoe het nu klinkt ?

Zelf heb ik de antimode 2.0 even uit de set gehaald, en ga deze of voor 4 subwoofers gebruiken
of als voorversterker/dac/dsp in een actieve luidspreker set up.

Het klinkt prima. Maar wil er eens goed ervoor gaan zitten en een vergelijk maken tussen met en zonder correctie, ben wel benieuwd hoeveel dat scheelt. Usb ingang is handig maar daar kan ik ook een andere Dac voor halen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on February  8, 2014, 11:40:03
Is inderdaad met de JLs. Hoe ze staan heb ik hierboven beschreven maar zal straks eens een schetsje maken om het te verduidelijken! Plaatsing is engiszins beperkt omdat ik niet met een dikke kabel recht door de woonkamer wil.
Het grillige verloop laat mij zien dat je plaatsing echt totaal anders zou moeten,als dat kan dan  ;)
En daarbij weinig laagoutput.....4 van deze jongens zouden ong vlak tot 10 hz kunnen lopen in een goeie ruimte.

Wat foto,s had ik al eens gezien toch,gaan we weer even met je meedenken,want dit kan beter.
De DSP,s zijn leuke app ,maar het resultaat is 95 % afhankelijk van plaatsing vd sub,s in de ruimte tov je luisterplek.

knubbe

Zoals beloofd, een simpele schets. Ik hoor graag of er nu al dingen zijn die duidelijk anders zouden moeten.

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

je ruimte is vierkant zo te zien... meestal geeft dat een grillig verloop ivm staande. golven ga nu weg vanavond achter de computer nog even met je mededeelden.... gaat niet meevallen je ruimte werkt tegen imo

yorkie13

Zoals al aangegeven gaat een combinatie van schuiven met de subwoofers , DSP en enige akoestisch aanpassingen
e.a. verbeteren.

jammer dat je niet per subwoofer een regelbare fase hebt.

Heb hier nagenoeg hetzelfde probleem, maar met schuiven en de antimode 2.0 kom ik een heel eind.

morca

Geen aparte fase regeling knubbe.....oei dat kan eigenlijk echt niet.....  Dan krijg je het nooit goed imo.daar begin je met regelen

knubbe

Kortom zo valt er niet veel van te maken :)
Is geen probleem, het draait prima en dan weet ik dat ik het toch bijna niet beter kan krijgen :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on February  9, 2014, 14:40:32
Kortom zo valt er niet veel van te maken :)
Is geen probleem, het draait prima en dan weet ik dat ik het toch bijna niet beter kan krijgen :)
Je vergist je imo,DSP is een goeie toepassing,maar altijd nadat de fase,s goed staan.
Vooral met een multisub opstelling.

Faseregeling is een must,daarna DSP,.........maar als jij tevreden bent  :thumbs-up:



Staaled

#144
Er zit een delayfunctie op de DC. ;)
Dus fase kun je regelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Quote from: RA SUBS on February  9, 2014, 11:20:23


jammer dat je niet per subwoofer een regelbare fase hebt.


Dus dit klopt niet,je kan op 2 kanalen apart fase regelen Staaled?
En dan ook apart de DSP instellen voor links en recht,s.
Ik ken de AM niet zo goed,jij beter  ;)

Staaled

Quote from: morca on February  9, 2014, 15:12:48
Dus dit klopt niet,je kan op 2 kanalen apart fase regelen Staaled?
En dan ook apart de DSP instellen voor links en recht,s.
Ik ken de AM niet zo goed,jij beter  ;)
Klopt, delay is  regelbaar voor 2 subs tov elkaar.
Zo doe ik het ook.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


yorkie13

Kijk zo wordt ik er ook wijzer van.

zelf gebruik ik gewoon per subwoofer de regelbare fase.

Staaled

Quote from: morca on February  9, 2014, 15:52:20
Ik vond het al vreemd,misschien kan je knubbe eens uitleggen hoe  ;D
2 ingangen gebruiken op de DC ( via een splitter als je geen 2 uitgangen op de receiver/processor hebt) , en 2 uitgangen. :tounge:

Vlak voor de meting wordt de delay automatisch of handmatig als je voor geavanceerde kalibratie hebt gekozen ingesteld.
Staat allemaal in de manual.

Wil je er mee "spelen":
Eerste een auto meting.
Die kopieer je naar een ander profiel.
Kies voor opnieuw meten, maar ga niet verder dan delay handmatig instellen.
Zo verander je alleen de delay, dus niet de DSP.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)