Laat je grafiek zien en vertel jouw situatie

Started by R0N, October 16, 2012, 20:59:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn M

Tip: meet op meerdere plekken net rondom de belangrijkste luisterplek. Het liefst heb je de variatie in response tussen deze punten zo klein mogelijk
Dutch & Dutch

chansig

Gaan we morgen even doen. Ik heb de sub ook verplaatst...eens zien wat dat gaat doen.

Crossover staat bij de laatste meting op 12.00 uur (loopt van 40 naar 150 in 40 stapjes) dus staat dan op 95Hz...te hoog aangaande op jou advies. Het volume staat ook op 12.00 uur. Nu de cross op bijna 80 gezet.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#77

Sub verplaatst...

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Lang niet gek zo. Leuk hè, meerdere laagbronnen? ;)

Overigens was mijn advies om te beginnen met een lowpass op ongeveer 100 hz en van daar uit verder experimenteren. Het voordeel van meerdere bronnen verdwijnt een beetje boven ongeveer 100 hz.

Om 't even on-topic te houden: die AntiMode corrigeert de gemeten oneffenheden netjes!
Dutch & Dutch

morca

Nette response idd tov de oude opstelling.
De meerdere /beter geplaatste woofer,s werken erg goed in jouw geval.
En de antimode 2 doet zijn werk wel erg goed,dit is toch een auto meting?

Goed bezig heren  :thumbs-up:

chansig

Klopt...ongeveer 100Hz. Dit lijkt beter uit te pakken. Het zijn standaard metingen. De andere opties (geavanceerd) begrijp ik nog steeds niet.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gisteren de achterste sub verplaatst naar voren. De dip op 50 Hz verschuift dan naar de 60 Hz en wordt dan breder en dieper (- 8dB). Verplaatsing is ongeveer 1,30 meter.

Ik zal van het weekend weer eens wat gaan schuiven met de hoofdspeakers..eens zien wat dat voor een resultaat gaat geven. Ze staan nu behoorlijk ingedraaid..dus mogelijk is hier nog winst te behalen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vippo

Quote from: iLeo on June  3, 2013, 20:33:02
Herstel, ik zie het al: het hele bereik is een paar dB maar beneden gecorrigeerd in profiel B. Is ook duidelijk te horen. Fascinerend spul hoor, zo'n Anti-Mode!

Ja , een beetje suf om te reageren op een post van 5 maanden geleden. Probeer de mogelijkheden te begrijpen van dit apparaat.
Begrijp ik het goed dat de anti-mode automtisch de bass "zachter"heeft gezet over een breed frequentiegebied ? Dat die zich automatisch als een equalier gedraagd. ?
Als dat zo is wordt apparaat interressant voor mij ;D

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

morca

Een antimode 8083 doet dat ook automatisch,die kost iets minder.
Deze antimode2 kan je manueel ook goed bijstellen als je de ervaring en meetspullen hebt.

R0N

Quote from: vippo on November  5, 2013, 20:16:07
Ja , een beetje suf om te reageren op een post van 5 maanden geleden. Probeer de mogelijkheden te begrijpen van dit apparaat.
Begrijp ik het goed dat de anti-mode automtisch de bass "zachter"heeft gezet over een breed frequentiegebied ? Dat die zich automatisch als een equalier gedraagd. ?
Als dat zo is wordt apparaat interressant voor mij ;D

Vippo

Hoi,
De AM20Dc is er voor om de staande golven in je kamer te bedwingen. Tijdens de automatische kalibratie wordt van de twee luidsprekers het basbereik tussen 15 en ca 180 Hz gecorrigeerd. Die bovengrens is afhankelijk van de gemeten situatie. Desgewenst kun je het basbereik tot 500 Hz laten corrigeren.
Daarboven kun je ook correcties aanbrengen (tot 20 kHz), zij het handmatig.
De Anti-Mode is meer dan een 'equalizer'. In het basberiek wordt per frequentiestap (van 1 Hz) bepaald hoe er gecorrigeerd moet worden en in samenhang met de rest van de metingen.
Het resultaat kun je hier op het forum lezen.
Voor diepgaande info download de handleiding.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

vippo

Quote from: R0N on November  5, 2013, 20:27:08
Hoi,
De AM20Dc is er voor om de staande golven in je kamer te bedwingen. Tijdens de automatische kalibratie wordt van de twee luidsprekers het basbereik tussen 15 en ca 180 Hz gecorrigeerd. Die bovengrens is afhankelijk van de gemeten situatie. Desgewenst kun je het basbereik tot 500 Hz laten corrigeren.
Daarboven kun je ook correcties aanbrengen (tot 20 kHz), zij het handmatig.
De Anti-Mode is meer dan een 'equalizer'. In het basberiek wordt per frequentiestap (van 1 Hz) bepaald hoe er gecorrigeerd moet worden en in samenhang met de rest van de metingen.
Het resultaat kun je hier op het forum lezen.
Voor diepgaande info download de handleiding.

ron

Ja , dit had al wel goed begrepen. In de eerste plaats werkt die de bergen en dalen weg.
Mijn uitdaging is om het "gemiddelde " tot 400 HZ te verlagen.  Die is iets te nadrukkelijk  aanwezig.
Als die dat kan zonder problemen wordt dit product interessant voor mij.

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

chansig

#86


Bovenstaande gebruik ik nu. Ik heb na de meting de frequenties (52,114,124,134, 170,184) aangepast naar -4 dB. Is dat hoe dat instellen werkt ? Die op 52 is -7,6...past hij hem nu aan naar -4dB ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig



Kan ik dan niet beter deze aanpakken op bovenstaande manier. Bij deze meting staat er een sub uit fase.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: chansig on November  6, 2013, 14:51:19


Bovenstaande gebruik ik nu. Ik heb na de meting de frequenties (52,114,124,134, 170,184) aangepast naar -4 dB. Is dat hoe dat instellen werkt ? Die op 52 is -7,6...past hij hem nu aan naar -4dB ?

Gr Hans

Dit klonk in eerste instantie schel...wel meer detail. In 2e instantie te schel. Dus de dB's wat teruggeschroeft (alles rond de -1,5 dB). Nu klinkt het wel heel erg fijn.

Geen idee wat ik nu precies gedaan heb...maar schijnbaar heb ik aan de juiste knoppen gedraaid. :D

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dirk

Quote from: chansig on November  6, 2013, 19:47:37
Dit klonk in eerste instantie schel...wel meer detail. In 2e instantie te schel. Dus de dB's wat teruggeschroeft (alles rond de -1,5 dB). Nu klinkt het wel heel erg fijn.

Geen idee wat ik nu precies gedaan heb...maar schijnbaar heb ik aan de juiste knoppen gedraaid. :D

Gr Hans
heb je goed gedaan  :thumbs-up:
gelukkig staan er geen knoppen op  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

vippo


Omdat ik een veel te nadrukkelijke/boemerige bass heb ik ook maar de anti-mode 2.0 aangeschaft, lang leve marktplaats ;).
De foto is ruk, maar net niet slecht genoeg om niet te posten en te vergelijken met de resulaten uit REW.



Heb de bestanden gedownload en in REW getrokken. wat opviel was dat de grafiek na calibratie iets van 12 db boven de grafiek van voor de calibratie . Voor de vergelijkbaarheid rechtgetrokken met de off-set functie. Toch vreemd !
URL=http://imageshack.com/i/ne19ypj][/URL]

Vond resultaten niet slecht klinken. Inderdaad de bass is strakker. Geluidsbeeld evenwichtiger. Het middengebied lijkt beter door te komen. Zitten nog wel veel foute pieken en dalen in. Ik besloten daar nog even niets aan te doen en eerst maar te luisteren wat deze calibratie brengt.

Verder wacht de meetmicrofoon af die ik heb besteld. Kan ik eindelijk zelf gaan meten. Kan geloof ik ook met dit apparaat . Maar dan moet je, zoals ik het begrijp, drie keer meten om het hele spectrum te pakken.

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

Martijn M

#91
Dat ziet er beduidend beter uit! Dit moet al beduidend beter klinken dan ik laatst bij je heb mogen ervaren. Je suggereert dat je pas kunt meten als je een meetmic hebt, maar hoe heb je nu dan al REW weten te gebruiken?

EDIT:



Ik heb de metingen die ik bij je gedaan heb er nog even bij gepakt. Het lijkt er op dat de pieken goed worden weggewerkt, maar wordt er ook wat gedaan aan het overall te hoge niveau in het laag? Ik ben benieuwd wat er uit je eigen metingen zal komen!
Dutch & Dutch

Staaled

#92
Quote from: Martijn - Synergy Acoustics on November 18, 2013, 23:08:05
Dat ziet er beduidend beter uit! Dit moet al beduidend beter klinken dan ik laatst bij je heb mogen ervaren. Je suggereert dat je pas kunt meten als je een meetmic hebt, maar hoe heb je nu dan al REW weten te gebruiken?


De meting en correctie van DC zijn te importeren in REW.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

vippo

Ik heb de metingen die ik bij je gedaan heb er nog even bij gepakt. Het lijkt er op dat de pieken goed worden weggewerkt, maar wordt er ook wat gedaan aan het overall te hoge niveau in het laag? Ik ben benieuwd wat er uit je eigen metingen zal komen!
[/quote]

Terecht Punt. Daarvoor moet ik meten en luisteren. Het geluid is echt wel beter. Mijn eerste indruk is dat het overheersende lag niet weg is, maar ik ga meer luisteren. Meer bronnen.
Mijn meetmicrofoon hangt nu ergens boven de ocean, zal spoedig arriveren. Ik ben benieuwd.

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

chansig

#94
De cd speler nu via de S/PDIF aangesloten. Zorgde voor een toename in het volume. Vervolgens de headroom op 0 dB gezet en nu kan ik tot 90 dB komen. Nog niet heel erg had, maar wel lekker voor zo nu en dan. Ik begrijp niet zo goed waarom mensen rond de 100 dB willen luisteren. Dat is echt kneiterhard.

Gelijk maar een nieuwe meting gedaan. De dip bij (nu) 56 Khz blijft..na de 100 oogt hij een stuk rustiger.

[/img]


De D meting:


Nu heb ik wat met de filters gedaan...geen flauw idee of het goed is. Ik heb bv een filter aangemaakt op 56 Hz (dip van -6 dB) en daar -1dB toegepast.  Kan iemand me uitleggen wat er dan gebeurt op die frequentie ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Former member 78

100db is prima te doen, als het pieken zijn.

chansig

Ik heb een tijdje terug een concert in een cafe bijgewoond. Daar hing een dB meter en die zat zo rond de 100 dB en dat wil ik niet in mijn woonkamer.. :D

Maar als piek is het prima...beetje afhankelijk wat dan het gemiddelde is...90dB is volgens mij ook best wel hard.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yorkie13

Meting van mijn ruimte :

30 m2 met BK Monolith + en standaard Monolith.


yorkie13

Yep, maar daar gaat aan gewerkt worden  8)

eerst nog maar eens met plaatsing aan de slag, dan ARC meten en Bas Traps.

Maar klinkt nu al een stuk beter dan na de correctie met de SMS-1